Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ÄLKÄÄ pysähtykö niiden koirienne kanssa ohitustilanteessa

Vierailija
20.11.2014 |

Minulla on remmiräyhääjä hihnan toisessa päässä. Tiedostan, että meillä on ongelma. Teemme kaikkemme, jotta koirasta saataisiin jälleen "yhteiskuntakelpoinen". Koirani EI ole agressiivinen vaan pelokas, koira ei käy kiinni sinun koiraasi, vaikka haukkuu ja ärisee. Sinun on turha alkaa neuvomaan minua kadulla, kun olet ensin itse pysähtynyt koiriesi kanssa tienreunaan. Se on oikeasti vaikeaa ohittaa silloin toinen, kun hän on pysähtynyt koiriensa kanssa. Et tiedä koirani taustoja, josta remmiräyhääminen alkoi. Älä ole niin ylpeä, kun se loistaa kasvoiltasi ja tuntuu ahdistavalta. Valitettavasti lähdit neuvomisesi jälkeen niin nopeasti, että en ehtinyt reagoimaan sen enempää. 

Kommentit (110)

Vierailija
101/110 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:39"]

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:15"]Olen liikkeellä äitini scheferin kanssa. Olen kyllä äidilleni sanonut että hänen hurttansa on helvetistä ja voisi viedä sen koirahotelliin maailmanympärysmatkojensa ajaksi eikä pilata minun elämääni....eniwei, ainoa tapa millä minä ohitan sinun räyhääjäsi on se pysähtyminen, tiukka omiin asioihimme keskittyminen ja hihna kireällä. Sitten sormet ristiin ja toivotaan että menet nopeaa ohi. [/quote] Kun sä vedät sen hihnan kireälle ja pysähdyt kun muita koiria tulee lähelle. Viestität vain koiralle että tässä tilanteessa on nyt jotain pahaa ja että koiran pitää olla varuillaan. Olisiko vain parempi kävellä normaalisti ohi?

[/quote]

No kun se koira ei siinä tilanteessa tule mun kanssa samaan suuntaan vaan lähtee kohti toista koiraa. Enkä mä tosiaan ala sitä luupäätä kouluttamaan, ei kiinnosta eikä ole oma. Mutta jos emäntänsä jättää kuukaudeksi toiseten vastuulle, niin kai se joskus pitää viedä juoksemaankin, muualle kuin kuselle omalle pihalle.

Äitini tässä oli se ongelma. Saattoi soittaa mulle pe-iltapäivästä, että koira on yksin, käy hoitamassa. Kysymättä multa olenko edes vkl kaupungissa ja tietäen että inhosin hänen piskiään :) 

Vierailija
102/110 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tajua tätä suomalaista koirakulttuuria. Täällä Saksassa koirat saavat vapaasti haistella toisiaan, mutta Suomessa ei saisi edes pysähtyä koiransa kanssa mihinkään. Voi huoh. On se myös jännä, että täällä ei näy mitään remmirähjiä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/110 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi keskikokoista, todella hyvätapaista koiraa. Siis luonteeltaan helppoja, toki koulutuksellakin on osansa, mutta ovat vaan niin vaivattomia ja mukavia, eniten kiitosta annan seniorikoiralle, jonka käytöstä juniori on matkinut. Ne tulevat toimeen lähes kaikkien koirien kanssa, osaavat hyvin lukea koiraa, ovat omia itsevarmoja itsejään, eivät tarvitse itsetunnon pönkitystä muita alistamalla ja osaavat itsekin osoittaa lepyttämisen merkkejä, jos vastapuoli kokee sen tärkeäksi. Arkoja koiria rohkaisevat lempeällä käytöksellä yms. Aivan mahtavia siis.

Siitä huolimatta emme pysähtele lenkillä tutustumaan muihin koiriin. Miksi? Koska sen muutaman kerran kun tämä virhe ollaan tehty, ovat ne painaneet nämä tietyt koirat mieleensä, ja kun ne tulevat seuraavan kerran vastaan, ohitus välittämättä ei enää onnistukaan. "HEI, tää on meidän tuttu, moikataan!", ja normaalisti coolisti ohittavat koirani villiintyvät päästäkseen morjestamaan. Näin ollen kaikista helpointa on, kun lenkillä vain tyynesti ohitetaan eikä hommata lisää koiratuttuja. Koiratuttuja saavat läheisessä koirapuistossa, mutta lenkillä nekin ohitetaan - vai lenkillä joskus morjestetut saavat ne innostumaan hihnassa.

Minustakin on todella epäreilua koiriani/muita nätisti ohittavia koiria kohtaan, että vastaantulevan koiran annetaan jäädä paikalleen makaamaan. Se saa siinä ikään kuin koko reviirin itselleen ja rauhassa kasvattaa omaa itsevarmuuttaan ohittavien lähestyessä sen "reviiriä". Ja valtaosassa tapauksia kohdalla alkaa se räyhääminen, joko kohdalla tai sitten lähdetään perään, mielellään tietysti koko fleksin pituudella. Ja koko komeuden kruunaa piipittävä emäntä, "älä hauku, noh, ei, ei saa, kulta, ei saa rähistä, kato miten nätisti nuo ohittavat, ei saa, nyt kyllä!"...

Kieltämättä olen joskus piruuttani tällaisen makaavan koirakon kohdatessani pistänyt omani istumaan hieman ennen ohitustilannetta ja kylmänviileästi pitänyt niihin kontaktin yllä niin kauan, että se vastaantulija onkin yllättäen saanut koiraansa liikettä, kun on tajunnut, että me EMME ole ohittamassa. Se on toisinaan ihan hauska näpäytys! =)

Vierailija
104/110 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäinen kirjoittaja meinasi varmaan niitä pysähtyjiä, jotka jää tukoksi tai jopa seurusteluttamaan koiraansa tuntematta toista koiraa.

Itsellä on iso, tyyni, lempeän näköinen koira, joka ohittaa toiset koirat "näkemättä" niitä. Mutta jos, toinen koira haukkuu tai ärisee, niin koirani syttyy 0sta 100taan. Varsinkin pienet koirat ovat kukkoilijoita tajuamatta kokoeroa ja todellista olematonta mahdollisuuttaan voittaa mitään matsia ikinä. Näiden pienten koirien omistajat ei sitten saa koiriaan hiljaiseksi tai ylipäätään reagoi valmiiksi asiaan ennen kohdalla kohtaamista. Itse jos joudun lenkittämään esim. sukulaisten pikkukoiria ja tiedän tuollaiseksi "pieneksi isottelijaksi", niin otan koiran kainaloon jo paljon ennen ja vaimennan sen kuonon - en anna räyhätä tyhjää.

Jos jonkun taas on helpompi hallita koiraansa pysähtymällä, niin senkin voi osoittaa reilusti ajoissa ja vetää sen koiransa kunnolla sivuun, jos tilaa on esim. ottaa ihan muutama metri tieltä pois maastoon.

Vierailija
105/110 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 09:47"]Minä en tajua tätä suomalaista koirakulttuuria. Täällä Saksassa koirat saavat vapaasti haistella toisiaan, mutta Suomessa ei saisi edes pysähtyä koiransa kanssa mihinkään. Voi huoh. On se myös jännä, että täällä ei näy mitään remmirähjiä..
[/quote]

Sama juttu täällä Yhdysvalloissa.

Vierailija
106/110 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 15:03"]

Minulla on remmiräyhääjä hihnan toisessa päässä. Tiedostan, että meillä on ongelma. Teemme kaikkemme, jotta koirasta saataisiin jälleen "yhteiskuntakelpoinen". Koirani EI ole agressiivinen vaan pelokas, koira ei käy kiinni sinun koiraasi, vaikka haukkuu ja ärisee. Sinun on turha alkaa neuvomaan minua kadulla, kun olet ensin itse pysähtynyt koiriesi kanssa tienreunaan. Se on oikeasti vaikeaa ohittaa silloin toinen, kun hän on pysähtynyt koiriensa kanssa. Et tiedä koirani taustoja, josta remmiräyhääminen alkoi. Älä ole niin ylpeä, kun se loistaa kasvoiltasi ja tuntuu ahdistavalta. Valitettavasti lähdit neuvomisesi jälkeen niin nopeasti, että en ehtinyt reagoimaan sen enempää. 

[/quote]

Mulla samanlainen räyhä kotona ja kaikkein helpointa olisi, jos ohitustilanne olisi mahdollisimman nopeasti vaan ohi. Koira on muuten kiltti, suloinen eikä tee ihmisille mitään, mutta sen on pakko vaan räyhätä. En edes tiedä, mistä alkanut. Ja mulla on kokemusta kyllä koirista, ei ole ensimmäinen.

Vierailija
107/110 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän keskustelun perusteella en halua omistaa koiraa.

Vierailija
108/110 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi kukaan ei sinua pakota.

Vierailija
109/110 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit laittaa puhelin numeron tänne niin vois sitten lenkiltä soitella ja kysyä saako pysähtyä.

Vierailija
110/110 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset on niin epäsosiaalisia etteivät koiratkaan saa haistella toisiaan. Ymmärrän jonkun käytösongelmaisen koiran kohdalla, mutta en normaalin ei-hyökkäävän koiran kohdalla. Adios ja amigos tällekin keskustelulle. Koirat on juuri niinkuin omistajansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi