4v kävi kylässä - lasku perään?
Tuttavani kävi kylässä 4 v ja 2v tyttäriensä kanssa. Äiti "ujohko" tapaus eikä uskalla komentaa tai korottaa ääntään kun tämä 4v pistää ranttaliksi.
Vierailun tulos:
-vuolukivitakan toinen seinus hakattu lommoille.
-Kaukosäädin paskana.
- Chic tapettiseinällä imeytyneitä rasvatahroja. (n90e rll) (heitteli joulutortut seinille).
- Äidillä paha mieli kun sanoin etteivät ole tervetulleita ennenkun ovat harjoitelleet kyläilyjä ja olen saanut korvauksen tuhoista.
Maksatanko lapsen aiheuttamat tuhot? Talo vasta valmistunut eikä mekään sitä ilmaiseksi saatu...todellakaan..
Kommentit (147)
Hetkinen..väität nyt ihan pokkana, että oot kattellu vierestä kun ipana hakkas takan paskaksi ja tortutkin pitkin seiniä? Yhdessä hiljaa katselitte tuhoamista äipän kannssa ja sitten vasta tekivät lähtöä/olivat lähteneet pyysit korvauksia? Juujuu... En kyllä usko! Kuka tahansa täysjärkinen osaa tilanteeessa sanoa joko äidille tai pennuille. Provo!
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 13:27"]
Yleensä kotivakuutuksessa on myös vastuuvakutuus eli korvaa toisen omaisuudelle sattuvia vahinkoja. Eli vieraana olleen äidin kotivakuutuksen vastuuvakuutuksesta puhdistus- ja korjauskulut? Myös omavastuu menee silloin vakuutuksenottajalta, ei siltä, jonka vahinkoja korvataan.
[/quote]
Älä nyt, ei ne ole vahinkoja, kun ne on tahallaan lapsi aiheuttanut! Tsot, tsot, tsot! Tuossa jo 68 minua sormi ojossa ojensi (mikä tietenkään ei tippakaan liity itse asiaan, vakuutuksessa puhutaan kumminkin termistä vastuukorvaus ja vahinko-termistäkin puhutaan...)
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 12:14"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 12:02"]
Ei toisen lasta pidä komentaa! Varsinkaan silloin, jos äiti on vieressä. Äidin tehtävä on vahtia lastaan ja maksaa viulut, jos laiminlyö tehtävänsä.
[/quote]
Mistä se äiti voi tietää millaiset säännöt tässä perheessä on?! Ehkä heillä ei ole materiaalilla niin väliä ja koti on lastenkin koti, eikä mikään sivu sisuslehdessä?!
ps. värikynät on oikein mielenkiintoinen lelu aikuistenkin käyttöön.
[/quote]
Voi opettajaparkoja, kun tämänkin kirjoittajan vapaan kasvatuksen hedelmä pääsee värikynineen kouluun. Yritä siinä sitten selittää, että julkista omaisuutta ei saa tärvellä lapsen äidin länkyttäessä vieressä, miten koulun pitäisi olla lastenkin koulu ja ne värikynät olisivat openkin käyttöön oikein mielenkiintoinen lelu.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 13:36"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 13:05"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 12:37"]
Kotivakuutuksissa on yleensä 150 euron omavastuu, joten ei ap nyt sieltä mitään ilmaisrahaa saisi. Miksi neuvotte häntaä hakemaan korvausta omasta vakuutuksestaan, tulee aika kallis visiitti tuosta hänelle siinä tapauksessa? Kyllä se olisi sen vieraan asia ottaa korvaus ja maksaa omavastuu omasta vakuutuksestaan, kotivakuutuksethan korvaa kyllä lasten muille aiheuttamat vahingot.
[/quote]
Se ei ole mikään VAHINKO, kun nelivuotias tekee monta perättäistä tuhoa kahden aikuisen valvonnassa. Se on vahinko, jos kaataa mehulasin tapetille tms.
[/quote]
No ei, suonet anteeksi väärän sanavalintani. Vauriot, tuhot.
- pyytää nöyrimmästi anteeksi väärää sanaa ja suutelee kengänkärkiäsi ja lupaa pyhästi olla sortumatta toistamiseen -
[/quote]
En tarkoittanut nillittää sanavalinnasta vaan siitä, että vakuutukset korvaavat yllättäviä tapahtumia ja vahinkoja. Se ei ole yllättävää eikä vahinko, kun kaksi mammaa ryystää kaffetta ja vieressä tenava pistää kämppää remonttiin. Tahalliset ja tuottamukselliset teot on yleensä vastuuvakuutuksenkin ulkopuolella.
Äidin tehtävä on kyllä komentaa lastaan. Ap:n vieraana oli sitten todella kädetön yksilö.
Mutta jos meillä olisi kylässä äiti, joka ei selvästikään kykenisi lapsiaan komentamaan, niin kyllä itse tällöin komentaisin (ja mulkaisisin tätä äitiä). En odottaisi, että joulutortut on seinillä ja ottaisin kaukosäätimet talteen.
Sama juttu puistossa. En missään nimessä haluaisi komentaa toisten lapsia ja odotan yleensä hetken ennen kuin reagoin. Mutta jos vieras lapsi esim. heittää hiekkaa omieni päälle tai rynnii kiusallaan keinuun, jolle selvästi toinen lapsi on menossa, muttei pienempänä/hitaampana ehtinyt, niin kyllä tällöinkin komennan vierasta lasta (ja mulkaisen sitä äitiä). En anna tehdä tihutöitään vain siksi, ettei oma huoltaja saa suutaan auki.
Joku maalaisjärki sentään...
Et kyllä mitään laskua lähetä. Opettele jämptisti sanomaan EI myös vieraalle lapselle. Ja millä kapineella takkaa hakattiin, katselitko vain vierestä?
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 18:00"]
Oot kyllä ap saamaton. Opettele reagoimaan tilanteisiin kun ne tapahtuu. Et sinä oikeasti mitään opetusta suunnitellut antavasi, vaan et uskaltanut avata suutas, koska tilanne sai sut hämilles.
[/quote]
Joo, lapseton ap on saamaton ja huono kasvattaja. Mutta niin on lapsen äitikin. Ja koska äiti oli paikalla, äiti on vastuussa lapsensa käytöksestä. Ei se saamaton lapseton kaveri siinä vieressä.
Mitä tuolla asunnossa on tapahtunut? Jos lapsen äiti on käynyt vessassa ja pyytänyt emäntää vahtimaan lapsia sen aikaa? Toisekseen millä HELKKARILLA 4-vuotias saa takan rikki?
Jotenkin en usko tuota takkajuttua. Ettei olisi huomattu uudessa kämpässä pieni pintaremontin tarve, jota nyt yritetään maksattaa hissukalla kyläilijällä.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 11:59"]Ajattelin olla komentamatta että mutsinsa saa opetuksen siitä mitä käy jos ei aseta rajoja lapselleen. Vituttaa tuommoset ihmiset jotka leikkii ÄitiTeresaa ja pistää muut komentamaan pahiksina omia pentujaan.
[/quote]
Vittu, ajattele sitten maksaa itse jos sallit kotisi tuhoamisen ja katselet vaan vierestä! Ehkäpä se toinen äiti myös vaan "katselee" sitä sun laskua ja ajattelee, et ajattelin vaan olla maksamatta.
Vittu miten tyhmä pitää olla jos koti tuhoutuu ja katot vaan vierestä. Voi voi... Enpä ole ennen törmännyt noin yksinkertaiseen.
Minua lähinnä kiinnostaa, että miten ap käsität termin lommo? Oman käsitykseni mukaan lommoja tulee auton kylkeen kun siihen osuu toinen auto tai esim. kun hakataan lekalla vuolukivitakkaa. Pikkuauto tuskin saa aikaan edes ikkunalasiin naarmua kummempaa, ettei vaan ois tullut kolhuja ja nirhaumia siihen takan pintaan?
Siinähän laitat laskun. Minä en ainakaan maksaisi, jos olet peukalo keskellä kämmentä antanut rikkoa paikkoja. Ihme kun et laita sitä laskua sille 4v. Sitäkin voisi odottaa sinun kaltaiseltasi.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 11:59"]Ajattelin olla komentamatta että mutsinsa saa opetuksen siitä mitä käy jos ei aseta rajoja lapselleen. Vituttaa tuommoset ihmiset jotka leikkii ÄitiTeresaa ja pistää muut komentamaan pahiksina omia pentujaan.
[/quote]
Ei tziisus
Onhan se äidin tehtävä komentaa, mutta kyllä olisin tehny stopin lapsen touhuille jos ei äiti ymmärrä kieltää. Onko se sitten kiva että omat paikat on paskana.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 12:00"][quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 11:55"]No et sitten itse älynnyt lasta komentaa vaan sallit tuollaisen käyttäytymisen? Olisi varmaan lapsikin ollut kiltisti kun vieras ihminen komentaa.
[/quote]
Eiköhän se ole sen äidin vastuulla komentaa ja kasvattaa lastaan.
[/quote]
Niin että mielummin sitten vaikka koti rikkoontuu kunhan ei vaan komenna vieraan lapsia.
Älä enää avaa kotioveasi tuollaisille. Jos edellisestäkin kokemuksesta huolimatta vielä päästät kotiisi, niin hanki ison koiran häkki, jonne lapsi suljetaan.
Täytyy olla provo koska ei kukaan idiootti anna kotiaan tuhota jos sen voi estääkkin.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 12:14"]Enkä minä hiljaa katsonut vierestä kun tuholainen oli toimissaan. Yritin yhtä "asia linjalla" sanoa lapselle etten pidä että kotiani murjotaan. Ja kyllä, vuolukivitakkaan saa lommoja kunsitä heittelee metallisella leluautolla. (jonka laitoin syrjään kun huomasin vaurioita)
Ap.
[/quote]
No olet ainakin sen verran hiljaa katsonut vierestä että koti on pommin jäljiltä. Kaiva omasta pussista
Meillä mennään mun säännöillä ja jos ei kersat oo kunnolla nii ne kyllä huamaa kummää karjaasen!! En voi sietää sotkua enkälikaa joten mmeillä ei rupia viaraat pälliköömään!!terv.ja tpisekseen mieluumin komennan ku kärsin seurauksista jotka ei oo heleppo korjata!! 1,2,6 ja 9 v lasten äiti!!!
minä kävin eilen kylässä yhen tuttava perheen luona, ja minulla on 10kk vilkas poika.
ei tarvinnut paljon kommentoida, vaan olin joka sekunti pojan mukana ja suojelin 200 000€ hintainen talon sisustusta.