Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko erityisherkkä - HSP (highly sensitive person)?

Vierailija
16.11.2014 |

Oletko tehnyt testiä koskaan? Oletko mahdollisesti erityisherkkä, eli HSP (highly sensitive person)?

Professori Elaine N. Aron on tehnyt testin, jolla saat selville. Jos vastasit 14 kysymykseen tai useampaan kyllä, kuulut tähän erityisherkkien ihmisryhmään.

http://www.hsperson.com/test/highly-sensitive-test/

Onko lapsesi erityisherkkä? Tässä testi, jolla voit selvittää tätä asiaa.

http://www.hsperson.com/test/highly-sensitive-child-test/

Jos näin on, on hyvä huomioida lapsen kasvatuksessa tämä asia.

Kommentit (110)

Vierailija
81/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 20:51"]

Musta se on tietoa henkilölle itselleen, millainen hän on. Itseymmärryksen väline. Ei sellainen, jolla vaaditaan erityiskohtelua.

Samoin ihmisten kanssa työskenteleville hyödyllistä tietoa. Esimerkiksi jos esimies huomaa alaisensa olevan erityisherkkä, osaa huomioida sen siten, että alainen työskentelee parhaiten.

[/quote] Niin kumminkas se nyt oli?

Vierailija
82/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä mite erityisherkkä edes hankkii lapsia, kun pelkästään miehen kanssakaan yhdessä asuminen ei monille sovi??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 20:53"]

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 20:51"]

Musta se on tietoa henkilölle itselleen, millainen hän on. Itseymmärryksen väline. Ei sellainen, jolla vaaditaan erityiskohtelua.

Samoin ihmisten kanssa työskenteleville hyödyllistä tietoa. Esimerkiksi jos esimies huomaa alaisensa olevan erityisherkkä, osaa huomioida sen siten, että alainen työskentelee parhaiten.

[/quote] Niin kumminkas se nyt oli?

[/quote]

Eivät ole ristiriitaisia lauseita. Jos joku on esimies ja hänen alaisensa on erityisherkkä, hän toimii sen alaisen kanssa eri tavoin kuin jonkun muun alaisen kanssa. Se, että tiedät esimiehenä mistä narusta parhaiten kannattaa vetää, ei ole kenenkään erityiskohtelua vaan sosiaalista älykkyyttä, joka parhaassa tapauksessa tarkoittaa sitä, että työt sujuvat hyvin ja tulosta tulee. Tuskin kellekään esimiehelle on mitenkään mullistava tieto, että ihmiset ovat erilaisia ja se kannattaa jossain määrin huomioida. Tässä on nyt vain kerrottu tarkemmin, mitä asioita juuri erityisherkkyys voi tarkoittaa. Tosielämässähän työpaikoilla on monenlaisia ihmisiä.

Vierailija
84/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No myöhästyin nyt työtä, kun olen erityisherkkä enkä voi ottaa sitä ruuhkabussia jolla ehtisin ajoissa töihin", "Kyllä nyt kaikkien työkavereiden on käytettävä hajutonta deodoranttiakin, kun olen erityisherkkä ja en tykkää hajuista", "Kannattaa muistaa, että olen erityisherkkä eikä minulle saa antaa palautetta työstäni, koska pahoitan mieleni ja voi olla, että minun täytyy jäädä sairaslomalle kun en kykene sitten toimimaan kun olen surullinen", "Minun kyllä pitää nyt päästä jonon ohi ensimmäiseksi, koska olen erityiskerkkä ja minulle tulee paha olo odottamisesta", "Sovitaan nyt tämä päivämäärä jota minä ehdotan, kun minä olen erityisherkkä ja tarvitsen erityishuomiota, jotta kykenen toimimaan". 

Vierailija
85/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain kaksi kohtaa täsmäsi.

Ja tämä nyt ei ole mitään vittuilua, mutta noita testin väittämiä lukiessa tuli fiilis, että olisi ihan kamalaa olla erityisherkkä. Miten kukaan jaksaa tollasta elämää että niin moni normaali asia on jotenkin järkyttävää ja lannistavaa?

Vierailija
86/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä. Mulla vuotaa silmät herkästi, kutian tosi vähästä ja itku silmään tulee ihan pienistäkin asioista, esim. siitä kun jollain toisella menee joku ihan pienikin asia hyvin, tulee onnenkyyneleitä. En kestä huutamistakaan. Mä koulussa oikein tärisin, jos ope huusi vaikka mulle itselleni ei koskaan huudettu eikä ollut aihettakaan. 

Vierailija
87/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 21:02"]

"No myöhästyin nyt työtä, kun olen erityisherkkä enkä voi ottaa sitä ruuhkabussia jolla ehtisin ajoissa töihin", "Kyllä nyt kaikkien työkavereiden on käytettävä hajutonta deodoranttiakin, kun olen erityisherkkä ja en tykkää hajuista", "Kannattaa muistaa, että olen erityisherkkä eikä minulle saa antaa palautetta työstäni, koska pahoitan mieleni ja voi olla, että minun täytyy jäädä sairaslomalle kun en kykene sitten toimimaan kun olen surullinen", "Minun kyllä pitää nyt päästä jonon ohi ensimmäiseksi, koska olen erityiskerkkä ja minulle tulee paha olo odottamisesta", "Sovitaan nyt tämä päivämäärä jota minä ehdotan, kun minä olen erityisherkkä ja tarvitsen erityishuomiota, jotta kykenen toimimaan". 

[/quote]

Sinulla on ilmeisesti edelleen ja aina vaan paha olla. Kamala lapsuus ja sitä rataa, ymmärrän. Mille tahansa annan yleensä empatiani ja sympatiani, mutten tahallisen ilkeille, sisäisesti hyvin rumille ihmisille. Olet pelkkä 9-luokkalainen koulukiusaajaräkänokka, olkoot sitten ikäsi tällä hetkellä mitä tahansa ja teetpä sitten mitä tahansa hienoa elämässäsi. Minä säälin sinua, mutta onneksi sekin tunne menee nopeasti ohi, koska tiedän paremmin, mitä minnekin kannattaa haaskata.

Vierailija
88/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 21:03"]

Ja tämä nyt ei ole mitään vittuilua, mutta noita testin väittämiä lukiessa tuli fiilis, että olisi ihan kamalaa olla erityisherkkä. Miten kukaan jaksaa tollasta elämää että niin moni normaali asia on jotenkin järkyttävää ja lannistavaa?

[/quote]

Ihan hyvin ainakin minä jaksan, ja pidän itsestäni ja pohjimmiltani rakastan elämääni todella paljon. Pysyttelen vain parhaani mukaan erossa tunteettomista ja kovista ihmisistä, niin oikein hyvin menee.

Vierailija
89/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielensäpahoittajien ikioma diagnoosi. :) 

Vierailija
90/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 21:02"]

[/quote]

Minä en kyllä tarkoittanut mitään tällaista. Mutta ilmeisesti joku provoilija tässä ketjussa saa omaa mielihyvää sen toistelusta, että "erityisherkkä" on se työpaikalla oleva hankala tyyppi, joka tarvitsee aina erityiskohtelua.

60

Vierailija
91/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

61 ottaa tosiaan raskaasti tämän.

Vierailija
92/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vastasin kaikkiin kysymyksiin "kyllä", myös silloin kun olin eri mieltä. Olenko nyt siis erityisherkkä?

Vierailija
93/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 19:52"]

No on kyllä kysymyksiä:

"I am annoyed when people try to get me to do too many things at once."

Ketä sitten ei ärsytä, jos pyydetään tekemään liikaa asioita kerralla? Kysymyksen asettelu pakottaa vastamaan "kyllä".

Monissa muissakin kysymyksissä vastaus riippuu täysin tulkinnasta.

[/quote]

Vastasin muuten tuohon kysymykseen "ei".  Kuuluu itselläni toimenkuvaan.

Vierailija
94/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 20:11"]

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 20:07"]

Muakin ärsyttää tää uusi muotidiagnoosi, taas uusi syy jonka takana voi piilotella ja vaatia erityishuomiota ja -kohtelua. Testin mukaan myös itse olen "erityisherkkä", tiedän olevani herkkä, mutta en jaksaisi kuitenkaan siitä vouhottaa erityisesti. Tää on taas uusi lypsämiskeino ns. horoskooppiuskovaisille ja vastaaville, joille Forer-efekti tehoaa aina kuin häkä.

En minä ainakaan pidä mitään meteliä omista ominaisuuksistani, tosin rakkaimpani tietenkin tietävät, millainen oikeasti olen. Älyllisenä ja erittäin intuitiivisena ihmisenä osaan luontaisesti, jos vain on mahdollista, karttaa mm. sinun kaltaisia kovia ihmisiä, jotka puhuvat lähinnä pelkkää muiden yli rusikoivaa roskaa elämänsä ajan.2

Totuus on että olet vain tavallinen tallaaja jolle on jäänyt päälle lapsuuden aikainen kuvitelma omasta erityislaatuisuudestasi.

Vierailija
95/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 20:48"]

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 20:45"]

Täytyy kyllä sanoa että Carl Jung oli muuten harvinaisen pihalla kaikkien teorioidensa kanssa, tuolle yhdelle Jungia paskantärkeänä todistusaineistona esittävälle. Jung mm. uskoi alkemian olevan mahdollista, liputti natsien puolesta ja kehitteli jotain ihan huuhaateoriaa kaikkien uskontojen taustalla vaikuttavasta "suuresta pyhästä". Mikä aikansa psykologianero. Erityisherkkyydestä löytyy hyvin vähän tutkimuksia koska siinä on kyse suurimmalta osin juuri tällaisesta asiaan perehtymättömien itsediagnoosista jonka päämääränä on nostaa itsensä alustalle vaikka oikeasti erityisherkkyys ei ole tippaakaan erityistä, meistä osa reagoi aistiärsykkeisiin helpommin kuin muut eikä siihen tarvitse diagnoosia.

[/quote] Näin on, ei hänen teorioitaan psykologian piireissä kukaan ota enää vakavasti ja hänen myötävaikuttamansa Myers-Briggs persoonallisuusindikaattorikin on nykyään tiedeyhteisön epävalidina hylkäämä. Olet oikeassa, Jungin teorioille kukaan tieteeseen uskova ei anna paskankaan vertaa painoa. Tv. Psykan opiskelija

[/quote]

hohohoo, Jungi otetaan tietyissä piireissä edelleen vakavasti yhtä lailla kuin Freudikin.

Vierailija
96/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun suoli menee lakkoon, jos joudun yhteismajoitukseen. Lapsena oli kauheaa olla leirillä, kun paskat pysyi viikon sisällä. Oiskohan tämmöinen "sosiaalinen ummetus" yks hsp oire?  Oon sillei herkkä, että kakkiminen onnistuu vaan omassa rauhassa.

Vierailija
97/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä hyvä, että tuollainen nimitys on keksitty. Siis osa ihmisistähän on herkempiä kuin toiset ja that's it. Tuskinpa erityisherkkyydestä tulee koskaan mikään varsinainen sairaus, jonka diagnooseja annetaa ihmisille. Nyky-yhteiskunta on vain aika karu ja vaatii jäseniltään paljon. Toiset kuormittuvat siinä oravanpyörässä. Hyvä, että tällaisille ilmiöille annetaan nimiä, koska meillä Suomessa on tosi paljon sairauspoissaoloja masennusten ja ahdistuneisuuden vuoksi. Suurimassa osassa noistakaan tapauksista ei ole välttämättä taustalla todellinen masennus tai ahdistus vaan ihmisen luonnollinen herkkä olemus, joka estää häntä toimimasta tietyissä tilanteissa. Pelkään, että erityisherkkyyskin medikalisoidaan aikojen saatossa. Nyt on jo ilmassa sellaista makua, että tästä on tulossa uusi ADHD.

Vierailija
98/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 21:08"]

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 21:03"]

[/quote]

Ihan hyvin ainakin minä jaksan, ja pidän itsestäni ja pohjimmiltani rakastan elämääni todella paljon. Pysyttelen vain parhaani mukaan erossa tunteettomista ja kovista ihmisistä, niin oikein hyvin menee.

[/quote]

Mietin lähinnä sitä, miten kukaan erityisherkkä voi toimia esimerkiksi työelämässä, jossa monesti tuppaa olemaan monta tehtävää asiaa yhtäaikaa (kun tuolla väittämissä oikein korostui että tää nimenomaan ahdistaa). Tai elämä ylipäätään, itse asun kaupungissa ja täällähän noita ääniä ja muita riittää, eli onko erityisherkälle vaikkapa pelkkä Helsingin keskustassa kävelykin ahdistavaa?

Vierailija
99/110 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.plumturtle.com/PlumTurtleCoaching/Home_files/HSP_Intro_Handbook.pdf

Löysin tuommoisen 'herkän manuaalin', siinä on hyviä kuvauksia. Minulle täsmäävät kaikki mainitut "Physical traits of HSP".

Hyvä itsetuntemus on ihmiselle aina eduksi, erityisherkälle erityisesti. Ei meidän päätä täällä elämässä juurikaan silitellä. On opittava pärjäämään, usein kantapään ja kovien kokemusten kautta. Mutta elämä helpottuu, kun hsp vanhenee ja viisastuu. Tsemppiä meille! :)

Vierailija
100/110 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

17 ruksia. Toisesta erityisherkkyystestistä tässä muutama pv sitten sain 100/140p ja 60+ tarkoitti erityisherkkää. Minuun osuu noissa hyvin moni kohta erinomaisesti, ainoa mitä en tunnista itsessäni noissa testeissä on se etten kaipaa yksinoloa vaan minä nimenomaan kaipaan jatkuvasti ihmisiä ympärilleni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän