Abortin suorittamisesta voitava kieltäytyä
Käykää heti allekirjoittamassa kansalaisaloite. Nimien keräys päättyy 23.11.
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/860
"Tällä hetkellä Suomessa terveydenhuollon henkilökunnalla ei ole lakisääteistä oikeutta kieltäytyä suorittamasta raskaudenkeskeytystä vakaumuksen perusteella. Eettinen ristiriita raskaudenkeskeytysten ja elämän suojelun välillä on terveydenhuollon työntekijöille psyykkisesti raskas. Erityisen raskas se on työntekijöille, jotka henkilökohtaisen vakaumuksensa perusteella kokevat toiminnallaan päättävänsä ihmiselämän. Jos työntekijä painostetaan toimimaan vastoin syvää vakaumustaan, hänen henkinen terveytensä vaarantuu.
Lähes kaikissa Euroopan maissa terveydenhuollon henkilökunnalla on lakisääteinen oikeus eettisen tai uskonnollisen vakaumuksen perusteella kieltäytyä osallistumasta raskaudenkeskeytyksiin (1,2). Tarvitsemme myös Suomessa vastaavaa lainsäädäntöä, joka poistaa vakaumukseen perustuvan syrjinnän ja takaa yhtäläiset oikeudet opiskeluun ja ammatin harjoittamiseen vakaumuksesta riippumatta myös kätilöille ja gynekologeille."
Kommentit (111)
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 22:30"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 22:12"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 22:08"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 22:04"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 22:00"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 21:53"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 21:51"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 11:50"]
Tuollainen ehdottomuus pelottaa. Entä jos vain abortilla pelastetaan äidin tai molempien henki? Entä jos abortin tekemisestä kieltäytyvä lääkäri itse on siinä tilanteessa, että vain abortti pelastaa hänen oman henkensä tai molempien hengen. Tai jos suvussa periytyy jompaan kumpaan sukupuoleen vaikeita sairauksia, vammaisuutta tms.?
[/quote]
Kansalaisaloitteella pyritään saamaan tällainen lisäys lakiin raskaudenkeskeytyksestä:
Terveydenhuollon henkilökunnalla on oikeus eettisen tai uskonnollisen vakaumuksen perusteella kieltäytyä suorittamasta raskaudenkeskeytystä, ellei naisen henki ole vaarassa.
Eli abortin tekemisestä ei voi kieltäytyä, mikäli naisen henki on vaarassa. Olisit voinut perehtyä kansalaisaloitteeseen ennen kommenttisi kirjoittamista.
Kuinkakohan moni muu on jättänyt tuon aloitteen lukematta ja kirjoittelee tänne tietämättä edes mistä tuossa aloitteessa on kysymys.
Lukeminen ei vie kuin viitisen minuuttia: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/860
PS. Miten abortilla voi edes pelastaa molempien hengen?
[/quote]
Koskeeko niitä tilanteita, jos äiti uhkaa tappaa itsensä? Siinähän on henki vaarassa. Menee sekä se kaikkien surema soluklimppi että se äiti.
[/quote]
Jos raskaana oleva henkilö on itsemurhaa suunnitteleva/yrittävä niin miten abortti siihen liittyy? Eiköhän kyseisen henkilön oikea paikka ole psykiatrinen hoitolaitos!
[/quote]
Hah hah, mikä suunnitteleminen/yrittäminen. Mä sain itselleni sektion niin, että sanoin mieluummin hyppääväni vaikka rekan alle kuin synnyttäväni. Ei tarvinnu synnyttää. Tässä on sama tilanne.
[/quote]
Olette kyllä nyt suurin osa hakoteillä! Eihän tämä lakialoite pyri kumoamaan aborttioikeutta! Ottakaa nyt hyvänen aika asioista selvää. Kyllä sellaisen abortin tulee jatkossakin saamaan (mikäli lakiin kirjatut kriteerit täyttyvät). Uudistettu laki vain antaisi oikeuden niille, jotka kokevat abortin eettisesti vääräksi olla osallistumatta kyseiseen toimenpiteeseen.
[/quote] Niin ellei ole esimerkiksi kuolemanvaarasta kyse. Tuossahan vaan tiedusteltiin, että kattaako tuollaisetkin keissit? Ja sitäpaitsi jos lääkärit alkavat saada oikeuksia kieltäytyä eettisin perustein jostain toimenpiteistä, niin he kyllä alkavat sitä sontaa suoltamaan potilaillekin. Esimerkikisi tämä sterilisaatio tai sektio. Jos olet 30vee yhden lapsen äiti, voi lääkäri sanoa, että ei et sinä sitä saa. Tämä on vastoin lakia ja aika usein potilas kuitenkin uskoo tähän, eikä lähde tappelemaan vastaan. Miksi lääkäri ei ohjaa toiselle lääkärille, jos on itse sterilisaatiota vastaan? Samoin sektio. Ei ole hyvän hoitotavan mukaista pakottaa ketään synnyttämään, mutta aika paljon tässäkin on sitä, että itketetään tai yritetään käännyttää potilaan pää. Eikä aina mitenkään asiallisin keinoin. Nyt tästä abortista vielä uusi tappelunaihe.
[/quote] sektiota ei tehdä mukavuussyistä, kallis toimenpide. Itse sain kiireellisen sektion, vauvan henki oli vaarassa.
[/quote] Uli uli. Ketään ei saa/voi pakottaa synnyttämään. Minäkin sain "mukavuussektion". Lukaisepa vaikkapa Duodecimista aihetta käsittelevä artikkeli, ei ole hyvän hoitotavan mukaista pakottaa synnyttämään eikä sektiota voida kieltää. Kiireellinen ja hätäsektio ovat aina vaarallisempia kuin suunniteltu sektio.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 22:12"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 22:02"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 22:00"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 21:53"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 21:51"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 11:50"]
Tuollainen ehdottomuus pelottaa. Entä jos vain abortilla pelastetaan äidin tai molempien henki? Entä jos abortin tekemisestä kieltäytyvä lääkäri itse on siinä tilanteessa, että vain abortti pelastaa hänen oman henkensä tai molempien hengen. Tai jos suvussa periytyy jompaan kumpaan sukupuoleen vaikeita sairauksia, vammaisuutta tms.?
[/quote]
Kansalaisaloitteella pyritään saamaan tällainen lisäys lakiin raskaudenkeskeytyksestä:
Terveydenhuollon henkilökunnalla on oikeus eettisen tai uskonnollisen vakaumuksen perusteella kieltäytyä suorittamasta raskaudenkeskeytystä, ellei naisen henki ole vaarassa.
Eli abortin tekemisestä ei voi kieltäytyä, mikäli naisen henki on vaarassa. Olisit voinut perehtyä kansalaisaloitteeseen ennen kommenttisi kirjoittamista.
Kuinkakohan moni muu on jättänyt tuon aloitteen lukematta ja kirjoittelee tänne tietämättä edes mistä tuossa aloitteessa on kysymys.
Lukeminen ei vie kuin viitisen minuuttia: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/860
PS. Miten abortilla voi edes pelastaa molempien hengen?
[/quote]
Koskeeko niitä tilanteita, jos äiti uhkaa tappaa itsensä? Siinähän on henki vaarassa. Menee sekä se kaikkien surema soluklimppi että se äiti.
[/quote]
Jos raskaana oleva henkilö on itsemurhaa suunnitteleva/yrittävä niin miten abortti siihen liittyy? Eiköhän kyseisen henkilön oikea paikka ole psykiatrinen hoitolaitos!
[/quote] No siellähän se raskaus jatkuu!!!!
[/quote]
Henkilö, joka on vaarassa tehdä itsemurhan ei mielestäni ole sellaisessa tilassa, että kykenee päättämään niinkin suuresta asiasta kuin abortin tekeminen. Kyllä sellainen henkilö tulee toimittaa saamaan hoitoa, jota hänen psyykensä vaatii ennen kuin hän voi tehdä itseään (ja raskaana ollessaan myös syntymätöntä lastaan) koskevia päätöksiä.
[/quote] Jos nämä ajatukset johtuvat siitä raskaudesta, että se on niin epätoivottu tilanne. Sitten tehdään se vitun abortti. Ei pakottaa kantamaan lasta ja synnyttämään.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 23:16"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 23:11"]
Miten ehkäisy voi vielä tänä päivänä Suomessa olla näin lapsen kengissä??? Jos ette halua vauvaa, käyttäkää sitä ehkäisyä ja oikein! Kyllä pienenisi abortit, jos siihen ehkäisyyn panostettaisi enemmän.
Missä on vika ja kenen on syy...?
[/quote]
Tiesitkö, että mikään ehkäisy ei ole 100% varmaa? E-pillereitä oikein käyttävilläkin raskaus on hyvin mahdollinen (joidenkin tutkimusten mukaan jopa 1-2 käyttäjää 100:sta tulee raskaaksi vuodessa) ja kortsun ehkäisyvarmuus on vielä hieman pillereitä heikompi. Edes sterilisaatio ei ole 100% varma keino!
t. eräs, jos sai oman lapsensa hormonikierukan läpi ja jonka sisko sai omansa e-pillereitä syöden.
[/quote]
Tiedän kyllä. Mutta väitän silti, että jos jokainen tässäkin maassa käyttäisi ehkäisyvälineitä juuri niin kuin on tarkoitettu, niin kyllä ne ei-toivotut raskaudet vähenisivät. Se on tietysti eri asia, jos ehkäisystä huolehditaan kunnolla ja silti tullaan raskaaksi.
Liian paljon olen kuitenkin kuullut näitä juttuja, kun kondomi unohtu, pillerit unohtu, baari-illan jälkeen ei muistanut/jaksanut mitään käyttää yms. yms.
Ikävä kampanja, koska tää oikein päättyy? Mitä eettistä siinä on, että omaantuntoon vedoten pannaan työkaverit suorittamaan "likainen työ". Ei kai noi myöhäisvaiheen abortit kellekään kivoja ole, mutta jokaisella siihen päätyvällä on oikeus saada asiallista ja inhimillistä hoitoa. Eikä päätyä iltapäiv'lehtien reviteltäväksi.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 23:23"][quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 23:20"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 23:14"][quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 23:11"] Miten ehkäisy voi vielä tänä päivänä Suomessa olla näin lapsen kengissä??? Jos ette halua vauvaa, käyttäkää sitä ehkäisyä ja oikein! Kyllä pienenisi abortit, jos siihen ehkäisyyn panostettaisi enemmän. Missä on vika ja kenen on syy...? [/quote] Vain kohdun poisto ja täydellinen seksielämän puute ovat 100%. Muut ehkäisykeinot eivät ole. [/quote] Itse haluaisin tuon kohdunpoiston, mutta enhän minä sitä saa. Koska "muutan vielä mieleni lasten suhteen". Ei tule tapahtumaan. Lisäksi endometrioosi aiheuttaa hirveät kivut etenkin kuukautisten aikana, se olisi yksi syy lisää haluta toimenpide.
[/quote]
Se on todella vaikeaa saada. Kuten myös sterilisaatio.
En voi kuvitella millaisia kipuja sinulla on. Itse olen seurannut itse vierestä kaverini kipuja mitkä endometrioosi aiheuttaa :(
[/quote]
Pahimpina kuukausina olen joutunut olemaan muutaman päivän sairaslomalla kivun takia. Pahimmillaan konttaan vessaan oksentamaan, mutta tuohan ei riitä syyksi sille kohdunpoistolle. Ikääkin olisi se yli 30, ja lapsia en koskaan halua. Onneksi nyt on löytynyt sentään e-pillerit jotka tekee elämästä vähän inhimillisempää, poisti kuukautiset lähes kokonaan eli kivutkin väheni huomattavasti. Noista pillereistä en luovu ennen kun sen kohdunpoiston saan!
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 23:36"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 23:23"][quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 23:20"] [quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 23:14"][quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 23:11"] Miten ehkäisy voi vielä tänä päivänä Suomessa olla näin lapsen kengissä??? Jos ette halua vauvaa, käyttäkää sitä ehkäisyä ja oikein! Kyllä pienenisi abortit, jos siihen ehkäisyyn panostettaisi enemmän. Missä on vika ja kenen on syy...? [/quote] Vain kohdun poisto ja täydellinen seksielämän puute ovat 100%. Muut ehkäisykeinot eivät ole. [/quote] Itse haluaisin tuon kohdunpoiston, mutta enhän minä sitä saa. Koska "muutan vielä mieleni lasten suhteen". Ei tule tapahtumaan. Lisäksi endometrioosi aiheuttaa hirveät kivut etenkin kuukautisten aikana, se olisi yksi syy lisää haluta toimenpide. [/quote] Se on todella vaikeaa saada. Kuten myös sterilisaatio. En voi kuvitella millaisia kipuja sinulla on. Itse olen seurannut itse vierestä kaverini kipuja mitkä endometrioosi aiheuttaa :( [/quote] Pahimpina kuukausina olen joutunut olemaan muutaman päivän sairaslomalla kivun takia. Pahimmillaan konttaan vessaan oksentamaan, mutta tuohan ei riitä syyksi sille kohdunpoistolle. Ikääkin olisi se yli 30, ja lapsia en koskaan halua. Onneksi nyt on löytynyt sentään e-pillerit jotka tekee elämästä vähän inhimillisempää, poisti kuukautiset lähes kokonaan eli kivutkin väheni huomattavasti. Noista pillereistä en luovu ennen kun sen kohdunpoiston saan!
[/quote]
Onneksi löysit edes jonkinlaisen helpotuksen!
Sun pitäisi saada kunnon kohtutulehdus ja olla kuolemankielissä ennen kuin mitään tapahtuu.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 23:43"][quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 23:36"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 23:23"][quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 23:20"] [quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 23:14"][quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 23:11"] Miten ehkäisy voi vielä tänä päivänä Suomessa olla näin lapsen kengissä??? Jos ette halua vauvaa, käyttäkää sitä ehkäisyä ja oikein! Kyllä pienenisi abortit, jos siihen ehkäisyyn panostettaisi enemmän. Missä on vika ja kenen on syy...? [/quote] Vain kohdun poisto ja täydellinen seksielämän puute ovat 100%. Muut ehkäisykeinot eivät ole. [/quote] Itse haluaisin tuon kohdunpoiston, mutta enhän minä sitä saa. Koska "muutan vielä mieleni lasten suhteen". Ei tule tapahtumaan. Lisäksi endometrioosi aiheuttaa hirveät kivut etenkin kuukautisten aikana, se olisi yksi syy lisää haluta toimenpide. [/quote] Se on todella vaikeaa saada. Kuten myös sterilisaatio. En voi kuvitella millaisia kipuja sinulla on. Itse olen seurannut itse vierestä kaverini kipuja mitkä endometrioosi aiheuttaa :( [/quote] Pahimpina kuukausina olen joutunut olemaan muutaman päivän sairaslomalla kivun takia. Pahimmillaan konttaan vessaan oksentamaan, mutta tuohan ei riitä syyksi sille kohdunpoistolle. Ikääkin olisi se yli 30, ja lapsia en koskaan halua. Onneksi nyt on löytynyt sentään e-pillerit jotka tekee elämästä vähän inhimillisempää, poisti kuukautiset lähes kokonaan eli kivutkin väheni huomattavasti. Noista pillereistä en luovu ennen kun sen kohdunpoiston saan!
[/quote]
Onneksi löysit edes jonkinlaisen helpotuksen!
Sun pitäisi saada kunnon kohtutulehdus ja olla kuolemankielissä ennen kuin mitään tapahtuu.
[/quote]
Näköjään :/ En tiedä pitäskö sitä toivoa vai ei, mutta helpottais se varmaan jälkeenpäin jos siitä selviäis!
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 23:48"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 23:43"][quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 23:36"] [quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 23:23"][quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 23:20"] [quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 23:14"][quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 23:11"] Miten ehkäisy voi vielä tänä päivänä Suomessa olla näin lapsen kengissä??? Jos ette halua vauvaa, käyttäkää sitä ehkäisyä ja oikein! Kyllä pienenisi abortit, jos siihen ehkäisyyn panostettaisi enemmän. Missä on vika ja kenen on syy...? [/quote] Vain kohdun poisto ja täydellinen seksielämän puute ovat 100%. Muut ehkäisykeinot eivät ole. [/quote] Itse haluaisin tuon kohdunpoiston, mutta enhän minä sitä saa. Koska "muutan vielä mieleni lasten suhteen". Ei tule tapahtumaan. Lisäksi endometrioosi aiheuttaa hirveät kivut etenkin kuukautisten aikana, se olisi yksi syy lisää haluta toimenpide. [/quote] Se on todella vaikeaa saada. Kuten myös sterilisaatio. En voi kuvitella millaisia kipuja sinulla on. Itse olen seurannut itse vierestä kaverini kipuja mitkä endometrioosi aiheuttaa :( [/quote] Pahimpina kuukausina olen joutunut olemaan muutaman päivän sairaslomalla kivun takia. Pahimmillaan konttaan vessaan oksentamaan, mutta tuohan ei riitä syyksi sille kohdunpoistolle. Ikääkin olisi se yli 30, ja lapsia en koskaan halua. Onneksi nyt on löytynyt sentään e-pillerit jotka tekee elämästä vähän inhimillisempää, poisti kuukautiset lähes kokonaan eli kivutkin väheni huomattavasti. Noista pillereistä en luovu ennen kun sen kohdunpoiston saan! [/quote] Onneksi löysit edes jonkinlaisen helpotuksen!
Sun pitäisi saada kunnon kohtutulehdus ja olla kuolemankielissä ennen kuin mitään tapahtuu. [/quote] Näköjään :/ En tiedä pitäskö sitä toivoa vai ei, mutta helpottais se varmaan jälkeenpäin jos siitä selviäis!
[/quote]
Ja sitten kävisi yhtä paskamaisesti kuten eräässä synnytyssairaala ohjelmassa. Nainen sai poistatettua kohtunsa edellisessä synnytyksessä. Eivät vain tienneet niitä olevan kaksi ja saikin vielä yhden lapsen.
No joo, ei pidä maalailla piruja seinille. Huonoa huumoria.
Sepä se, toivoisiko itselleen tuskaisempaa hetkeä ihan silläkin että varmasti saisi sen poiston vai kärsiikö hiljalleen pitemmällä aikavälillä kun ei suostuta uskomaan ettei lapsia ole tulossa nyt tai tulevaisuudessa.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 18:38"]
Mielenkiintoista, että tuon aloitteen on allekirjoittanut netissä ainoastaan 20 000 henkilöä. Loput lähes 20 000 nimeä on kerätty käsin. Missäköhän periferiassa niitä on kerätty ja minkälaisilla menetelmillä?
[/quote]
Mulla on vahva kutina, että suviseuroilla.
Eiköhän joka ammatissa ole ne varjopuolensa. Työ mistä saa liksaa on vaan tehtävä tai sitten vaihdettava alaa. Tällä samalla palstalla tätä on hoettu ainakin myyjille ja muille asiakaspalvelijoille. Omantunnonkysymykset on varmaan pappien ja poliitikkojen alaa.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 11:36"]
Yleensä niissä maissa, joissa aborttia on uskonnollisista syistä voimakkaasti rajoitettu ja hankaloitettu, on myös seksuaalivalistus ja luotettavan ja helpon ehkäisyn mahdollisuus huono, vedotaan vain naisen velvollisuuteen pysyä puhtaana ja siveänä ennen avioliittoa ja laitetaan kaikki vastuu naisen moraalin varaan. Ei olekaan yllättävää, että näissä maissa vahinkoraskauksia on paljon, abortteja tehdäänjoka tapauksessa, joko puoskaroiden tai naapurimaihin matkustaen, tällöinkin kulut maksaa yleensä köyhä nainen itse. Lisäksi syntyy paljon lapsia onnettomiin elinoloihin ja katkaistaan monen nuoren naisen mahdollisuus koulutukseen ja ammattiin, koska nainenhan sen aviottoman lapsen hoitaa ja elättää. Tätäkö te Suomeenkin taas haluatte?
t. Lääkäri
[/quote]
Luitko edes kyseistä lakiesitystä? Sinusta siis tämä johtaa vahinkoraskauksien kasvuun, puoskarien käytön kasvuun, lasten syntymiseen onnettomiin elinoloihin ja nuorten naisten köyhtymiseen sekä koulutuksen ja ammatinhaun estymiseen? Ihan älytön maailmanloppuskenaario laista, jolla vain lisättäisiin lääkärille omantunnonvapaus. Tämä ehkä summaa mikä elämänvastustajien tunnepohjaisessa argumentaatiossa on vialla.
Suomessa ylivoimaisesti suurin osa aborteista tehdään sosiaalisista syistä, mikä käytännössä tarkoittaa sitä että ei muistettu/jaksettu/haluttu käyttää ehkäisyä tai edes ajateltu mitä lapsen saaminen tarkoittaa ennenkuin oltiin raskaana. Naisilla on siis vapaus murhata sikiö silkasta huolimattomuudesta. Eikö tämä ole eettisesti kyseenalaista? Aika moni ihminen ymmärtää hyvin, että eläimen tappaminen ilman kunnollista syytä on moraalisesti väärin, mutta jostain syystä tämä oikeustaju ei yllä 12 viikkoa vanhan sikiön tappamiseen. Itse en hämmästele lainkaan jos lääkäri haluaa kieltäytyä tästä eettiseen vakaumukseen vedoten.