Pienellä palkalla sinnittely kuukaudesta toiseen :(
Olen julkisella sektorilla sihteerinä ja palkka on pieni. Se on niin pieni, että kun palkka tulee, se menee lähes kaikki lainan lyhennyksiin laskuihin, ruokaan ja pakolllisiin bensakuluihin. Eli säästöön ei jää rahaa lainkaan. En pysty keräämään säästöjä pahan päivän varalla, matkaa varten, itseni satunnaista hemmottelua varten jne. Eli elän täysin kädestä suuhun kuukaudesta toiseen.
Nyt koen ettei työ motivoi minua enää lainkaan. Ja palkka on varmasti suuri syy, koska miksi teen töitä vuodesta toiseen, kun en siitä tulevasta rahasta kuitenkaan pysty nauttimaan.
Onko muilla kokemusta, että vaihtaminen parempi palkkaiseen työhön antoi enemmän motivaatiota työn tekemiseen?
Eikä tarvitse tulla kommentoimaan, kuinka työttömällä ei ole rahaa tämänkään vertaa. Ymmärrän sen, mutta jos työssä käy kuukaudesta toiseen ja silti rahat juuri ja juuri riittää, on se eri asia.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä jaon Hesaria useamman vuoden, en säännöllisesti mutta aina välillä otin sijaisuuksia muutamaksi viikoksi. Siitä sain käteen n. tonnin ylimääräistä/kuukausi.
Mietin myös esim. kaupan alaa viikonloppuisin, monet tekee lisäduunia siellä. Olen itsekin ajatellut, ellei olisi kumppania jonka kanssa menee viikonloput, todennäköisesti tekisin jotain viikonloppuhommaa.
Toki ellei työ ole muuten mukavaa, miksi ihmeessä sitä ei vaihtaisi?
Aika hitsin paljon saa jakaa lehteä että tienaa tonnin. Marginaaliverot vie pienilläkin tuloilla vähintään kolmanneksen lisätyön brutosta. Tonniin kuussa pitää siis bruttopalkan olla luokkaa 1500e. Jakelijan palkka taitaa olla luokkaa 10e tunti? Eli töitä pitää tehdä noin 150 tuntia kuussa, lähes täyspäiväisenä (täydet tunnit on noin 160h kuussa). Vaikka jostain kumman syystä saisi tuplapalkan 20e tunti, pitää tehdä 75 tuntia töitä eli kaksi täyttä viikkoa. Ei ihan satunnaiset tuuraukset riitä.
Taisi tulla siis vähän lapinlisää "tonni kuussa" väitteeseen...
Jos tekee kahta työtä, niin silloin kannattaa hankkia tuloille yhteinen verokortti. Se verokortin lisäprosenttihan on pelkkä arvio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne laskut ja lainat on? Saahan sitä vaikka miljoonapalkan tuhlattua laskuihin ja lainoihin, jos ostelee kaikkea osamaksuilla.
Enköhän ole laskenut elämisen kulut moneen kertaan ja karsinut kaiken ylimääräisen pois. Muuten olisi varmaan turha täällä valittaa, eikö vain?
Ap
Niin sitä luulisi. Kuitenkin JOKA IKINEN KERTA kun joku on suostunut avaamaan näitä laskuja, on valtaosa ollut osamaksuja, lainoja, yms paskaketta. Sinäkin mainitset "lainan lyhennykset" - jos kyse on asuntolainasta, et kyllä kovin pienituloinen ole koska oikeasti pienituloinen ei saa asuntolainaa. Jos kyse on kulutusluotoista, niin joo, pointtini on todistettu. Oikeasti siis joko et ole pienituloinen, tai sitten kulusi ovat höpöä.
Semmoista sitten siellä. Olen keskituloinen. Yms. paskaketta eli velkaa on asuntolaina ja yksi koroton puhelimen osari. Siinä ne. Asumismenoja kuukaudessa 1400 €. Vaikka tässä ei ihan kädestä suuhun eletä, jotain monen tonnin sohvaa en hankkisi kuin pitkään ja hartaasti säästämällä.
Mot. Jos 1400 euron asumiskuluilla valittaa olevansa köyhä ja ettei ole rahaa mihinkään, niin ei voi muuta kuin nauraa. En edes viitsi kommentoida puhelimen osamaksua. Tää on niin nähty taas kerran!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä jaon Hesaria useamman vuoden, en säännöllisesti mutta aina välillä otin sijaisuuksia muutamaksi viikoksi. Siitä sain käteen n. tonnin ylimääräistä/kuukausi.
