4v kävi kylässä - lasku perään?
Tuttavani kävi kylässä 4 v ja 2v tyttäriensä kanssa. Äiti "ujohko" tapaus eikä uskalla komentaa tai korottaa ääntään kun tämä 4v pistää ranttaliksi.
Vierailun tulos:
-vuolukivitakan toinen seinus hakattu lommoille.
-Kaukosäädin paskana.
- Chic tapettiseinällä imeytyneitä rasvatahroja. (n90e rll) (heitteli joulutortut seinille).
- Äidillä paha mieli kun sanoin etteivät ole tervetulleita ennenkun ovat harjoitelleet kyläilyjä ja olen saanut korvauksen tuhoista.
Maksatanko lapsen aiheuttamat tuhot? Talo vasta valmistunut eikä mekään sitä ilmaiseksi saatu...todellakaan..
Kommentit (147)
Et oikein voi vaatia korvausta, jos itse olit paikalla etkä itsekään lasta komentanut.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 12:46"]No minä kyllä oletan ettei muutkaan taputtele päälaelle jos rupeaa heittelemään tavaroita ja ruokia pitkin seiniä?
Käsi ylös joiden luona noin saa tehdä.
Ap.
[/quote]
Lueppa aikasempia vastauksiani ja yritä pysyä pöksyissäsi. KOMENSIN lasta MUTTA tein sen samalla tavalla kun äitinsäkkin. Eli en ollut hiljaa ja katsonut vain vierestä. Äitinsä odotti että joku muu tekee tämän räyhäämisen hänen puolestaan KOSKA tekee niin aina eikä halua nähdä pisaraakaan kyyneleitä lapsensa kasvoilla tai alahuulen värähtävänkään.
Ups, lainasin väärää. 61 ole hyvä ja lue edellinen vastaukseni, sinulle tarkoitettu :)
Ap.
Jos äiti ei osannut lastaan komentaa, niin mikä sua esti? Mä sanoisin että tyhmyydestä sakotetaan, ensi kerralla varmaan osaat kieltää sit niin että sua uskotaan.
Ja mä olen äiti joka komentaa omia ja vieraiden lapsia samalla tavalla jos on syytä.
Oma koti on tärkeämpi kuin se suuttuuko kullanmurun äiti. Komennan ja olen komentanut vieraita lapsia meillä jos omat vanhammat ei piittaa...ja komennan jatkossakin. Ei saa omatkaan lapset meillä elää kuin pellossa niin miksi saisi vieraat lapset.
Jos ei uskoisi niin pyytäisin vieraita poistumaan...ainakin tähän asti ovat vieraat lapset uskoneet mitä sanon. Eli olen kieltänyt menemästä kaapeille ja laatikoille ja kaivelemasta niitä koska siellä ei ole mitään lapsille vaan lelut ovat koreissa lastenhuoneessa ja niitä saa vapaasti ottaa ja leikkiä. Ja olen komentanut pois olkkarin soffalta syömästä jätskiä koska meillä on ruokapöytä keittiössä ja keittiössä syödään tai sitten otetaan jätski pois ym ym.
Juu ja joskus on kullanmurun äiti ollut vähän "näreissään" (näki naamasta) mutta ihan sama koska tämä on meidän koti ja meidän säännöt ja ei tartte tulla jos ei kelpaa. Sotkekoon omassa kodissaan....
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 12:37"]
Kotivakuutuksissa on yleensä 150 euron omavastuu, joten ei ap nyt sieltä mitään ilmaisrahaa saisi. Miksi neuvotte häntaä hakemaan korvausta omasta vakuutuksestaan, tulee aika kallis visiitti tuosta hänelle siinä tapauksessa? Kyllä se olisi sen vieraan asia ottaa korvaus ja maksaa omavastuu omasta vakuutuksestaan, kotivakuutuksethan korvaa kyllä lasten muille aiheuttamat vahingot.
[/quote]
Se ei ole mikään VAHINKO, kun nelivuotias tekee monta perättäistä tuhoa kahden aikuisen valvonnassa. Se on vahinko, jos kaataa mehulasin tapetille tms.
No omasta mielestäni jos äiti toistuvasti odottaa muiden komentavan lastaan, kyseessä on ehkä hyvä opetus tälle. Tosin itse mielummin puhuisin asiasta "äipälle" tilanteen alkaessa ja käskisin mennä komentamaan lasta taikka käskeä lähtemään.
Lapsikin kasvaa ihan vinoon jos ainoa auktoriteetti tulee perheen ulkopuolelta.
Tutun muksu omassa kodissaan repi taulutkin seiniltä ja heitteli cd-levyt pitkin lattioita ja hyppi päällä niin että kannet meni rikki ym ym tolkutonta. Kun tulivat meille kylään niin pidin kyllä ITSE huolen että se muksu käyttäytyi normaalisti ja todellakin jouduin komentamaan!
