Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ahdistaako uita jo valmiiksi jouluun kuluva rahamäärä?

Vierailija
16.11.2014 |

Lapsilla hirveät lahjatoivomukset ja ei aina viitsisi tuottaa pettymystä : (

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 19:10"]

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 19:07"]

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 18:35"]

Lapsilla hirveät lahjatoivomukset ja ei aina viitsisi tuottaa pettymystä : (

[/quote]

Ei ahdista, kun olen lapseton ja saan päättää itse, paljonko rahaa käytän. Itselleen on sitä paitsi paljon kivampi ostaa lahjoja kuin lapsille. :)

[/quote]

Katkerat mammat miinuspeukuttavat.

[/quote]

En ole katkera, mutta aikuisten lasten äiti kuitenkin. Minua tuo kommentti nauratti ihan hirveästi, siellä se lapseton innoissaan hihkuu, kun avaa itse ostamiaan lahjoja. Varmaan viettää vielä sukujoulua, jossa sitten ilkkuu sukulaislapsille, että minäpä olin kiltimpi kuin te. Varmaan käy vielä lemmikkipalstalla kirjoittamassa saman, että itselleen on paljon kivempi ostaa lahjoja kuin lemmikeille.

Vierailija
62/72 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ahdista. Lahjoja on ostettu pitkin syksyä eikä niitä suuria määriä hankitakaan. Meillä panostetaan ruokaan muutenkin, luomua ja lähiruokaa jne joten rahanmeno ei haittaa. Viiniä tuodaan Tallinnan matkalta. Vietetään joulua aikuisporukassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:06"]

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 13:54"]

Ei ahdista, mutta ihmetyttyää. Esim viime joulun jälkeen tyttö kertoi monen kaverinsa saaneet: iphone, järjestelmäkamera, läppäri, Pariisin/Teneriffan yms-matka. Ja nämä siis 13 vuotiaille tytöille ja siis yhdelle suurinpiirtein kaikkea tätä. Ja mikä pisti silmään, eniten lapsia sai eroperheen lapset. Eniten ja kalleimpia.

Minulle ei ole nimittäin koskaan tullut mieleenkään, että teini saisi monen tuhannen edestä joululahjoja. Meillä on teinit saaneet itse säästää tienesteistään rahaa isompiin ostoksiin. Kummasti on lisännyt työhaluja, kun on ollut tavoite. On ulkoilutettu naapurin koiria ja pesty toisen naapurin mattoja ja kolmannen naapurin halkoja hakattu, että saisi aina jonkun kympin säästökassaan lisää.

Mielenkiinnolla odotan, että mitä nämä samat tytöt saavat nyt 14 vuotiaina, kun viime vuonna on jo saatu järkkärit ja läppärit yms. Joko ostetaan mopoauto ja kevari odottamaan tarpeeksi ikää.

[/quote]

Tähän sanoisin, että jos perheellä on varaa, niin ei ole muilta pois, vaikka ostaisi hevosen, koiran, popot ja autot jne. Järkevät vanhemmat toki rajoittavat tavaramäärän, mutta esim. oma läppäri muutaman vuoden välein, tai älypuhelin on mopokortti/mopo ja ajokortti on ihan ok, jos siihen on tosiaan varaa.

[/quote]

Jos on varaa. Mutta kun näitä ostelevat tavalliset 40 000 vuodessa tienaavat yksinhuoltajat, niin pisti vain ihmettelemään.

Toinen on se, että mitä ihmeellisempää keksitään seuraavana jouluna, jos kaikki mahdollinen ostetaan yhtenä jouluna. Vai tuleeko joka vuosi uusi iphone ja ostetaan uudempi järkkäri jne...

Kuten eräs näistä tytöistä sanoi, kun unohti parinsadan hupparin koulun naulakkoon, ettei haittaa, kun hän saa niitä niin paljon, ettei yksi huppari haittaa.

Vierailija
64/72 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme luopuneet lahjojen antamisesta aikuisten kesken jo vuosia sitten. Sillä pääsimme suurimmasta stressinaiheesta:) Lasten lahjoja olen hankkinut hiljalleen pitkin vuotta.

Ruokaan kuluu hieman normaalia enemmän, mutta siihenkin on varauduttu. Eli ei ahdista, joulu saa tulla:)

Joulussa on parasta kiireetön yhdessäolo, niillä puitteilla ei oikeasti ole niin paljon merkitystä.

Vierailija
65/72 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä

Vierailija
66/72 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ahdista,ensimmäinen joulu jolloin saan palkan.Aiemmat joulut on järjestetty opintotuella/työmarkkinatuella.Samanlailla järkkään joulun kuin ennenkin,laatikkoitten teonaloitan tällä viikolla,loput leipomiset ym muina vapaapäivinä.Lahjoja olen jo ostanut.Lapsia kolme ja Jokainen saa mitä on toivonut, 2-3 lahjaa per nuppi.

Vierailija
67/72 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aloittaa ajoissa Jouluun varautumisen, niin ei kirpase se ostosten määrä; lahjat, kuusi, kortit, ruuat, juomat jne.

Itse ostelen aina pitkin vuotta Joululahjoja jemmaan, kun löytyy sopiva lahja, esim. Hulluilta Päiviltä. Ei mene joulukuun palkka kerralla jouluun, vaan jää sitten rahaa kuuseen, jouluruokiin ja juomat käydään jo lokakuussa Tallinnanlaivalla ostamassa. Tästä on tullut perinne, kun samalla tulee jokin kiva juttu syksyn pimeyteen :)

Kyllä sitten muutaman lahjan ostan pienemmille lapsille viimekädessä, kun ne leluvihkot tulevat, mutta ne perusjutut on jo mietitty etukäteen ja ostettu, jos halvalla on löydetty. Kaikkea ei tarvise myöskään ostaa uutena! Nettikirppikset ovat vaatetta, kirjaa ja lelua pullollaan.!

Vierailija
68/72 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kulu liikaa rahaa, kun sitä ei ole liikaa. Ei ahdista köyhää.

Vierailija
69/72 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollenkaan. Ainokasemme on jo ns. aikuinen. Maksamme hänen opintojaan ulkomailla noin 16.000 euroa vuosittain. Riittänee lahjaksi. Ruokaan menee, mikä menee. Olemme jo ajat sitten päässeet kulutushysteriasta.

Vierailija
70/72 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 16:29"]

Ei ahdista,ensimmäinen joulu jolloin saan palkan.Aiemmat joulut on järjestetty opintotuella/työmarkkinatuella.Samanlailla järkkään joulun kuin ennenkin,laatikkoitten teonaloitan tällä viikolla,loput leipomiset ym muina vapaapäivinä.Lahjoja olen jo ostanut.Lapsia kolme ja Jokainen saa mitä on toivonut, 2-3 lahjaa per nuppi.

Ohohohh. Lapsia väsätty opintotuki/työmarkikinatukiaikaan. Rohkeapa olette. Vai tyhmä? Olette siis olleet ryöväysmatkalla muiden veronmaksajien rahapussilla? Pitkänkin ajan, kun mukeloita on tuollainen lastillinen?

[/quote]

Vierailija
71/72 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset 10 ja 13v. Eivät halua enää paljoakaan mitään, kun niillä on kaikki elektroniikka jo. Ostan nykyään vain tehokkaita eli niitä kallimpia laitteita niin ei tarvitse uusia jatkuvasti. Olen jotain ehdotellutkin niin vastaus on Ei. Ne hankin mitä haluavat mutta määrä vähenee koko ajan ja eivät leiki enää. 

Vierailija
72/72 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä ihmetyttää joidenkin ihmisten tyhmyys, kun blogissa oikein kirjoitetaan, että esikoinen sai ekana joulunaan 40 lahjaa mutta nyt nuo lahjamäärät ovat puolittuneet onneksi kahdelle lapselle. Mitä hittoa, ei tuo voi olla totta! Vaikka olisi kuinka paljon rahaa, jossain pitää olla tolkku.