Mikä pakkoruotsissa on niin kamalaa
mielestäni on taas hyvä mitä enemmän kieliä osaa. Toisaalta ymmärrän miksi jotkut valittaa siitä ja toisaalta taas en, mutta mielestäni se yhdistää Pohjoismaita. Ja entä sitten jos sitä ei tule ikinä elämässä tarvitsemaan? Ei se nyt niin kamalaa ole istua siellä ruotsintunnilla. Hyvän numeron jo saa siitä että istuu siellä ja tekee läksyt. Mutta sitä en ymmärrä miksi sen pitää alkaa vasta ylä-asteella, 13 vuotiaana? Juuri silloin kun murrosikä alkaa. Siinä ei pahemmin ruotsit kiinnosta. Mielestäni olisi hyvä jos ruotsia rupeaisi opettamaan jo päiväkodissa, koska ei niin pienet lapset edes ymmärrä pitää sitä vastenmielisenä, ja mitä nuorempana aloittaa opettelemaan sen nopeemmin oppii.
Kommentit (305)
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 06:14"]Nolompaa kuin oman kantansa esille tuominen, on omista saavutuksistaan ja osaamisestaan kailotus. Kamala pakkoruotsi ei tule häipymään Suomen kouluista vaikka kuinka mesoaisitte täällä siitä sivukaupalla. Ainut asia jota pakkoruotsin "kannattajana" voin sanoa, liittyy sen opiskelun tärkeyteen. Miksi minun pitäisi vastata tuohon mitään?
[/quote]
Kyllä se pakkoruotsi vielä lähtee, eikä siihen enään niin kauhean kauon mene. Mitä enemmän asiaa pidetään esillä, sitä nopeammin saadaan järki tähänkin touhuun.
En usko, että suomenruotsalaiset ihan oikeasti haluavat kuulla tällaista TV:stä:
Mutta tuo on, mitä pakkoruotsilla saadaan aikaan...
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 01:03"][quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 00:52"]Pakkoruotsin tilalla voisi olla muita itseä kiinnostavia oikeasti tarpeellisia kieliä, joita osaisi aikuisenakin. Myös työpaikkojen löytäminen helpottuisi joillain aloilla.
[/quote]
Useaan työpaikkaan ei oteta töihin henkilöä, joka ei hallitse ruotsin kieltä. Olen lukenut monta ketjua tästä pakkoruotsista ja täytyy kysyä, kuinka tyhmiä olette? Miten pärjäätte pelkällä suomella ja englannilla, jos asiakkaana on vaikka vanhus, joka puhuu vain ruotsia. Pitääkö siinä sitten sopertaa kaikki "hyödylliset" kielet, mitä on tullut opiskeltua? Tuskin se ruotsin mummo ymmärtää venäjää, espanjaa, saksaa tai kiinaa sen paremmin kuin suomea tai englantiakaan. Työnantajana laittaisin työntekijän opiskelemaan ruotsia, tai äärimmäisessä tapauksessa laittaisin vaihtoon. Sanonpahan vaan..
[/quote]
Korvessa asumisen hyviä puolia...ei tuu tapahtumaan!
Olen tehnyt asiani selväksi. Omapahan on ongelmanne kun ette osaa ruotsia silloin kun sitä teiltä vaaditaan. Siinä vaiheessa nauran paskaisesti, syljen hiuksiinne ja vien Karinin kahville. Oli mukava viettää yövuoro teidän seurassanne. Nyt menen kotiin, pesen hampaani ja asettelen itseni mukavasti vällyjen väliin. God natt.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 07:05"]
74 lisää, taas kerran, että ruotsinkieliset suhtautuvat ainakin täällä Vaasassa hyvin ylimielisesti ruotsia mongertaviin suomenkielisiin. Jos joku kokee, ettei ole sellaista kohdannut, niin ovat kohteliaita päälle päin. En munkaan pomo sano asiakkaille suoraan, mutta mulle haukkuu johdonmukaisestsi jokaisen suomenkielisen, joka haluaa harjoitella hänen kanssaan ruotsia, "kun ei ne kykene". Omaan korvaani se ruotsi monenkin kohdalla kuulostaa samantasoiselta kuin hänen suomi minun korvaani.
[/quote]
Ja mitä siihen palveluiden vaatimiseen ruotsiksi tulee, niin moni ruotsinkielinen vaatimalla vaatii terveyskeskuksesessa että häntä palvellaan ruotsiksi, silläkin uhalla että hän itse ei lopulta osaakkaan terveyteensä liittyvää sanostoa ruotsiksi, kuten oikeasti ruotsia osaava hoitaja tai lääkäri.
Sitten kun tämä sama "ruotsinkielinen" on kodinkoneliikkeessä ostamassa pesukonetta, niin hän osaakin puhua myyjän kanssa suomea niin että aksentti ei edes paljasta häntä ruotsinkieliseksi.
Tällainen tapaus on tullut itse todistettua omin silmin.
Tämä ruotsinkielisen palvelun vaatiminen on usein silkkaa kiusantekoa.
Sitten on niitäkin tynnyrissä kasvatettuja saaristolaisia, jotka eivät ihan oikeasti osaa suomea, ei ole tainnut heidänkään kohdalla toisen kotimaisen opetus oikein onnistua.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 07:14"]
Olen tehnyt asiani selväksi. Omapahan on ongelmanne kun ette osaa ruotsia silloin kun sitä teiltä vaaditaan. Siinä vaiheessa nauran paskaisesti, syljen hiuksiinne ja vien Karinin kahville. Oli mukava viettää yövuoro teidän seurassanne. Nyt menen kotiin, pesen hampaani ja asettelen itseni mukavasti vällyjen väliin. God natt.
[/quote]
Kyllä me nauretaan teillä paskaisesti, ja tokaistaan "puhu suomea!". Voi Karinillakin hymy hyytyä, vaikka näyttää tuo suomen mongolimongerruskin teiltä sujuvan ;)
[/quote]
Ei ole vielä vaadittu, ei edes Ruotsissa työskennellessä, englannilla pärjälitiin. Toki se helpotti että osasi pikkusen ruotsia, eivät päässeet swedut puhumaan paskaa seläntakana ainakaan minun kuullen :)
t. mies 46v
Tämä sivusto kumoaa kaikki pakkoruotsittajien argumentit, jos kiinnostaa niin lukekaa. Voitte käyttää noita tietoja ja juttuja näissä pakkoruotsikeskusteluissa. Kaikki pakkoruotsittajien argumentit on kumottu ja pistetty halki poikki pinoon ja nippuun miljoona kertaa.
Mitään järkeviä syitä pakkoruotsille ei ole eikä ikinä tule eli tuolta lukemaan:
http://www.pakkoruotsi.net/perustelut.php
Toivottavasti hulludesta nimeltään pakkoruotsi päästään eroon mahdollisimman nopeasti, mitä nopeammin sen parempi, eikä enää kenenkään lapsen tarvitse kärsiä tästä hulluudesta.
Luin tämän ketjun. Nyt siirryn kaksplussan puolelle. Ootte typeriä kaikki. Puhukaa pakkoruotsista päättäjille
[/quote]
Vain lampailta ja lapsilta vaaditaan jotain. Aikuinen ihminen päättää itse, myös puhumistaan kielistä.
Hyvää yötä vain kutulle.
Suomessa pitää olla toinen pakollinen kieli, mutta se pitäisi olla itse valittavissa. Itse en ole tarvinnut ruotsinkieltä missään, mutta venäjää sitäkin enemmän. Enkä edes asu alueella, missä tapaisi venäläisiä edes joka kuukausi.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 07:28"]
Suomessa pitää olla toinen pakollinen kieli, mutta se pitäisi olla itse valittavissa. Itse en ole tarvinnut ruotsinkieltä missään, mutta venäjää sitäkin enemmän. Enkä edes asu alueella, missä tapaisi venäläisiä edes joka kuukausi.
[/quote]
Minusta sulaa hulluutta pakottaa koko kansa opettelemaan jotain naurettavaa marginaalikieltä, elinkeinoelämä vaatii myös pakkoruotsin poistoa.
"Kielikoulutus tarvitsee remontin, vaatii Elinkeinoelämän keskusliitto. Suomeksi vaatimus tarkoittaa, että EK haluaa pakkoruotsin pois kouluista."
Ruotsin kielen pakollisuus vähentää muiden kielten opiskelua ja omaksumista. Pakkoruotsi on kallis este monipuoliselle kielitaidolle. Henkisestä ja taloudellisesta taakasta on korkea aika päästä eroon.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 01:39"]
Apua, tuo yks "keskustelija" kuulostaa kurssikaverilta Joensuun oikeustieteissä, ei saanut juristin papereita ulos kun ei mennyt ruotsin kurssille, joka kuuluu tutkintoon. Sylettää se luuseri, valtion rahat kaivoon kun ei valmistunut. Asenneongelmia ja taitaapa olla päävikakin.
[/quote]
Joensuusta ei ole vielä voinut ehtiä valmistumaan "juristiksi" (tarkoittanet oikeustieteen maisteria).
Terveisin OTM
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 01:03"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 00:52"]Pakkoruotsin tilalla voisi olla muita itseä kiinnostavia oikeasti tarpeellisia kieliä, joita osaisi aikuisenakin. Myös työpaikkojen löytäminen helpottuisi joillain aloilla. [/quote] Useaan työpaikkaan ei oteta töihin henkilöä, joka ei hallitse ruotsin kieltä. Olen lukenut monta ketjua tästä pakkoruotsista ja täytyy kysyä, kuinka tyhmiä olette? Miten pärjäätte pelkällä suomella ja englannilla, jos asiakkaana on vaikka vanhus, joka puhuu vain ruotsia. Pitääkö siinä sitten sopertaa kaikki "hyödylliset" kielet, mitä on tullut opiskeltua? Tuskin se ruotsin mummo ymmärtää venäjää, espanjaa, saksaa tai kiinaa sen paremmin kuin suomea tai englantiakaan. Työnantajana laittaisin työntekijän opiskelemaan ruotsia, tai äärimmäisessä tapauksessa laittaisin vaihtoon. Sanonpahan vaan..
[/quote]
Kaikki eivät tahdo töihin myyjäksi Stockmannille. On miljoona eri ammattivaihtoehtoa, joissa ei tarvi pukahtaakkaan Ruotsiksi yhtään mitään.
En käsitä kyllä tuota, miten aikuiselle ihmiselle perustellaan pakkoruotsia sillä, että "sitä tarvii useassa työpaikassa pakollisena kriteerinä". Laskin pikaisesti että olen tehnyt töitä n. viidessä eri työpaikassa ja yhdessäkään ei ole tarvittu ruotsia kertaakaan, ei edes nuorena tehdyissä asiakaspalvelutöissä. Tasan kerran olen törmännyt ruotsinkieliseen joka ei itse puhunut suomea, mutta ymmärsi kyllä mitä sanoin. Muuten tuli vieraista kielistä ylivoimaisesti eniten käytettyä englantia.
Mutta joo, eihän tuon pakkoruotsin tarkoitus ole opettaa ruotsia suomalaisille, vaan pitää herran nuhteessa ja osoittaa suomalaisille näiden paikka palvelijoina. Naurettavaa on, että ihmisiä pitää vielä korkeakoulussa tuolla turhalla kielellä kiusata ja valmistuminen saattaa jäädä roikkuvasta ruotsinkurssista kiinni.
Ihme väitteitä täällä joillakin ihmisillä ja yksikään ei ole vastannut ap:n kysymykseen, vaan pelkästään ryvennyt ja laukonut sitä pakkoruotsivihaansa tänne ja haukkunut ne, jotka pitävät ruotsista ja haluavat sitä opiskella. Eihän ap ketään ole PAKOTTAMASSA opiskelemaan ruotsia. Ap kysyi, mikä siinä on oikeasti niin kamalaa ja ilmaisi, että itse pitää siitä. Ette te pakkoruotsivastustajat oikeasti niin kimmoissanne siitä olemitä annatte ymmärtää, vaan on vaan pakko olla jotain mitä vastustaa ja jotain mistä meuhkata. Kertokaa, mikä siinä on niin kamalaa että siitä täytyy viikosta toiseen jankuttaa ja vinkua? Miksi te, jotka ette missään nimessä halua oman kullannuppunne opiskelevan ruotsia, meuhkaa myös vaikkapa musiikista tai kuvaamataidosta? - Ku ei meidän lapsi haluu maalariks tai muusikoks!
Fysiikka tai maantieto? - Mein lapselle ei oo noista mitään hyötyä ku ei sitä kiinnosta luonto, maantiede tai mitkään matikkaan liittyvät jutut!
Äidinkieli? - Eihän suomen kielen opiskelusta oo mitää hyötyy ku meiän muksusta tulee kansainvälinen ihminen?
RUOTSI? - ME EI ENÄÄ OLLA OSA RUOTSII JOTEN MEIDÄN EI PIDÄ OPISKELLA RUOTSII!!!!
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 08:07"]
Ihme väitteitä täällä joillakin ihmisillä ja yksikään ei ole vastannut ap:n kysymykseen, vaan pelkästään ryvennyt ja laukonut sitä pakkoruotsivihaansa tänne ja haukkunut ne, jotka pitävät ruotsista ja haluavat sitä opiskella. Eihän ap ketään ole PAKOTTAMASSA opiskelemaan ruotsia. Ap kysyi, mikä siinä on oikeasti niin kamalaa ja ilmaisi, että itse pitää siitä. Ette te pakkoruotsivastustajat oikeasti niin kimmoissanne siitä olemitä annatte ymmärtää, vaan on vaan pakko olla jotain mitä vastustaa ja jotain mistä meuhkata. Kertokaa, mikä siinä on niin kamalaa että siitä täytyy viikosta toiseen jankuttaa ja vinkua? Miksi te, jotka ette missään nimessä halua oman kullannuppunne opiskelevan ruotsia, meuhkaa myös vaikkapa musiikista tai kuvaamataidosta? - Ku ei meidän lapsi haluu maalariks tai muusikoks! Fysiikka tai maantieto? - Mein lapselle ei oo noista mitään hyötyä ku ei sitä kiinnosta luonto, maantiede tai mitkään matikkaan liittyvät jutut! Äidinkieli? - Eihän suomen kielen opiskelusta oo mitää hyötyy ku meiän muksusta tulee kansainvälinen ihminen? RUOTSI? - ME EI ENÄÄ OLLA OSA RUOTSII JOTEN MEIDÄN EI PIDÄ OPISKELLA RUOTSII!!!!
[/quote]
Siinä on kamalaa:
a) Pakko. Kaikki, minkä joku toinen (tässä valtiovalta) sanelee sanktion uhalla yksilön tehtäväksi, kuten tässä tapauksessa ruotsin opiskelun, on aina kyseenalaista. Miksi? Jos perustelu ei ole kestävä, siitä on kieltäydyttävä. Asevelvollisuus on toinen vastaava epäkohta.
b) Samalla ajalla ja vaivalla vois opiskella jotain muutakin, kenties hyödyllsiempää ja kiinnostavampaa.
C) Lue ketju ja kommenttini siitä, mikä on pakkoruotsin perimmäinen tarkoitus. Jos et halua tukea suomenruotsalaisen eliitin ja Ruotsin valtion etuja, et kannata Suomen kaksikielisyyttä.
Jos se ruotsin kieli on kerran niin sivistävä kilpailuvaltti niin eikös se ole teidän edun mukaista, että saatte pitää sen jälkikasvunne kera ja jätätte juntit suomalaiset oman roskakielensä varaan ilman kilpailykykyisiä työpaikkoja?
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 06:56"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 01:25"]
Pakkoruotsin mä vielä ymmärrän mutta minkä takia LIIKUNTATUNNIT on pakkollisia?!
[/quote]
No joo. Toisaalta ymmärrän kantasi, sillä itsekkin sain koululiikunnasta kammon liikkumista kohtaan ja halusin ihan periaattestakin vastustaa liikkuntaa. Vasta aikuisen aloin tykätä urheilusta. Ne jotka tykkää nuorina liikunnasta tekee sitä joka tapauksessa ja ne jotka ei tykkää, niin "unohtavat" aina liikuntavarusteet ja käyvät kävelemässä liikuntunnilla.
Mutta liikkuminen on kuitenkin tärkeää ihmisen terveyden kannalta, joten ehkä on ihan hyvä että sitä tehdään koulussa.
[/quote]
Liikkua voi jokainen vapaa-aikana, jos huvittaa. Eikä joku parin tunnin koululiikunta vaikuta kenenkään terveyteen paskaakaan. Se on pelkkää miesten treenaamista tulevaa armeijapalvelusta varten eli opetellaan ryhmässä toimimista. Tietysti liikunnallisuuden tukeminen on muutenkin eliitin etu, koska silloin rahvaalta ei jää aikaa eikä enegiaa pohtia mitään älyllisiä asioita, kuten yhteiskunnallisia epäoikeudenmukaisuuksia. Kapinan riski pienenee kun kansalaiset juoksevat pallon perässä.