Juu eiköhän tuo vakuutukseen mene. Että sikäli ei tarvitse olla huolissaan. Pyytäisin korvausta.. Mutta ystävyys voi kärsiä. Jos haluat pitää ystävän yritä sanoa ystävällisesti että talo oli kallis ja että lasta pitäisi äitinsä voida komentaa.
Vähän samantapainen ongelma oli meilläkin, kun huonosti kasvatettu lasteni serkkupoika 5v. sai meillä kylässä vapaasti riehua, eikä isänsä kieltänyt, vaikka vieressä oli. Meinasin käydä jo poikaa niskasta kiinni, mutta hillitsin itseni ja karjuin päin naamaa, että "NYT TÄÄ RIEHUNTA SAA LOPPUA S-TANAN RIIVIÖ J*lauta!"
Jopas nössö faijakin heräsi ja alkoi puolustella poikaansa. Huusin hällekin, että josset osaa tai uskalla lastasi kieltää, niin isot on teillä ongelmat edessä koulussa ja teininä, p-le! Siitä sukeutui sukuriita eikä varmasti enää jouluna nähdä, mutta mitä sitten. Tuli ainakin iskälle selväksi. Ovat koko serkun sakki niin v*tun rauhaarakastavia jooganörttejä, molemmat vanhemmat masentumista pelkääviä, laiskoja ja välinpitämättömiä ihmisiä. Poikaa vain kehutaan ja kannustetaan, muttei kielletä kuin lässyttämällä hempeällä äänellä selitellen. Kumpikaan vanhemmista ei uskalla tai viitsi kieltää riiviöpentuaan tosimielellä, koska pelkäävät sen aiheuttavan hälle traumoja ja itsetuntovaurioita. Vtut sanon minä, tuollainen saa traumoja jo siitä rajattomuudesta, millä häntä kasvatetaan. Poika oikein etsii rajoja ärsyttävällä käytöksellään.
Kiitos ja sori että tuli aggressiivinen paasaus, kun tuli niin elävästi toissaviikonloppu mieleeni.
Voi hyvää päivää, miksi et komentanut lasta? Varsinkin jos tiesit etukäteen, ettei lapsien äiti uskalla komentaa. Yleensä vieraan ihmisen EI-sana on tehokkaampi, kuin oman äidin. Siinä vaiheessa, kun metalliautot lentävät takkaa päin, meillä autot takavarikoitaisiin alta yksikön. Samoin joulutortut. Jos niitä ei syödä, niiden kanssa ei tosiaan leikitä ja niitä ei tapettiseinään sotketa. Tietysti lasten äidin vika, mutta kyllä sinun olisi pitänyt aikuisena ihmisenä puuttua ja puolustaa kotisi sotkemista, varsinkin kun näit, ettei äidillä ollut mitään otetta lapsiin. Sinun olisi heti pitänyt puuttua ja sano äidille, että he ovat korvallisuusvelvollisia, jos jotain vahinkoa tapahtuu, eikä vasta jälkikäteen todeta, ettei lapset ole enää tervetulleita ja uhkailla laskulla.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 12:11"][quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 12:00"][quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 11:55"]No et sitten itse älynnyt lasta komentaa vaan sallit tuollaisen käyttäytymisen? Olisi varmaan lapsikin ollut kiltisti kun vieras ihminen komentaa.
[/quote]
Eiköhän se ole sen äidin vastuulla komentaa ja kasvattaa lastaan.
[/quote]
Ja sallisit tuollaisen käytöksen omassa kodissasi? Kyllä se on kuule niin että maassa maan tavalla, niinkuin jokaisen kodissakin.
[/quote]
En sallisi. Mutta en ymmärrä näitä kommentteja että oli ap:n vika.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 12:00"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 11:55"]No et sitten itse älynnyt lasta komentaa vaan sallit tuollaisen käyttäytymisen? Olisi varmaan lapsikin ollut kiltisti kun vieras ihminen komentaa. [/quote] Eiköhän se ole sen äidin vastuulla komentaa ja kasvattaa lastaan.
[/quote]
..mutta kenenkään vastuulla ei ole katsoa vierestä, kun äiti ei osaa hommaansa. Kyllä te muuttekin saatte toisten kakaroita komentaa, jos vanhemmat eivät osaa. Ai niin, tää olikin Suomi...
Yleensä kotivakuutuksessa on myös vastuuvakutuus eli korvaa toisen omaisuudelle sattuvia vahinkoja. Eli vieraana olleen äidin kotivakuutuksen vastuuvakuutuksesta puhdistus- ja korjauskulut? Myös omavastuu menee silloin vakuutuksenottajalta, ei siltä, jonka vahinkoja korvataan.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 12:46"]
No minä kyllä oletan ettei muutkaan taputtele päälaelle jos rupeaa heittelemään tavaroita ja ruokia pitkin seiniä? Käsi ylös joiden luona noin saa tehdä. Ap.
[/quote]
Muut eivät taputa päähän, mutta sanovat tiukan ei ja ottavat tavarat pois lapsen kädestä.
Toisen lapsen komentaminen on kaksiteräinen juttu. Olin kymmenisen vuotta sitten viikonlopputöissä vaatekaupassa, jossa monet vanhemmat keskittyivät shoppailuun ja antoivat jälkikasvunsa temmeltää ja riehua rauhassa rullaportaissa. Tämä oli paitsi muiden asiakkaiden liikkuvuuden kannalta häiritsevää myös vaarallista lasten omalle turvallisuudelle. Joten kävin kieltämässä. Pariin kertaan sain kieltämisestä syvästi pahastuneen nappulan äideiltä huudot siitä, että kuka minä oikein kuvittelen olevani, kun heidän lastaan komentelen.
Kerran sattui sitten hirveä ruuhka ollessani yksin osastolla, enkä ehtinyt vahtia rullaportaita edes sivusilmällä. Silloin tietenkin eräs niissä leikkinyt pikkupoika kaatui kunnolla ja sai klommon päähänsä. Sain sitten tältä hysteeriseltä äidiltä huudot siitä, että olen laiminlyönyt velvollisuuteni huolehtia lapsen turvallisuudesta.
Jatkoin silti lasten komentamista äitien huudosta huolimatta. Olisin myös ap:n sijassa komentanut lasta tiukasti ja pyytänyt ystävällisesti perhettä poistumaan, jos komentaminen ei lapseen olisi millään tehonnu ja tuhoa tullut. On kuitenkin ensisijaisesti sen äidin velvollisuus huolehtia jälkikasvunsa käytöksestä ja äiti on myös vastuussa jälkikasvun aiheuttamista vahingoista, koska äiti oli koko ajan paikalla. Fiksu äiti korvaisi ne tuossa tilanteessa ap:lle.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 12:30"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 12:23"]
Kenen vakuutus korvaa tahalllaan tehdyt vauriot? Vai miten senntakan seinänkin selität vakuutusyhtiölle? Että vahingossa meni?
olis ollu kiva olla kärpäsenä. Oikeesti niin tossu äiti, ettei puutu riehumiseen? Ja sitten sivusta seuraava asukas, jonka omaisuutta tuhotaan? En käsitä :D
[/quote]
Lapsille voi ottaa vakuutuksen, joka korvaa myös lapsen tahalliset vanhingonteot. Tosin siinä on ikäraja, eikä se kata enää yli 11-vuotiaiden tihutöitä.
[/quote]
Nyt on varmaan myöhäistä alkaa ottamaan vakuutusta, kun tihutyöt on jo tehty...
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 13:05"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 12:37"]
Kotivakuutuksissa on yleensä 150 euron omavastuu, joten ei ap nyt sieltä mitään ilmaisrahaa saisi. Miksi neuvotte häntaä hakemaan korvausta omasta vakuutuksestaan, tulee aika kallis visiitti tuosta hänelle siinä tapauksessa? Kyllä se olisi sen vieraan asia ottaa korvaus ja maksaa omavastuu omasta vakuutuksestaan, kotivakuutuksethan korvaa kyllä lasten muille aiheuttamat vahingot.
[/quote]
Se ei ole mikään VAHINKO, kun nelivuotias tekee monta perättäistä tuhoa kahden aikuisen valvonnassa. Se on vahinko, jos kaataa mehulasin tapetille tms.
[/quote]
No ei, suonet anteeksi väärän sanavalintani. Vauriot, tuhot.
- pyytää nöyrimmästi anteeksi väärää sanaa ja suutelee kengänkärkiäsi ja lupaa pyhästi olla sortumatta toistamiseen -
" Ajattelin olla komentamatta että mutsinsa saa opetuksen siitä mitä käy jos ei aseta rajoja lapselleen. Vituttaa tuommoset ihmiset jotka leikkii ÄitiTeresaa ja pistää muut komentamaan pahiksina omia pentujaan. [/quote] No ootpa aika veemäinen itekin,. taisit saada mitä tilasitkin...' [/quote]'
Tottakai olen veemäinen! Kyseisen lapsen käyttäytymisestä on jotkut jopa sanoneet hänelle että voisi vähän napakammin sanoa ennenkun vahinkoja pääsee tapahtumaan. Ymmärrän kyllä että lapselle tulee suru puseroon komentamisesta, mutta äitinsä ei ymmärrä ettei se vahingoita lapsen kehitystä millään tavalla. Ap."
Toisaalta ymmärrän Ap. on ihan oma kohtaista kokemusta, kuinka jotkut äiditkin voi olla lapsen tasolla. Naapurin mummon luona vieraili alakerran naapuri ja lapsen paiskiessa valokuvia kirjahyllystä lattialle ja suklaarasiat lenteli pitkin laittioita, vanha ihminen kielsi monta kertaa ja äiti vain totesi tyynenä lasten koettelevan joskus äärimmyyksiin aste, eikä edes tehnyt elettäkään, että olisi siivonnut jäljet.
No minä kyllä oletan ettei muutkaan taputtele päälaelle jos rupeaa heittelemään tavaroita ja ruokia pitkin seiniä?
Käsi ylös joiden luona noin saa tehdä.
Ap.