Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienellä palkalla sinnittely kuukaudesta toiseen :(

Vierailija
27.09.2021 |

Olen julkisella sektorilla sihteerinä ja palkka on pieni. Se on niin pieni, että kun palkka tulee, se menee lähes kaikki lainan lyhennyksiin laskuihin, ruokaan ja pakolllisiin bensakuluihin. Eli säästöön ei jää rahaa lainkaan. En pysty keräämään säästöjä pahan päivän varalla, matkaa varten, itseni satunnaista hemmottelua varten jne. Eli elän täysin kädestä suuhun kuukaudesta toiseen.

Nyt koen ettei työ motivoi minua enää lainkaan. Ja palkka on varmasti suuri syy, koska miksi teen töitä vuodesta toiseen, kun en siitä tulevasta rahasta kuitenkaan pysty nauttimaan.

Onko muilla kokemusta, että vaihtaminen parempi palkkaiseen työhön antoi enemmän motivaatiota työn tekemiseen?

Eikä tarvitse tulla kommentoimaan, kuinka työttömällä ei ole rahaa tämänkään vertaa. Ymmärrän sen, mutta jos työssä käy kuukaudesta toiseen ja silti rahat juuri ja juuri riittää, on se eri asia.

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne laskut ja lainat on? Saahan sitä vaikka miljoonapalkan tuhlattua laskuihin ja lainoihin, jos ostelee kaikkea osamaksuilla.

Vierailija
2/66 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tienaan nettona jotain 1700 euroa kuukaudessa ja hyvin pärjään. Itsestäkin kiinni mihin muottiin on asettunut asumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä olisi joku unelmien työ, tyyliin sellainen, jota tekisi vaikka ilmaiseksi, niin sitten olisin valmis tekemään pienelläkin palkalla. Muussa tapauksessa sillä palkalla pitäisi pystyä elämään ja nauttimaankin elämästä, että jaksaa paiskia töitä. Eli kyllä se raha motivoi.

Suosittelisin uuden työpaikan etsimistä.

Mä olen itse nykyään, viisikymppisenä, hyvätuloinen mutta olen itsekin ollut aiemmin niin pienipalkkainen että elin vuosia kädestä suuhun. Säännölliset työpaikan ja toimialan vaihdot, ovat auttaneet nostamaan palkkaa.

Tsemppiä ap

Vierailija
4/66 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kyseessä olisi joku unelmien työ, tyyliin sellainen, jota tekisi vaikka ilmaiseksi, niin sitten olisin valmis tekemään pienelläkin palkalla. Muussa tapauksessa sillä palkalla pitäisi pystyä elämään ja nauttimaankin elämästä, että jaksaa paiskia töitä. Eli kyllä se raha motivoi.

Suosittelisin uuden työpaikan etsimistä.

Mä olen itse nykyään, viisikymppisenä, hyvätuloinen mutta olen itsekin ollut aiemmin niin pienipalkkainen että elin vuosia kädestä suuhun. Säännölliset työpaikan ja toimialan vaihdot, ovat auttaneet nostamaan palkkaa.

Tsemppiä ap

Kiitos tästä vastauksesta! Asia on varmasti juuri näin. Työ jota tällä hetkellä teen, ei anna minulle yhtään mitään. Ja kun vielä siitä tuleva palkka menee lähes kaikki pakollisiin laskuihin, ei motivaatiota saa enää mistään!

Siis uuden työpaikan etsintään!

Ap

Vierailija
5/66 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fakta on Suomessa se, että eläminen on kallistustunut huomattavasti viime vuosina, mutta palkka ei nouse todellakaan samaa tahtia.

Pienipalkkaisena sitä miettii, saisiko työttömänä "enemmän" rahaa tekemättä mitään. Tämä on Suomi.

Vierailija
6/66 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne laskut ja lainat on? Saahan sitä vaikka miljoonapalkan tuhlattua laskuihin ja lainoihin, jos ostelee kaikkea osamaksuilla.

Enköhän ole laskenut elämisen kulut moneen kertaan ja karsinut kaiken ylimääräisen pois. Muuten olisi varmaan turha täällä valittaa, eikö vain?

Ap

Vierailija
7/66 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enköhän ole laskenut elämisen kulut moneen kertaan ja karsinut kaiken ylimääräisen pois. Muuten olisi varmaan turha täällä valittaa, eikö vain?

Ap

Niin sitä luulisi. Kuitenkin JOKA IKINEN KERTA kun joku on suostunut avaamaan näitä laskuja, on valtaosa ollut osamaksuja, lainoja, yms paskaketta. Sinäkin mainitset "lainan lyhennykset" - jos kyse on asuntolainasta, et kyllä kovin pienituloinen ole koska oikeasti pienituloinen ei saa asuntolainaa. Jos kyse on kulutusluotoista, niin joo, pointtini on todistettu. Oikeasti siis joko et ole pienituloinen, tai sitten kulusi ovat höpöä.

Vierailija
8/66 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niin sitä luulisi. Kuitenkin JOKA IKINEN KERTA kun joku on suostunut avaamaan näitä laskuja, on valtaosa ollut osamaksuja, lainoja, yms paskaketta. Sinäkin mainitset "lainan lyhennykset" - jos kyse on asuntolainasta, et kyllä kovin pienituloinen ole koska oikeasti pienituloinen ei saa asuntolainaa. Jos kyse on kulutusluotoista, niin joo, pointtini on todistettu. Oikeasti siis joko et ole pienituloinen, tai sitten kulusi ovat höpöä.

Jossain on asuttava ja se maksaa, oli se sitten vuokraa tai lainanlyhennystä. Yleensä lainanlyhennys on jopa pienempi kuin vuokra. Lainaa on saanut ennen helpommin, etenkin takaajilla.

Vierailija
9/66 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jossain on asuttava ja se maksaa, oli se sitten vuokraa tai lainanlyhennystä. Yleensä lainanlyhennys on jopa pienempi kuin vuokra. Lainaa on saanut ennen helpommin, etenkin takaajilla.

Sivusta tämä

Vierailija
10/66 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vaihdoin yksityiseltä julkiselle. Palkka tippui tonnin mutta lomat pitenee ja työ on helppoa, stressitöntä, ei tuloshakuista. Veroprosenttia pudotin, niin tilipäivänä ei tunnu niin suurelta erotukselta. Ihanaa kun kukaan ei kyttää työmääriäni tai - aikojani. On myös etätyömahdollisuus. Tietysti, jos olet nykyiseen tehtävääsi kyllästynyt, kannattaa hakea muuta mutta muista ettei se ruoho välttämättä ole vihreämpää toisella puolella.

Vierailija
11/66 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko esim. viikonlopuille ottaa jotain työtä...?

Esim. henk.kohtaisena avustajana, siivoojana, kaupan kassalla, tiskarina palveltaloilla  jne. Moni yksinasuva pienituloinen joutuu nykypäivänä tekemään kahta työtä pärjätäkseen.

Vierailija
12/66 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoa ei ole pakko pitää. Myy auto ja rahaa säästyy kun ei tarvitse ostaa bensaa ja maksaa vakuutuksia.

Vierailija
13/66 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mutta voiko sanoa olevansa köyhä, jos maksaa omaa asuntoa? Mielestäni ei todellakaan voi. Oikeasti köyhällä ei ole mahdollisuutta asuntolainaan, edes takaajilla, ja oikeasti pienituloinen on esim oikeutettu asumistukeen.

Ap on taas yksi oikeasti keskituloinen, joka vaan ei osaa käyttää rahaa ja jolla on ihan epärealistinen käsitys normaalin ihmisen elintasosta (että asunnon, autolainan, iPhone- ja ellososamaksujen jne jne jälkeen pitäisi jäädä vielä hirveästi tuhlausvaraa muuhun luksukseen).

Vierailija
14/66 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. henk.kohtaisena avustajana, siivoojana, kaupan kassalla, tiskarina palveltaloilla  jne. Moni yksinasuva pienituloinen joutuu nykypäivänä tekemään kahta työtä pärjätäkseen.

Kyllä ihmisen pitäisi pystyä elämään yhden täysiaikaisen työn palkalla. Kakkostyö on hetkellinen ratkaisu pulmaan esim silloin jos yrittää saada säästettyä jotain tiettyä varten tai maksaakseen velkaa ekstranppeasti pois mutta ei se mikään pysyvä ratkaisu ole.

Vierailija
15/66 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mutta voiko sanoa olevansa köyhä, jos maksaa omaa asuntoa? Mielestäni ei todellakaan voi. Oikeasti köyhällä ei ole mahdollisuutta asuntolainaan, edes takaajilla, ja oikeasti pienituloinen on esim oikeutettu asumistukeen.

Ap on taas yksi oikeasti keskituloinen, joka vaan ei osaa käyttää rahaa ja jolla on ihan epärealistinen käsitys normaalin ihmisen elintasosta (että asunnon, autolainan, iPhone- ja ellososamaksujen jne jne jälkeen pitäisi jäädä vielä hirveästi tuhlausvaraa muuhun luksukseen).

No ei.

Mä olen oikeasti köyhä, netto 800e /kk.

Silti maksan talolainaa.

Sain lainan sillon kun olin töissä ja tulot oli isommat.

Tilanteita on monenlaisia.

Eri.

Vierailija
16/66 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autoa ei ole pakko pitää. Myy auto ja rahaa säästyy kun ei tarvitse ostaa bensaa ja maksaa vakuutuksia.

Riippuu missä asuu.

Olen työtön ja auto on pakollinen koska asun maalla.

Vierailija
17/66 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jaon Hesaria useamman vuoden, en säännöllisesti mutta aina välillä otin sijaisuuksia muutamaksi viikoksi. Siitä sain käteen n. tonnin ylimääräistä/kuukausi.

Mietin myös esim. kaupan alaa viikonloppuisin, monet tekee lisäduunia siellä. Olen itsekin ajatellut, ellei olisi kumppania jonka kanssa menee viikonloput, todennäköisesti tekisin jotain viikonloppuhommaa.

Toki ellei työ ole muuten mukavaa, miksi ihmeessä sitä ei vaihtaisi?

Vierailija
18/66 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kevyen istumatyön lisäksi voi aivan hyvin tehdä esim. pari viikonloppua kuukaudessa hoitoapulaisen hommia. Heistä on kova pula. Rahaa tulee kivasti. Palkka lähes samakuin hoitsuilla.

19/66 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ihminen joutuu hankkimaan auton tai asunnon joista tulee lainaa maksettavaksi

Vierailija
20/66 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihmisen pitäisi pystyä elämään yhden täysiaikaisen työn palkalla. Kakkostyö on hetkellinen ratkaisu pulmaan esim silloin jos yrittää saada säästettyä jotain tiettyä varten tai maksaakseen velkaa ekstranppeasti pois mutta ei se mikään pysyvä ratkaisu ole.

Niinhän se pitäisi, mutta kun ei  kaikki näytä tulevan palkallaan juttuun.  Voi nostaa takapuolensa tuolista ja mennä välillä  viikonlopputyöhön. Monella allalla on huutava pula tekijöistä, ja näihin nykypäivän ns. hanttihommiin  käy alalle kouluttautumatonkin tiettyihin tehtäviin.

Säästövinkkejä haetaan, mutta lisätyö ei kelpaa, ainoa tapa, jolla rahaa oikeasti voisi saada lisää, vai kuvitteleeko aloittaja että joku lahjoittaa rahaa hänelle?? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme