Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moniavioisuus verrattavissa homouteen

Vierailija
27.11.2014 |

Noni, sainpahan huomion provosoivalla otsikolla. Sitten asiani. Olen viime päivät miettinyt tätä tasa-arvoista avioliittolakia. Suoraa kantaa minulla ei ole, en liputa kummankaan puolesta, mutta kovasti miettinyt olen, monelta eri kantilta.

Jos kysymys olisikin että tulisiko avioliittolakia laajentaa myös moniavioisille "pareille/ryhmälle". Moni olisi varmaan vastaan. Mutta miksi?
Homoja puolustellaan, molemmat ovat aikuisia ja tahtovat samaa asiaa suhteeltaan. Entä jos on nyt vaikka yksi mies ja kaksi naista, kaikki kolme onnellisia ja tahtovaisia elämään valitsemallaan tavalla. Eikö heilläkin tulisi olla oikeus avioliittoon?

Entä jos tämä kolmikko perustaisi perheen, eikö se olisi ihan ok? Onhan homoparirnkin lapsilla kaksi äitiä tai kaksi isää.

Eikö tämä avioliitto ole vaan niin vankasti tarkoitettu yhdelle miehelle ja yhdelle naiselle? Tämän ajatustyön jälkeen päätin, että avioliitto taitaa kyllä kuulua vain yhdelle naiselle ja yhdelle miehelle. Kyse ei olisi siitä että minulla olisi mitään homoja vastaan tai en toivoisin heille onnea ja tasa arvoisuutta, adoptiota toivoisin heillekin avioliittolaista huolimatta.

Keskustelua toivoisin saavani, en pelkästään tämän mielipiteeni lyttäämistä, vaan ihan asiallista keskustelua. Kiitos, olen puhunut, anteeksi tekstin epäselkeys ja lukuisat virheet!

Kommentit (87)

Vierailija
81/87 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä nyt viitsi. Kaksi ihan eri asiaa. Onhan se nyt ihan eri asiaa, meneekö naimisiin Kaksi ihmistä vai vaikka kolme tai neljä ihmistä.....

Vierailija
82/87 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitossa on kyse kahden ihmisen syvästä sitoutumisesta toisiinsa. On todella typerää sekoittaa tähän keskusteluun moniavioisuus, eläimet, pedofilia tai mikään muukaan asiaan liittymätön. Tuota moniavioisuutta maalailtiin jo silloin kun rekisteröity parisuhde meni läpi ja mitä on tapahtunut sen suhteen, ei mitään. Älkää nyt olko naurettavia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/87 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 21:29"]

Avioliitossa on kyse kahden ihmisen syvästä sitoutumisesta toisiinsa. On todella typerää sekoittaa tähän keskusteluun moniavioisuus, eläimet, pedofilia tai mikään muukaan asiaan liittymätön. Tuota moniavioisuutta maalailtiin jo silloin kun rekisteröity parisuhde meni läpi ja mitä on tapahtunut sen suhteen, ei mitään. Älkää nyt olko naurettavia.

[/quote]

Avioliitto on taloudellinen sopimus, ei muuta. Aika moni vanhempi miettii tälläkin hetkellä, miten estää lapsensa homopuolisoa perimästä suvun omaisuutta.

Vierailija
84/87 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma avioliittoni ei ainakaan ole mikään taloudellinen sopimus. Se on solmittu köyhinä opiskelijoina rakkaudesta ja halusta perustaa perhe ja se on solmittu Jumalan siunauksella. Taloudellisesti en tarvitse koko liittoa mihinkään. Jos jollain lapsistani tulee olemaan samaa sukupuolta oleva puoliso, se ei vaikuta minuun millään tavalla, eikä mihinkään perintöihin.

Vierailija
85/87 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt jaksa jauhaa, koska media on viimeaikoina ollut täynnä "homorummutusta". Kaksi kristittyä rakastavat toisiaan ja haluavat kirkkohäät.

Sopii minulle.

Jeesuksellakin oli kaksi isää. :D

Vierailija
86/87 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 20:25"]

Noni, sainpahan huomion provosoivalla otsikolla. Sitten asiani. Olen viime päivät miettinyt tätä tasa-arvoista avioliittolakia. Suoraa kantaa minulla ei ole, en liputa kummankaan puolesta, mutta kovasti miettinyt olen, monelta eri kantilta. Jos kysymys olisikin että tulisiko avioliittolakia laajentaa myös moniavioisille "pareille/ryhmälle". Moni olisi varmaan vastaan. Mutta miksi? Homoja puolustellaan, molemmat ovat aikuisia ja tahtovat samaa asiaa suhteeltaan. Entä jos on nyt vaikka yksi mies ja kaksi naista, kaikki kolme onnellisia ja tahtovaisia elämään valitsemallaan tavalla. Eikö heilläkin tulisi olla oikeus avioliittoon? Entä jos tämä kolmikko perustaisi perheen, eikö se olisi ihan ok? Onhan homoparirnkin lapsilla kaksi äitiä tai kaksi isää. Eikö tämä avioliitto ole vaan niin vankasti tarkoitettu yhdelle miehelle ja yhdelle naiselle? Tämän ajatustyön jälkeen päätin, että avioliitto taitaa kyllä kuulua vain yhdelle naiselle ja yhdelle miehelle. Kyse ei olisi siitä että minulla olisi mitään homoja vastaan tai en toivoisin heille onnea ja tasa arvoisuutta, adoptiota toivoisin heillekin avioliittolaista huolimatta. Keskustelua toivoisin saavani, en pelkästään tämän mielipiteeni lyttäämistä, vaan ihan asiallista keskustelua. Kiitos, olen puhunut, anteeksi tekstin epäselkeys ja lukuisat virheet!

[/quote]

Minä en näe mitään pahaa tuossa moniavioisissa suhteissa, kunhan kaikki suhteen osapuolet ovat aikuisia ja omasta halustaan suhteessa. Tällä hetkellä lainsäädäntöä pitäisi avioliittolain kohdalla muuttaa kuitenkin hurjasti, jotta moniavioisuus onnistuisi. Tämä muutos on liian suuri kerralla tehtäväksi. Kaikki perinnöistä, yhteisestä omaisuudesta jne. mukaan lähtien menisi monimutkaiseksi. Puhumattakaan erotilanteista.

Hyvä, jos joskus moniavioisuuskin sallitaan, mutta toistaiseksi ei vielä ole sen aika. Avataan nyt ensin avioliitto mahdolliseksi homoseksuaaleille ja ehkä sitten joskus myöhemmin sitä voidaan laajentaa tuohon suuntaan, jos se nähdään tarpeellisena ja jos lainsäädännölliset sopimusasiat saadaan sumplittua kuntoon useamman kuin kahden ihmisen välille.

87/87 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä ap:n kanssa. On mielivaltaista, että jatkossakin vain 2 ihmistä saa astua avioliittoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan