Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autottoman opiskelijan huonekalut!

Vierailija
19.11.2014 |

Tilanne: Vieras paikkakunta kaukana suvusta ja kavereista, sekä kalustamaton kämppä, ei autoa. Uutena ei ole varaa ostaa oikeastaan mitään ja lähes ilmaisetkin huonekalut pitäisi itse hakea, ellei käy älytön tuuri. Kuljetus taas maksaa moninkerroin huonekalun hintaan nähden (kuljetus useita kymppejä, kun kirpparilta tai netistä voi löytää esim. pöydän 5e). 

Joten samankaltaisessa tilanteessa olevat/olleet, oletteko tyytyneet elämään ilman huonekaluja vai miten olette asian järjestäneet?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 14:55"]

Mä suosittelisin ennemmin tuota opiskelijajärjestövinkkiä tai seurakunnalta kysymistä kuin jotain pimeitä pakettiautokuskeja... Samoin jokin avustusjärjestö, esim. Pelastusarmeija, voisi varmaan auttaa. Mene kysymään, ole vähän onneton ja surkea. :) Uskoisin, että noissa toimii papparaisia, joilla on ainakin ajokortti ja tulevat jeesaamaan, jos sä vuokraat sen pakettiauton. Asutko Turussa? Mäkin voisin tulla apuun, mutta en voi kantaa mitään, koska olen raskaana.

[/quote]

Joo, esim. Pelastusarmeijalla on kirppareita, taatusti niillä on jokin vehje, jolla kuljettavat niitä kamoja. Kysy, kuinka monta tuntia sun täytyy olla siellä kirpparilla tekemässä avustustyötä, jos auttavat sua kuljettamaan huonekalut asuntoosi.

Vierailija
22/45 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisia juttuja lukiessa ymmärtää oman perheen merkityksen. Mä olen aina vastaavanlaisissa tilanteissa saanut äidiltä/isältä apua, ovat joskus ottaneet jopa töistä vapaapäivän jotta ovat päässeet auttamaan. Sanokaa vaan kermaperseeksi, mutta osaan kyllä arvostaa vanhempieni tekemisiä :)

Mä ehdottaisin, että vuokraat jonkun pakettiauton päiväksi ja käyt hakemassa kaikki huonekalut saman päivän aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt suu auki ja kysyt kurssikavereilta ihan ensiksi !

Tai jos teillä on koulussa joku FB-sivu tai joku, missä ilmoittaa, niin laitat ilmoituksen, että kaivataan kuljetus- ja kantoapua, lupaat kustantaa bensat ja pizzat vaivanpalkaksi.

Näin joskus jossain tällaisen ilmoituksen, ja vähän ajan kuluttua oli ilmoitus, kuinka kiitollinen ilmoittaja oli, oli saanut avuntarjouksia yli tarpeen.

Näin sitä ihmisiinkin tutustuu!

(Eikä kyllä voi äidin vuorotyö tai sadat kilometrit olla esteenä... tai jos on, niin ihmettelen. Olen itse opiskelijatyttären äiti, ja olen pitänyt itsestään selvyytenä, että olemme käyneet toisella paikkakunnalla jeesaamassa muutossa ja isoja ostoksia on roudattu porukalla. Itselläni on tosin farmariauto, johon mahtuu hyvin, mutta tarvittaessa olisimme lainanneet auton jostain. Ja olen tyttärelle myös lainannut autoa, kun on ollut tarvis.)

Vierailija
24/45 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 14:46"]

Osta IKEAsta. Tulee pienissä litteissä paketeissa, jotka saat kuljetettua vaikka bussissa, ellei muuten niin paketti kerrallaan.

[/quote]

Esim. bussilippu Ikeaan ja takaisin kotiin x 4 ? Tulee hintaa jo tuollaisellekin kulkemiselle. Aikakin on rahaa.

Vierailija
25/45 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 14:53"]

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 14:47"]

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 14:40"]

Kieltämättä tuo on ongelma. Meillä jos vaihtuu huonekalut tai kodinkoneet, annan ne aina ilmaiseksi eteenpäin. Mutta jos annan ne jo ilmaiseksi, en ole valmis niitä kuljettamaan (maksamaan bensatkin) sekä kantamaan ne mieheni kanssa johonkin kolmanteen kerrokseen. Nytkin kun huonekalut vaihdetaan, niin varmaan saisi kuuteen eri osoitteeseen roudata niitä. On se liian työlästä. Ajattelen, et kaveria vaan pitäis sitten vaivata ja antaa sillekin toki jotain palkkaa, ei se auto ilmaiseksi kulje...

[/quote]

Kysehän ei ole siitä, että olettaisin jonkun tuovan tavarat (varsinkaan jos ilmaiset) ilmaiseksi. Vaan siitä, että harvemmin kohtaa edullinen huonekalu ja myyjän mahdollisuus sitä kuljettaa, edes korvausta vastaan. 

[/quote]

Kyllähän kuljetuksen aina korvausta vastaan saa hankittua, ei tosin useinkaan myyjän toimesta, vaan pitää tilata kuljetus jostain muualta ja maksaa se. Ongelma tietysti on, jos kuljetus pitäisi saada lähes ilmaiseksi. Eihän siinä auta sitten muuta kuin löytää joku joka haluaa auttaa ilmaiseksi tai nimellistä korvausta vastaan.

[/quote]

Kyse onkin kohtuullisuudesta, jos ei pysty maksamaan lähellekkään 100e huonekalusta, niin miten sitten pelkästä kuljetuksesta? Huoh. 

Mutta kiitos vastanneille, taidan kokeilla tuota ainejärjestöä ensimmäiseksi, jos vaikka sieltä nappais. Kitos! -AP

Vierailija
26/45 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta IKEAsta. Tulee pienissä litteissä paketeissa, jotka saat kuljetettua vaikka bussissa, ellei muuten niin paketti kerrallaan.

[/quote] Ikea on siitä vähän ongelmallinen, että lähimpään maksaa matkat jo saman verran kuin maksullinen kuljetus tällä alueella :D Ja Ikean kuljetus maksaa sitten taas jo sen 69e.

Vierailija
27/45 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiinkuljetus maksaa, mutta se on vaan ollut välillä pakko ottaa. Toki kannattaa tilata useampi huonekalu samasta puljusta, niin tulee sitten samoilla postimaksuilla

Vierailija
28/45 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 15:08"]

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 14:53"]

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 14:47"]

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 14:40"]

Kieltämättä tuo on ongelma. Meillä jos vaihtuu huonekalut tai kodinkoneet, annan ne aina ilmaiseksi eteenpäin. Mutta jos annan ne jo ilmaiseksi, en ole valmis niitä kuljettamaan (maksamaan bensatkin) sekä kantamaan ne mieheni kanssa johonkin kolmanteen kerrokseen. Nytkin kun huonekalut vaihdetaan, niin varmaan saisi kuuteen eri osoitteeseen roudata niitä. On se liian työlästä. Ajattelen, et kaveria vaan pitäis sitten vaivata ja antaa sillekin toki jotain palkkaa, ei se auto ilmaiseksi kulje...

[/quote]

Kysehän ei ole siitä, että olettaisin jonkun tuovan tavarat (varsinkaan jos ilmaiset) ilmaiseksi. Vaan siitä, että harvemmin kohtaa edullinen huonekalu ja myyjän mahdollisuus sitä kuljettaa, edes korvausta vastaan. 

[/quote]

Kyllähän kuljetuksen aina korvausta vastaan saa hankittua, ei tosin useinkaan myyjän toimesta, vaan pitää tilata kuljetus jostain muualta ja maksaa se. Ongelma tietysti on, jos kuljetus pitäisi saada lähes ilmaiseksi. Eihän siinä auta sitten muuta kuin löytää joku joka haluaa auttaa ilmaiseksi tai nimellistä korvausta vastaan.

[/quote]

Kyse onkin kohtuullisuudesta, jos ei pysty maksamaan lähellekkään 100e huonekalusta, niin miten sitten pelkästä kuljetuksesta? Huoh. 

Mutta kiitos vastanneille, taidan kokeilla tuota ainejärjestöä ensimmäiseksi, jos vaikka sieltä nappais. Kitos! -AP

[/quote]

No jos ei ole rahaa kuljetuspalvelusta maksaa, niin sitten täytyy tietysti yrittää löytää ilmaisapua jostain. Eli ne sukulaiset, kaverit, tuttavat jne.

Vierailija
29/45 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat puutavaraa ja rakennat huonekalut itse paikanpäällä. Muutaman laudanpätkän kerrallaan saat kuljetettua bussissa tai pyörällä. Ruuvit menevät taskussa.

Vierailija
30/45 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 15:18"]

Ostat puutavaraa ja rakennat huonekalut itse paikanpäällä. Muutaman laudanpätkän kerrallaan saat kuljetettua bussissa tai pyörällä. Ruuvit menevät taskussa.

[/quote]

Tai hankkii pari kuormalavaa ja niiden päälle patjan. Ok, patja on kuljetettava jollain...

Vierailija
31/45 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 15:24"]

[/quote]

Tai hankkii pari kuormalavaa ja niiden päälle patjan. Ok, patja on kuljetettava jollain...

[/quote]

Voi ostaa sellaisen ilmapatjan, joka pakkautuu pieneen tilaan. :)

Vakavasti ottaen, ylioppilaskunnilta saa varmaan halvalla vuokrattua pakettiautoja, käly varasi Helsingistä myös jostain muuttoaan varten ilmaiset peräkärryt (joku kierrätyskeskus tms). Kuskiksi pitänee kysyä jotain puolioutoa tai kysyä jotain vanhemmista tai sukulaisista käymään ja auttamaan. Yleensä ihmiset nyt ainakin lähimpiään haluaa auttaa, jos vain kysyy.

Vierailija
32/45 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita taloyhtiön ja naapuritalojen ilmoitustauluille, että haluat ostaa edullisesti sängyn/pöydän/tuolin ja mitä nyt haluatkaan. Ja jos saat edes yhden kaverin kantoavuksi, pystyy samasta tai naapuritalosta huonekalut ihan kantamaan. (Tai sitten laitat siihen ilmoitukseen, että kaipaat myös kantoavun.)

Vierailija
33/45 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monilla kierrätyskeskusilla on kotiinkuljetus, joka ei ole hirveän kallis, joissain paikoissa jopa ilmainen (kaupungin sisällä tapahtuviin kuljetuksiin). Jos kävisit esim sängyn, jonkun lipaston ja ruokapöydän kerralla ja kuljetus maksaisi muutaman kympin niin ei varmaan ole ongelma. Tuon jälkeen et tarvitsisi mitään iso, minkä kuljettamiseen tarvitsee pakettiautoa.

Esim. omassa kaupungissani opiskelijalle kotiinkuljetus kierrätyskeskusesta maksaa 5 € ja pääkaupunki seudulla näköjään n. 30 €. Ei ihan kauhean paha hinta jos kuljetukseen saa siis useamman huonekalun.

Vierailija
34/45 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä paras vinkki oli noi kimppakyytisivut facebookissa. Hyviä vinkkejä moni muukin, mutta ei kovin toimivia. Ei ne myyjät esim torissa päiväkausia varaile niitä tavaroita, joten ei se auta että lähtee ympäri kyliä kyselemään seurakuntiin ja järjestöihin yms apua. Jos joku antaa tavaran, niin yleensä ne menee ensimmäiselle hakijalle. Laittaisin itse siis sinne kimppakyytipalstalle, se on aika vaivatonta ja nopeaa. On siellä nähty muitakin vastaavia ilmotuksia. Varmasti max vitosella lähtee moni auttamaan, osa jopa ilmaiseksi jos menee esim farmariauton peräkontissa tavara.

Vierailija
35/45 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 15:10"]

[/quote] Ikea on siitä vähän ongelmallinen, että lähimpään maksaa matkat jo saman verran kuin maksullinen kuljetus tällä alueella :D Ja Ikean kuljetus maksaa sitten taas jo sen 69e.

[/quote]

Eli mistään et ole valmis maksamaan. Me olemme tilanneet Ikeasta huonekaluja. Hintaa kuljetukselle tuli 120e. Joo kuulostaa kalliilta, mutta tuohon hintaan tuli keittiön pöytä + 10 tuolia, sohvasänky, iso lipasto ja 2 runkopatjaa, niin ei ollut paha. Itse ei tarvinnut rehkiä yhtään tai kantaa tai kävellä siellä hehtaarihallissa.

Vierailija
36/45 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa jostain halvasta verkkokaupasta ulkomailta, missä saa kotiinkuljetuksen tavaroille.

Vierailija
37/45 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Tyhjiöpakattu vaahtomuovipatja on pieni rulla joka kulkee kainalossa helposti.

Vierailija
38/45 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 15:29"]

[/quote]

[/quote]

Voi ostaa sellaisen ilmapatjan, joka pakkautuu pieneen tilaan. :)

Vakavasti ottaen, ylioppilaskunnilta saa varmaan halvalla vuokrattua pakettiautoja, käly varasi Helsingistä myös jostain muuttoaan varten ilmaiset peräkärryt (joku kierrätyskeskus tms). Kuskiksi pitänee kysyä jotain puolioutoa tai kysyä jotain vanhemmista tai sukulaisista käymään ja auttamaan. Yleensä ihmiset nyt ainakin lähimpiään haluaa auttaa, jos vain kysyy.

[/quote]

Ongelmahan ap:llä oli, että ei ollut ajokorttiakaan. Eikä ketään muutakaan kuskiksi.

Vierailija
39/45 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta kierratyskeskuksesta. Olen ollut toissa yhdessa, meilla kaksi pakua haki ja kuljetti tavaroita. Kaupungin sisaiseen kyytiin sai lastata niin paljon kuin vain osti, ja tavarat tulivat kotiovelle 15 euron hintaan.

-
Et oikeasti voi olla niin avuton ettet mistaan saisi huonekaluja. Kirjahyllynkin saa kotiin vaikka pyoran tarakalla.

Vierailija
40/45 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 15:31"]

Laita taloyhtiön ja naapuritalojen ilmoitustauluille, että haluat ostaa edullisesti sängyn/pöydän/tuolin ja mitä nyt haluatkaan. Ja jos saat edes yhden kaverin kantoavuksi, pystyy samasta tai naapuritalosta huonekalut ihan kantamaan. (Tai sitten laitat siihen ilmoitukseen, että kaipaat myös kantoavun.)

[/quote]

Tämä tai kierrätyskeskus. Opiskelijataloissa väki vaihtuu tiheään ja muutoissa jää usein huonekaluja ylimääräisiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi