Oletko erityisherkkä - HSP (highly sensitive person)?
Oletko tehnyt testiä koskaan? Oletko mahdollisesti erityisherkkä, eli HSP (highly sensitive person)?
Professori Elaine N. Aron on tehnyt testin, jolla saat selville. Jos vastasit 14 kysymykseen tai useampaan kyllä, kuulut tähän erityisherkkien ihmisryhmään.
http://www.hsperson.com/test/highly-sensitive-test/
Onko lapsesi erityisherkkä? Tässä testi, jolla voit selvittää tätä asiaa.
http://www.hsperson.com/test/highly-sensitive-child-test/
Jos näin on, on hyvä huomioida lapsen kasvatuksessa tämä asia.
Kommentit (110)
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 03:52"]
Sain 1 pisteen, eli käytännössä katsoen olen tämän ketjun kommenttien perusteella suorastaan julma ja kova ihminen, jolla ei liene minkäänlaista empatiakykyä. Toisaalta, pelastan työkseni ihmishenkiä, joten eiköhän mustakin joku inhimillinen piirre löydy...
[/quote]
No eihän missään väitetä, että erityisherkkä välttämättä on empatiakykyisempi. Ja että ne testin ulkopuolelle jäävät ovat kylmiä ja kovia ihmisiä. Mutta ehkä sait nyt jotain mielihyvää tällaisesta asioiden kärjistämisestä?
Sovitaanpa hetkeksi, että erityisherkkyys on oikea tila (mitä se mahdollisesti onkin).
Mitä sitten tehdään?
Kaikki Herkästä Saivartelevat Paskat voisivat nyt ottaa päivämäärän ylös. Kauanko menee, että tästä diagnoosista tulee virallinen ja saatte mömmöjä, että tätä " erityisyyttänne" ruvetaan karsimaan pois? Ensimäinen lause provosoi tahallaan, että vaivautuisitte lukemaan, mutta tämä huuhaadiagnoosi on kohta listattu mielenterveysongelman F-koodilla ja siihen on lääkitys. Mistä vetoa?
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 20:13"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 19:55"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 19:32"]
Siis miten tuo otetaan kasvatuksessa huomioon? Itse epäilen olevani erityisherkkä. Ei ole koskaan mitenkään kasvatuksessa tai koulussa huomioitu. Epäilen että 2 lastanikin on erityisherkkiä. Pitääkö viedä johonkin testeihin?
[/quote]
Ei, kun nyt teette nettitestin ja sitten rupeatte vaatimaan yksityistä avustajaa veronmaksajien rahoilla ja perustelette kaiken lapsen huonon käytöksen "erityisherkkyydellä", sen sijaan että myöntäisitte lapsen olevan pilalle hemmoteltu kakara.
V---tuttaa tämä, kun kaikkeen pitää olla "diagnoosi".
[/quote]
Testi perustuu tieteellisiin tutkimuksiin asiasta. Kysymykset on tehty siltä pohjalta. On hellyttävää, miten palstalla on ihmisiä, jotka väittävät ymmärtävän asian paremmin keittiöpsykologeina, kuin psykologi ja yliopistoprofessori, joka pohjaa asian tieteellisiin tutkimuksiin.
Sveitsiläinen psykiatri Carl Jung jo tunnisti tämän asian. http://en.wikipedia.org/wiki/Highly_sensitive_person
Onko se niin vaikeaa hyväksyä, että me ihmiset olemme erilaisia? Tämä on asia, jonka kanssa synnytään. Ihminen ei valitse itse olevansa erityisherkkä. Onko se väärin, jos me muut yritämme helpottaa toisten oloa tällä planeetalla ottamalla huomioon sen, että toinen on erilainen kuin itse? Pitääkö väkipakoin tasapäistää kaikki ihmiset samanlaisiksi?
[/quote]
Lääkeyhtiön laukkahevonen saapuu uudella uljaalla diagnoosilla, joka osuu n. 90% ihmisistä edes jossain määrin ja sinulla ei hälytyskellot soi?
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 20:30"]
Kaikki Herkästä Saivartelevat Paskat voisivat nyt ottaa päivämäärän ylös. Kauanko menee, että tästä diagnoosista tulee virallinen ja saatte mömmöjä, että tätä " erityisyyttänne" ruvetaan karsimaan pois? Ensimäinen lause provosoi tahallaan, että vaivautuisitte lukemaan, mutta tämä huuhaadiagnoosi on kohta listattu mielenterveysongelman F-koodilla ja siihen on lääkitys. Mistä vetoa?
[/quote]
Pakko vastata tähän, vaikka noi mun aiemmatkin tekstit on täysin ignoorattu. Mulla kyse ei ainakaan ole mielenterveyden ongelmasta, vaan ihan puhtaasti hermostollisesta. -39
Ei mitään, kaikilla ihmisillä on niitä "oikeita tiloja", kullakin omanlaisensa. Niiden kanssa nyt pitää oppia elämään ja ottaa ne huomioon elämässään. Musta menee pelleilyksi hokea tuosta erityisherkkyydestä kaikille jotka jaksavat kuunnella, ja olettaa, että saa sen takia erityiskohtelua ja saa samalla itse käyttäytyä kuin ellun kana muita kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 20:33"]
[/quote]
Pakko vastata tähän, vaikka noi mun aiemmatkin tekstit on täysin ignoorattu. Mulla kyse ei ainakaan ole mielenterveyden ongelmasta, vaan ihan puhtaasti hermostollisesta. -39
[/quote]
Se onkin sitten ihan oma ongelmansa. Mutta mitenkäs lääkitys? Jos päivittäisellä pillerillä saisi hoidettua, eikö olisi sinullekin parempi?
[/quote]
[/quote]
"Lääkärit eivät ole löytäneet mitään selitystä"
Puhtaasti hermostollinen ongelma, jolle ei lääkärit löydä mitään selitystä? Ei edes hermostollista?
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 20:35"]
[/quote]
[/quote]
Se onkin sitten ihan oma ongelmansa. Mutta mitenkäs lääkitys? Jos päivittäisellä pillerillä saisi hoidettua, eikö olisi sinullekin parempi?
[/quote]
Siis mulla on ihan beetasalpaajat käytössä, hyvin toimivat. ;) Ja tosiaan, mun mielestä oikeaa yliherkkyyttä on juurikin tällainen hermostollinen yliherkkyys. Niin kuin tuossa yhdessä viestissäni sanoin, en ihan allekirjoita tuota erityisherkkyyttä. Uskon, että monella on enemmän taustalla sama kuin minulla, ja toiset sitten taas vain ovat niitä "herkkähipiäisiä".
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 20:37"]
[/quote]
[/quote]
"Lääkärit eivät ole löytäneet mitään selitystä"
Puhtaasti hermostollinen ongelma, jolle ei lääkärit löydä mitään selitystä? Ei edes hermostollista?
[/quote]
Dysautonomia, jolle ei ole löydetty selitystä. :) (Selitys yleensä löytyy elintavoista, autoimmuunisairauksista tms)
Suhtaudun itse varauksella siihen, että tällainen popularisoi erityisherkkyyden muotidiagnoosiksi. Mutta itselläni tämän aiheen esilleotto on lisännyt omaa itseymmärrystäni. Olen hyvin herkkä joissain asioissa, ja tämän aiheen tutkistelun myötä olen alkanut ajatella, että se on mukana persoonallisuudessani, asia, jota en voi muuttaa.
Minulla voi olla vaikka parempi itseymmärrys siitä, että koen paineet herkästi mutta voin toisaalta puuttua paineiden kokemiseen tiedollisesti, kun ymmärrän, että olen herkempi kokemaan ympäröivien ihmisten tunnelmia tai jos tiedän, että useamman asian yhtäaikainen suorittaminen hermostuttaa. Ihmisen peruspersoonallisuus siis asettaa rajat sille, kuinka stressinsietokykyä voi parantaa.
Myös väkivalta tai muu järkyttävä sisältö elokuvissa järkyttää minua todella paljon, jos menen elokuviin. Musta on ihan hyvä ymmärtää, että se ei ole sellaista, mille voin siedättyä.
tuon testin mukaan olen. ehkä kohta tai kaksi jäi raksimatta, lähinnä siksi etten ymmärtänyt täysin väitteitä.
pitäisikö mun nyt tehdä jotain eri lailla, kun tiedän olevani herkkä?
Täytyy kyllä sanoa että Carl Jung oli muuten harvinaisen pihalla kaikkien teorioidensa kanssa, tuolle yhdelle Jungia paskantärkeänä todistusaineistona esittävälle. Jung mm. uskoi alkemian olevan mahdollista, liputti natsien puolesta ja kehitteli jotain ihan huuhaateoriaa kaikkien uskontojen taustalla vaikuttavasta "suuresta pyhästä". Mikä aikansa psykologianero. Erityisherkkyydestä löytyy hyvin vähän tutkimuksia koska siinä on kyse suurimmalta osin juuri tällaisesta asiaan perehtymättömien itsediagnoosista jonka päämääränä on nostaa itsensä alustalle vaikka oikeasti erityisherkkyys ei ole tippaakaan erityistä, meistä osa reagoi aistiärsykkeisiin helpommin kuin muut eikä siihen tarvitse diagnoosia.
Kiitos 39, tilasi ja aatteidesi selvennyksestä!
- kyseenalaistaja -
Tämä ei sitten ole mikään oikea tila tai diagnoosi. Että en lähtisi lapsia tämän mukaan kasvattamaan. Nuo "testit" ovat ihan huuhaata.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 20:45"]
Täytyy kyllä sanoa että Carl Jung oli muuten harvinaisen pihalla kaikkien teorioidensa kanssa, tuolle yhdelle Jungia paskantärkeänä todistusaineistona esittävälle. Jung mm. uskoi alkemian olevan mahdollista, liputti natsien puolesta ja kehitteli jotain ihan huuhaateoriaa kaikkien uskontojen taustalla vaikuttavasta "suuresta pyhästä". Mikä aikansa psykologianero. Erityisherkkyydestä löytyy hyvin vähän tutkimuksia koska siinä on kyse suurimmalta osin juuri tällaisesta asiaan perehtymättömien itsediagnoosista jonka päämääränä on nostaa itsensä alustalle vaikka oikeasti erityisherkkyys ei ole tippaakaan erityistä, meistä osa reagoi aistiärsykkeisiin helpommin kuin muut eikä siihen tarvitse diagnoosia.
[/quote] Näin on, ei hänen teorioitaan psykologian piireissä kukaan ota enää vakavasti ja hänen myötävaikuttamansa Myers-Briggs persoonallisuusindikaattorikin on nykyään tiedeyhteisön epävalidina hylkäämä. Olet oikeassa, Jungin teorioille kukaan tieteeseen uskova ei anna paskankaan vertaa painoa. Tv. Psykan opiskelija
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 20:46"]
Tämä ei sitten ole mikään oikea tila tai diagnoosi. Että en lähtisi lapsia tämän mukaan kasvattamaan. Nuo "testit" ovat ihan huuhaata.
[/quote]
Ei ole huuhaata!
Minun horoskooppi sanoi, että tulisin tänään kohtaamaan salattuja puolia itsestäni ja ihan kuule osui oikeaan, kun testin tein!
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 19:47"]
Sain testistä 10 pistettä. En kyllä hätkähdä elämänmuutoksista enkä hermostu jos monia asioita on meneillään yhtä aikaa. Itse asiassa pidän molemmista! Olen kuitenkin erittäin kipuherkkä ja en siedä melua ja korviaraastavia ääniä, en myöskään epämukavia vaatteita. Lisäksi olen supermaistaja ja -haistaja. Nukun erittäin huonosti kaikkialla paitsi kotona, koska sänky ja tyyny ovat erilaisia ja haju on erilainen. Luulen että olen enemmän kallellani aistiyliherkkyyteen kuin erityisherkkyyteen, koska minulla ei ole erityisherkkien neuroottisia piirteitä.
[/quote]
Tämä kuulostaa hyvin tutulta. Värit, äänet ja hajut/tuoksut vaikuttavat elämääni todella voimakkaasti, myös rajoittavasti. En ole esim. koskaan elämässäni voinut käydä muissa kuin klassisen musiikin konserteissa, koska ahdistun ja hermostun liian kovista tai epämiellyttävistä äänistä. Tunnen liian kovat äänet pahoinvoinnin kaltaisena olona. Pulssi tuntuu korvissa ja koko hermosto on ylikuormitettu ja ärsyyntynyt. Olen joutunut lähtemään myös ruokaravintolasta kesken kaiken, kun en ole kestänyt musiikkia, jota ei ole pyynnöstä huolimatta laitettu hiljemmalle. Mieheni ymmärtää onneksi tämän omituisuuteni ja tietää, etten voi sille mitään. Kuuntelen kyllä kaikenlaista musiikkia kotona, itse parhaaksi katsomallani volyymilla, hyvällä äänentoistolla.
Erityisherkkyyttä en kuitenkaan tunnista, koska tunne-elämältäni en ole vähästä hermostuvaa tai säikähtävää tyyppiä. Tunnen lisäksi olevani suorastaan omimmillani, kun elämässä tapahtuu isoja asioita tai kun tekemistä on paljon.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 20:28"]
Sovitaanpa hetkeksi, että erityisherkkyys on oikea tila (mitä se mahdollisesti onkin).
Mitä sitten tehdään?
[/quote]
Musta se on tietoa henkilölle itselleen, millainen hän on. Itseymmärryksen väline. Ei sellainen, jolla vaaditaan erityiskohtelua.
Samoin ihmisten kanssa työskenteleville hyödyllistä tietoa. Esimerkiksi jos esimies huomaa alaisensa olevan erityisherkkä, osaa huomioida sen siten, että alainen työskentelee parhaiten.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 20:19"]
Olen herkkä, ja siihen liittyy minulla erittäin voimakkaasti autonomisen hermoston "liikatoiminta".
[/quote]
Jatkan vielä. En siis itsekään jotenkaan purematta niele tuota erityisherkkyyttä, varsinkin ennen pidin tuota ihan huuhaana. Olen kyllä aina ollut ujo ja jännittäjä, mutta kaikki oireeni ovat lähinnä fyysisiä, en siis ole sellainen herkästi loukkaantuva tai haihattelija tms. Minulla vain tulee todella voimakkaat fyysiset oireet voimakkaisiin ärsykkeisiin. Lääkärit eivät ole löytäneet mitään selitystä, eikä psykiatritkaan, paitsi tuon "tietynlaisen herkkyyden", josta he puhuvat.
En edes irl kenellekkään halua kertoa tai korostaa, että olen herkkä. Olen huomannut, että ongelmasta puhuminen autonomisen hermoston ongelmana ei leimaa minua vaikeaksi valittajaksi. :) Vaikka ihan samasta asiasta puhun silloinkin.