Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ÄLKÄÄ pysähtykö niiden koirienne kanssa ohitustilanteessa

Vierailija
20.11.2014 |

Minulla on remmiräyhääjä hihnan toisessa päässä. Tiedostan, että meillä on ongelma. Teemme kaikkemme, jotta koirasta saataisiin jälleen "yhteiskuntakelpoinen". Koirani EI ole agressiivinen vaan pelokas, koira ei käy kiinni sinun koiraasi, vaikka haukkuu ja ärisee. Sinun on turha alkaa neuvomaan minua kadulla, kun olet ensin itse pysähtynyt koiriesi kanssa tienreunaan. Se on oikeasti vaikeaa ohittaa silloin toinen, kun hän on pysähtynyt koiriensa kanssa. Et tiedä koirani taustoja, josta remmiräyhääminen alkoi. Älä ole niin ylpeä, kun se loistaa kasvoiltasi ja tuntuu ahdistavalta. Valitettavasti lähdit neuvomisesi jälkeen niin nopeasti, että en ehtinyt reagoimaan sen enempää. 

Kommentit (110)

Vierailija
81/110 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 02:55"]

Höpötihöpö.

Vakuuttavaa :)

Cesar Milanin koulutusmetodeihin en ottanut kantaa suuntaan tai toiseen(en kannata), siinä vaan on muutamassa jaksossa ollut äärimmäisen hyvänä esimerkkinä miten äärimmäisen itsepäisiä edustajia ko. rodusta löytyy.

Kuristamalla koulutettavaksi se varmaan, entisenä taistelukoirana, onkin itsepäisimmästä päästä. Muilla tavoin motivoitunuhan se ei yleensä ole erityisen hankala koulutettava.

Se että omistaja määrää ja koira tietää kuka määrää ei todellakaan ole mitään dominanssipelleilyä tai johtajuuskorostusta, mutta jos omistaja on täysin tossukka, niin fiksu koira oppii sen välittömästi ja hyödyntää sen kyllä.

Siitä olen samaa mieltä, että fiksu koira käyttää kyllä tossukkaa omistajaa armotta hyväkseen. Se, että tunnut olettavan, että se että koira tietää kuka määrää olisi ratkaisu kaikkiin tai edes suurimpaan osaan käytösongelmista on juuri tuon dominanssipelleilyn mukanaan tuomaa todella, todella ikävää harhaa. Esimerkiksi aggressiivisen koiran tapauksessa "kaapin paikan" näyttäminen lähes poikkeuksetta vain lisää aggressiivisuutta entisestään, vaikka se päällisin puolin alistuisikin.

Jos koira ei ole täyspäinen, niin siitä välttämättä millään normaalia tehdä, mutta siinä vaiheessa kun koiran tottelemattomuutta perustellaan sillä että "tää nyt on vähän tempperamenttinen yksilö", niin sitten kyllä repeän nauruun.

Sinulle on varmasti tiedossa paljon naurua, kunhan omalla kohdellesi sattuu joku vähän hankalampi tapaus ja nauruhan tunnetusti pidentää ikää. :)

Ja jos nyt ei omalle kohdalle tulevaisuudessakaan sitä hankalaa tapausta satu (kovin monesta koirastahan sinulla ei ilmeisesti ainakaan vielä ole kokemusta?) niin voit käydä pidentämässä sitä ikää vaikka nauramalla jollekin asiansa osaavalle metsästyskoirien kasvattajalle, joka väittää sinulle, että samastakin pentueesta vain pienestä osasta tulee pätevästä koulutuksesta huolimatta metsälle kelvollisia, jostain kumman syystä.

Vierailija
82/110 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 04:22"][quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 02:55"]

Höpötihöpö.

Vakuuttavaa :)

Cesar Milanin koulutusmetodeihin en ottanut kantaa suuntaan tai toiseen(en kannata), siinä vaan on muutamassa jaksossa ollut äärimmäisen hyvänä esimerkkinä miten äärimmäisen itsepäisiä edustajia ko. rodusta löytyy.

Kuristamalla koulutettavaksi se varmaan, entisenä taistelukoirana, onkin itsepäisimmästä päästä. Muilla tavoin motivoitunuhan se ei yleensä ole erityisen hankala koulutettava.

Se että omistaja määrää ja koira tietää kuka määrää ei todellakaan ole mitään dominanssipelleilyä tai johtajuuskorostusta, mutta jos omistaja on täysin tossukka, niin fiksu koira oppii sen välittömästi ja hyödyntää sen kyllä.

Siitä olen samaa mieltä, että fiksu koira käyttää kyllä tossukkaa omistajaa armotta hyväkseen. Se, että tunnut olettavan, että se että koira tietää kuka määrää olisi ratkaisu kaikkiin tai edes suurimpaan osaan käytösongelmista on juuri tuon dominanssipelleilyn mukanaan tuomaa todella, todella ikävää harhaa. Esimerkiksi aggressiivisen koiran tapauksessa "kaapin paikan" näyttäminen lähes poikkeuksetta vain lisää aggressiivisuutta entisestään, vaikka se päällisin puolin alistuisikin.

Jos koira ei ole täyspäinen, niin siitä välttämättä millään normaalia tehdä, mutta siinä vaiheessa kun koiran tottelemattomuutta perustellaan sillä että "tää nyt on vähän tempperamenttinen yksilö", niin sitten kyllä repeän nauruun.

Sinulle on varmasti tiedossa paljon naurua, kunhan omalla kohdellesi sattuu joku vähän hankalampi tapaus ja nauruhan tunnetusti pidentää ikää. :)

Ja jos nyt ei omalle kohdalle tulevaisuudessakaan sitä hankalaa tapausta satu (kovin monesta koirastahan sinulla ei ilmeisesti ainakaan vielä ole kokemusta?) niin voit käydä pidentämässä sitä ikää vaikka nauramalla jollekin asiansa osaavalle metsästyskoirien kasvattajalle, joka väittää sinulle, että samastakin pentueesta vain pienestä osasta tulee pätevästä koulutuksesta huolimatta metsälle kelvollisia, jostain kumman syystä.

Metsälle kelvollinen on vähän eri asia, kuin se, ettei saa koiraansa hihnassa liikkeelle! Ei kaikista saa hyviä poliisikoiriakaan, mutta ei se tarkoita, että ne poliisikoiraksi kelpaamattomat ei oo koulutettavissa ihan perus seurarläimeksi.

Omat koirani kävelet todella hienosti ohi, täysin piittaamatta toisesta koirasta JOS se toinen koira on omistajansa hallinnassa. MUTTA jos se ohitettava koira pysähtyy vaanimaan jo kaukaa, niin hermostuuhan ne. Tyhmiähän ne olisi, jos eivät osaisi lukea uhkaavaa tilannetta. Ja niinhän siinä käy, että kohdalla tämä vaanijakoira sitten räyhää ja rähinää syntyy. Usein ovat vielä flexissä tai joku mummo tai muu vässykkä hihnan toisessa päässä. Koira siis yrittää epätoivoisesti puolustaa kykenemätöntä taluttajaansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/110 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sykkeen nousu ja pelko... Sitähän koira ei aisti. Ulkoiluttaja on aina paniikissa kun näkee toisen koiran... Koira ajattelee että nyt taas räyhätään. Senkus kävelette ohi vaan eikä reagoida siihen toiseen koiraan sata metriä aikasemmin ja hihna kireeks.. Rentona vaan keskity Happy Happy sateenkaari.... Koira aistii sen ja se on alku.

Mut ei nää hommat toimi niin kauan kun se koira katsotaan olevan ihminen. Haluu koira ajokortin... Myös niille pikku...mitälie.

T. Doberman

Vierailija
84/110 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 17:51"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:34"]

Aika mielenkiintoista ohjeistusta, että jarrut kiinni vetävää koiraa on esim. ihan ok vetää väkisin perässä asfaltilla. Minullakin on ne vaunut. Jätänkö vaunut siihen, että voin nostaa koiran syliin...vai mitä hittoa teen.

[/quote]

No ei tietenkään raahata perässä asfaltilla. Kyllä normaali koira tulee kun omistaja ottaa reippaan asenteen, että nyt mennään, VÄHÄN hihnasta nykäisten (ja ei, ei riuhdota sitä koiraa, älkää tulkitko tätä näin) . Kertaakaan en ole törmännyt koiraan, joka ei ihan oikeasti liikahda mihinkään.
[/quote]

Haluutko tulla kokeilemaan? Kokemusta on monesta omasta ja vieraasta koirasta. Tämä yksilöni on niistä ainut tietämäni tapaus. Jos sitä yrittää pakottaa, lyhyet tassut painautuvat harassa maahan kuten jukurilla aasilla. Namikaan ei kiinnosta. Itse asiassa olisin kiitollinen, jos saisin sinulta väkivallattoman niksin. Koirakoulussa ollaan oltu. Yksityistunneilla ja ryhmässä. Tottelee muuten ok ja osaa peruskomennot ja temppuja.

Vierailija
85/110 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 07:17"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 17:51"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:34"]

Aika mielenkiintoista ohjeistusta, että jarrut kiinni vetävää koiraa on esim. ihan ok vetää väkisin perässä asfaltilla. Minullakin on ne vaunut. Jätänkö vaunut siihen, että voin nostaa koiran syliin...vai mitä hittoa teen.

[/quote]

No ei tietenkään raahata perässä asfaltilla. Kyllä normaali koira tulee kun omistaja ottaa reippaan asenteen, että nyt mennään, VÄHÄN hihnasta nykäisten (ja ei, ei riuhdota sitä koiraa, älkää tulkitko tätä näin) . Kertaakaan en ole törmännyt koiraan, joka ei ihan oikeasti liikahda mihinkään.
[/quote]

Haluutko tulla kokeilemaan? Kokemusta on monesta omasta ja vieraasta koirasta. Tämä yksilöni on niistä ainut tietämäni tapaus. Jos sitä yrittää pakottaa, lyhyet tassut painautuvat harassa maahan kuten jukurilla aasilla. Namikaan ei kiinnosta. Itse asiassa olisin kiitollinen, jos saisin sinulta väkivallattoman niksin. Koirakoulussa ollaan oltu. Yksityistunneilla ja ryhmässä. Tottelee muuten ok ja osaa peruskomennot ja temppuja.
[/quote]

En ole tuo, joka aikaisemmin kanssasi keskusteli, mutta... niin. Netissä on vaikea antaa ohjeita, kun ne usein ymmärretään väärin. Yritän kuitenkin ymmärtää tilannetta, koska selkeästi olet työstänyt sitä.

Kopioiko koira mielentilojasi ja eleitäsi? Alkaako läähättää kun huomaat itse hermostuvasi tai suorittaa aina tietyt jutut kun lenkillä kun sinulla on tietty mielentila?

Onko koira saavuttanut pysähtymisellä jotain? Esim. Toisen koiran tapaamisen.

Millaisissa tilanteissa koira pysähtyy? Silloin, kun itse huomaa koiran, silloin kun sinä huomaat koiran vai jossain muussa tilanteessa? Mitä pysähtymisestä seuraa?

Huomaatko koiralla mitään pompottamisia muuten arkielämässä? Kantaa syliisi lelua, kaapii tassulla huomiota tai vaatii paijaamisia tietyillä eleillä?

Vierailija
86/110 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:15"]Olen liikkeellä äitini scheferin kanssa. Olen kyllä äidilleni sanonut että hänen hurttansa on helvetistä ja voisi viedä sen koirahotelliin maailmanympärysmatkojensa ajaksi eikä pilata minun elämääni....eniwei, ainoa tapa millä minä ohitan sinun räyhääjäsi on se pysähtyminen, tiukka omiin asioihimme keskittyminen ja hihna kireällä. Sitten sormet ristiin ja toivotaan että menet nopeaa ohi.
[/quote]

Se on saksanpaimenkoira. Ei schefer -.- t. sakun omistaja

Vierailija
87/110 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 07:40"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:15"]Olen liikkeellä äitini scheferin kanssa. Olen kyllä äidilleni sanonut että hänen hurttansa on helvetistä ja voisi viedä sen koirahotelliin maailmanympärysmatkojensa ajaksi eikä pilata minun elämääni....eniwei, ainoa tapa millä minä ohitan sinun räyhääjäsi on se pysähtyminen, tiukka omiin asioihimme keskittyminen ja hihna kireällä. Sitten sormet ristiin ja toivotaan että menet nopeaa ohi.
[/quote]

Se on saksanpaimenkoira. Ei schefer -.- t. sakun omistaja
[/quote]

Alsatia.

Vierailija
88/110 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut hei. Mä kun ajan kodin parkkipaikalle autolla niin jokainen koiraansa viereisellä kävelytiellä ulkoiluttava pysähtyy ja jää töllöttämään. Ensin koira sitten ihminen. Pysähtyy ja töllää kun puran ostoskasseja tai otan postia. Todella ällöttävää. En tunne näitä henkilöitä mutta koska koira pysähtyi niin hekin voivat tuijottaa. Ei koiralta voi vaatia käytöstapoja (kai?) mut te ihmiset!

Vierailija
89/110 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla remmiräyhääjä pentu jonka kanssa todellakin pysähdytään että voin torua sitä räyhäämisestä joskus joudun nappaamaan kuonosta kiinni. Tää vasta opettelee ja sun on turha antaa neuvoja muille pysähtyäkö vai ei!

Vierailija
90/110 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 08:06"]Mulla remmiräyhääjä pentu jonka kanssa todellakin pysähdytään että voin torua sitä räyhäämisestä joskus joudun nappaamaan kuonosta kiinni. Tää vasta opettelee ja sun on turha antaa neuvoja muille pysähtyäkö vai ei!
[/quote]

Ei näin. Ei todellakaan näin.

Vierailija
91/110 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kerropa miten sitte!!!terv. se remmiräyhä pennun omistaja. Se lopettaa haukkumisen jos nappaan sitä kuonosta. En tietenkään kovaa mutta niin että se pysyy kiinni.

Vierailija
92/110 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 08:14"]No kerropa miten sitte!!!terv. se remmiräyhä pennun omistaja. Se lopettaa haukkumisen jos nappaan sitä kuonosta. En tietenkään kovaa mutta niin että se pysyy kiinni.
[/quote]

Annat koiralle kummallisia signaaleja käytökselläsi.

Vierailija
93/110 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on puhunut hakkaamisesta. Ootko ihan idiootti??? Vittu mitä urpoja tällä palstalla kirjottelee.

Vierailija
94/110 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysähtyminen ja ylipäätänsä vastaantulijan noteeraaminen vahvalla elekielellä on viesti sille koiralle, että "ole nyt valmiina, jotain tapahtuu, en hallitse tilannetta, joten auta minua".

Mutta jos ja kun tulee ikuisesti olemaan näitä pysähtyjiä syystä tai toisesta niin pitäkää ne koirat edes siellä tien reunan puolella eikä keskellä tietä. Kolmen ison ja innokkaan koiran kanssa ohittaminen on kuitenkin ihan helppoa, jos se toinen koirakko antaa tilaa eikä valtaa koko kävelykatua.

Jos kaikesta huolimatta se pikkufifi makaa toisessa reunassa, flexi menee kadun yli ja omistaja seisoo toisessa reunassa niin kohti me tullaan. Ja kun kaikki kolme urostani innoissaan aloittavat leikin minififin kanssa, hymyilen typerä virne naamallani ja olen oikein iloinen, kun halusitte pysähtyä leikkimään mun mussukkojen kanssa. Fifikin saa kauniin kuramutakuorrutuksen. Hihnoista mun ei tarvi enää kiinni pitää, riittää, että fifin omistaja pitää omastaan, sen verran tiukasti ne ovat jo solmussa keskenään. Fifikin vinkuu ja kiljuu vain ilosta, on varmasti ihan huippua jäädä isojen jalkoihin. Jippii... (ehkä me todellisuudessa vedetään se uukkari, kun tämmönen sattuu kohdalle, herkuttelen vain ajatuksella).

Vierailija
95/110 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 08:19"]Kuka on puhunut hakkaamisesta. Ootko ihan idiootti??? Vittu mitä urpoja tällä palstalla kirjottelee.
[/quote]

Vittu mitä urpoja joille joku sunnuntaikasvattaja on vielä mennyt myymään koiran.

Vierailija
96/110 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jumankauta nyt oikeesti !

Vierailija
97/110 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:09"]

Minulla on vielä rattaat mukana, jotka tuovat lisähaastetta ohitukseen. Haluan vain nopean ohituksen niin se on helpompaa. Kyllähän se on nöyryyttävää, kun toinen katsoo nenänvartta pitkin ja pysähtyy paikalleen, että menes jo. Koirani ei kuuntele yhtään mitään silloin. Lopuksi saan vielä kuulla neuvoja, joista ei ole mitään hyötyä.

AP

[/quote]

sama tilanne täällä, olen harkinnut teettäväni huomioliivit tekstillä "koulutus kesken " 

en tiedä auttaisiko ennakkoluuloihin ja ilkeisiin kommentteihin. 

Vierailija
98/110 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni koira pysähtyy arvioidakseen tilanteen kun vastaan tulee toinen koira. Jos siinä tilanteesa kiristät remmiä tai "revit" koiran liikkeelle, koira ei ole ehtinyt arvioida tilannetta tarpeeksi, tulkitsee remmin kiristämisen uhkaavaksi ja rupeaa varmuuden vuoksi räyhäämään.

Jos vain kaikki työstäisivät niitä omia ongelmia, jakelematta toisille käskyjä pysähtyä tai liikkua - tämä koskee myös ap:ta.

Vierailija
99/110 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hauskaa, että kun menee vaikka Lontooseen tai Frankfurtin, ei samanlaista koiraongelmointia ole nähtävissä.

Vierailija
100/110 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:33"]

Toinen asia: Ihmettelen muuten tätä uutta ilmiötä, jota esiintyy vain about alle kolmikymppisillä (hyvin stressaantuneen näköisillä) koiranomistajilla, että "ohi". Siis tilanteissa, joissa (usein pieni) koiransa haluaisi nuuskia ja "tutkia" vastaantulevan koiran. Siis tarkoitan sitä, että ilman ehkä mitään ongelmaa löhdetään ihan vain siitä, että koira ei saa ulkoillessaan regaoida muihin koiriin. Puistossa sitten vain. Miksi olet ottanut koiran, jos inhoat sen luontaista käytösä eli kiinnostusta lajitovereihin?

[/quote]

Minä olen noita ohi menijöitä. Ihan vaaan syystä että olen itse niin epäsosiaalinen, että minua ei kiinnosta jutella niiden muiden koiranomistajien kanssa. Mennään siis ohi vaan. Ei se koira siitä mitenkään kärsi, on siellä ulkona muutakin kiinnostavaa, esim. riistaeläinten hajuja, toisten koirien merkkauksia haisteltavaksi jne. 

Sitä olen kyllä ihmetellyt että miksi nuo jumittajat eivät tajua vinkkiä että EMME halua tutustua siitäkään, että jäämme itse odottamaan että toiset etenisivät, ja sanon oikein omalle koiralleni "odota". Ei, siellä sitä edessä jumitetaan koira yleensä maassa. Ja sitten vielä tuhistaan kiukkuisesti kun lopulta ohitamme ilman että päästän koiraani tutustumaan siihen toiseen. Ymmärtäkää nyt, että kaikki eivät halua ja siihen heillä on oikeus, olipa syy emännässä tai koirassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi