Ahdistaako uita jo valmiiksi jouluun kuluva rahamäärä?
Lapsilla hirveät lahjatoivomukset ja ei aina viitsisi tuottaa pettymystä : (
Kommentit (72)
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 19:04"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 18:59"]
No:3 lisää vielä, että lapset ovat äärimmäisen mukautuvaisia. He eivät muista pahalla sitä, että jonakin jouluna koko lahjamäärän arvo on ollut vaikka 50-100e/ lapsi tai saunapäivänä on jaettu limupullo kolmeen pekkaan. Aina ei ole ollut rahaa siihen limupulloonkaan, vaan on juotu mehukattia jääpalojen kera. Heille ei ole tärkeintä tavaran arvo vaan se vallinnut tunnelma.
Tämän tiedän siksi, että olen ollut itsekin hyyyyyvin köyhä totaali-yh. Nyt lapset ovat aikuisia ja muistavat mm. näitä saunailtoja äidin kanssa. Se mehu oli maailman herkullisinta, kun sai jutella äidin kanssa ihan rauhassa! Joululahjojaan eivät edes muista: joku ihan pikku tilpehööri on saattanut olla ikimuistoisemi kuin 200e:n Pleikkari.
Älkää stressatko. On tietysti kivaa kun lapsille voi ostaa juuri sen SUPADUPA-tablettitietokoneen, mutta vähempikin on upeata, kun itsellänne ei koko ajan ole otsa kurtussa ja lasten ei tarvitse kuunnella huokailua rahanmenosta. Paremmin muistavat piparkakkutaikinan syönnin ja isin ja äidin naurun, kuin uudet luistimet.
[/quote] Olen aivan liian raskaana, tuli kyyneleitä silmiin =D
[/quote]
No ajatuksenahan tietysti ihan kaunis, mutta totuus kyllä on, että se teini pettyy, jollei sitä iphonea saa, ainoastaan piparitaikinaa vanhempiensa kanssa.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 19:12"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 19:04"]
No:3 lisää vielä, että lapset ovat äärimmäisen mukautuvaisia. He eivät muista pahalla sitä, että jonakin jouluna koko lahjamäärän arvo on ollut vaikka 50-100e/ lapsi tai saunapäivänä on jaettu limupullo kolmeen pekkaan. Aina ei ole ollut rahaa siihen limupulloonkaan, vaan on juotu mehukattia jääpalojen kera. Heille ei ole tärkeintä tavaran arvo vaan se vallinnut tunnelma.
Tämän tiedän siksi, että olen ollut itsekin hyyyyyvin köyhä totaali-yh. Nyt lapset ovat aikuisia ja muistavat mm. näitä saunailtoja äidin kanssa. Se mehu oli maailman herkullisinta, kun sai jutella äidin kanssa ihan rauhassa! Joululahjojaan eivät edes muista: joku ihan pikku tilpehööri on saattanut olla ikimuistoisemi kuin 200e:n Pleikkari.
Älkää stressatko. On tietysti kivaa kun lapsille voi ostaa juuri sen SUPADUPA-tablettitietokoneen, mutta vähempikin on upeata, kun itsellänne ei koko ajan ole otsa kurtussa ja lasten ei tarvitse kuunnella huokailua rahanmenosta. Paremmin muistavat piparkakkutaikinan syönnin ja isin ja äidin naurun, kuin uudet luistimet.
[/quote]
No ajatuksenahan tietysti ihan kaunis, mutta totuus kyllä on, että se teini pettyy, jollei sitä iphonea saa, ainoastaan piparitaikinaa vanhempiensa kanssa.
[/quote]
No elämään kuuluu pettymyksiä, joululahjat ovat niistä vähäisempiä. Ei kannata niistä teineistä sellaisia kermaperseistä kasvattaa että osaa arvostaa vaan materiaa.
Ei, vaikka just viikko sitte jäin työttömäksi. Lahjoihin menee noin 100e kun on vaan yksi pieni lapsi, lähisuku kantaa lahjoja muutenkin ihan liikaa. Ruokiin menee omasta pussista kinkunverran, muut ruuat talkootoimilla kun sukua kokoontuu :) koristeita on entisiltä vuosilta jne. IIhanaa kun tulee joulu ❤
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 18:59"]No:3 lisää vielä, että lapset ovat äärimmäisen mukautuvaisia. He eivät muista pahalla sitä, että jonakin jouluna koko lahjamäärän arvo on ollut vaikka 50-100e/ lapsi tai saunapäivänä on jaettu limupullo kolmeen pekkaan. Aina ei ole ollut rahaa siihen limupulloonkaan, vaan on juotu mehukattia jääpalojen kera. Heille ei ole tärkeintä tavaran arvo vaan se vallinnut tunnelma.
[/quote]
Tää on totta. Itsellä oli köyhä perhe ja kyllä ne tunnelmat joulun teki. :) Olin tosin vaatimaton, toivoin esimerkiksi lempikeksejä ja barbien joululahjaksi (11v). Ymmärsin ettei ole varaa ja vanhemmat tekee parhaansa, asiat selitettiin meille pienille hyvin.
T.22v nainen
Ei ahdista. Vilpittömästi ihmettelen joulustressaajia, jotka eivät tänä vuonna pääse kolmeen kyläpaikkaan, joululeffaan ja mitä vielä ja itkevät sitä. En tarkoita tämän ketjun kirjoittajia. Miksi joulu pitää olla niin täyteen buukattu? Miksi ylläpitää stressaavia perinteitä?
Ja se rahanmeno... Meillä on useampi lapsi, joista jokainen saa meiltä vanhemmilta YHDEN itsetehdyn lahjan. Nekin pyritään tekemään kierrätysmateriaaleista, mutta tänä vuonna piti joitain tarvikkeita ostaa kaupasta. Kotoa löytyy kaikenlaista, kirppareilta myös. Tänä vuonna kahden lahjan materiaaleihin on mennyt noin 16 euroa. Ne on kuitenkin oikeasti hienoja ja mieleisiä lahjoja!
Päätin tänä vuonna että joulu alkaa siitä kun alamme tehdä näitä muutamaa lahjaa. Parasta lapsille on leipoa pipareita nyt, tehdä piparitalo ensi viikolla, tehdä sitä salaista lahjaa sisarukselle, saada joulukalenteri.
Joulupöytä on meillä aina ollut hillitty: possua/lammasta, graavikalaa ehkä, perunoita, riisipuuroa, joulutorttuja, piparkakkuja, mandariineja. Jos sukuloimme, syömme myös rosollia ja perunalaatikkoa. Jouluruokia ei tod. syödä kuin korkeintaan 2-3 päivää.
Eikä mitään hulinoita joka päivälle vaan löysäilyä.
Kuulostaako ankealta? Minusta vain rauhalliselta :-)
Joulukuusi lienee kallein ostoksemme tänä jouluna. Ennen emme ole sitä hankkineet, mutta nyt haluan kuusen. Muuten vietämme krääsätöntä joulua.
Ei pelkkä rahamäärä vaan koko vitun joulu ylipäätään. Hirveä härdelli yhden päivän takia.
Ahdistaa kyllä. Vuoden aikana säästetty n. 15 000 euroa joulua varten, mutta veikkaan, että lisää tarvitaan, koska yli puolet jo kulunut ja vain muutama kunnon lahja ostettu.
Minulla on niin hyvä fiilis, että oikein ihmettelen, miksi ketään voi ahdistaa. Itsehän teette sellaisen joulun, kun haluatte. Luin täältä hyviä vinkkejä ja päätin hankkia lapsille mahdollisimman vähän tavaraa. Kumpikin saa legopaketin, pienempi saa lelun ja isompi kylpytakin ja hankin lahjakortin Megazoneen yhteiseksi. Tämän lisäksi ostan jonkin kirjan/lehden ja samaan pakettiin vähän namia.
Jos jouluun ei ole varaa, niin kannattaa ostaa vain jotain pientä ja askarrella "lahjakortit" tammikuulle uimahalliin tai elokuviin. Alesta voi saada myös halvemmalla, joten voihan sitä askarrella lahjakortin ihan jotain tiettyä tavaraa vartenkin ja luvata ostaa sen tammikuussa. Näin kustannukset jakaantuvat useammalle kuukaudelle.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 19:12"][quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 19:04"]
[/quote]
[/quote]Meillä monikin on vinkunut iphonea jo vuosia ja yhtäkään en ole ostanut. Edelleenkin on hyvät välit vaikka joutuvat tyytymään eri valmistajaan tai hankkimaan töitä saadakseen i-laitteensa. Minulla on periaatteita :)
Ei ahdista! Minä olen sairaspäivärahalla ja mies kotihoidontuella, yksi lapsi. Rahasta tekee joo tiukkaa, mutta osataan elää sen mukaan, ja lapselle saa alennuksesta lahjoja vielä tässä iässä.
Ruokaan menee varmaan yli satanen (kinkku luomua jne.), mutta toisaalta meillä on myös 50€ lahjakortti Stockalle, kun kävin sellaisessa tutkimushaastattelussa alkusyksystä.
Ei ahdeta odotuksia yhdelle päivälle niin ei stressaa. Ja rahaa ei juurikaan kulu.
Satsaan jouluun ja joululahjoihin lapselle. Muulloin sitten piheilen. On rahaa vähän. Yli puolet lapsen lahjoista on jo ostettu pikkuhiljaa. Joulu on se paikka, jolloin haluan lapseni tuntevan hieman ylpeyttä suuresta lahjamäärästä. Muulloin en juurikaan ostele.
kinkku saadaan, lahjoista miltei kaikki on jo ostettu. eli se rahamäärä ei tunnu niin suurelta, kun niitä kuluja on jaettu jo muillekin kuukausille
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 18:35"]
[/quote]
Ne lapsetkin voisi jo pienestä pitäen opettaa vähemmän materialistisiksi ja totuttaa siihen, että jouluna ei hukuteta suureen tavaramäärään.
Pari pakettia pitäisi riittää ihan mainiosti. Jos oikein kallis lahja, niin yksikin riittää. Karkkia vielä vaikka kylkiäisiksi, niin tuntuu kahdelta lahjalta.
Ja siitä miksi pitää ostaa koti täyteen kaikkea turhaa joulukrääsää? Kuusenkin saat pöllittyä jostain korpimetsästä ilmaiseksi, jos satut yhtään maaseudun lähettyvilläkään asumaan.
Siihen jouluun menee rahaa ihan tasan sen verran, kun itse olette päättäneet käyttää. Rahankäyttö tosin on ihmisillä nykyään todella holtitonta, minkä todistaa ne ajat kun tienasin rahaa kaupan kassalla. Joulun aikaan tulivat eräät joulusuklaat -50% alennukseen ja näitä suklaita tultiin sitten jo hyvissä ajoin ovelle jonottamaan. Ja porukka osti. Ja osti. Muutamat ostivat niin ison satsin, että alennussuklaille tuli lopulta hintaa "vaivaiset" 200 euroa.
200 euroa. Suklaaseen. Sillä hinnalla olisi varmasti saanut jotain fiksumpaakin.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 20:14"]
Ei ahdista! Minä olen sairaspäivärahalla ja mies kotihoidontuella, yksi lapsi. Rahasta tekee joo tiukkaa, mutta osataan elää sen mukaan, ja lapselle saa alennuksesta lahjoja vielä tässä iässä.
Ruokaan menee varmaan yli satanen (kinkku luomua jne.), mutta toisaalta meillä on myös 50€ lahjakortti Stockalle, kun kävin sellaisessa tutkimushaastattelussa alkusyksystä.
[/quote]
Eli rahat helvetin tiukilla, mutta silti pitäisi olla varaa valita kalliimpi luomukinkku normin sijasta.
Voi hyvää päivää...
me ei olla hirmuisia jouluruokafaneja, joten jouluna (omassa pöydässä) on kinkku, riisipuuro, maksalaatikko&porkkanalaatikko, herneitä, punajuurisalaatti, joulutortut, piparit. sitten toki joku salaatti, perunat, kastike (joita en laske jouluruuaksi).
ne perinteiset jouluruuat kaloineen on tarjolla mummoloissa.
Ei ahdista, rahasta ei ole pulaa :)
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 19:07"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 18:35"]
[/quote]
Ei ahdista, kun olen lapseton ja saan päättää itse, paljonko rahaa käytän. Itselleen on sitä paitsi paljon kivampi ostaa lahjoja kuin lapsille. :)
[/quote]
Katkerat mammat miinuspeukuttavat.