Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko erityisherkkä - HSP (highly sensitive person)?

Vierailija
16.11.2014 |

Oletko tehnyt testiä koskaan? Oletko mahdollisesti erityisherkkä, eli HSP (highly sensitive person)?

Professori Elaine N. Aron on tehnyt testin, jolla saat selville. Jos vastasit 14 kysymykseen tai useampaan kyllä, kuulut tähän erityisherkkien ihmisryhmään.

http://www.hsperson.com/test/highly-sensitive-test/

Onko lapsesi erityisherkkä? Tässä testi, jolla voit selvittää tätä asiaa.

http://www.hsperson.com/test/highly-sensitive-child-test/

Jos näin on, on hyvä huomioida lapsen kasvatuksessa tämä asia.

Kommentit (110)

Vierailija
41/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain testistä 10 pistettä. En kyllä hätkähdä elämänmuutoksista enkä hermostu jos monia asioita on meneillään yhtä aikaa. Itse asiassa pidän molemmista! Olen kuitenkin erittäin kipuherkkä ja en siedä melua ja korviaraastavia ääniä, en myöskään epämukavia vaatteita. Lisäksi olen supermaistaja ja -haistaja. Nukun erittäin huonosti kaikkialla paitsi kotona, koska sänky ja tyyny ovat erilaisia ja haju on erilainen. Luulen että olen enemmän kallellani aistiyliherkkyyteen kuin erityisherkkyyteen, koska minulla ei ole erityisherkkien neuroottisia piirteitä.

Vierailija
42/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on kyllä kysymyksiä:

"I am annoyed when people try to get me to do too many things at once."

Ketä sitten ei ärsytä, jos pyydetään tekemään liikaa asioita kerralla? Kysymyksen asettelu pakottaa vastamaan "kyllä".

Monissa muissakin kysymyksissä vastaus riippuu täysin tulkinnasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Ei se muille aiheuta mitään. Mä itken ihan mistä vaan, esim kun Koko Suomi leipoo-ohjelmasta tippuu kilpailija. Mä haistan mitä muut ei, koko ajan on hajuja nenässä. Haistan sen kun joku ei ole pessyt persettään kunnolla, arvatkaa vituttaako. Mä haluun olla hämärässä jne.

Vierailija
44/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 19:32"]

Siis miten tuo otetaan kasvatuksessa huomioon? Itse epäilen olevani erityisherkkä. Ei ole koskaan mitenkään kasvatuksessa tai koulussa huomioitu. Epäilen että 2 lastanikin on erityisherkkiä. Pitääkö viedä johonkin testeihin?

[/quote]

Ei, kun nyt teette nettitestin ja sitten rupeatte vaatimaan yksityistä avustajaa veronmaksajien rahoilla ja perustelette kaiken lapsen huonon käytöksen "erityisherkkyydellä", sen sijaan että myöntäisitte lapsen olevan pilalle hemmoteltu kakara.

V---tuttaa tämä, kun kaikkeen pitää olla "diagnoosi".

Vierailija
45/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 19:55"]

Siis miten tuo otetaan kasvatuksessa huomioon? Itse epäilen olevani erityisherkkä. Ei ole koskaan mitenkään kasvatuksessa tai koulussa huomioitu. Epäilen että 2 lastanikin on erityisherkkiä. Pitääkö viedä johonkin testeihin?

[/quote]

Ei, kun nyt teette nettitestin ja sitten rupeatte vaatimaan yksityistä avustajaa veronmaksajien rahoilla ja perustelette kaiken lapsen huonon käytöksen "erityisherkkyydellä", sen sijaan että myöntäisitte lapsen olevan pilalle hemmoteltu kakara.

[/quote]

Häivy ketjusta, kiusanhenki.

Vierailija
46/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 19:57"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Se ei ole sinun päätettävissä.

Tässä on taas "tauti" jota ei varmana löydetä kuin länsimaisista hyvinvointivaltioista.

Vierailija
47/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ja en ole. Silmäni ovat huonot, siksi pakko olla paljon valoa. Tietty monet ei opettele pois siitä, että kaikesta ei tartte loukkaantua.

Vierailija
48/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 20:00"]

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 19:57"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Se ei ole sinun päätettävissä.

Tässä on taas "tauti" jota ei varmana löydetä kuin länsimaisista hyvinvointivaltioista.

[/quote]

Kun se ei ole tauti, mutta tuon asteinen lukihäiriö (ja provoiluhäiriö), mikä sinulla on, jo onkin tauti.

Vierailija
49/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin ärsyttää tää uusi muotidiagnoosi, taas uusi syy jonka takana voi piilotella ja vaatia erityishuomiota ja -kohtelua. Testin mukaan myös itse olen "erityisherkkä", tiedän olevani herkkä, mutta en jaksaisi kuitenkaan siitä vouhottaa erityisesti. Tää on taas uusi lypsämiskeino ns. horoskooppiuskovaisille ja vastaaville, joille Forer-efekti tehoaa aina kuin häkä.

Vierailija
50/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 20:07"]

Muakin ärsyttää tää uusi muotidiagnoosi, taas uusi syy jonka takana voi piilotella ja vaatia erityishuomiota ja -kohtelua. Testin mukaan myös itse olen "erityisherkkä", tiedän olevani herkkä, mutta en jaksaisi kuitenkaan siitä vouhottaa erityisesti. Tää on taas uusi lypsämiskeino ns. horoskooppiuskovaisille ja vastaaville, joille Forer-efekti tehoaa aina kuin häkä.

