Miksi nykyään ei enää hankita lapsia entiseen malliin?
Kommentit (227)
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen miehen sperma on laadutonta ja en ihmettele kun kadulla löntysteleviä kantisukkoja katsoo.
Tummilla huolitelluilla miehillä on jo nuorina perhe ja siksi naiset sellaisen mielellään ottavatkin.
Juu sen sperman laadun huomaa kyllä sinustakin & kirjoituksistasi.
Nuoria kiinnostaa matkusteleminen, uralla eteneminen ja menestyminen. Lapset eivät niin sanotusti ole monen unelmalistalla. Enkä toisaalta ihmettele. Yhteiskunnan pitäisi pystyä luomaan lastenhankinnasta naisillekin kannattavaa.
Lastenhankkiminen on naiselle aina riski monella tapaa. Terveydellisesti (mielenterveys sekä fyysinen terveys), isän kelvollisuus huolettaa (pysyykö tämä kuvioissa), miten uralleni käy jne. Se on iso steppi nyky-yhteiskunnassa itsenäiselle naiselle.
Joo, on varmaan todella "mieltäylentävää" olla äityli tai isukki jollain Tokmannin tai Lidlin 15 h/vko -työsopimuksella. Tuollaiset firmat riistävät ihmisiä!
Vierailija kirjoitti:
Joo, on varmaan todella "mieltäylentävää" olla äityli tai isukki jollain Tokmannin tai Lidlin 15 h/vko -työsopimuksella. Tuollaiset firmat riistävät ihmisiä!
Tuohon on mahdollista saada soviteltua päivärahaa lisäksi. Itse kannatan perustuloa, joka mahdollistaisi monelle rennommalla mielellä osa-aikatyön. Ei kaikki halua edes tehdä kokoaikatyötä.
Monilta jää löytymättä se sopiva kumppani. Sitten ollaan jo liian vanhoja sekä miehet että naiset.
Tänne digitalisaation täyttämään maailmaanko? Ei ikinä! Se on niin teennäistä. Kannatan henkeen ja vereen oikeita ihmiskontakteja, en mitään Teamseja, itsepalvelua jossain kasvottomassa netissä. Mutta koska minä en voi itse muuttaa kehityksen suuntaa, jätän suosiolla lapset hankkimatta.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on paljon ihan pitkäaikaistyöttömiäkin lasten vanhempia.
Mitäs niistä lapsista. Netistä voi katsella videoita lapsien temmellyksestä.
Nykyään?
Tuo nyt ei pidä paikkaansa, sillä edelleen hedelmällisessä iässä olevat naiset synnyttävät yhtä monta lasta, kuin aikaisimmilla vuosikymmenillä 70-luvulta alkaen eli viimeisen 50v aikana se on ollut 1-2lasta.
Se miksi syntyvyys on laskenut, johtuu pitkälti, ettei niitä synnytysiläisiä naisia ole tarpeeksi (Suomen ikärakenne) ja nyt ei enää riitä aikaisempien vuosikymmenien perheen lapsiluku 1-2 lasta, vaan tämän päivän hedelmällisessä iässä olevien pitäisi synnyttää 3-4 lasta, jotta syntyvyys läksisi nousuun.
Esim. naiset synnytti 70-luvulla 1-2 lasta, mutta silloin synnytysiässä oli suuret ikäluokat, joita oli todella paljon ja nyt synnyttävät 80-90-luvulla syntyneet, jonka ikäluokka on pieni.
Juuri tästä johtuu syntyvyyden lasku, ei siitä, etteikö naiset synnytä "nykyään", vaan nykyään tarvittaisiin suurperheitä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on paljon ihan pitkäaikaistyöttömiäkin lasten vanhempia.
Niin on, ja niiden lapset on varmaan ihan supertäpinöissään köyhistä vanhemmistaan.
Minut ja veljeni hankittiin koska oli normi hankkia lapsia. Kaikkihan niin teki, ei ollut aidosti vaihtoehtoa olla hankkimatta. Me veljen kanssa taas teemme aktiivisen valinnan ettemme lisi. Maailma on muuttunut eikä kaikki halua elää keskimääräisellä käyrällä niin kuin ennen.
Meillä on yli 500000 työtöntä, ts. satoja tuhansia ihmisiä liikaa vapaisiin työpaikkoihin nähden. Meillä on siis liikaa ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja erityisesti; miksi monet pitkittävät lasten saantia tietoisesti? Biologia ei ole muuttunut mihinkään ja edelleenkin naisen olisi paras saada lapset 20-30 välissä.
On toki eri asia, jos sopivaa kumppania ei ole vain löytynyt.
Niin nuoren kuuluu vielä elää nuoruuttaan.
Sitä paitsi siinä iässä muutenkin harvalla on puitteet kunnossa lapsiperhe-elämää varten. On opiskelut kesken, ei ole vakityötä, ei välttämättä autoakaan eikä taloa.
Kummallinen oletus, että kaiken täytyy olla aina valmiina. Sitten kun se haluttu "valmius" on, voi monelle tulla ikävänä yllätyksenä ettei lasta alakaan kuulua.
Olen eri, mutta kommentoin. Ei olekaan välttämätöntä, että kaikki on valmiina. Mutta nykyaikana esimerkiksi töiden saanti on vaikeaa, etenkin jos on pieniä lapsia. Ihan helposti ei myöskään ihan joka perhe tule toimeen yhden vanhemman palkalla, ainakaan pitkiä aikoja. Myös vaatimukset lapsen "hyvään elämään" on kasvaneet: pitää olla niitä merkkivaatteita, päästä linnanmäelle ja thaimaahan säännöllisesti ja harrastaa mitä haluaa, kuten jääkiekkoa tai ratsastusta, jotka on todella kalliita. En siis itse ajattele, että lapsella pitäisi olla/saada nämä kaikki, mutta monella tuntuu olevan se käsitys, että jos ei kaikkea pysty tarjoamaan, niin lapsen elämä on suurinpiirtein pilalla.
Mutta ymmärrän silti turvallisuushakuisuuden. Minulla se on toinen suuri syy sille, että vasta nyt 30-vuotiaana lasta yritetään. Siedän todella huonosti epävarmuutta, joten olen halunnut siksi varmistaa, että molemmilla on sekä säästöjä että vakituiset työt. Sen toki tiedostan, että työt voi lähteä alta milloin vain. Kuitenkaan vaikka minulla olisi ollut säästöt ja vakkarityö jo 20-vuotiaana tai 25-vuotiaana, niin en kyllä ihan vielä silloin olisi lapsia halunnut. En kokenut olevani riittävän kypsä tai muuten henkisesti valmis äidiksi. En tiedä tosin olenko vieläkään, mutta nyt alkaa jo tulla pikkuhiljaa ikä vastaan, että jotain on tehtävä, jos lapsia haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään vanhemmuus on todella paljon vaativampaa kuin ennen. Ennen lapset kulkivat vapaina ja huolehtivat itse asioistaan. Ei tarvinnut olla merkkivaatteita ja vempaimia eikä edes harrastuksia. Ei ollut Wilmaa. Eikä kaikki äidit käyneet töissä.
Tämä on ihan pötyä. Merkkivaatteet oli esim. 80-luvulla paljon tärkeämpiä kuin nykyään. Eikä Suomi ole ikinä ollut kotiäitien maa.
Sano tuo 6. luokkalaiselle lapsipuolelleni, joka hoitaa ihoaan peilin edessä aamuin illoin ja miettii tosi tarkasti, mitä laittaa päälleen. Jaa miksikö? No siksi, ettei kiusattaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasujen takia. Ei haluta omaan kotiin pikku diktaattoria jolla on käytännössä diplomaattinen koskemattomuus.
No ei kyllä normaalit perheet mitään lasuja saa. Kyllä se on ihan sinussa itsessä vikaa jos lastensuojelu joutuu puuttumaan.
Useimmista perheistä tehdään jossain vaiheessa lasu. Syy voi olla vaikkapa neuvola-ajan unohtaminen. Tai ylipäätään mikä tahansa poikkeava tai suositusten vastainen menettely lastenkasvatuksessa.
No siinähän tekee sitten. Ei se pelkkä ilmoitus tarkoita että lapset tullaan viemään pois. Hoitaa asiat kunnolla niin ei tarvitse murehtia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään vanhemmuus on todella paljon vaativampaa kuin ennen. Ennen lapset kulkivat vapaina ja huolehtivat itse asioistaan. Ei tarvinnut olla merkkivaatteita ja vempaimia eikä edes harrastuksia. Ei ollut Wilmaa. Eikä kaikki äidit käyneet töissä.
Tämä on ihan pötyä. Merkkivaatteet oli esim. 80-luvulla paljon tärkeämpiä kuin nykyään. Eikä Suomi ole ikinä ollut kotiäitien maa.
Meillä ainakin puolella luokalla oli noi merkkivaatteet tuotu Tallinnasta ja olivat ihan aitoja feikkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelun pelko jätti minun lapsiluvun yhteen. Suomessa suomalaisilla omanlainen elämä on kielletty. Kaikki ohjeistuksesta poikkeava kyseenalaistetaan neuvolassa. Myös se jos neuvolassa ei halua käydä
Tämä ei kyllä ole totta. Tuttavapiirin vaihtoehtoihmiset on jättäneet neuvolan kokonaan eikä siitä ole seurannut mitään. Tai lasten terveydelle on yhdessä tapauksessa seurannut, mutta ei mitään lastensuojelun kanssa.
Minä olin raskaana 18 vuotta sitten eikä silloin mikään normeista poikkeava ollut sallittua. Toki syy on voinut olla terveydenhoitajien asenteessa, mutta meidän neuvolassa oli vain kaksi hoitajaa, toinen äitiysneuvolassa, toinen lasten. Pyysin toista terkkaria, mutta ainoa vaihtoehto olisi ollut muuttaa toiselle paikkakunnalle. Toki ajat ovat muuttuneet, mutta en uskaltanut ottaa riskiä siitä etten saa elää omaa elämää ja kasvattaa lapsiani haluamallani tavalla. Neuvolasta en saanut mitään tukea
Aiemmin miehet olivatkin tunnetusti oikein aktiivisia lasten kanssa.