Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ÄLKÄÄ pysähtykö niiden koirienne kanssa ohitustilanteessa

Vierailija
20.11.2014 |

Minulla on remmiräyhääjä hihnan toisessa päässä. Tiedostan, että meillä on ongelma. Teemme kaikkemme, jotta koirasta saataisiin jälleen "yhteiskuntakelpoinen". Koirani EI ole agressiivinen vaan pelokas, koira ei käy kiinni sinun koiraasi, vaikka haukkuu ja ärisee. Sinun on turha alkaa neuvomaan minua kadulla, kun olet ensin itse pysähtynyt koiriesi kanssa tienreunaan. Se on oikeasti vaikeaa ohittaa silloin toinen, kun hän on pysähtynyt koiriensa kanssa. Et tiedä koirani taustoja, josta remmiräyhääminen alkoi. Älä ole niin ylpeä, kun se loistaa kasvoiltasi ja tuntuu ahdistavalta. Valitettavasti lähdit neuvomisesi jälkeen niin nopeasti, että en ehtinyt reagoimaan sen enempää. 

Kommentit (110)

Vierailija
41/110 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

:2

Sua vois potkaista

Vierailija
42/110 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:15"]Olen liikkeellä äitini scheferin kanssa. Olen kyllä äidilleni sanonut että hänen hurttansa on helvetistä ja voisi viedä sen koirahotelliin maailmanympärysmatkojensa ajaksi eikä pilata minun elämääni....eniwei, ainoa tapa millä minä ohitan sinun räyhääjäsi on se pysähtyminen, tiukka omiin asioihimme keskittyminen ja hihna kireällä. Sitten sormet ristiin ja toivotaan että menet nopeaa ohi.
[/quote]

Kun sä vedät sen hihnan kireälle ja pysähdyt kun muita koiria tulee lähelle. Viestität vain koiralle että tässä tilanteessa on nyt jotain pahaa ja että koiran pitää olla varuillaan. Olisiko vain parempi kävellä normaalisti ohi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/110 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:36"]

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:31"]

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:29"]

Äh, ihan jokaiselle koiralle se liikkeen samanlainen jatkaminen (tässä tapauksessa kävely) rytmiä ja vauhtia muuttamatta viestii turvallisuudesta. Jos koirallanne on ongelma, työstäkää sitä juuri kävelemällä.

[/quote]

Minä työstän niin, että pysähdymme ja menen hänen tasolleen juttelemaan rauhallisesti, koska se rauhoittaa räksytystä pelkäävää koiraani.

[/quote]

Oletko tosissasi? Ei se koira ole mikään ihminen!

[/quote]

Kyllä se minulle on enemmän kuin yksikään ihminen, joten olen ihan pirun tosissani. Ei koira ole yhtään ihmistä vähempi arvoinen!

Vierailija
44/110 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
45/110 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:30"]Noi ei tuo minunkaan pysähdyksissäolija ole mitenkään aggressiivinen. Mutta ihan tuskaa olisi meidän elo, jos vuodesta toiseen, päivästä toiseen, lenkistä toiseen jatkuvasti painostaisin koiraa. 
[/quote]

No miten olisi sitten kouluttaminen?

Vierailija
46/110 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:33"]

Ap, hieman rauhallisemmin kirjoittele täällä, niin tekee mieli myös kuunnella. (Itse en pysähtele.) Kauheaa syyllistystä. Ei muutkaan voi tietää sinun tilannettasi. 

Toinen asia: Ihmettelen muuten tätä uutta ilmiötä, jota esiintyy vain about alle kolmikymppisillä (hyvin stressaantuneen näköisillä) koiranomistajilla, että "ohi". Siis tilanteissa, joissa (usein pieni) koiransa haluaisi nuuskia ja "tutkia" vastaantulevan koiran. Siis tarkoitan sitä, että ilman ehkä mitään ongelmaa löhdetään ihan vain siitä, että koira ei saa ulkoillessaan regaoida muihin koiriin. Puistossa sitten vain. Miksi olet ottanut koiran, jos inhoat sen luontaista käytösä eli kiinnostusta lajitovereihin? Monesti kai kyse siitä, ettei haluta, että koira vetää ja pysähtelee joka koiran luokse tai varsinkaan rähise. Monesti se rähinä lähtee sillä, että annetaan koirien nuuhkia, selvittävät hierarkiansa ja rauhoittuvat. (Siis jos rähisee tietylle lähikulmien koiralle aina, ilman sen kummempaa syytä).

Oon miettinyt, että onko joku trendi nykyisin, että koiranomistajat menevät kursseille ja siellä opetetaan ehkä sitten, että koira ei saa tervhtiä? Tähän asti on ollut kai niin, että työkoirat esim. sokeainkoirat eivät tervhdi eikä niitä kuulu antaa oman koiran tervehtiä, mutta tuo muuten vain robotiksi kasvattaminen on musta outoa.

Itsellä keskikokoinen rescuekoira, joka oli aluksi arka ja pääsi arkuudestaan nimenomaan nuuhkimalla ja leikkimällä muiden kanssa. (Myös mun koira sai kerran koirapuistossa isolta koiralta pahasti turpaan ja räyhäsi sen jälkeen kaikille sen näköisille, mutta rauhoittui lopulta kun itse yritin pysyä rauhallisnea ja esim puhuin rauhallisesti omistajalle ja jonkun kanssa sovittiin, että päästetään nuuhkimaN, josko mun siitä rauhoittuisi. Aina jos koirani on pelännyt, mun rauhallinen puhe ei ainakaan ole haitannut, usein heti auttanut. Mun puhe sen pelottavan omistajalle ja sille pelottavalle siis. En siis todellakaan mene nuuhkituttanaan muuten vain. Voisiko tästä ehkä olla sulle apua? Älä suutu, jos olet jo kokeillut eikö toimi, en voi tietää. Sun aloituksesta tuli mieleen, että olet kireä niissä tilanteissa. Sori jos tulkitsen väärin, mutta ainakin kireästi täällä kirjoitit.)

Olen 39 enkä muista nähneeni tuota koirien "eristämistä" kuin pari viime vuotta. Käy sääliksi ne koirat ja omistajat, jotka kireinä ja tervehtimättä joka päivä tapaavat meidät muut kulmakunnan koiranulkoiluttajat samoilla kulmilla. Varmasti joillakin on hyviä syitä ja moni itse asiassa kertookin, huikkaa että siitä tai tästä syystä ja sitten tervehditään sitten ihmisten kesken, kun törmätään. Nämä uuden polven ulkoiluttajat eivät itseköän taida haluat tervhtiä ketään eivätkä ehkä ajattele, että koiralla turvallisempi olo asuinseuduillaan, kun se "tuntee" kulmien muut koirat sen sijaan, että mässyttää kymmenet makupalat joka lenkki ja kontakti vain omistajaan.

varmasti tässä asioita, joita en tiedä, koska oma ja kaverien koirat saatu "toimimaan" ilman muista koirista eristämistä. Parilla frendillä kyllä myös ongelmakoiria, kukaan ei treenaa koiriaan kuitenkaan välttämään kadulla muita, tietysti tottelemaan silloinkin kyllä.

[/quote]

Olen tällä hetkellä tuohtunut, kyllä. Minusta on ok, jos joku haluaa tulla tervehtimään, mutta kunhan kysyy ensin onko se ok.En vain pidä siitä, että omistaja ja koira tuijootavat tiiviisti jo kaukaa koiraani. Koirani ahdistuu vain enemmän ja rähisee pahemmin. Kukaan ei kyllä edes uskalla tulla tervehtimään. Kerran kyllä mies kahden pienemmän koiran kanssa ohitti ja pysähtyi sanoen: "Koirasi vaikuttaa epävarmalta, haluatko tulla moikkaamaan?" Toki haluan! Kaikki meni oikein hyvin, vaikka aluksi murisee ja haukkuu.

Vierailija
47/110 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kans on yks remmiräyhä kotona joka haukkuu muille koirille ja on vähän epävarma ja pelokas. Kaikista parhaiten ja vähimmällä stressillä päästää ku mennää nopeesti ohi. Ongelmaa pyritään korjaamaan mutta se vie aikaa eikä koiraan tunnu tehoavan mikään. Siksi olenkin aloittajan kanssa samaa mieltä siitä että kaikista ärsyttävintä on jos toinen pysähtyy. Oma koirani riehaantuu tästä kymmenkertaisesti esimerkiksi jos tiellä tulee koira ja oma koira alkaa rähisemään ja sitten toista koiraa esim koulutetaan niin että pysähdytään herkun kanssa. Tässä tilanteessa oma koirani myös pysähtyy ja haukkuu ja räyhää ja murisee ja hyökätä, kun taas jos molemmat menevät reippaasti ohi, oma koirani vain murisee ja haukkuu muutaman kerran. Koulutustapa pysäyttää koira toisen tullessa vastaan ehkä toimii mutta vastaantulevan koiran se saa hyvin varautuneeksi!
Toinen on sitten nämä neuvonantajat. Joo meiän koira on tullut meille pahimmassa teini iässä ongelmakoirana ja meitä ei todellakaan auta kenenkään neuvot jotka ei tiedä asiasta mitään, joten älkää neuvoko jos apua ei pyydetä.

Vierailija
48/110 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:30"]

Noi ei tuo minunkaan pysähdyksissäolija ole mitenkään aggressiivinen. Mutta ihan tuskaa olisi meidän elo, jos vuodesta toiseen, päivästä toiseen, lenkistä toiseen jatkuvasti painostaisin koiraa. 

[/quote]Jos osaisit kouluttaa koirasi niin tuo pysähtelyongelma olisi viikossa ohi. Koira tekee mitä siltä vaaditaan. 

[/quote]

Ai muuttuu jotenkin terveemmäksi?

Vierailija
49/110 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
50/110 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:33"]Ap, hieman rauhallisemmin kirjoittele täällä, niin tekee mieli myös kuunnella. (Itse en pysähtele.) Kauheaa syyllistystä. Ei muutkaan voi tietää sinun tilannettasi. 

Toinen asia: Ihmettelen muuten tätä uutta ilmiötä, jota esiintyy vain about alle kolmikymppisillä (hyvin stressaantuneen näköisillä) koiranomistajilla, että "ohi". Siis tilanteissa, joissa (usein pieni) koiransa haluaisi nuuskia ja "tutkia" vastaantulevan koiran. Siis tarkoitan sitä, että ilman ehkä mitään ongelmaa löhdetään ihan vain siitä, että koira ei saa ulkoillessaan regaoida muihin koiriin. Puistossa sitten vain. Miksi olet ottanut koiran, jos inhoat sen luontaista käytösä eli kiinnostusta lajitovereihin? Monesti kai kyse siitä, ettei haluta, että koira vetää ja pysähtelee joka koiran luokse tai varsinkaan rähise. Monesti se rähinä lähtee sillä, että annetaan koirien nuuhkia, selvittävät hierarkiansa ja rauhoittuvat. (Siis jos rähisee tietylle lähikulmien koiralle aina, ilman sen kummempaa syytä).

Oon miettinyt, että onko joku trendi nykyisin, että koiranomistajat menevät kursseille ja siellä opetetaan ehkä sitten, että koira ei saa tervhtiä? Tähän asti on ollut kai niin, että työkoirat esim. sokeainkoirat eivät tervhdi eikä niitä kuulu antaa oman koiran tervehtiä, mutta tuo muuten vain robotiksi kasvattaminen on musta outoa.

Itsellä keskikokoinen rescuekoira, joka oli aluksi arka ja pääsi arkuudestaan nimenomaan nuuhkimalla ja leikkimällä muiden kanssa. (Myös mun koira sai kerran koirapuistossa isolta koiralta pahasti turpaan ja räyhäsi sen jälkeen kaikille sen näköisille, mutta rauhoittui lopulta kun itse yritin pysyä rauhallisnea ja esim puhuin rauhallisesti omistajalle ja jonkun kanssa sovittiin, että päästetään nuuhkimaN, josko mun siitä rauhoittuisi. Aina jos koirani on pelännyt, mun rauhallinen puhe ei ainakaan ole haitannut, usein heti auttanut. Mun puhe sen pelottavan omistajalle ja sille pelottavalle siis. En siis todellakaan mene nuuhkituttanaan muuten vain. Voisiko tästä ehkä olla sulle apua? Älä suutu, jos olet jo kokeillut eikö toimi, en voi tietää. Sun aloituksesta tuli mieleen, että olet kireä niissä tilanteissa. Sori jos tulkitsen väärin, mutta ainakin kireästi täällä kirjoitit.)

Olen 39 enkä muista nähneeni tuota koirien "eristämistä" kuin pari viime vuotta. Käy sääliksi ne koirat ja omistajat, jotka kireinä ja tervehtimättä joka päivä tapaavat meidät muut kulmakunnan koiranulkoiluttajat samoilla kulmilla. Varmasti joillakin on hyviä syitä ja moni itse asiassa kertookin, huikkaa että siitä tai tästä syystä ja sitten tervehditään sitten ihmisten kesken, kun törmätään. Nämä uuden polven ulkoiluttajat eivät itseköän taida haluat tervhtiä ketään eivätkä ehkä ajattele, että koiralla turvallisempi olo asuinseuduillaan, kun se "tuntee" kulmien muut koirat sen sijaan, että mässyttää kymmenet makupalat joka lenkki ja kontakti vain omistajaan.

varmasti tässä asioita, joita en tiedä, koska oma ja kaverien koirat saatu "toimimaan" ilman muista koirista eristämistä. Parilla frendillä kyllä myös ongelmakoiria, kukaan ei treenaa koiriaan kuitenkaan välttämään kadulla muita, tietysti tottelemaan silloinkin kyllä.

[/quote]

En anna sen takia tervehtiä hihnassa koska alue missä asun on paljon koiria, eli lenkistä ei tule mitään jos kokoajan seistään paikalla. Ja usein on myös huonosti koulutettuja koiria jotka rupeavat riehumaan ja villitsevät minunkin koirani, niin siinä sitten ollaan hihnat solmussa. Ja on meillä koirakavereita, nämä omistajat onneksi ymmärtävät kantani. Ja voin vielä sanoa että tämä toimii meillä, koira on onnellinen ja tottelevainen.

Vierailija
51/110 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:33"]Ap, hieman rauhallisemmin kirjoittele täällä, niin tekee mieli myös kuunnella. (Itse en pysähtele.) Kauheaa syyllistystä. Ei muutkaan voi tietää sinun tilannettasi. 

[/quote]

Koiralle ei ole mitenkään luontaista tervehtiä jokaista ohikulkevaa koiraa. Minulla on ollut koiria 80-luvun puolesta välistä ja ihan yhtä kauan koirani ovat saaneet leikkiä muiden koirien kanssa vain vapaana, turvallisuus syistä ja siksi, että minä en halua pysähtyä joka rekun kohdalle. Eivät halua kyllä koiranikaan. Sinä saat antaa koirasi nuuskutella ja saat puolestani itsekin vaikka kätellä kaikkia vastaantulijoita mutta älä tee sitä ilman lupaa. Minulla on oikeus koirineni olla tutustumatta sinuun kadulla. Koirapuistossa jos kohdataan niin koirat saavat leikkiä.

Vierailija
52/110 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastaajille! Nyt täytyy itse vain alkaa toimimaan paremmin, kun näkee kolikon molemmat puolet.

Vierailija
53/110 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas moitteetta käyttäytyvä seniorikoira, joka ei hauku, rähjää, murise tai useimmiten edes näytä huomaavan ohitettavaa koiraa, ei rähjää vaikka toinen karjuisi kaula mutkalla. Nämä pysähtyjät ovat meidän tapauksessamme niitä armottomia rähjääjiä, joiden omistajat jäävät hyvän aikaa ennen kohtaamista paikoilleen, kun koira menee matalaksi ja alkaa vaania. Sitten ihmetellään, kun kohdalla alkaa rähinä (kuten joka kerta) ja yritetään joten kuten pitää kiinni hihnasta.

Jos koiralla on taipumusta rähistä toisille koirille niin ei todellakaan saa antaa sille tilaisuutta jäädä vaanimaan! Napakasti ja reippaasti ohi eikä jäädä keskelle tietä joogaamaan.

Vierailija
54/110 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se, joka puolusti koiran oikeutta olla paikallaan (sairas, vanha tms. syy). Oma koirani ei vaani. Jos se ylipäätään huomaa toisen koiran, se istuu pientareella neutraalissa asennossa. Tervehditään, jos se on toiselle ok. 

Vierailija
55/110 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:40"]

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:31"]

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:29"]

Äh, ihan jokaiselle koiralle se liikkeen samanlainen jatkaminen (tässä tapauksessa kävely) rytmiä ja vauhtia muuttamatta viestii turvallisuudesta. Jos koirallanne on ongelma, työstäkää sitä juuri kävelemällä.

[/quote]

Minä työstän niin, että pysähdymme ja menen hänen tasolleen juttelemaan rauhallisesti, koska se rauhoittaa räksytystä pelkäävää koiraani.

[/quote]

Oletko tosissasi? Ei se koira ole mikään ihminen!

[/quote]

Kyllä se minulle on enemmän kuin yksikään ihminen, joten olen ihan pirun tosissani. Ei koira ole yhtään ihmistä vähempi arvoinen!

[/quote]Koira ei minullekaan ole yhtään vähempiarvoinen, ainakaan oma koirani joka on perheenjäsen. Rakkautta on ymmärtää koira koirana, ei inhimillistää sitä.

Vierailija
56/110 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pysähdyn jos se on helpointa siinä tilanteessa. Jos se pysähtyminen siis helpottaa molempia. Yleensä kiihdytän vauhtia tai risteyksessä menen toiseen suuntaan mutta jos tilanne sujuu parhaiten pysähtymällä niin pysähdyn. Esim. täällä on puistossa paljon polkuja ja jos yhdeltä polulta tulee koira ja joko se tai meidän koira rähjää, pysähdyn siihen ja odotan että menevät jotain polkua eteenpäin. Aina pidän koiraa vieressä ja pysähdymme ihan nurmikon laitaan

Vierailija
57/110 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koira ei toistaiseksi osaa vielä kävellä ja keskittyä ohitustilanteessa. Jos pysähtyy ja odottaa että toinen menee ohi koira ei rähjää eikä riehu, jos kävelee koira räjähtää käsiin.. Myös tämä koira on pelkorähjä.

Vierailija
58/110 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:34"]

Aika mielenkiintoista ohjeistusta, että jarrut kiinni vetävää koiraa on esim. ihan ok vetää väkisin perässä asfaltilla. Minullakin on ne vaunut. Jätänkö vaunut siihen, että voin nostaa koiran syliin...vai mitä hittoa teen.

[/quote]

No ei tietenkään raahata perässä asfaltilla. Kyllä normaali koira tulee kun omistaja ottaa reippaan asenteen, että nyt mennään, VÄHÄN hihnasta nykäisten (ja ei, ei riuhdota sitä koiraa, älkää tulkitko tätä näin) . Kertaakaan en ole törmännyt koiraan, joka ei ihan oikeasti liikahda mihinkään.

Vierailija
59/110 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ihmeellistä juttua täällä taas. Nopeasti sitä oppii lukemaan koiraa sen elekielestä. Tämä pätee myös siihen taluttajaan. Kaukaa jo näkee kummastakin, jos ovat torjuvia. Sitten vaan nopeasti ohi.

Vierailija
60/110 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo! Raivostuttaa noi pysähtelijät. Minä ulkoilutan kissaa ja jos koira jää toljottamaan, ei kissani uskalla ohittaa koiraa.

Mutta vielä raivostuttavampia ovat ihmiset, jotka ovat sitä mieltä, että heidän koiransa on päästävä lähelle tervehtimään kissaani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän