Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko erityisherkkä - HSP (highly sensitive person)?

Vierailija
16.11.2014 |

Oletko tehnyt testiä koskaan? Oletko mahdollisesti erityisherkkä, eli HSP (highly sensitive person)?

Professori Elaine N. Aron on tehnyt testin, jolla saat selville. Jos vastasit 14 kysymykseen tai useampaan kyllä, kuulut tähän erityisherkkien ihmisryhmään.

http://www.hsperson.com/test/highly-sensitive-test/

Onko lapsesi erityisherkkä? Tässä testi, jolla voit selvittää tätä asiaa.

http://www.hsperson.com/test/highly-sensitive-child-test/

Jos näin on, on hyvä huomioida lapsen kasvatuksessa tämä asia.

Kommentit (110)

Vierailija
1/110 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen HSP, rastitin testistä melkein jokaisen kohdan. En silti koe olevani ulkopuolisen silmissä erityisen herkkä, en ole esim. ujo tai hiljainen. Äänet, valot ja muu ärsykkeet haittaavat minua useimpia muita helpommin, ja kaipaan paljon omaa rauhaa ja hiljaisuutta "ladatakseni akkuja". Kummastuttaa että herkkiä pidetään usein automaattisesti vähän raukkoina, räkä poskella kulkevina nössöinä. Ehkä tästä stereotypiasta johtuu, että jotkut läheiseni ovat joskus pitäneet minua hieman kylmänä ja kovana.

Vierailija
2/110 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 00:30"]

Olen HSP, rastitin testistä melkein jokaisen kohdan. En silti koe olevani ulkopuolisen silmissä erityisen herkkä, en ole esim. ujo tai hiljainen. Äänet, valot ja muu ärsykkeet haittaavat minua useimpia muita helpommin, ja kaipaan paljon omaa rauhaa ja hiljaisuutta "ladatakseni akkuja". Kummastuttaa että herkkiä pidetään usein automaattisesti vähän raukkoina, räkä poskella kulkevina nössöinä. Ehkä tästä stereotypiasta johtuu, että jotkut läheiseni ovat joskus pitäneet minua hieman kylmänä ja kovana.

[/quote]

Niin ja stressinsietokyky on mielestäni hyvä. Töissä tästä ei ole ollut ikinä muuta ongelmaa kuin se, etten tykkää olla avoimessa työtilassa missä muiden puheet yms. äänet häiritsevät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/110 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 19:18"]Oletko tehnyt testiä koskaan? Oletko mahdollisesti erityisherkkä, eli HSP (highly sensitive person)?

Professori Elaine N. Aron on tehnyt testin, jolla saat selville. Jos vastasit 14 kysymykseen tai useampaan kyllä, kuulut tähän erityisherkkien ihmisryhmään.

http://www.hsperson.com/test/highly-sensitive-test/

Onko lapsesi erityisherkkä? Tässä testi, jolla voit selvittää tätä asiaa.

http://www.hsperson.com/test/highly-sensitive-child-test/

Jos näin on, on hyvä huomioida lapsen kasvatuksessa tämä asia.
[/quote]

Muotia ja medikalisaatiota. Tällä sitten lässytetäänja lääkiktään oman persoonan ongelmat muiden viaksi ja elämän mutkat suoraksi. Vastaus olen etenkin paskan jauhannalle.

Vierailija
4/110 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 21:03"]

Vain kaksi kohtaa täsmäsi.

Ja tämä nyt ei ole mitään vittuilua, mutta noita testin väittämiä lukiessa tuli fiilis, että olisi ihan kamalaa olla erityisherkkä. Miten kukaan jaksaa tollasta elämää että niin moni normaali asia on jotenkin järkyttävää ja lannistavaa?

[/quote]Ei se mitään ruusuilla tanssia olekaan :( vaikka on toki paljon hyvää mitä moni muu ei edes huomaa.

Vierailija
5/110 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 21:02"]

"No myöhästyin nyt työtä, kun olen erityisherkkä enkä voi ottaa sitä ruuhkabussia jolla ehtisin ajoissa töihin", "Kyllä nyt kaikkien työkavereiden on käytettävä hajutonta deodoranttiakin, kun olen erityisherkkä ja en tykkää hajuista", "Kannattaa muistaa, että olen erityisherkkä eikä minulle saa antaa palautetta työstäni, koska pahoitan mieleni ja voi olla, että minun täytyy jäädä sairaslomalle kun en kykene sitten toimimaan kun olen surullinen", "Minun kyllä pitää nyt päästä jonon ohi ensimmäiseksi, koska olen erityiskerkkä ja minulle tulee paha olo odottamisesta", "Sovitaan nyt tämä päivämäärä jota minä ehdotan, kun minä olen erityisherkkä ja tarvitsen erityishuomiota, jotta kykenen toimimaan". 

[/quote]Tätähän se juuri on. No ei ole, et ymmärrä siitä mitään kommenttisi perusteella.

Vierailija
6/110 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 21:02"]"No myöhästyin nyt työtä, kun olen erityisherkkä enkä voi ottaa sitä ruuhkabussia jolla ehtisin ajoissa töihin", "Kyllä nyt kaikkien työkavereiden on käytettävä hajutonta deodoranttiakin, kun olen erityisherkkä ja en tykkää hajuista", "Kannattaa muistaa, että olen erityisherkkä eikä minulle saa antaa palautetta työstäni, koska pahoitan mieleni ja voi olla, että minun täytyy jäädä sairaslomalle kun en kykene sitten toimimaan kun olen surullinen", "Minun kyllä pitää nyt päästä jonon ohi ensimmäiseksi, koska olen erityiskerkkä ja minulle tulee paha olo odottamisesta", "Sovitaan nyt tämä päivämäärä jota minä ehdotan, kun minä olen erityisherkkä ja tarvitsen erityishuomiota, jotta kykenen toimimaan". 
[/quote]

Joo näitä tyyppejä on ilmestynyt kuin sieniä sateella kun media on alkanut riuttaan tätä paskaa eetteriin. Ennen näitä kutsuttiin sanalla itsekeskeinen tai huomiohuora.

Vierailija
7/110 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 21:13"]

Mä vastasin kaikkiin kysymyksiin "kyllä", myös silloin kun olin eri mieltä. Olenko nyt siis erityisherkkä?

[/quote]Et vaan olet olevinasi nokkela ja sarkastinen.

Vierailija
8/110 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 21:28"]

17 ruksia. Toisesta erityisherkkyystestistä tässä muutama pv sitten sain 100/140p ja 60+ tarkoitti erityisherkkää. Minuun osuu noissa hyvin moni kohta erinomaisesti, ainoa mitä en tunnista itsessäni noissa testeissä on se etten kaipaa yksinoloa vaan minä nimenomaan kaipaan jatkuvasti ihmisiä ympärilleni.

[/quote]Olet extrovertti erityisherkkä.

Vierailija
9/110 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni mies uskoo horoskooppeihin, kuinka moni mies on "erityisherkkä"? Naisista varmaan 80% vastaa melko moneen kohtaan kyllä tuossa testissä - moni osaa onneksi varmaan olla vähän kriittinen näihin juttuihin.

Vierailija
10/110 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 20:13"][quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 19:55"]

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 19:32"]

Siis miten tuo otetaan kasvatuksessa huomioon? Itse epäilen olevani erityisherkkä. Ei ole koskaan mitenkään kasvatuksessa tai koulussa huomioitu. Epäilen että 2 lastanikin on erityisherkkiä. Pitääkö viedä johonkin testeihin?

[/quote]

Ei, kun nyt teette nettitestin ja sitten rupeatte vaatimaan yksityistä avustajaa veronmaksajien rahoilla ja perustelette kaiken lapsen huonon käytöksen "erityisherkkyydellä", sen sijaan että myöntäisitte lapsen olevan pilalle hemmoteltu kakara.

V---tuttaa tämä, kun kaikkeen pitää olla "diagnoosi".

[/quote]

Testi perustuu tieteellisiin tutkimuksiin asiasta. Kysymykset on tehty siltä pohjalta. On hellyttävää, miten palstalla on ihmisiä, jotka väittävät ymmärtävän asian paremmin keittiöpsykologeina, kuin psykologi ja yliopistoprofessori, joka pohjaa asian tieteellisiin tutkimuksiin.

Sveitsiläinen psykiatri Carl Jung jo tunnisti tämän asian. http://en.wikipedia.org/wiki/Highly_sensitive_person

Onko se niin vaikeaa hyväksyä, että me ihmiset olemme erilaisia? Tämä on asia, jonka kanssa synnytään. Ihminen ei valitse itse olevansa erityisherkkä. Onko se väärin, jos me muut yritämme helpottaa toisten oloa tällä planeetalla ottamalla huomioon sen, että toinen on erilainen kuin itse? Pitääkö väkipakoin tasapäistää kaikki ihmiset samanlaisiksi?
[/quote]

NO KUKKAAN EI OLE NIIN VIISAS KU PSYKIATRI! ps. Koko ala muuten nykyisellään perustuu väkisillä tasapäistämiseen.

Vierailija
11/110 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän siinä on että jotkut eivät halua myöntää että jotkut voivat olla monta kertaa herkempiä kuin he?

Kun itse ei ole jotain, ei kukaan muukaan voi olla-logiikalla.

Vierailija
12/110 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 00:58"]

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 20:13"][quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 19:55"] [quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 19:32"] Siis miten tuo otetaan kasvatuksessa huomioon? Itse epäilen olevani erityisherkkä. Ei ole koskaan mitenkään kasvatuksessa tai koulussa huomioitu. Epäilen että 2 lastanikin on erityisherkkiä. Pitääkö viedä johonkin testeihin? [/quote] Ei, kun nyt teette nettitestin ja sitten rupeatte vaatimaan yksityistä avustajaa veronmaksajien rahoilla ja perustelette kaiken lapsen huonon käytöksen "erityisherkkyydellä", sen sijaan että myöntäisitte lapsen olevan pilalle hemmoteltu kakara. V---tuttaa tämä, kun kaikkeen pitää olla "diagnoosi". [/quote] Testi perustuu tieteellisiin tutkimuksiin asiasta. Kysymykset on tehty siltä pohjalta. On hellyttävää, miten palstalla on ihmisiä, jotka väittävät ymmärtävän asian paremmin keittiöpsykologeina, kuin psykologi ja yliopistoprofessori, joka pohjaa asian tieteellisiin tutkimuksiin. Sveitsiläinen psykiatri Carl Jung jo tunnisti tämän asian. http://en.wikipedia.org/wiki/Highly_sensitive_person Onko se niin vaikeaa hyväksyä, että me ihmiset olemme erilaisia? Tämä on asia, jonka kanssa synnytään. Ihminen ei valitse itse olevansa erityisherkkä. Onko se väärin, jos me muut yritämme helpottaa toisten oloa tällä planeetalla ottamalla huomioon sen, että toinen on erilainen kuin itse? Pitääkö väkipakoin tasapäistää kaikki ihmiset samanlaisiksi? [/quote] NO KUKKAAN EI OLE NIIN VIISAS KU PSYKIATRI! ps. Koko ala muuten nykyisellään perustuu väkisillä tasapäistämiseen.

[/quote]Te erityisherkkyyden kieltäjäthän olette juuri niitä tasapäistäjiä ;)

Vierailija
13/110 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja erityisherkkyys on sama kuin huono ja itsekäs käytös? Missä niin sanotaan muualla kuin skeptisten kommenteissa. Jos on lukenut sen HSP-kirjan tietää että siinä ei silitellä erityisherkkien päätä ja anneta lupaa piiloutua "diagnoosin" taakse vaan keinoja selviytyä nykymaailmassa ja patistetaan jopa astumaan epämukavuusalueelle ja ottamaan vastuu omasta elämästä.

Moni erityisherkkä on hävennyt oloaan ja sisäistä olemustaan kun ei ole tiennyt mikä on kun tuntee olevansa "viallinen". Onko kauheata kun saa luvan olla todellinen itsensä? Ilman että se johtaa itsekkääseen väärinkäyttäytymiseen. Itsekeskeisiä ihmisiä on aina, jopa raudanlujia vailla kovinkaan suurta herkkyyttä.

Vierailija
14/110 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain 22 pistettä.. Oon mä sitten kai :o

Vierailija
15/110 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 19:41"]Lapsen kasvattajana muuten kannattaa ihan tosissaan ottaa selvää, miten erityisherkän lapsen kanssa kannattaa toimia. Muutoin lapsuudessa/nuoruudessa voi moni asia mennä turhan takia pieleen. Kun kasvattajana tunnet nämä asiat ja osaat ottaa huomioon, mahdollistat samalla lapsen täyden potentiaalin käyttämisen ja hän on siitä varmasti kiitollinen aikuisena.
[/quote]mistä ohjeet ?

Vierailija
16/110 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 02:23"]

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 19:41"]Lapsen kasvattajana muuten kannattaa ihan tosissaan ottaa selvää, miten erityisherkän lapsen kanssa kannattaa toimia. Muutoin lapsuudessa/nuoruudessa voi moni asia mennä turhan takia pieleen. Kun kasvattajana tunnet nämä asiat ja osaat ottaa huomioon, mahdollistat samalla lapsen täyden potentiaalin käyttämisen ja hän on siitä varmasti kiitollinen aikuisena. [/quote]mistä ohjeet ?

[/quote]Löytyy kirjallisuutta ja netissäkin on paljon tietoa jos viitsit etsiä.

Vierailija
17/110 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen olen ollut erityisherkkä lapsesta asti. Siinä on omat hyvät jutut, mutta myös tuo herkkyys on haitannut elämää monella tapaa. Usein on sellainen olo, että maailmalta täytyy suojautua kaikin keinoin. Tämä koskee niin kovia tai korkeita ääniä, voimakkaita tuoksuja tai mitä tahansa asiaa. Keho ei kestä ulkomaailmaa ja sen ärsykkeitä.

Ja joillekkin tämä on niin vaikea asia tajuta!!!

Vierailija
18/110 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 20:58"]

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 20:53"]

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 20:51"]

Musta se on tietoa henkilölle itselleen, millainen hän on. Itseymmärryksen väline. Ei sellainen, jolla vaaditaan erityiskohtelua.

Samoin ihmisten kanssa työskenteleville hyödyllistä tietoa. Esimerkiksi jos esimies huomaa alaisensa olevan erityisherkkä, osaa huomioida sen siten, että alainen työskentelee parhaiten.

[/quote] Niin kumminkas se nyt oli?

[/quote]

Eivät ole ristiriitaisia lauseita. Jos joku on esimies ja hänen alaisensa on erityisherkkä, hän toimii sen alaisen kanssa eri tavoin kuin jonkun muun alaisen kanssa. Se, että tiedät esimiehenä mistä narusta parhaiten kannattaa vetää, ei ole kenenkään erityiskohtelua vaan sosiaalista älykkyyttä, joka parhaassa tapauksessa tarkoittaa sitä, että työt sujuvat hyvin ja tulosta tulee. Tuskin kellekään esimiehelle on mitenkään mullistava tieto, että ihmiset ovat erilaisia ja se kannattaa jossain määrin huomioida. Tässä on nyt vain kerrottu tarkemmin, mitä asioita juuri erityisherkkyys voi tarkoittaa. Tosielämässähän työpaikoilla on monenlaisia ihmisiä.

[/quote]

esimerkkejä,miten esimiehen tulisi huomioida erityisherkkyys?

Vierailija
19/110 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 01:04"]

Mikähän siinä on että jotkut eivät halua myöntää että jotkut voivat olla monta kertaa herkempiä kuin he?

Kun itse ei ole jotain, ei kukaan muukaan voi olla-logiikalla.

[/quote] Tässä on kyseenalaistettu tuo "diagnoosi" ja sen tarpeellisuus,ei sitä onko joku herkempi kuin toinen.Herkkiä ihmisiä on ollut aina mutta jotenkin tähän asti on pärjätty ilman HSP-diagnooseja.Nyt kun ihminen on testin mukaan erityisherkkä,miten tämä käytännössä vaikuttaa elämään?Onko jokin nyt toisin kuin ennen testiä?

Vierailija
20/110 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko te kritisoijat lukeneet sen kirjan vai onko teillä vankat mielipiteet mututuntumalla? Sieltä löytyy vastauksia jos oikeasti on kiinnostunut.