Onko oikeudenmukaista, että pahat ihmiset joutuvat kuoltuaan helvettiin?
Vai pitäisikö pahojenkin ihmisten päästä samaan paikkaan missä hyvätkin ihmiset ovat?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nehän pääsevät jo, ainakin katolisen kirkon mukaan.
Näin, muutama reunaehto kun täyttyy niin pääsee, aivan sama mitä on tehnyt.
Reunaehdot ovat ”Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi”. Kasteen ottaminen on myös vahvasti suositeltavaa, mutta ainakin se toinen ristin ryöväri meni taivaaseen ilman dippaamista, joten se ei ole täysin kriittistä.
Ap: Ei voi kiistää, etteikö se olisi oikeudenmukaista. Mutta kun niin ei oikeasti tapahdu... Mitään helvettiä eikä kyllä taivastakaan ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen on paha, se on lähtökohta. Uskolla Jeesukseen pääsee taivaaseen. Usko ei ole ihmisen oma teko.
Tämä on se, mikä erottaa kristinuskon muista uskonnoista.
Muiden uskontojen mukaan ihminen voi pelastua vain omilla teoillaan.
Kristinuskossa voi pelastua vain ottamalla Jeesuksen sovitustyön lahjana vastaan.
Ateistia ei pelasta mikään, koska hän on sitä mieltä, että pelastusta ei edes tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Ikuisen kärsimyksen konsepti, voiko järjettömämpää enää keksiä?
Luolamiesmäistä metafysiikkaa.
Ikuisen kärsimyksen konsepti on itse asiassa täysin looginen.
Jos oletamme että ihmisen sielu/ henki on katoamaton (kristityt yleensä ajattelevat niin), hänen täytyy olla jossain ja jonkinlaisessa tilassa fyysisen kuolemansa jälkeen. Jos ihminen on eläessään suostunut elämään Jumalan yhteydessä Kristuksen kautta, ko. ihminen jatkaa sitä kuoltuaan.
Jos taas ihminen ei ole halunnut Jeesusta elämäänsä, Jumala ei pakota yhteyteensä kuoleman jälkeenkään. Siinä on vain sellainen ikävä puoli että silloin ihminen kulkeutuu kokonaan ohi siitä tarkoituksesta mitä varten hänet on luotu.
Se lienee niin suurta kärsimystä ettei mitään tulijärveä periaatteessa edes tarvita. Olemassaolo ilman tarkoitusta, ilman mahdollisuutta enää valita toisin ja tietoisena siitä ettei näin olisi tarvinnut käydä.
Ekana joutuu vankilaan ja sitten kun on tuomionsa sovittanut, tulee passitus helvettiin. Ei kovin oikeudenmukaista, sanoisin.
Vierailija kirjoitti:
Ekana joutuu vankilaan ja sitten kun on tuomionsa sovittanut, tulee passitus helvettiin. Ei kovin oikeudenmukaista, sanoisin.
Kuoleman jälkeen ei voi enää tuomiota sovittaa, valinta on tehtävä eläessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikuisen kärsimyksen konsepti on itse asiassa täysin looginen. Jos oletamme että ihmisen sielu/ henki on katoamaton...
Joo, annahan kun keskeytän sinut tässä :) Miksi olettaisimme jotain noin älytöntä? Äläkä sano, että raamattu. Raamattu on ihmisten kirjoittama kirja, siinä kaikki. Joku on sanonut joskus, että sen sisältämä teksti on jumalan sanaa, mutta miksi kukaan muu kuin äärettömän hyväuskoinen hölmö uskoisi sitä? Mitä todisteita siitä on?
Ei ole mitään järkisyytä uskoa, että ihmisen sielu/henki on katoamaton. Ei ole mitään järkisyytä uskoa, että ihmisellä tai millään muulla olennolla on "sielua". On tietoisuus, joka asuu aivoissa ja kun aivot lakkaavat toimimasta ihmisen kuoltua, ei ole myöskään tietoisuutta. Tämä on looginen päätelmä eikä sitä vastaan ole mitään järkevää todistusaineistoa. Raamatulla tai millään muullakaan ihmisen kyhäämällä tekstikokoelmalla ei ole mitään merkitystä tässä keskustelussa. Vielä vähemmän uskovaisten anekdooteilla siitä, kuinka "jumala" on heille ilmestynyt :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikuisen kärsimyksen konsepti on itse asiassa täysin looginen. Jos oletamme että ihmisen sielu/ henki on katoamaton...
Joo, annahan kun keskeytän sinut tässä :) Miksi olettaisimme jotain noin älytöntä? Äläkä sano, että raamattu. Raamattu on ihmisten kirjoittama kirja, siinä kaikki. Joku on sanonut joskus, että sen sisältämä teksti on jumalan sanaa, mutta miksi kukaan muu kuin äärettömän hyväuskoinen hölmö uskoisi sitä? Mitä todisteita siitä on?
Ei ole mitään järkisyytä uskoa, että ihmisen sielu/henki on katoamaton. Ei ole mitään järkisyytä uskoa, että ihmisellä tai millään muulla olennolla on "sielua". On tietoisuus, joka asuu aivoissa ja kun aivot lakkaavat toimimasta ihmisen kuoltua, ei ole myöskään tietoisuutta. Tämä on looginen päätelmä eikä sitä vastaan ole mitään järkevää todistusaineistoa. Raamatulla tai millään muullakaan ihmisen kyhäämällä tekstikokoelmalla ei ole mitään merkitystä tässä keskustelussa. Vielä vähemmän uskovaisten anekdooteilla siitä, kuinka "jumala" on heille ilmestynyt :)
No, minä olen täysin vakuuttunut että olet hirvittävällä tavalla väärässä.
Onnea valitsemallasi tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija00241 kirjoitti:
Kun ihminen kuolee, niin se lakkaa olemasta. Piste.
Mitä on uskomuksen tueksi?
Mitä pitäisi olla?
Jos minä väännän tortut aamulla vessanpönttöön, josta se huuhtelemalla katoaa, minä uskon, että torttu siirtyy pöntöstä kunnalliseen viemäriverkkoon. Ei minulla siitä ole sen kummempia todisteita esittää.
Jos sinä taas uskot, että se torttu ei päädykään viemäriin vaan disintegroituu ja siirtyy aineettomasti johonkin toiseen ulottuvuuteen, niin se todistustaakka on sinulla eikä minulla.
Kun ihminen kuolee, niin se ajan mittaan maatuu ja sen tietoisuus lakkaa olemasta samoin kuin millä tahansa, tietoisella, elävällä olennolla. Jos sinä väität jotain muuta, niin se todistustaakka on sinulla eikä minulla.
Minun todistus on Luojan ilmoitus.
Satuolentojen ilmoitukset eivät ymmärrettävistä syistä käy todisteiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
/quote]
Mitä pitäisi olla?
Jos minä väännän tortut aamulla vessanpönttöön, josta se huuhtelemalla katoaa, minä uskon, että torttu siirtyy pöntöstä kunnalliseen viemäriverkkoon. Ei minulla siitä ole sen kummempia todisteita esittää.
Jos sinä taas uskot, että se torttu ei päädykään viemäriin vaan disintegroituu ja siirtyy aineettomasti johonkin toiseen ulottuvuuteen, niin se todistustaakka on sinulla eikä minulla.
Kun ihminen kuolee, niin se ajan mittaan maatuu ja sen tietoisuus lakkaa olemasta samoin kuin millä tahansa, tietoisella, elävällä olennolla. Jos sinä väität jotain muuta, niin se todistustaakka on sinulla eikä minulla.
Minun todistus on Luojan ilmoitus.
Tuulesta temmatulla ei ole katetta.
Ei se ole mikään todistus. Näytä se ilmoitus konkreettisena todistuskappaleena meille muille. Muuten se on vain sinun henkilökohtainen kokemuksesi ja/tai sinun harhainen tulkinta maailmasta, jolla ei ole mitään todistuspohjaa. Minä sentään voisin varmaan jostain kaivaa konkreettiset todisteet siitä, että se torttu tosiaan menee viemäriin eikä viidenteen ulottuvuuteen. Sinulla ei ole mitään.
Konkreettinen todistus on Raamattu. Niitä on miljoonia maailmassa .
Kysymys on ihmisestä ,ei aineenvaihdosta.
Raamattu ei ole konkreettinen, eikä todiste yhtään mistään. Muuten ihan hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä uskomuksen? Tuo on fakta. Vai oletko nähnyt kuolleiden kävelevän maan päällä? Se teissä hörhöissä uskiksissa on vikana, että kaikki perustuu uskoon. Lääkkeet.
Kun on kuollut ,ei ole tarkoitettu enää kävelemään maan päällä.Ihminen siirtyy toiseen ulottuvuuteen. Se on fakta.
Et taida ymmärtää mitä sana "fakta" tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä taas olet ihan faktisesti väärässä.
Tämä maailma ja sen ihmiset muuttaa jotkut pahoiksi. Tässä elämässä on jo helvettiä kerrakseen.
Vierailija kirjoitti:
:D No joo, meillähän on vain se yksi elämä, joten vietä se toki niin kuin parhaaksi näet. Toivottavasti et elämäsi ehtoolla huomaa tuhlanneesi elämääsi jonninjoutavuuksiin. Minulle voi käydä niin, jos joku esittää 100% uskottavat todisteet jumalan/raamatun tosipohjaisuudesta. Onneksi tuon todennäköisyys on hyvin pieni, koska kukaan ei ole siinä onnistunut 2000 vuoden aikana tähänkään saakka :)
Eli onnea sinullekin valitsemallasi tiellä!
Entä onko epäreilua, että itsensä kappaleiksi räjäyttäneet muslimit eivät pysty paratiisissa hyödyntämään palkintoaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä uskomuksen? Tuo on fakta. Vai oletko nähnyt kuolleiden kävelevän maan päällä? Se teissä hörhöissä uskiksissa on vikana, että kaikki perustuu uskoon. Lääkkeet.
Kun on kuollut ,ei ole tarkoitettu enää kävelemään maan päällä.Ihminen siirtyy toiseen ulottuvuuteen. Se on fakta.
Et taida ymmärtää mitä sana "fakta" tarkoittaa.
Sinulla on oma fakta ja minulla on oma fakta ja perustelut.
Niin, mitä Jeesus sanoikaan sille toiselle pahantekijälle ennen kuolemaansa?
Vierailija kirjoitti:
Niin, mitä Jeesus sanoikaan sille toiselle pahantekijälle ennen kuolemaansa?
Avainsana on katumus ,senjälkeen pääsee paratiisiin/taivaaseen.
Luolamiesmäistä metafysiikkaa.