Ärsyttää "aikuiset ei sitten osta toisilleen lahjoja"
Minä ainakin ostan vaikka muut ei ostaisi, on ihanaa kun saa antaa toiselle jotain.. Siitä tulee minulle hyvä mieli :) Onhan se myös kiva itse saada jotain!
Kommentit (102)
Mä saan joka joulu kaikkea turhaa krääsää, kuten joulukoristeita, pörrösukkia, kuppia ja kippoa. En tarvitse sellaisia ja ahdas asunto pullistelee jo valmiiksi tavaranpaljouttaan. Olisin siis mieluusti ilman lahjoja vaikka kokonaan, enkä ymmärrä tätä aikuisten välistä 5e krääsälahjoilla lahjomista alkuunkaan. Mutta jos on aivan pakko jotain antaa, niin en ymmärrä miksei kysytä, mitä tarvitsen tai mikä aidosti ilahduttaisi. Esim. Läheiset tietää että pidän huonekasveista ja juon paljon kahvia, mutta esim kahvipaketti ei tule kyseeseen vaan se huumorimuki on niin hauska, vaikkei sovi astiastooni tai ylipäätään kun mukeja jo on kymmeniä, niin mitä sillä teen?
Meillä lasten perheet tulee meille jouluksi.
Lahjat annetaan vain lapsenlapsille. Aikuiset saavat toki lahjoa toisiaan mutta kotona, heidän lahjojaan on turha raahata mukaan.
Turhaa ja jopa loukkaavaa tuo krääsällä pakkolahjominen, lahjalla voi todellakin loukata esim.astmaatikkona olen saanut tuoksukynttilöitä ja hajustettua kosmetiikkaa, pähkinäallergiselle siskolle annettu pähkinäsuklaata...
Tänä vuonna ei pitäisi muutenkaan kaupoissa pörrätä etenkään turhien krääsälahjojen perässä.
Ajatus toisen ilahduttamisesta on kaunis. Toivon, että joskus ajateltaisiin kuitenkin sitä saajaakin. Monilla on jo niin paljon tavaraa, että jos itse pyytää, ettei ostettaisi lahjoja, koska ei halua ylimääräistä tavaraa, sitä tulisi kunnioittaa.
Itse olen sopinut läheisten kanssa monina vuosina, että lahjoja aikuisille ei osteta. Taloudellinen tilanne on tiukka, eikä väkisin keksityt lahjat aikuisille ole se kohde, johon kykenen rahani laittamaan. Jos sitten vastapuoli ei tätä sopimusta kunnioita, vaan ostaa silti lahjan, se ei välttämättä aiheuta itselleni iloa, vaan huonommuudentunnetta. Jos en itse pysty ostamaan lahjoja, en halua niitä myöskään jouluna vastaanottaa, koska se laittaa minut itseni noloon tilanteeseen, jos kaikki muut sittenkin ostivat.
Vierailija kirjoitti:
Muakin aina surettaa nämä pitkään ennen joulua "EI SITTEN LAHJOJA" hokijat. Jos ei halua ostaa lahjoja, saati ei ole varaa, niin sehän on oikein ymmärrettävää. Mutta kyllä minä haluan aikuisille kummilapsillenikin ostaa lahjat, ja siskolle miehineen (tai siis yksi mies...). Suorastaan on aina ihmetyttänyt tämä mantra, mutta ymmärrän tietty jos tapana on ollut saada juurikin niitä tuikkukippoja. Minä olen tänä vuonna ostanut suklaata, kahvia, kynttilöitä, viskiä, sukkia, kerraston, leffaliput, pokkarin, palapelin ym. mitä tiedän heidän harrastavan tai tarvitsevan, ja minkä voi sitten huoletta antaa vaikka eteenpäin (palapeli ja pokkari), ei niitä tarvitse jäädä kappeihin hilloamaan, muut tuleekin kulutettua muuten vaan. :) Tietenkään vastentahtoisesti kenellekään en osta, jos toiveena on, mutta en halua että joku katsoo oikeudekseen sanella, että tänä jouluna ei osteta lahjoa vain siksi, ettei itse halua ostaa muille. :D
Miksi et halua kunnioittaa toisten pyyntöä, vaan ajatuksesi on ostaa lahjoja ihmisille, jotka eivät niitä tahdo vastaanottaa?
Minua ärsyttävät nämä ihmiset jotka väen vängällä haluavat antaa tai saada lahjoja. Mikä siinä krääsässä on niin ihmeellisen tärkeää?
Vierailija kirjoitti:
Mä en myös ymmärrä ollenkaan tuollaista, jos antaa jonkun 5€n lahjan niin mitä se keneltäkään on pois? Itse ainakin ostan lahat, halusi joku niitä tai ei.
Siis aikuisten oikeasti, mitä kukaan tekee jollain vitosen lahjalla? Tai kalliimmallakaan ,eipä sen puoleen. Meillä on sovittu suvun kesken, että jokainen hankkii lahjat vain omalla perheelleen. ja käyttää lahjarahat itseensä. Kaikilla on roinaa ja rompeta aivan yllinkyllin muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muakin aina surettaa nämä pitkään ennen joulua "EI SITTEN LAHJOJA" hokijat. Jos ei halua ostaa lahjoja, saati ei ole varaa, niin sehän on oikein ymmärrettävää. Mutta kyllä minä haluan aikuisille kummilapsillenikin ostaa lahjat, ja siskolle miehineen (tai siis yksi mies...). Suorastaan on aina ihmetyttänyt tämä mantra, mutta ymmärrän tietty jos tapana on ollut saada juurikin niitä tuikkukippoja. Minä olen tänä vuonna ostanut suklaata, kahvia, kynttilöitä, viskiä, sukkia, kerraston, leffaliput, pokkarin, palapelin ym. mitä tiedän heidän harrastavan tai tarvitsevan, ja minkä voi sitten huoletta antaa vaikka eteenpäin (palapeli ja pokkari), ei niitä tarvitse jäädä kappeihin hilloamaan, muut tuleekin kulutettua muuten vaan. :) Tietenkään vastentahtoisesti kenellekään en osta, jos toiveena on, mutta en halua että joku katsoo oikeudekseen sanella, että tänä jouluna ei osteta lahjoa vain siksi, ettei itse halua ostaa muille. :D
Miksi et halua kunnioittaa toisten pyyntöä, vaan ajatuksesi on ostaa lahjoja ihmisille, jotka eivät niitä tahdo vastaanottaa?
On kyllä todella epäkohteliasta ja ylimielistä tunkea toisille turhaa sälää ja roinaa. Ja sitten vielä odottaa vastaava käytöstä toisilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisin tuohon ihan erikseen kirjoittaakin, että en vastentahtoisesti osta kenellekään, joka ei halua. Tilanne oli, että siskoni oli sanonut, että kenellekään sitten ei osteta lahjoja, minä sanoin, että hän ei voi minun puolestani tehdä tällaista päätöstä koko lapsuudenperhettä koskien. Hänelle en ostanut, muille ostin sellaista mitä tiedän heidän käyttävän/toivovan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisin tuohon ihan erikseen kirjoittaakin, että en vastentahtoisesti osta kenellekään, joka ei halua. Tilanne oli, että siskoni oli sanonut, että kenellekään sitten ei osteta lahjoja, minä sanoin, että hän ei voi minun puolestani tehdä tällaista päätöstä koko lapsuudenperhettä koskien. Hänelle en ostanut, muille ostin sellaista mitä tiedän heidän käyttävän/toivovan.
Korjaan vielä, toiselle siskolleni ostin kyllä.
Tästä oli samantapaisella otsikolla joitain aikoja sitten ketju "ostatteko aikuisille lahjoja" tms. Sinne kirjoitin, että en osta kenellekään muulle kuin lapselleni, enkä halua muilta aikuisilta mitään itselleni, vaan vain lapselle, jos yleensä haluavat antaa jotain. Alapeukkua sateli ja olin kuulemma tylsä tyyppi☺
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 20:55"]
41: Ei siinä mitään, kun myöntää itselleen, että motiivi on itsekäs. Se on askel kohti oikeaa aikuisuutta :D
Ihme tosikkoja... Liekö kateutta jos ei ole ikinä mieluisia lahjoja saanut. En tiedä yhtäkään pariskuntaa jotka eivät lahjoja vaihtaisi.
Minä tiedän. En ole koskaan laittanut mitään lahjaa miehelleni eikä hän minulle. Näin on ollut jo seurustelun alusta asti koska minua harmitti se, että mies roudaa kokoajan tuoda täysin turhaa tavaraa yllätykseksi ja lahjaksi. kiitos vaan, mutta ostan mieluummin itse mitä tarvitsen ja juuri sellaista kun haluan. En pidä lahjoista enkä lahjojen ostamisesta.
Me saatiin muutama vuosi sitten viimeinkin läpi ei lahjoja aikuisille sisaruksille -periaate. Se on ollut iso helpotus kaikille. Jokaisella meistä on jo kaikkea tarpeellista ja tarpeetonta nurkat väärällään. Itselleni ei tuota lainkaan joulumieltä se, että paketista paljastuu mielestäni kammottava sisustusesine, tarpeeton keittiöväline, kirja jonka olen jo lukenut tai seurapeli joka meillä jo on.
Nämä tuikkukynttilöiden ja pörrösukkien ostelijat eivät kyllä ole edes täysjärkisiä...
Vierailija kirjoitti:
Ja joulu on muka vain lastenjuhla. No ei ole minun mielestäni.
Ei joulu ole vain lasten juhla, mutta aikuisten joulussa ei yleensä lahjat ole samalla lailla keskeisin tai tärkein juttu, vaan aikuisille usein riittää tunnelma, koristelu, jouluruuat ja -herkut, yhdessäolo, perinteet... Toki lahjatkin, mutta yleensä aikuisille ei ole niin iso juttu, jos lahjat jäisivätkin pois. ja voihan sitä ostaa lahjat vain yhden ystävän tai vain kumppanin kanssa. Ei kai ole tärkeää koko suvun tai kaveripiirin kesken vaihtaa lahjoja?
Olen alkanut vihaamaan joulua juuri tämän psykoottisen pakkolahjomisen ja lahjarumbastressin takia. Näin koronajouluna luulin pääseväni pälkähästä, vaan ehei, tänä vuonna olivat kuulemma oikein arponeet kuka ostaa kenellekin lahjan. Eli nyt on hankala luistaa velvollisuudestaan, kun yksi jää ilman, jos ei osallistuta tähän joululahjamaniaan. Hyvä puoli on tietenkin se, että itsekään ei sitten tänä vuonna sentään saada jätesäkillistä rihkamaa. Monena vuonna on saatu uskomattomat kasat toinen toistaan turhempaa roinaa, suku kun on iso. Puhumattakaan siitä rahanmenosta, kun itse koettaa isolle suvulle pää punaisena keksiä lahjoja - ei sitä kuulemma voi jättää ostamatta, kun itsekin saa lahjoja. Ihan oksettaa, että pukkikynttilät ja keinokuitusukat on aikuisille ihmisille niin tärkeitä. Kermana kakun päälle painostaen odotetaan jouluna kyläilemään isolla lössillä ja aukomaan kääreistään tätä ihqua rihkamaa. Sitä ennen on pyöritty ostoshelveteissä (ja osa mm. sairaaloissa töissä) koronaa hakemassa. Hyi hel*vetti, mitä porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen alkanut vihaamaan joulua juuri tämän psykoottisen pakkolahjomisen ja lahjarumbastressin takia. Näin koronajouluna luulin pääseväni pälkähästä, vaan ehei, tänä vuonna olivat kuulemma oikein arponeet kuka ostaa kenellekin lahjan. Eli nyt on hankala luistaa velvollisuudestaan, kun yksi jää ilman, jos ei osallistuta tähän joululahjamaniaan. Hyvä puoli on tietenkin se, että itsekään ei sitten tänä vuonna sentään saada jätesäkillistä rihkamaa. Monena vuonna on saatu uskomattomat kasat toinen toistaan turhempaa roinaa, suku kun on iso. Puhumattakaan siitä rahanmenosta, kun itse koettaa isolle suvulle pää punaisena keksiä lahjoja - ei sitä kuulemma voi jättää ostamatta, kun itsekin saa lahjoja. Ihan oksettaa, että pukkikynttilät ja keinokuitusukat on aikuisille ihmisille niin tärkeitä. Kermana kakun päälle painostaen odotetaan jouluna kyläilemään isolla lössillä ja aukomaan kääreistään tätä ihqua rihkamaa. Sitä ennen on pyöritty ostoshelveteissä (ja osa mm. sairaaloissa töissä) koronaa hakemassa. Hyi hel*vetti, mitä porukkaa.
Mahdat olla oikea juhlien ilopilleri! :DD
Tässä ketjussa on kyllä monesti vahvistettu ajatus, että kukaan ei halua turhaa tarpeetonta roinaa kotiinsa. Nää lahjaintoilijat ovat oikeasti shoppailuhimoisia, nauttivat siis siitä ostelusta. Ja sen turhan roinan kippaamisesta toisten vaivoiksi. Joten myöntäkää lahjaintoilijat: kysymys on teidän sairaasta ostelunhimostanne ja sen tyydyttämisestä. Ei mistään "antamisen ilosta". Itse pyrin olemaan järkevä kuluttaja ja välttämään tuhlailua, turhan roinan tyrkyttäminen vaan suututtaa, pilaa tunnelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja joulu on muka vain lastenjuhla. No ei ole minun mielestäni.
Kaikki me ollaan jonkun lapsia, eli joulu kuuluu kaikille