ÄLKÄÄ pysähtykö niiden koirienne kanssa ohitustilanteessa
Minulla on remmiräyhääjä hihnan toisessa päässä. Tiedostan, että meillä on ongelma. Teemme kaikkemme, jotta koirasta saataisiin jälleen "yhteiskuntakelpoinen". Koirani EI ole agressiivinen vaan pelokas, koira ei käy kiinni sinun koiraasi, vaikka haukkuu ja ärisee. Sinun on turha alkaa neuvomaan minua kadulla, kun olet ensin itse pysähtynyt koiriesi kanssa tienreunaan. Se on oikeasti vaikeaa ohittaa silloin toinen, kun hän on pysähtynyt koiriensa kanssa. Et tiedä koirani taustoja, josta remmiräyhääminen alkoi. Älä ole niin ylpeä, kun se loistaa kasvoiltasi ja tuntuu ahdistavalta. Valitettavasti lähdit neuvomisesi jälkeen niin nopeasti, että en ehtinyt reagoimaan sen enempää.
Kommentit (110)
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:15"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:12"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:09"]
Sinä et tiedä MINUN koirani taustoja, että pysähtymiselle on ihan syynsä ja niitä minun ei tarvitse sinulle selittää, joten pidetään molemmat minäminämaassamme huolen omistamme.
[/quote]
Saanko minäkin sitten pysähtyä? Seistään molemmat siinä? Toki olisin halukas kuulemaan syyn siihen, kun tönötätte paikallaan? Minun koirani kimppuun hyökkäsi koira, jonka jälkeen remmiräyhäys alkoi. Koirani pelkää koiraasi. Taisi kolahtaa, se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.
[/quote]
Sinun koirasi onkin sitten ainoa koira jonka päälle on hyökännyt toinen koira. Sori, tasoissa ollaan minunkin koirani pelkää muita koiria. Sitten ei auta kuin tönöttää paikoillamme koiran tahtiin.
[/quote]
Enemmän se koira ahdistuu, jos teet ohittamisesta tuollaisen numeron ja jäätte jo kaukaa tuijottamaan saapuvaa koiraa. Siinähän se koira luulee että seisotte paikoillanne tapettavana.
Reippaasti vaan ohi ja jos räyhää niin räyhätköön.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:23"]
Ei pysähtymisessä mitään Vikaa, jos pidät koiran huomion itsessäsi, mutta jos koira tuijottaa jo parinkymmenen metrin päästä omaa koiraani kun lähestytään niin se ei ole ok. Inhoan sitä kun omistajat sössöttävät koirilleen samalla kun koira selkeästi "vaanii" minun koiraani ja odottaa, että ollaan tarpeeksi lähellä jotta voi räyhätä/hyökätä. Noissa tilanteissa pitäisi mennä ohi eikä antaa koiran tuijottaa toista ja vielä kehua sitä siitä tuijottamisesta. Inhoan kun naapurustossa asuu kaksi koiraperhettä jotka tekevät tämän aina.
[/quote]
Juuri tätä meinasin. Kiitos!
siis mä en kyllä tajua teidän koiraihmisten ongelmia. on mullakin ollut joskus koira mutta kyllä sen kanss apystyi ulkoilemaan.
Mä olen monenmonituista kertaa vannonut, että seuraavan pysähtyjän kanssa mekin pysähdytään. Siinä sitten tuijotellaan toisiamme tyhmänä. Ei vaan voi olla niin, että jokaikinen pysähtyjä omistaa ongelmakoira number unon.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:19"]
Minun koirani on aikuinen kodinvaihtaja "ongelmakoira", joka on epävarma hihnassa. En todellakaan pysähdy tönöttämään koirani kanssa johonkin pientareelle, koska ahdistuisi vielä enemmän. Reippaasti vaan jalkaa toisen edelle ja koiralle tiukka käsky "Nätisti". Hyvin on mennyt.
Ja on muuten iso piski kyseessä, mutta minulla on silti tarpeeksi voimaa koirani hallitsemiseen. Siksi huvittaa nämä pikkukoirat joita omistaja ei saa liikkeelle. Ja nyt en puhu fyysisestä voimasta, vaikka sitäkin toki kannattaa olla jos isoa koiraa taluttaa.
[/quote]
Mua ei huvita yhtään. Oletko ajatellut että siellä voi olla nivelongelmia, vanhuutta, ihan mitä tahansa sen liikkumattomuuden takana? En ala repiä ja pakottaa vanhaa koiraani ihan vaan sen takia, että sinua ei naurattaisi.
Kyllä mun makailijakoirani on eeerittäin kaukana hyökkäävästä räyhääjästä. Se suorastaan rakastaa muita rakkeja.
Äh, ihan jokaiselle koiralle se liikkeen samanlainen jatkaminen (tässä tapauksessa kävely) rytmiä ja vauhtia muuttamatta viestii turvallisuudesta. Jos koirallanne on ongelma, työstäkää sitä juuri kävelemällä.
PUHUNKIN NYT JUURI SIITÄ TUIJOTTAMISESTA JA NS. VAANIMISESTA!
Noi ei tuo minunkaan pysähdyksissäolija ole mitenkään aggressiivinen. Mutta ihan tuskaa olisi meidän elo, jos vuodesta toiseen, päivästä toiseen, lenkistä toiseen jatkuvasti painostaisin koiraa.
Ei, pysähtykää vaan. Oikeesti. Koirat haluaa tutustua, minäkin haluan tutustua, kaikilla ois mukavaa ellei yhden hihnan päässä olis se itse remmirähjä, joka syyttää ihan viatonta osapuolta remmirähjäksi. Kamalan tiukkapipoista porukkaa on suuri osa naispuolisista koiranomistajista, sen olen huomannut, ja tää remmirähjäsrooti on niin tuttu. Remmirähjä on se itse joka tätä strooria suoltaa, koirilla kun harvemmin on keskenään yhtään mitään ongelmaa -ellei se remmirähjä olis mukana.
Terveisin
koiran ulkoiluttaja jokiniemestä jolla se koira joka on kaikkien kaveri
:)
Olette te kanssa aikamoisia koirankasvattajia. =)
Mitä sitten, kun kaksi sellaista koiraa tulee vastaan, jotka pysähtyvät maahan makaamaan? Omistajat seisovat ja koirat makaavat pitkin pituuttaan tuntitolkulla keskellä katua?
Miettikää kuinka naurettavilta kuulostatte ja NÄYTÄTTE. Kouluttakaa niitä koiria älkääkä selitelkö jotain tyhmiä tekosyitä. Suurin osa koirista on joutunut hyökkäyksen kohteeksi eikä kaikki koirat silti jumita omistajaansa seisomaan tyhmänä paikoillaan.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:29"]
Äh, ihan jokaiselle koiralle se liikkeen samanlainen jatkaminen (tässä tapauksessa kävely) rytmiä ja vauhtia muuttamatta viestii turvallisuudesta. Jos koirallanne on ongelma, työstäkää sitä juuri kävelemällä.
[/quote]
Minä työstän niin, että pysähdymme ja menen hänen tasolleen juttelemaan rauhallisesti, koska se rauhoittaa räksytystä pelkäävää koiraani.
Ei meillä, eikä sen puoleen koiralla ole yhtään mitään ongelmaa, pitää vain toisista koirista vähän liikaa. Mutta älä huoli en päästä ilman lupaa haistelemaan yhtään ketään. Aika harvat koirat ovat nykyään nin hyvin sosiaalistettuja, että pystyvät hihnassa, räyhäämättä haistelemaan toisiaan. Onneksi niitäkin on:))
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:31"]
Ei, pysähtykää vaan. Oikeesti. Koirat haluaa tutustua, minäkin haluan tutustua, kaikilla ois mukavaa ellei yhden hihnan päässä olis se itse remmirähjä, joka syyttää ihan viatonta osapuolta remmirähjäksi. Kamalan tiukkapipoista porukkaa on suuri osa naispuolisista koiranomistajista, sen olen huomannut, ja tää remmirähjäsrooti on niin tuttu. Remmirähjä on se itse joka tätä strooria suoltaa, koirilla kun harvemmin on keskenään yhtään mitään ongelmaa -ellei se remmirähjä olis mukana.
Terveisin
koiran ulkoiluttaja jokiniemestä jolla se koira joka on kaikkien kaveri
:)
[/quote]
*stoori*
-liian nopee näppis
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:14"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:10"]
Pakko pysähtyä. Sillä koira saattaa tehdä yllätys hyökkäyksen takaa päin kun ollaan menty ohi. Helpompi hallita. Työstämme ongelmaa kuten sinäkin.
[/quote]
Täh? Eihän tässä nyt ollut mitään järkeä. :D Sinä kävelet, minä kävelen. Pidä se koirasi lyhyemmässä hihnassa, jos se meinaa hyökätä takaapäin. Kun hihna on lyhyt, ei koira yllä hyökkäämään.
[/quote]Koira saattaa keskittyä paremmin ohjastajaansa jos se ei kävele samalla. Näin mä ymmärrän tän ongelman työstämisen tässä tapauksessa. Ohitustilanne on helpompi, kun koira istuu ja keskittyy pitämään kontaktin omistajassa. Erityisesti olen huomannut palveluskoiraharrastajien tekevän tätä.
Ja nimenomaan kontakti omistajaan, ei tuijotella vastaantulijaa. Nää "ei tätä saa tästä liikkumaan" on tietenkin ihan hoopoja ja ärsyttävät muakin.
Ap, hieman rauhallisemmin kirjoittele täällä, niin tekee mieli myös kuunnella. (Itse en pysähtele.) Kauheaa syyllistystä. Ei muutkaan voi tietää sinun tilannettasi.
Toinen asia: Ihmettelen muuten tätä uutta ilmiötä, jota esiintyy vain about alle kolmikymppisillä (hyvin stressaantuneen näköisillä) koiranomistajilla, että "ohi". Siis tilanteissa, joissa (usein pieni) koiransa haluaisi nuuskia ja "tutkia" vastaantulevan koiran. Siis tarkoitan sitä, että ilman ehkä mitään ongelmaa löhdetään ihan vain siitä, että koira ei saa ulkoillessaan regaoida muihin koiriin. Puistossa sitten vain. Miksi olet ottanut koiran, jos inhoat sen luontaista käytösä eli kiinnostusta lajitovereihin? Monesti kai kyse siitä, ettei haluta, että koira vetää ja pysähtelee joka koiran luokse tai varsinkaan rähise. Monesti se rähinä lähtee sillä, että annetaan koirien nuuhkia, selvittävät hierarkiansa ja rauhoittuvat. (Siis jos rähisee tietylle lähikulmien koiralle aina, ilman sen kummempaa syytä).
Oon miettinyt, että onko joku trendi nykyisin, että koiranomistajat menevät kursseille ja siellä opetetaan ehkä sitten, että koira ei saa tervhtiä? Tähän asti on ollut kai niin, että työkoirat esim. sokeainkoirat eivät tervhdi eikä niitä kuulu antaa oman koiran tervehtiä, mutta tuo muuten vain robotiksi kasvattaminen on musta outoa.
Itsellä keskikokoinen rescuekoira, joka oli aluksi arka ja pääsi arkuudestaan nimenomaan nuuhkimalla ja leikkimällä muiden kanssa. (Myös mun koira sai kerran koirapuistossa isolta koiralta pahasti turpaan ja räyhäsi sen jälkeen kaikille sen näköisille, mutta rauhoittui lopulta kun itse yritin pysyä rauhallisnea ja esim puhuin rauhallisesti omistajalle ja jonkun kanssa sovittiin, että päästetään nuuhkimaN, josko mun siitä rauhoittuisi. Aina jos koirani on pelännyt, mun rauhallinen puhe ei ainakaan ole haitannut, usein heti auttanut. Mun puhe sen pelottavan omistajalle ja sille pelottavalle siis. En siis todellakaan mene nuuhkituttanaan muuten vain. Voisiko tästä ehkä olla sulle apua? Älä suutu, jos olet jo kokeillut eikö toimi, en voi tietää. Sun aloituksesta tuli mieleen, että olet kireä niissä tilanteissa. Sori jos tulkitsen väärin, mutta ainakin kireästi täällä kirjoitit.)
Olen 39 enkä muista nähneeni tuota koirien "eristämistä" kuin pari viime vuotta. Käy sääliksi ne koirat ja omistajat, jotka kireinä ja tervehtimättä joka päivä tapaavat meidät muut kulmakunnan koiranulkoiluttajat samoilla kulmilla. Varmasti joillakin on hyviä syitä ja moni itse asiassa kertookin, huikkaa että siitä tai tästä syystä ja sitten tervehditään sitten ihmisten kesken, kun törmätään. Nämä uuden polven ulkoiluttajat eivät itseköän taida haluat tervhtiä ketään eivätkä ehkä ajattele, että koiralla turvallisempi olo asuinseuduillaan, kun se "tuntee" kulmien muut koirat sen sijaan, että mässyttää kymmenet makupalat joka lenkki ja kontakti vain omistajaan.
varmasti tässä asioita, joita en tiedä, koska oma ja kaverien koirat saatu "toimimaan" ilman muista koirista eristämistä. Parilla frendillä kyllä myös ongelmakoiria, kukaan ei treenaa koiriaan kuitenkaan välttämään kadulla muita, tietysti tottelemaan silloinkin kyllä.
Aika mielenkiintoista ohjeistusta, että jarrut kiinni vetävää koiraa on esim. ihan ok vetää väkisin perässä asfaltilla. Minullakin on ne vaunut. Jätänkö vaunut siihen, että voin nostaa koiran syliin...vai mitä hittoa teen.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:31"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:29"]
[/quote]
Minä työstän niin, että pysähdymme ja menen hänen tasolleen juttelemaan rauhallisesti, koska se rauhoittaa räksytystä pelkäävää koiraani.
[/quote]
Oletko tosissasi? Ei se koira ole mikään ihminen!
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:30"]
Noi ei tuo minunkaan pysähdyksissäolija ole mitenkään aggressiivinen. Mutta ihan tuskaa olisi meidän elo, jos vuodesta toiseen, päivästä toiseen, lenkistä toiseen jatkuvasti painostaisin koiraa.
[/quote]Jos osaisit kouluttaa koirasi niin tuo pysähtelyongelma olisi viikossa ohi. Koira tekee mitä siltä vaaditaan.
Ei pysähtymisessä mitään Vikaa, jos pidät koiran huomion itsessäsi, mutta jos koira tuijottaa jo parinkymmenen metrin päästä omaa koiraani kun lähestytään niin se ei ole ok. Inhoan sitä kun omistajat sössöttävät koirilleen samalla kun koira selkeästi "vaanii" minun koiraani ja odottaa, että ollaan tarpeeksi lähellä jotta voi räyhätä/hyökätä. Noissa tilanteissa pitäisi mennä ohi eikä antaa koiran tuijottaa toista ja vielä kehua sitä siitä tuijottamisesta. Inhoan kun naapurustossa asuu kaksi koiraperhettä jotka tekevät tämän aina.