Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä iässä pääsit asumisen tasolle, joka tuntui riittävän hyvältä loppuiäksi. Eli et enää miettinyt "seuraavaa kämppää".

Vierailija
29.09.2021 |

Itselle alle 5-kymppisenä riittävän iso kaupunkikoti Helsingin ytimessä. Oma ja maksettu jo tuolloin.

Kommentit (94)

Vierailija
21/94 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko normaaliakin, että ihmiset ajattelee tulevaa kotiaan ja seuraavaa osoitettaan noin intensiivisesti?

Itse olen aina asunut jossain ja muutto on liittynyt elämänvaiheeseen mutta ikinä en ole kyllästynyt tai halunnut muualle vain muuttamisen ilosta.

Vierailija
22/94 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nykyinen OKT riittää hyvin kun yksin asuu, saa päättää ja vastata ihan kaikesta ja ihan itse. Jos terveys pysyy tämmöisenä kuin nyt on niin vielä on tarkoitus asua noin 15v, sitten kun on +70 mittarissa niin sitten keskustaan torin lähellä patsastelemaan muiden harmaiden kanssa, tiedä vaikka joku urbaani city single mummo löytyisi juttu kaveriksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/94 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

35

Vierailija
24/94 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

34 vuotiaana. Ok-talo, 200 neliötä ison kaupungin laidalla. Asuttiin rivarissa ennen tätä ja olin siihenkin hyvin tyytyväinen, mutta nyt en kyllä enää takaisin muuttaisi.

Vierailija
25/94 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

28-vuotias olin, kun ostettiin se "loppuelämän talo". Nyt tosin, kun ollaan nelkyt ja laina maksettu, on mies alkanut haaveilemaan rantatontista.

Vierailija
26/94 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm. Ei sellaista ap olekaan. Minulla on ollut stadissa neliö vuodesta 1995, mutta kun lapset kasvavat ja muuttavat kotoa - toinen jo muutti, tämä pitää vaihtaa pienempään. 

Ja jossakin vaiheessa alkaa liikkuminen ja etäisyydet palveluista painaa. Ja useimmat joutuvat vaihtamaan palveluasumiseenkin ennen kuolemaansa.

Eli asumistarpeet muuttuvat koko elämän ajan, ei ole olemassa oikeasti sellaista "tässä kykin hautaan saakka" -asuntoa.

N54

Vierailija
27/94 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

46 v.

Vierailija
28/94 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole päässyt vielä. Ostin juuri 73-neliöisen luhtitaloasunnon, johon muutamme tyttären kanssa. Tuo tuskin tulee olemaan minun loppuelämäni koti, varmaan jossain vaiheessa vanhenemista muutan pienempään ja lähemmäs keskustaa. Mutta tätä ei tarvitse vielä varmaan pariin kymmeneen tai ainakaan kymmeneen vuoteen ajatella.

Vierailija
29/94 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas vieras ajatus itselle, että asunto olisi jokin "päämäärä" jossa sitten pysytään loppuikä. Mielenkiintoista lukea näin ajattelevien ihmisten kommentteja, kun itselle asunto on aina ollut ennemminkin kulutushyödyke - siihen muutetaan jotta voidaan asua siellä missä kulloinkin haluaa asua, silloisen tarpeen mukaan.

Takana kaksi maata, 5 kaupunkia ja lähemmäs 20 asuntoa, ja haluan vielä ainakin muutaman kerran maata vaihtaa, todennäköisesti useammankin kerran. Tylsäähän se on jumiutua yhteen paikkaan ja yhteen elämäntyyliin, kun voisi kokeilla useampia!

Vierailija
30/94 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Asun nyt kivassa talossa ja asunnossa, mutta ylimmässä kerroksessa, eikä meillä ole hissiä. Siispä yksi muutto ainakin on edessä.

Vierailija
31/94 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 30v kun ostin tämän. En aio enää muuttaa.

Vierailija
32/94 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

34 vuotiaana reilu vuosi sitten, vuokrakaksio. Tätä ihanuutta kesti melkein vuoden kunnes naapuri vaihtui. Kiva kuunnella Tapparan peliselostuksia ja naapurin hurrauksia sen 2-3x viiikossa, Finnhitsejä ja puhelimeen huutamista viikonloppuisin, kovaa yökkimistä tms. keskellä yötä jne. Edellisestä naapurista ei kuulunut koskaan mitään ja muista kuuluu jotain ehkä kerran kuussa kustakin ja häiriöksi asti kerran kvartaalissa (joka ihan hyväksyttävissä), koska talossa hyvä äänieristys.

Kai se on pakko ruveta katsomaan rivaria/pientä mökkiä, jotta ei tarvitsisi kuunnella naapurien elämöintiä.

Vierailija
33/94 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on oikein hyvä asunto, josta ei ole mitään tarvetta upgradata mihinkään. Olen asunut tässä 30-vuotiaasta. Minulla on nyt runsaasti mukavaa, hyvin jörjestettyä tilaa, kiva piha ja busseja kulkee keskustaan 10 minuutin välein.

Mutta en oleta asuvani tässä lopunikääni!vaan on jo katsottuna myös paikka, johon muutan jos/kun leskeksi jään, olen vanha ja päädyn kissan kanssa elämään. Ihmisen tarpeet muuttuvat ja luulen että siinä vaiheesa tarvitsen vähemmän tilaa ja ja vähemmän pihaa, ja hyödyn sen sijaan enemmän kävelymatkan olevista oopperastw, teatterista, ravintoloista ne.

Saatan toki olla väärässäkin. En pakota itseäni muuttamaan ollenkaan enkä juuri tuonne, jos sitten aikanaan ei tunnukaan siltä kuin nyt luulen. Mutten myöskään oleta, että aina haluaisin samoja asioita kuin nyt.

Vierailija
34/94 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

42 v. kun rivitaloasunnon lisäksi tuli mökki joka poisti talohaaveet. Nyt voi vaan olla.

Vierailija
35/94 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vasta yli 50-vuotiaina asumme asunnossa, joka on mieluinen (85 neliötä kolmiossa). Tosin eipä ne muutot (olen muuttanut äkkisestää laskien ainakin 15 kertaa elämässäni) ole mitenkään etukäteen erityisen pohdittuja. Sanoisinko, että pakko on ollut vain jokin edes jotakuinkin soveltuva asunto löytää. Pienillä paikkakunnilla vuokra-asuntojen tarjonta ei välttämättä ole kaksinen.

Kaksitoista vuotta asuimme omistusasunnossa, jonka myimme kun tuli taas vastaan paikkakunnan vaihdos (sama työantaja, mutta toimipisteitä on lakkautettu). Nyt vuokralla monestakin syystä.

Vierailija
36/94 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas vieras ajatus itselle, että asunto olisi jokin "päämäärä" jossa sitten pysytään loppuikä. Mielenkiintoista lukea näin ajattelevien ihmisten kommentteja, kun itselle asunto on aina ollut ennemminkin kulutushyödyke - siihen muutetaan jotta voidaan asua siellä missä kulloinkin haluaa asua, silloisen tarpeen mukaan.

Takana kaksi maata, 5 kaupunkia ja lähemmäs 20 asuntoa, ja haluan vielä ainakin muutaman kerran maata vaihtaa, todennäköisesti useammankin kerran. Tylsäähän se on jumiutua yhteen paikkaan ja yhteen elämäntyyliin, kun voisi kokeilla useampia!

Kokeiltu on ulkomaita myöten ja nyt tuntuu siltä, että on viimein tullut juuri itselleni oikeaan kotiin ja tässä haluaa nyt asua niin kauan kuin on vain mahdollista. 

Vierailija
37/94 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso omakotitalo 20 min Helsingistä 31-vuotiaana. Selailen asuntoja edelleen mutta sijoitusmielellä.

Vierailija
38/94 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri nyt kun vasta muutettu uuteen rivariin metsän laitaan loistavalla sijainnilla ison kaupungin tuntumaan. Kaikki löytyy mitä tarvitaan ja pieniä lapsia ajatellen siihen asti, että muutavat pois. Tosin vaikea sitä sanoa miltä tuntuu sitten +50v, kun sinne vielä parikymmentä vuotta aikaa ja elämän tilanne ihan eri.

Vierailija
39/94 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeellä lämpimään. Sitä ennen en usko löytäväni loppuelämän kotia.

Vierailija
40/94 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän vaatimus asumisen tasosta ja sen täyttyminen tarkoita, että siinä kyseisessä asunnossa jumittaisi lopun ikää. Omat resurssit ovat tietysti reunaehtoina. Itse en voisi muuttaa vaikka Pariisiin, koska ilmeisesti kattohuoneisto Helsingin ydinkeskustassa merinäköaloin tuskin riittäisi vaihtoarvoltaan vastaavan asuntoon Seine- ja Notre Dame -näkymin.