Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko erityisherkkä - HSP (highly sensitive person)?

Vierailija
16.11.2014 |

Oletko tehnyt testiä koskaan? Oletko mahdollisesti erityisherkkä, eli HSP (highly sensitive person)?

Professori Elaine N. Aron on tehnyt testin, jolla saat selville. Jos vastasit 14 kysymykseen tai useampaan kyllä, kuulut tähän erityisherkkien ihmisryhmään.

http://www.hsperson.com/test/highly-sensitive-test/

Onko lapsesi erityisherkkä? Tässä testi, jolla voit selvittää tätä asiaa.

http://www.hsperson.com/test/highly-sensitive-child-test/

Jos näin on, on hyvä huomioida lapsen kasvatuksessa tämä asia.

Kommentit (110)

Vierailija
21/110 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 02:40"]

Itse olen olen ollut erityisherkkä lapsesta asti. Siinä on omat hyvät jutut, mutta myös tuo herkkyys on haitannut elämää monella tapaa. Usein on sellainen olo, että maailmalta täytyy suojautua kaikin keinoin. Tämä koskee niin kovia tai korkeita ääniä, voimakkaita tuoksuja tai mitä tahansa asiaa. Keho ei kestä ulkomaailmaa ja sen ärsykkeitä.

Ja joillekkin tämä on niin vaikea asia tajuta!!!

[/quote]Niin. Ja kommentteihin ainahan on ollut herkkiä mutta jotenkin on vaan pärjätty-tyylisiin vastaan että nykyaika on myös rankempaa äänimaailmaltaan, keinovaloiltaan, tehokkuuteen perustuvalla työelämävaatimuksillaan, pakkososialisuudellaan..

Ei se ihminen testin jälkeen muutu mutta ei (toivottavasti) yritä pakottaa itseään olemaan kuin muut, ts tee rajua väkivaltaa itseään kohtaan. Määritelmä voi auttaa hakeutumaan alalle ja ympäristöön jossa saa vahvuutensa käyttöön ja järjestämään elämäänsä itselleen sopivaksi kun saa selityksen siihen miksi ei ole kuten valtaosa ihmisistä.

Vierailija
22/110 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 02:41"]

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 20:58"]

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 20:53"]

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 20:51"]

Musta se on tietoa henkilölle itselleen, millainen hän on. Itseymmärryksen väline. Ei sellainen, jolla vaaditaan erityiskohtelua.

Samoin ihmisten kanssa työskenteleville hyödyllistä tietoa. Esimerkiksi jos esimies huomaa alaisensa olevan erityisherkkä, osaa huomioida sen siten, että alainen työskentelee parhaiten.

[/quote] Niin kumminkas se nyt oli?

[/quote]

Eivät ole ristiriitaisia lauseita. Jos joku on esimies ja hänen alaisensa on erityisherkkä, hän toimii sen alaisen kanssa eri tavoin kuin jonkun muun alaisen kanssa. Se, että tiedät esimiehenä mistä narusta parhaiten kannattaa vetää, ei ole kenenkään erityiskohtelua vaan sosiaalista älykkyyttä, joka parhaassa tapauksessa tarkoittaa sitä, että työt sujuvat hyvin ja tulosta tulee. Tuskin kellekään esimiehelle on mitenkään mullistava tieto, että ihmiset ovat erilaisia ja se kannattaa jossain määrin huomioida. Tässä on nyt vain kerrottu tarkemmin, mitä asioita juuri erityisherkkyys voi tarkoittaa. Tosielämässähän työpaikoilla on monenlaisia ihmisiä.

[/quote]

esimerkkejä,miten esimiehen tulisi huomioida erityisherkkyys?

[/quote]Ei ole mitään yhtä yleispätevää neuvoa. riippuu hyvin paljon työpaikasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/110 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 03:13"]

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 02:41"]

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 20:58"]

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 20:53"]

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 20:51"]

Musta se on tietoa henkilölle itselleen, millainen hän on. Itseymmärryksen väline. Ei sellainen, jolla vaaditaan erityiskohtelua.

Samoin ihmisten kanssa työskenteleville hyödyllistä tietoa. Esimerkiksi jos esimies huomaa alaisensa olevan erityisherkkä, osaa huomioida sen siten, että alainen työskentelee parhaiten.

[/quote] Niin kumminkas se nyt oli?

[/quote]

Eivät ole ristiriitaisia lauseita. Jos joku on esimies ja hänen alaisensa on erityisherkkä, hän toimii sen alaisen kanssa eri tavoin kuin jonkun muun alaisen kanssa. Se, että tiedät esimiehenä mistä narusta parhaiten kannattaa vetää, ei ole kenenkään erityiskohtelua vaan sosiaalista älykkyyttä, joka parhaassa tapauksessa tarkoittaa sitä, että työt sujuvat hyvin ja tulosta tulee. Tuskin kellekään esimiehelle on mitenkään mullistava tieto, että ihmiset ovat erilaisia ja se kannattaa jossain määrin huomioida. Tässä on nyt vain kerrottu tarkemmin, mitä asioita juuri erityisherkkyys voi tarkoittaa. Tosielämässähän työpaikoilla on monenlaisia ihmisiä.

[/quote]

esimerkkejä,miten esimiehen tulisi huomioida erityisherkkyys?

[/quote]Ei ole mitään yhtä yleispätevää neuvoa. riippuu hyvin paljon työpaikasta.

[/quote]

Omalla työpaikallasi?kai joku nyt jonkun esimerkin osaa antaa.kiinnostaa näin työnantajan näkökulmasta.

Vierailija
24/110 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain 1 pisteen, eli käytännössä katsoen olen tämän ketjun kommenttien perusteella suorastaan julma ja kova ihminen, jolla ei liene minkäänlaista empatiakykyä. Toisaalta, pelastan työkseni ihmishenkiä, joten eiköhän mustakin joku inhimillinen piirre löydy... 

Vierailija
25/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testin mukaan joo mutta omasta mielestäni en ole.

Vierailija
26/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 19:20"]

Toi on ihan huuhaata...se vaan on nätimpi nimitys herkkähipiäisille mielensäpahoittajille

[/quote]

Olet hölmö. Tuo oli nätimpi nimitys idiootille joka ei tiedä mistään mitään - paitsi ehkä provoilusta.

Vierailija
27/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ja on, tai oikeastaan kaksi kolmesta lapsesta on erityisherkkiä. Toinen heistä on diagnosoitu, toinen ei ole vielä päässyt testeihin.

Vierailija
28/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan olla ja niin on vanhempi tyttärenikin.

Vierailija
29/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jostain, että jopa 30% ihmisistä on erityisherkkiä.

Vierailija
30/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 19:24"]

Olen ja on, tai oikeastaan kaksi kolmesta lapsesta on erityisherkkiä. Toinen heistä on diagnosoitu, toinen ei ole vielä päässyt testeihin.

[/quote]

Tuo usein periytyy tosiaan. Olen lukenut tuon professorin kirjan.

Vierailija
31/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 19:29"]

Luin jostain, että jopa 30% ihmisistä on erityisherkkiä.

[/quote]

15-20% on oikea luku.

Vierailija
32/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko siitä on olemassa virallinen diganoosi?

Vierailija
33/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten tuo otetaan kasvatuksessa huomioon? Itse epäilen olevani erityisherkkä. Ei ole koskaan mitenkään kasvatuksessa tai koulussa huomioitu. Epäilen että 2 lastanikin on erityisherkkiä. Pitääkö viedä johonkin testeihin?

Vierailija
34/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä ole olemassa mitään diagnoosia, koska se on eräs ominaisuus, eikä mikään sairaus. Se voidaan kyllä testata, samoin kuin ihminen voi testata olevansa introvertti/ekstrovertti tmv. Ja minä olen hsp.

Vierailija
35/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 19:32"]

Siis miten tuo otetaan kasvatuksessa huomioon? Itse epäilen olevani erityisherkkä. Ei ole koskaan mitenkään kasvatuksessa tai koulussa huomioitu. Epäilen että 2 lastanikin on erityisherkkiä. Pitääkö viedä johonkin testeihin?

[/quote]

Lainaa kirjastosta psykologi ja tutkija-professori Elaine Aronin kirja nimeltä "Erityisherkkä ihminen". Se on siis käännetty suomen kielelle nyt. Siellä ohjeita.

Vierailija
36/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 19:38"]

Ei siitä ole olemassa mitään diagnoosia, koska se on eräs ominaisuus, eikä mikään sairaus. Se voidaan kyllä testata, samoin kuin ihminen voi testata olevansa introvertti/ekstrovertti tmv. Ja minä olen hsp.

[/quote]

Ahaa, kiinnitin huomiota kun joku kertoi lapsensa olevan "diagnosoitu".

Vierailija
37/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

herkkä. sen pitäisi olla nimitys tuolle. ihan luonteenpiirre siinä missä muut, yleinenkin.

Vierailija
38/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmeköhän me ole kaikki tavallaan erityisherkkiä, omalla tavallamme herkkiä.

Vierailija
39/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kasvattajana muuten kannattaa ihan tosissaan ottaa selvää, miten erityisherkän lapsen kanssa kannattaa toimia. Muutoin lapsuudessa/nuoruudessa voi moni asia mennä turhan takia pieleen. Kun kasvattajana tunnet nämä asiat ja osaat ottaa huomioon, mahdollistat samalla lapsen täyden potentiaalin käyttämisen ja hän on siitä varmasti kiitollinen aikuisena.

Vierailija
40/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 19:40"]

Emmeköhän me ole kaikki tavallaan erityisherkkiä, omalla tavallamme herkkiä.

[/quote]

Voi kuule, olen ainakin itse tavannut useitakin niin äärettömän epäherkkiä ihmisiä, että ei, kaikki eivät ole oikeastaan millään tasolla herkkiä, ja sehän kyllä huomataan. :/ Jotkut toiset ovat sitten senkin edestä, ja omaa valintaahan se ei ole, millaiseksi sattuu sisäisiltä rakenteiltaan syntymään. Suurin osa ihmisistä toki asettuu näissäkin ominaisuuksissa jonnekin keskivaiheille. Karaistumisenkin kanssa on vähän niin ja näin, itse olen valinnut lopulta tien, jolla olen ja tulen aina olemaankin hyvin valikoiva lähelleni päästämieni ihmisten laadun suhteen. 12

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi