Mä en enää jaksa tätä jännitysvatsaani :'(
Sinne meni taas yksi luento kun en pääse lähtemään, käynyt tänä aamuna varmaan 10 kertaa vessassa. Nyt kun päätin etten lähde kun en enää ehtisi edes paikalle niin maha rauhoittui heti. Oon niin väsynyt tähän kun jännitän muille normaaleja asioita mahalla :( Mitä mä voin tehdä tälle?
Liikuntaa harrastan ja ruokavalio on mulle sopiva, ei mulla ole ongelma kun jännittäminen ja vapaapäivinä yms. normaalitilassa vatsa toimii ihan tavallisesti.
Kommentit (71)
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 08:13"]
Miten voit sanoa, että ruokavaliosi on sinulle sopiva, kun kerran vaivoja on?
[/quote]
Jos ongelma olis ruokavalio niin mulla pitäisi olla oireita myös sellaisina päivinä kun en jännitä ja niin ei ole.
Esim. en muista koskaan milloin mun maha olisi ollut sekaisin lomilla, vaikka silloin ruokavalio on vielä rennompi kuin arkisin.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 08:19"]
Älä selitä, ruoassa on syy.
[/quote]
No en kyllä kuuntele tollasella asenteella varustetun henkilön neuvoja tippaakaan.
Minun 15 vuoden jännitysvatsa katosi, kun jätin maitotuotteet pois. Minulta meni mahan vuoksi yhdet yo-kirjoituksetkin ohi. Edelleen vatsa alkaa jännityksestä toimimaan, mutta vessaan ei tarvitse päästä heti :) myös pilates auttaa ja mielenhallinta. Itse suoraan sanoen karjaisin vatsallani kerran, että haista vittu ja sinähän et elämääni hallitse. Lähdin housuunpaskomisen uhalla työhaastatteluun, eipä oikutellut vatsa!
Itselläni on ilmeisesti ruokavalioon liittyvä vatsavaiva. En kuitenkaan menisi sanomaan, että kaikilla se johtuu ruoasta. Nuoremmalla siskollani oli nuorena juuri tuo ap:n kuvaama tilanne.
Nyt hän on johtavassa asemassa oleva iso pomo. Älä ap vaivu synkkyyteen! Elämä kantaa.
Mun jännitysvatsa rauhoittui aloe vera mehulla.
Sama juttu itsellä ja ruuan kanssa sillä ei ole tekemistä. Itse taktikoin ja kävin vessassa ennen tilannetta jossa tiedän jännittäväni. Jännitysvatsa on vain ikävä ominaisuus mutta itselläni se on hrlpottanut iän myötä.
Maitotuotteet pois ja maitohappobakteereja säännöllisesti.
Niin tuttuja tekstejä ja oireita. Eri lääkkeitä kokeillut 30 vuoden aikana rauhoittamaan ja mun kohdalla
kaiken ratkaisi paleo-ruokavalio. Lääkkeitä en ole tarvinnut enään aikoihin ja vatsa on hyvässä kunnossa.
Ruoalla on todellakin suuri merkitys niin vatsan kuin muunkin kehon hyvinvointiin.
Tiedän tunteen tarkalleen. Itse en esim. voi mennä todellakaan julkisilla töihin, koska pelkään paskovani housuun. Toisaalta esim. työkavereiden kimppakyytejäkään en ole voinut käyttää samasta syystä. Myös teatterissa käynti on todella vaikeaa. Yleensäkin maha hallitsee elämääni todella paljon ja kyllä todellakin kärsin siitä. Ja aivan kuten sinulla, vaiva on TÄYSIN psyykkinen eikä tutuissa olosuhteissa vaivaa millään tavalla. Yhtään en valitettavasti tiedä, miten vaivasta pääsisi eroon.
Itsekin oon ihmetelly miten maha voi mennä velliksi "hetkessä" jos tapahtuu jotain mikä aiheuttaa hermostumisen.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 09:58"]
Tiedän tunteen tarkalleen. Itse en esim. voi mennä todellakaan julkisilla töihin, koska pelkään paskovani housuun. Toisaalta esim. työkavereiden kimppakyytejäkään en ole voinut käyttää samasta syystä. Myös teatterissa käynti on todella vaikeaa. Yleensäkin maha hallitsee elämääni todella paljon ja kyllä todellakin kärsin siitä. Ja aivan kuten sinulla, vaiva on TÄYSIN psyykkinen eikä tutuissa olosuhteissa vaivaa millään tavalla. Yhtään en valitettavasti tiedä, miten vaivasta pääsisi eroon.
[/quote]
Jospa kiinnittäisit huomiota siihen, mitä syöt.
Selvästikään kaikki eivät tunne stressivatsaa, onneksensa. Mitäs ne tekee, joille stressi aiheuttaa päänsärkyä? Leikkaa pään pois? ohis.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 10:23"]
Selvästikään kaikki eivät tunne stressivatsaa, onneksensa. Mitäs ne tekee, joille stressi aiheuttaa päänsärkyä? Leikkaa pään pois? ohis.
[/quote]
Selvästikään kaikki eivät ymmärrä ravinnon merkitystä hyvinvointiin.
Minulla taas jännitysvatsa toisin päin.. Ensin maha kipeytyy ja sitten turpoaa, mitään ei tule ulos. Olin neljän päivän työmatkalla mikä oli aivan kauheaa tuskaa kun jouduin jakamaan huoneen. Mikään ei oikein auta. Hankala palaveri kesken työpäivän ja vatsa turpoaa niin ettei meinaa housut mennä kiinni.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 10:44"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 10:23"]
[/quote]
Selvästikään kaikki eivät ymmärrä ravinnon merkitystä hyvinvointiin.
[/quote]
Koita nyt ymärtää että jännitysvatsa ei liity mitenkään ravintoon vaan on riippuvainen siitä osaako suhtautua asioihin ilman turhaa jännitystä.
Tiedän tunteen. Ei tarvitse kuin ajatella kylään menoa jossa on vessa olkkarin vieressä, niin alkaa vatsaa vääntää. Se on aivan järkyn noloa, kun ripuloi kovalla äänellä toisten wc-pytyn tukkoon. Bussilla voin kulkea yksin, mutta en esim. työporukalla, koska silloin rippe iskee.
Miten voit sanoa, että ruokavaliosi on sinulle sopiva, kun kerran vaivoja on?