Mä en enää jaksa tätä jännitysvatsaani :'(
Sinne meni taas yksi luento kun en pääse lähtemään, käynyt tänä aamuna varmaan 10 kertaa vessassa. Nyt kun päätin etten lähde kun en enää ehtisi edes paikalle niin maha rauhoittui heti. Oon niin väsynyt tähän kun jännitän muille normaaleja asioita mahalla :( Mitä mä voin tehdä tälle?
Liikuntaa harrastan ja ruokavalio on mulle sopiva, ei mulla ole ongelma kun jännittäminen ja vapaapäivinä yms. normaalitilassa vatsa toimii ihan tavallisesti.
Kommentit (71)
Psyykkisistä syistä johtuvaan oireeseen suosittelen psykologia enkä ruokavaliota.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 11:25"]
Psyykkisistä syistä johtuvaan oireeseen suosittelen psykologia enkä ruokavaliota.
[/quote]
Mutta suolistovaivoihin auttaa ruokavalion muutos, ei psykologia.
Mene nyt ruokavakio vänkäri helvettiin kun samalla ruokavaliolla vatsa on aina ok kunhan vain ei tapahdu mitään jännittävää tai ressaavaa.
Normaalisti käyn isolla hädällä vain kerran päivässä ja kaikki ok mutta jos jännitän jotain tärkeää menoa esim. työhaastattelua niin vatsa menee ripulille ja saa juosta vessassa jatkuvasti...ihan kamalaa ja tätä ei ymmärrä muut kuin toinen samanlainen jännittäjä/ressaaja.
Todellakin pilaa puolet elämästä ja rajoittaa tekemistä ja saa välttelemään kaikkea vähänkin erikoisempaa ja "jännittävempää" tekemistä :(
Ota pari Imodiumia niin saa ainakin hetkeksi suoliston rauhoittumaan, niin pystyy lähtemään ihmisten ilmoille. Niin teen minä. Nimim. Toinen jännitysvatsa
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 11:36"]
Mene nyt ruokavakio vänkäri helvettiin kun samalla ruokavaliolla vatsa on aina ok kunhan vain ei tapahdu mitään jännittävää tai ressaavaa.
Normaalisti käyn isolla hädällä vain kerran päivässä ja kaikki ok mutta jos jännitän jotain tärkeää menoa esim. työhaastattelua niin vatsa menee ripulille ja saa juosta vessassa jatkuvasti...ihan kamalaa ja tätä ei ymmärrä muut kuin toinen samanlainen jännittäjä/ressaaja.
Todellakin pilaa puolet elämästä ja rajoittaa tekemistä ja saa välttelemään kaikkea vähänkin erikoisempaa ja "jännittävempää" tekemistä :(
[/quote]
Sinä se jaksat selittää.
Miksi aina jonkun pitää tulla pätemään ketjuun josta ei ymmärrä mitään. Ole kiitollinen jos et tiedä mitään ressivatsasta!
En ole ap mutta ei tähän ruokavaliot auta ja puhun nyt 20 vuoden kokemuksella.
Itselle on tullut tämän vaivan takia lievä paniikkihäiriö ja se ja ressivatsahan oikein ruokkii toisiaan ja oravanpyörä on valmis.
Parin päivän syömättömyys ja immodium auttaa minulla jos tiedän että jotain minua jännitävää menoa on tulossa.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 11:51"]
Miksi aina jonkun pitää tulla pätemään ketjuun josta ei ymmärrä mitään. Ole kiitollinen jos et tiedä mitään ressivatsasta!
En ole ap mutta ei tähän ruokavaliot auta ja puhun nyt 20 vuoden kokemuksella.
Itselle on tullut tämän vaivan takia lievä paniikkihäiriö ja se ja ressivatsahan oikein ruokkii toisiaan ja oravanpyörä on valmis.
Parin päivän syömättömyys ja immodium auttaa minulla jos tiedän että jotain minua jännitävää menoa on tulossa.
[/quote]
Tuskin olet edes kokeillut muuttaa syömisiäsi.
En tiiä mainittiinko täällä jo imodium, mut saa ilman reseptii apteekista ja jos otat tommosina päivinä vaikka 2 sellasta ni ei todellakaan tarvi stressaa et joutusit ku max kerran käydä sinä päivänä veskissä (isolla hädällä siis). Saa varmaan tilattuu apteekin nettikaupasta vaikka suoraan postilaatikkoon.
Pelkään, että toi imodium vetää mahan ihan kovaksi? Kyse kun ei oikeasti ole "oikeasta" ripulista vaan juuri max. tunnin kestävästä.
Mulla on ärtyvän suolen oireyhtymä ja fodmap-ruokavalio. Ihmettelin kun ruokavaliosta huolimatta oireita on välillä. Ravitsemusterapeuttini sanoi että ruokavalio auttaa muttei kokonaan poista oireita. Suolisto oireilee stressistä, jännityksestä, unen puutteesta jne. Eli ei se pelkkä ruokavalio aina auta.
Mulla auttoi Imodium, pari tablettia heti kun alkoi oireet. Ja toinen kikka oli 1-2rkl perunajauhoja lasilliseen vettä, toimii!
Hyi hitto! Av-palstan rapaperseet vauhdissa. XD
Imodium eli loperamidi on opiaatti, että sitä ei kannata liikoja huvikseen käyttää.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:00"]
[/quote]
Hyvä että sulla on sentään hauskaa :)<3
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:01"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:00"]
[/quote]
Hyvä että sulla on sentään hauskaa :)<3
[/quote]
Täähän on viihdyttävä ketju kun vatsavaivaiset vänkää, ettei syömisillä ole vaikutusta suoliston kuntoon :):)
Ongelma on nimenomaan henkinen, joten parannusta on lähdettävä hakemaan psyykkisistä asioista. Mullakin on jännitysvatsa, mutta ei ihan noin herkkä kuin ap:llä. Tässä on kuitenkin jotain vinkkejä, joista on ollut mulle hyötyä:
1. Joku jo mainitsikin kävelylenkin ennen jännittävään tilanteeseen menoa. Liikunta tosiaan rauhoittaa ja virkistää mieltä, sillä liikunnan jälkeen syke pysyy matalampana ja jännittämisen oireet lievittyvät. Yleensä oireet aiheutuvat juuri tihentyneestä sykkeestä.
2. Rentoutuminen. Ennen jännittävään tilanteeseen menoa voi kokeilla 10 minuutin rentoutusta. Käyt lattialle makaamaan kädet ja jalat suorina ja asetat esim. jonkin kirjan vatsasi päälle. Sitten keskityt vain tyhjentämään ajatukset ja kirja saa huomiosi keskittymään vatsasi kohoiluun hengityksen tahdissa.
3. Hengittäminen. Itse tilanteessa pakokauhun iskiessä kiinnitä huomiota hengittämiseen. Kun vedät syvään henkeä, anna ensin vatsasi kohota (pallea) ja sitten rintakehän (keuhkot). Pidätä hengitystä muutama sekunti ja sitten hengitä rauhallisesti ulos, ensin pallea, sitten keuhkot. Tämäkin rauhoittaa sykettä ja on pelastanut ainakin minut monessa koetilanteessa :)
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:46"]
Ongelma on nimenomaan henkinen, joten parannusta on lähdettävä hakemaan psyykkisistä asioista. Mullakin on jännitysvatsa, mutta ei ihan noin herkkä kuin ap:llä. Tässä on kuitenkin jotain vinkkejä, joista on ollut mulle hyötyä:
1. Joku jo mainitsikin kävelylenkin ennen jännittävään tilanteeseen menoa. Liikunta tosiaan rauhoittaa ja virkistää mieltä, sillä liikunnan jälkeen syke pysyy matalampana ja jännittämisen oireet lievittyvät. Yleensä oireet aiheutuvat juuri tihentyneestä sykkeestä.
2. Rentoutuminen. Ennen jännittävään tilanteeseen menoa voi kokeilla 10 minuutin rentoutusta. Käyt lattialle makaamaan kädet ja jalat suorina ja asetat esim. jonkin kirjan vatsasi päälle. Sitten keskityt vain tyhjentämään ajatukset ja kirja saa huomiosi keskittymään vatsasi kohoiluun hengityksen tahdissa.
3. Hengittäminen. Itse tilanteessa pakokauhun iskiessä kiinnitä huomiota hengittämiseen. Kun vedät syvään henkeä, anna ensin vatsasi kohota (pallea) ja sitten rintakehän (keuhkot). Pidätä hengitystä muutama sekunti ja sitten hengitä rauhallisesti ulos, ensin pallea, sitten keuhkot. Tämäkin rauhoittaa sykettä ja on pelastanut ainakin minut monessa koetilanteessa :)
[/quote]
Vänkääminen jatkuu, ootte te typeriä, mutta niin hauskoja :D:D:D:D
No mulla toi jännitysvatsa vaihdellut tapoja osoittaa jännitystään. Ekat 5 vuotta iski jännittävässä tilanteessa hirveä pissahätä 20min välein (ihan sama joiko vai ei päivän aikana niin kusta tuli ja paljon), sit seuraavat 5 vuotta iski paskahätä ja monta kertaa joutui vessas ramppaa. No nyt sit oksettaa perkeleesti (oksennus ei vielä oo tullu) ja tän lisäks joutuu pissal ramppaa.
Vähän joo rajoittaa uusiin tilanteisiin menoa. Tohon ripulipaskaan puputin imodiumia säännöllisesti.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 11:13"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 10:44"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 10:23"] Selvästikään kaikki eivät tunne stressivatsaa, onneksensa. Mitäs ne tekee, joille stressi aiheuttaa päänsärkyä? Leikkaa pään pois? ohis. [/quote] Selvästikään kaikki eivät ymmärrä ravinnon merkitystä hyvinvointiin. [/quote] Koita nyt ymärtää että jännitysvatsa ei liity mitenkään ravintoon vaan on riippuvainen siitä osaako suhtautua asioihin ilman turhaa jännitystä.
[/quote]
Höpöhöpö