[/quote]

Mutta jos "muotidiagnoosi" ärsyttää, sehän vain todistaa sinun olevan erityisherkkä, eiks joo?

Vierailija
51/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan pidä mitään meteliä omista ominaisuuksistani, tosin rakkaimpani tietenkin tietävät, millainen oikeasti olen. Älyllisenä ja erittäin intuitiivisena ihmisenä osaan luontaisesti, jos vain on mahdollista, karttaa mm. sinun kaltaisia kovia ihmisiä, jotka puhuvat lähinnä pelkkää muiden yli rusikoivaa roskaa elämänsä ajan.

[/quote]

Vierailija
52/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Testi perustuu tieteellisiin tutkimuksiin asiasta. Kysymykset on tehty siltä pohjalta. On hellyttävää, miten palstalla on ihmisiä, jotka väittävät ymmärtävän asian paremmin keittiöpsykologeina, kuin psykologi ja yliopistoprofessori, joka pohjaa asian tieteellisiin tutkimuksiin.

Sveitsiläinen psykiatri Carl Jung jo tunnisti tämän asian. http://en.wikipedia.org/wiki/Highly_sensitive_person

Onko se niin vaikeaa hyväksyä, että me ihmiset olemme erilaisia? Tämä on asia, jonka kanssa synnytään. Ihminen ei valitse itse olevansa erityisherkkä. Onko se väärin, jos me muut yritämme helpottaa toisten oloa tällä planeetalla ottamalla huomioon sen, että toinen on erilainen kuin itse? Pitääkö väkipakoin tasapäistää kaikki ihmiset samanlaisiksi?

Vierailija
53/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 20:11"]

En minä ainakaan pidä mitään meteliä omista ominaisuuksistani, tosin rakkaimpani tietenkin tietävät, millainen oikeasti olen. Älyllisenä ja erittäin intuitiivisena ihmisenä osaan luontaisesti, jos vain on mahdollista, karttaa mm. sinun kaltaisia kovia ihmisiä, jotka puhuvat lähinnä pelkkää muiden yli rusikoivaa roskaa elämänsä ajan.

[/quote]

[/quote]

Miksi koet tarvetta korostaa älyllisyyttäsi kommentissasi, jos kerran pyrit välttämään kohtaamisia "rusikoivien" ihmisten kanssa?

Vierailija
54/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 20:13"]

[/quote]

[/quote]

Testi perustuu tieteellisiin tutkimuksiin asiasta. Kysymykset on tehty siltä pohjalta. On hellyttävää, miten palstalla on ihmisiä, jotka väittävät ymmärtävän asian paremmin keittiöpsykologeina, kuin psykologi ja yliopistoprofessori, joka pohjaa asian tieteellisiin tutkimuksiin.

Sveitsiläinen psykiatri Carl Jung jo tunnisti tämän asian. http://en.wikipedia.org/wiki/Highly_sensitive_person

Onko se niin vaikeaa hyväksyä, että me ihmiset olemme erilaisia? Tämä on asia, jonka kanssa synnytään. Ihminen ei valitse itse olevansa erityisherkkä. Onko se väärin, jos me muut yritämme helpottaa toisten oloa tällä planeetalla ottamalla huomioon sen, että toinen on erilainen kuin itse? Pitääkö väkipakoin tasapäistää kaikki ihmiset samanlaisiksi?

[/quote]

Pitääkö erilaisuuteen olla diagnoosi?

Vierailija
55/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monien eritysherkkien pitää opettelemalla opetella pois siitä, että vetää kaikesta herneen nenään

Vierailija
56/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kohdat sopii muhun jollain lailla. En kuitenkaan halua nimitystä "erityisherkkä", koska mitäpä se hyvejää :) Haiskahtaa medikalisaatiolle. Toiset on joissain asioissa herkempiä kuin toiset. Se kuuluu elämään. Herkkä ja hyvin vähäisessä määrin herkkä eivät yhteisymmärrystä kovin herkästi ehkä löydä. Ehkäpä vähemmän herkille näihin muiden ihmisten herkkyyksiin perehtymisestä olisikin hyötyä. Jos nyt siis kaikki, mitä ei itse ole, ei ole "kermaperseilyä" vähemmän herkän/epäherkän mielestä.

Vierailija
57/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen herkkä, ja siihen liittyy minulla erittäin voimakkaasti autonomisen hermoston "liikatoiminta".

Vierailija
58/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 19:19"]

Testin mukaan joo mutta omasta mielestäni en ole.

[/quote] En minäkään nyt itseäni niin 'erityisen' herkkänä pidä, mutta se johtuu ehkä siitä, että olen oppinut vähättelemään noita piirteitä itsessäni. Lapsethan kasvatetaan karaistumaan jne. Kuitenkin jos erityisherkkiä on 15-30 % ihmisistä, niin se ei ole mitenkään 'erityistä' vaan yleinen piirre. Sitä ei vain useinkaan hyväksytä, kuten näistäkin eräistä kommenteista näkyy. Minusta on ollut hienoa, että tästä on ruvettu puhumaan.

Vierailija
59/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, tääkin ketju jo osoittaa, minkä tyyppiset ihmiset kouhkaavat innoissaan uudesta nimityksestä joka tietenkin kuvaa juuri heitä, älyllisyydestä en kyllä puhuisi näiden ihmisten kohdalla. 

Vierailija
60/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 20:16"]

Monien eritysherkkien pitää opettelemalla opetella pois siitä, että vetää kaikesta herneen nenään

[/quote] Hohhoijaa, pakkohan sitä on ollut opetella. Opettele sinäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän