Eikö potilaita saa ees vessattaa?!?
Menin kilttinä tyttönä auttamaan yhen mummon ja papankin vessaan ku oli hetki aikaa. Sain haukut, että potilaita ei saa totuttaa liian hyvään palveluun, koska ne istuu sit kellon päällä. Lisäks mä sain tarkat ohjeet, että kenelläkään potilaalla ei ole vaippaa turhan takia. Silti täällä on mm nuorempi miespotilas joka pärjäs sorsan kaa ihan hyvin, mut sen jälkeen ku sen vatsa toimitettiin (mun homma pyyhkiä ja just mun vuoro tietty "sattumalta"), ni ohjeistus oli että ystävällisen määrätietoisesti kuivitat sen ja sanot vaan että uus on pakko laittaa varmuuden vuoks. Mun piti vielä valehdella sille että kaikki sorsat on pesussa ja luvata ystävällisesti tulla kuivittamaan sit ku pissa on tullut. Tää ei kyllä nyt vastaa sitä mitä koulussa opetettiin :(
Eipä tässä kai mitään voi tehdä kuin totella kiltisti?
Kommentit (170)
jotenkin huolestuttavaa se, että hoitotyöhön osallistujat (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) pitävät täysin normaalina potilaalle valehtelua, jotta pääsisivät itse helpommalla. Mitäs väliä sillä on, että joku random mummeli tai ukkeli joutuu makaamaan omissa eritteissään, kun on ne vaipat niin paljon helpomia kuin vessassa käyttäminen. Kaikki tällainen yhteiskunnallinen välinpitämättöyys ja toisen kunnoituksen ja hyvänä pitämisen puute kuuluvat niihin asioihin, joiden vuoksi en usko tähän yhteiskuntaan enkä halua tehdä töitä sen hyväksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs sitten ne 38 vuotta alalla olleet eläkeiässä olevat kärttyset besserwisser-hoitajat? Kyykyttävät nuorempiaan ja ollaan niin tärkeitä, että ihan naurattaa!
Voi olla, että jos ne oikeesti kokeneet ei teille märkäkorville vaivautuisi opettamaan pelin henkeä, te ette kykenisi siihenkään vähään mihin teistä nyt on., ja se on todella vähän se mistä te suoriudutte. Pianhan te jäätte yksin, kun osaaminen poistuu eläkkeelle. Sitten kun tulen asiakkaaksi, on minulla sata ja yksi kikkaa opittuna, miten teen hommistasi helvettiä. Ja ei, et sinä siitä kolmentonnin duunistasi mihinkään lähde, mutta minua palvelet, ja hyvin palveletkin, sillä muistutus, potilasasiamies, jne. mitä sitten keksinkään. Laitappa teini-Tessa suu suppuun, nyt onnsiihen oikein hyvä hetki. Jooko, kulta?
Jopas siellä alkaa niska punoittamaan puolueen jäsenkirjan värin mukaisesti.
Ymmärrän hyvin ap:n aloituksen. Kokematon ja nuori harjoittelija on edelleen idealistinen ja haluaa tehdä kaiken hyvin ja auttaa hoidettavia.
Mutta joka laitoksessa on omat sääntönsä.
Ei yksinkertaisesti keillään hoitajilla riitä aika, käyttää jokaista potilasta vessassa päivän ja yön kuluessa. Se on yksinkertaisesti mahdotonta.
Osastolla riittä kyllä töitä pitkin päivää, jo ruokailut kaksi kertaa päivässä sekä aamupala on vaatii työvoimaa.
Ei tälläistä ole yksin Suomesssa, käytäntö on aivan saman Ruotsissa ja muissa laitoksissa, missä hoidetaan suuria määriä erittäin huonokuntoisia vanhuksia. Vaipat on pakko laittaa.
Niitä käytetään myös kotihoidossa jonkin verran. Tottahan tämä tuntuu jopa kauhistuttavalta niistä, jotka eivät tunne itse yhtäkään huonokuntoista vanhusta, ja joilla ei myöskään ole mitään käsitystä laitoselämästä.
Jos vaikka on 20 hoidettavaa ihmistä, muuta ei ehditäisikään, kuin käyttää kaikkia vuorotellen vessassa. Mihinkään huoneista tuleviin soittihin ei ehdittäisi vastata, ruokailua järjestää, lääkkeitä jaeta, puhumattakaan jostain muusta.
Surullista sinänsä mutta täyttä totta. Se että elää vanhaksi on upea juttu.
Mutta kun se vanhuuus ei tule yksin. Vielä näissä suurten ikäluokkien vanhuksilla on erittäin paljon kroonisia sairauksia, joiden takia yleensä hoitokoteihin ja terveyskeskusten sairaaloihin joutuvat. Se joka saa elää suhteellisen terveen vanhuuden on todella onnellinen ihminen.
En ole hoitoalan ihminen, mutta tunnen asiaa läheisen ihmisen hoitolaitoksessa olleen osalta.
Hän menehtyi eli nukkui pois pari vuotta sitten.
Saat antaa potilaan käyttää kuikkaa kun itse olet vuorossa. Muistat vain, että kuikkaa tyhjennät sinä ja jos vahinko sattuu, sinä siivoat. Myös ennen vuorosi loppua käyt avustamassa potilaalle vaipan ylle.
Ylimääräiset palvelukset ovat sallittuja, kunhan niillä ei sekoita toisten työntekoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs sitten ne 38 vuotta alalla olleet eläkeiässä olevat kärttyset besserwisser-hoitajat? Kyykyttävät nuorempiaan ja ollaan niin tärkeitä, että ihan naurattaa!
Voi olla, että jos ne oikeesti kokeneet ei teille märkäkorville vaivautuisi opettamaan pelin henkeä, te ette kykenisi siihenkään vähään mihin teistä nyt on., ja se on todella vähän se mistä te suoriudutte. Pianhan te jäätte yksin, kun osaaminen poistuu eläkkeelle. Sitten kun tulen asiakkaaksi, on minulla sata ja yksi kikkaa opittuna, miten teen hommistasi helvettiä. Ja ei, et sinä siitä kolmentonnin duunistasi mihinkään lähde, mutta minua palvelet, ja hyvin palveletkin, sillä muistutus, potilasasiamies, jne. mitä sitten keksinkään. Laitappa teini-Tessa suu suppuun, nyt onnsiihen oikein hyvä hetki. Jooko, kulta?
Jopas siellä alkaa niska punoittamaan puolueen
jäsenkirjan värin mukaisesti.
Liberaalisti tässä vslaisin tilsnnetta...ai niin joo, eihän Suomessa ole liberaaleja, ja te persut taas ette edusta mitään, ette edes itseänne. Oi voi, sekin vielä!
Vierailija kirjoitti:
Hitto mitä verbejä. Ihme kieltä: vessattaa ja toimittaa. Kas, kun ei tapahtunut vielä väistötiloissa, niin olisi kaikki kielikukkaset koossa.
Hmmm...
Toimittaa -- toimittaja --toimituspäällikkö -- toiminnajohtaja --toimitusjohtaja
Kunhan nyt vaan vähän tajunnanvirtaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tehdä, kun vanhus haluaa yöllä tunnin välein vessaan? Omaiset tekevät valituksen, kun näin ei tehdä.
Jos yhtä vessareraan koko yö, jäävät muut 29 hoitamatta.Hoitsu tässä puolustelee tekemisiään? Tuskinpa sentään, sillä oikea hoitaja kyllä tietäisi, miten noissa toimitaan. Ei anneta kovin paljon juotavaa, annetaan vahva unilääke ja sidotaan sänkyyn.
Kai hoitajat laittavat itselleen samoja vaippoja silloin, kun heillä on niin kiire, että eivät ehdi vessaan.
Yleensä meillä ollaan juomatta, ettei tarvitse vessaan mennä. Kerran olen pissatulehduksessa joutunut lainaamaan housuvaipan, kun osastolla oli jo valmiiksi niin monta sairauspoissaoloa, että en kehdannut jättää työkavereita pulaan.
Olen järkyttynyt tästä ketjusta. Ennen kaikkea olen järkyttynyt siitä, että nyky-Suomessa vanhuksen, vammaisen tai muuten sairaan elämänlaatua ei pidetä punaisen puupennin arvoisena.
Monella poliitikolla on oma vanhuus vielä sen verran kaukana, että asia ei ole lainkaan mielenkiintoinen. Kiinnostavampaa on ajaa omaa uraansa ja ostella muotimekkoja.
Ahne bisnesmaailma on lisäksi ottanut ison osan vanhustehoidosta haltuunsa. Näiden yhtiöiden mielestä vanhus saa pitää samaa vaippaa vaikka kokonaisen vuoden, niin ei voitot vähene.
Surullisessa tilassa on tämä maa, muka sivistysvaltio. Ahneitten ja itsekkäitten maa tämä on.
Vierailija kirjoitti:
Seuraavan kerran kun hoitaja valittaa kiirettään "ettei edes vessaan ehdi", niin voi hyvinnmielin vastata että "kuse housuus".
Ehdottoman hyvä oivallus, kiitos! Otetaan käyttöön.
Jatkanpa vielä. Hoitajille vaipat, jos eivät ehdi käydä vessassa "toimittamassa".
Vaipat ovat käytössä Kiinan teollisuudessa ja länsimaisessa milloin minkäkin suojelijoiden pidempiaikaisissa ja johonkin kiinnittymistä vaativissa mielenosoituksissa.
Vierailija kirjoitti:
Saat antaa potilaan käyttää kuikkaa kun itse olet vuorossa. Muistat vain, että kuikkaa tyhjennät sinä ja jos vahinko sattuu, sinä siivoat. Myös ennen vuorosi loppua käyt avustamassa potilaalle vaipan ylle.
Ylimääräiset palvelukset ovat sallittuja, kunhan niillä ei sekoita toisten työntekoa.
Niin, eikä kenenkään tarvitse tulla kahvihuoneesta auttamaan.
Täysin hoopoa aikuisen ihmisen, joka kykenee vessassa käymään, laittaa vaipat ja ulostaa ja virtsata niihin.
Olipa missä mielenosoituksessa tahansa.
Kovinkaan vakavasti en sitä mielenosoituksen sanomaa ottaisi, jos tuollaisia ovat osallistujat.
Vierailija kirjoitti:
Tarpeiden tekeminen housuun on modernia ja voimaannuttavaa.
Kyllä. Siinä ikäänkuin tutkitaan performanssin keinoin oman kehon eksistentiaalista ahdistusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni oli jonkin aikaa terveyskeskuksen vuodeosastolla töissä.
Arvosti suuresti erästä hoitajaa, kunnes sattuivat samaan vuoroon jakamaan ruokaa potilaille. Tämä hoitaja oli kehottanut sekoittamaan erään syötettävä potilaan keiton ja jälkiruokakiisselin, kun "niin sujuu syöttäminen nopeammin".Hoitaja luultavasti laittaa aamiaisvoikkarinsa, kahvin ja jogurtin blenderiin ja imuroi sen pillillä ennen töihin lähtöä. Nopeaa ja kätevää.
Kahvin makuista smoothieta on tullut tehtyä evääksi, kun ei välttämättä työpäivän aikana muuta ennätä syödä.
Vierailija kirjoitti:
Täysin hoopoa aikuisen ihmisen, joka kykenee vessassa käymään, laittaa vaipat ja ulostaa ja virtsata niihin.
Kovinkaan vakavasti en sitä mielenosoituksen sanomaa ottaisi, jos tuollaisia ovat osallistujat.
Tuo vaippojen käyttö tuli Greenpeacen mielenosoittajan omasta suusta, kun joltain Ylen tv-kanavalta tuli Norjan NRK:n tuottama ohjelma, jossa toimittaja kysyi tätä asiaa suoraan mielenosoitukseen valmistautuvalta Greenpeace-aktivistilta. Ohjelman idea oli ilmastonmuutos, säästäminen ja kierrätys.
Nyt tiedämme mitä Greenpeacen porukalle ja koko järjestölle voi antaa joululahjaksi ja muutenkin. Raha on niin rahvaanomaista näinkin ideologiselle järjestölle.
Kun Greenpeacen feissari lähestyy toiminnan tukemista ehdottamaan, kysy minne vaipat voi lähettää. Reiluna ihmisenä lupaat "toimittaa" uusia puhtaita vaippoja.
Vierailija kirjoitti:
....
Ei tälläistä ole yksin Suomesssa, käytäntö on aivan saman Ruotsissa ja muissa laitoksissa, missä hoidetaan suuria määriä erittäin huonokuntoisia vanhuksia. Vaipat on pakko laittaa..
Höpö höpö. Norjassa on ihan eri meno ja hoitajia riittää. Samoin Ruotsissa ja Tanskassa tilanne on parempi kuin Suomessa. Kyse on vain rahasta ja poliittisesta tahdosta. Lisäksi hoitopaikkoja on liian vähän ja ihmisiä jotka eivät pärjää pidetään kotona. Toisaalta kaikki nämä yksin asuvat vanhukset (jotka siis ei pääse itekseen vessaan) pakotetaan käytännössä kotona asuessaan vaippoihin. Sairaaloissa ne sentään vaihdetaan nopeammin. Kotihoito puolestaan käy silloin kun käy. Se vasta epäinhimillistä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni oli jonkin aikaa terveyskeskuksen vuodeosastolla töissä.
Arvosti suuresti erästä hoitajaa, kunnes sattuivat samaan vuoroon jakamaan ruokaa potilaille. Tämä hoitaja oli kehottanut sekoittamaan erään syötettävä potilaan keiton ja jälkiruokakiisselin, kun "niin sujuu syöttäminen nopeammin".Höpö, höpö. Tuota nyt ei usko kukaan, joten älä viitsi kirjoittaa pötyä.
Kyllä tätä sattuu, valitettavasti. Mutta kollegat hei, älkää antako periksi! Hyviäkin paikkoja on. Itselleni löysin sellaisen jossa vastuullani on vuorossa viisi vanhusta. Heille on oikeasti aikaa ja he saavat sitä paljonpuhuttua yksilöllistä hoitoa.
Epäkohdat kannattaa viedä sitkeästi eteenpäin. Se on hidasta ja epätoivoista puuhaa mutta aina joskus joku asia notkahtaa edes vähäsen parempaan suuntaan.
vanhakyynikko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovinkaan vakavasti en sitä mielenosoituksen sanomaa ottaisi, jos tuollaisia ovat osallistujat.Tuo vaippojen käyttö tuli Greenpeacen mielenosoittajan omasta suusta, kun joltain Ylen tv-kanavalta tuli Norjan NRK:n tuottama ohjelma, jossa toimittaja kysyi tätä asiaa suoraan mielenosoitukseen valmistautuvalta Greenpeace-aktivistilta. Ohjelman idea oli ilmastonmuutos, säästäminen ja kierrätys.
Nyt tiedämme mitä Greenpeacen porukalle ja koko järjestölle voi antaa joululahjaksi ja muutenkin. Raha on niin rahvaanomaista näinkin ideologiselle järjestölle.
Kun Greenpeacen feissari lähestyy toiminnan tukemista ehdottamaan, kysy minne vaipat voi lähettää. Reiluna ihmisenä lupaat "toimittaa" uusia puhtaita vaippoja.
Ja nimenomaan kestovaippoja heille. Hyvä kun nyt ajoissa totuttelevat, niin pärjäävät sitten aikoinaan paremmin vaipoissa kuin nykyvanhukset.
Ei dementiaosastoilla mitään kelloja soitella. Eihän siellä asukkaat niistä mitään ymmärrä vaan joko soittavat yhtenään tai eivät löydä edes koko kelloa tosi hädässäkään.
En pidä vaippaa ollenkaan suurimpana ongelma vaan asennetta: ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin välttämätön, kun ei ehditä. On vain saatava enemmän motivoituneita ihmisiä töihin! Asiallinen työnjohto auttaisi paljon asiaa.
Tämä on ihan konkreettinen esimerkki siitä, mihin säästäminen ja hoitajapula johtavat. En ole itse sairaanhoitaja, mutta hoitoalalla kuitenkin ja harjoittelijat usein tosiaan haluavat tehdä asiat parhaalla mahdollisella tavalla. He eivät kuitenkaan näe sitä valtavaa oheistyön määrää, joka kokeneemmilla vastuuhoitajilla on. On pakko oikaista ja tehdä joitain asioita helpommalla, että selviää pakollisista asioista ja pääsee joskus töistä pois. Ja hoitajatkin ikääntyy. Ei lähellä eläkeikää oleva hoitaja jaksa enää juosta tuli hännän alla joka ikinen päivä. Tahdin pitäisi olla kaikille inhimillisempi.
Mä en ymmärrä kuinka paljon oikeasti sitä aikaa pitää käyttää kaiken kirjaamiseen kun rapsan aikanakin ollaan paikalla aina toista tuntia eikä pissahätä ole silloin riittävä syy nostaa takamusta. No, onhan se tietty hyvä selitys, että jos et reilua tuntia pärjää itekses alle laskematta, niin silloin on pakko laittaa vaippa. Potilaalle vaippa on kuitenkin pienempi paha kuin märkä sänky, joten saa sit tietty ite "valita" kahdesta "vaihtoehdosta". Mutta meinasin siis sitä, että hoitajien aika pitäis käyttää hoitotyöhön eikä turhanpäiväisiin kirjauksiin.