Mietin myös esim. kaupan alaa viikonloppuisin, monet tekee lisäduunia siellä. Olen itsekin ajatellut, ellei olisi kumppania jonka kanssa menee viikonloput, todennäköisesti tekisin jotain viikonloppuhommaa.
Aika hitsin paljon saa jakaa lehteä että tienaa tonnin. Marginaaliverot vie pienilläkin tuloilla vähintään kolmanneksen lisätyön brutosta. Tonniin kuussa pitää siis bruttopalkan olla luokkaa 1500e. Jakelijan palkka taitaa olla luokkaa 10e tunti? Eli töitä pitää tehdä noin 150 tuntia kuussa, lähes täyspäiväisenä (täydet tunnit on noin 160h kuussa). Vaikka jostain kumman syystä saisi tuplapalkan 20e tunti, pitää tehdä 75 tuntia töitä eli kaksi täyttä viikkoa. Ei ihan satunnaiset tuuraukset riitä.
Jos tekee kahta työtä, niin silloin kannattaa hankkia tuloille yhteinen verokortti. Se verokortin lisäprosenttihan on pelkkä arvio.
Et siis ymmärrä marginaaliveron käsitettä 🙄.
Hah, vai ei köyhällä ole asuntolainaa... Tulot 600-900 € kk ja maksan puolet meidän asuntolainasta 😂
Vierailija kirjoitti:
Ja silloin ei voi sanoa olevansa köyhä. Köyhällä ei ole varaa velka-autoon tai omaan asuntoon. Tällöin on keskituloinen joka on vain ostanut liian kallista tuloilleen.
Se on jännä miten eri tavalla ajattelen itse.
Mulla on auto, koska muuten en voisi käydä töissä. Ajattelen siis niin, että mulla ei ole varaa olla ilman autoa.
Sama tuon asumisen kanssa. Vuokrat on niin kovia täällä etelä-Suomessa että mulla ei ole varaa heittää sitä vuokrarahaa tuuleen joka kuukausi. Oli pakko ostaa oma, koska se tulee niin paljon halvemmaksi.
Mulle asunto ja auto on nimenomaan köyhän ratkaisuja. Mulle olisi luksusta asua vuokralla ilman autoa, mutta ei ole varaa.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne laskut ja lainat on? Saahan sitä vaikka miljoonapalkan tuhlattua laskuihin ja lainoihin, jos ostelee kaikkea osamaksuilla.
Enköhän ole laskenut elämisen kulut moneen kertaan ja karsinut kaiken ylimääräisen pois. Muuten olisi varmaan turha täällä valittaa, eikö vain?
Ap
Niin sitä luulisi. Kuitenkin JOKA IKINEN KERTA kun joku on suostunut avaamaan näitä laskuja, on valtaosa ollut osamaksuja, lainoja, yms paskaketta. Sinäkin mainitset "lainan lyhennykset" - jos kyse on asuntolainasta, et kyllä kovin pienituloinen ole koska oikeasti pienituloinen ei saa asuntolainaa. Jos kyse on kulutusluotoista, niin joo, pointtini on todistettu. Oikeasti siis joko et ole pienituloinen, tai sitten kulusi ovat höpöä.
Semmoista sitten siellä. Olen keskituloinen. Yms. paskaketta eli velkaa on asuntolaina ja yksi koroton puhelimen osari. Siinä ne. Asumismenoja kuukaudessa 1400 €. Vaikka tässä ei ihan kädestä suuhun eletä, jotain monen tonnin sohvaa en hankkisi kuin pitkään ja hartaasti säästämällä.
Mot. Jos 1400 euron asumiskuluilla valittaa olevansa köyhä ja ettei ole rahaa mihinkään, niin ei voi muuta kuin nauraa. En edes viitsi kommentoida puhelimen osamaksua. Tää on niin nähty taas kerran!!
Enhän minä itseäni köyhäksi väittänytkään. Koitin vain sanoa, ettei ole rahaa mihinkään ylimääräiseen. Jonka onneksi koen ylimääräiseksi. Ja miksi en ottaisi puhelinta ilmaisella, korottomalla osarilla? Jonkun provakatiivisen palstatietäjänkö takia pitäisi käyttää siihen säästötiliä? Missä ei tosiaan edes ihan tonneja lillu sielläkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, mutta tuon edellisen kommentin kirjoittaja ei ymmärtänyt, kun heitteli lukuja ihan lonkalta.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja silloin ei voi sanoa olevansa köyhä. Köyhällä ei ole varaa velka-autoon tai omaan asuntoon. Tällöin on keskituloinen joka on vain ostanut liian kallista tuloilleen.
Mulla on auto, koska muuten en voisi käydä töissä. Ajattelen siis niin, että mulla ei ole varaa olla ilman autoa.
Sama tuon asumisen kanssa. Vuokrat on niin kovia täällä etelä-Suomessa että mulla ei ole varaa heittää sitä vuokrarahaa tuuleen joka kuukausi. Oli pakko ostaa oma, koska se tulee niin paljon halvemmaksi.
Mulle asunto ja auto on nimenomaan köyhän ratkaisuja. Mulle olisi luksusta asua vuokralla ilman autoa, mutta ei ole varaa.
Yhä, köyhä ei saa asuntolainaa eikä köyhällä ole varaa auton osamaksuihin. Olet keskituloinen jos sulla on näihin varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äärimmäisen tyhmä kysymys mutta jos pieni palkka on ongelma, niin mikset vaihda hommia parempi palkkaiseen työhön?
Elämässä kannattaa olla realisti jo siinä vaiheessa kun tekee uravalintoja ja miettii esim. jatko-opintoja. Itse lakaisin maton alle suosiolla ne vaihtoehdot jotka eivät johda ammattiin tai johtavat ammattiin joissa on huono palkkaus.
Tokihan ihminen voi tehdä uuden uravalinnan elämässään myöhemminkin. Tähän ei välttämättä edes tarvita uudelleenkoulutusta, jos sosiaaliset avut ovat riittävän hyvät. Siis kaikkihan tuntevat jonkun ns. paskanjauhajan, joka ei kuitenkaan osaa työtään mutta nostaa silti jäätävää palkkaa. Tähän ei tarvita muuta kuin kyky myydä omaa "osaamistaan" ja aina löytyy firmoja/virkoja joihin hakija palkataan.
Nuorilla opiskelupaikkaa valittaessa on puutteellinen käsitys työelämästä ja myös itsetuntemus on yleensä vielä siinä iässä heikkoa.
Suomessa on aika lailla maailman parhaat mahdollisuudet kouluttautua myös aikuisiässä. Ei tarvitse jumiutua siihen mitä 15-vuotiaana on valinnut.
Useimmat sitäpaitsi aloittavat yliopistoa-opinnot vasta 20+ vuotiaana, jolloin on kyllä tarpeeksi aikuinen esim Googlettaakseen eri alojen työllistymis- ja palkkatietoja.
Turha vedota siihen ettei tiennyt (eikä muka asialle enää voi mitään).
Jep, näin juuri.
Lisäksi toisen asteen opetuksessa on jo vuosikymmeniä kartoitettu nuorille eri urapolkujen hyviä ja huonoja puolia. Siis tarjolla on tietoa ja riittävästi. Toki on paljon nuoria joiden uravalinta on enemmän ideologista kuin järkevää ja tätä sitten myöhemmin itketään. Mutta mikään ei estä vaihtamasta alaa myöhemminkään, jos työt eivät miellytä tai palkkaus on ongelma.
Siis eihän tässä ole mitään ihmeellistä. Ei se nuoruuden ihannepuolisokaan aina ole koko elämän kestävä sielunkumppani. Joskus se menee vaihtoon ja syystä. Sama asenne pitäisi olla omaa työpaikkaakin kohtaan. Jos ei miellytä, niin vaihtoon.
Täällä tuntuu vallitsevan mun appiukon mentaliteetti, meillä oli taloudellisesti aika tiukkaa lasten ollessa pieniä ja hänen mielestään paras ratkaisu olisi ollut myydä omistusasunto ja muuttaa johonkin halvempaan kaupunginosaan vuokralle.
Omistusasunto oli hankittu aikana jolloin oltiin hyvätuloinen lapseton pariskunta, alueelta josta kummallakin oli kävelymatka töihin.
No ei myyty, meillä ei olisi ikinä ollut varaa ostaa samanlaista asuntoa yhtä hyvältä alueelta joskus myöhemmin.
Sinniteltiin kuopuksen vauvavuosi tosi vähällä, tein satunnaisia keikkaduuneja ja palasin töihin heti kun lapsi täytti vuoden.
Ei todellakaan kannata luopua omistusasunnosta jos ei ole aivan pakko.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle asunto ja auto on nimenomaan köyhän ratkaisuja. Mulle olisi luksusta asua vuokralla ilman autoa, mutta ei ole varaa.Yhä, köyhä ei saa asuntolainaa eikä köyhällä ole varaa auton osamaksuihin. Olet keskituloinen jos sulla on näihin varaa.
Kellään ikinä ei ole elämäntilanne muuttunut? Joskushan kun voi siitä hyväpalkkaisesta työstäkin jäädä työttömäksi.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupungilta saa halvan vuokra-asunnon ja yleisillä tai fillarilla pääsee töihin. Ruoat prisman tai S-marketin ilta-alesta. Vaatteet alen loppurysäksestä tai UFF:n tasarahapäiviltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äärimmäisen tyhmä kysymys mutta jos pieni palkka on ongelma, niin mikset vaihda hommia parempi palkkaiseen työhön?
Elämässä kannattaa olla realisti jo siinä vaiheessa kun tekee uravalintoja ja miettii esim. jatko-opintoja. Itse lakaisin maton alle suosiolla ne vaihtoehdot jotka eivät johda ammattiin tai johtavat ammattiin joissa on huono palkkaus.
Tokihan ihminen voi tehdä uuden uravalinnan elämässään myöhemminkin. Tähän ei välttämättä edes tarvita uudelleenkoulutusta, jos sosiaaliset avut ovat riittävän hyvät. Siis kaikkihan tuntevat jonkun ns. paskanjauhajan, joka ei kuitenkaan osaa työtään mutta nostaa silti jäätävää palkkaa. Tähän ei tarvita muuta kuin kyky myydä omaa "osaamistaan" ja aina löytyy firmoja/virkoja joihin hakija palkataan.
Nuorilla opiskelupaikkaa valittaessa on puutteellinen käsitys työelämästä ja myös itsetuntemus on yleensä vielä siinä iässä heikkoa.
Suomessa on aika lailla maailman parhaat mahdollisuudet kouluttautua myös aikuisiässä. Ei tarvitse jumiutua siihen mitä 15-vuotiaana on valinnut.
Useimmat sitäpaitsi aloittavat yliopistoa-opinnot vasta 20+ vuotiaana, jolloin on kyllä tarpeeksi aikuinen esim Googlettaakseen eri alojen työllistymis- ja palkkatietoja.
Turha vedota siihen ettei tiennyt (eikä muka asialle enää voi mitään).
Jep, näin juuri.
Lisäksi toisen asteen opetuksessa on jo vuosikymmeniä kartoitettu nuorille eri urapolkujen hyviä ja huonoja puolia. Siis tarjolla on tietoa ja riittävästi. Toki on paljon nuoria joiden uravalinta on enemmän ideologista kuin järkevää ja tätä sitten myöhemmin itketään. Mutta mikään ei estä vaihtamasta alaa myöhemminkään, jos työt eivät miellytä tai palkkaus on ongelma.
Siis eihän tässä ole mitään ihmeellistä. Ei se nuoruuden ihannepuolisokaan aina ole koko elämän kestävä sielunkumppani. Joskus se menee vaihtoon ja syystä. Sama asenne pitäisi olla omaa työpaikkaakin kohtaan. Jos ei miellytä, niin vaihtoon.
Eli millä aikuisopiskelun aika, monta vuotta, eletään? Lainalla?
Toisilla kestää, toisilla ei kestä mikään koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle asunto ja auto on nimenomaan köyhän ratkaisuja. Mulle olisi luksusta asua vuokralla ilman autoa, mutta ei ole varaa.Kaupungilta saa halvan vuokra-asunnon ja yleisillä tai fillarilla pääsee töihin. Ruoat prisman tai S-marketin ilta-alesta. Vaatteet alen loppurysäksestä tai UFF:n tasarahapäiviltä.
Oletat siis että kaikki asuu kaupungeissa ja työpaikka sijaitsee kymmenen kilometrin säteellä?
Noin minä olen elänyt yli 20 vuotta. Ei ole vara autoon, ulkomaanmatkoihin, lehtitilauksiin ym. Kaikki raha menee peruselämiseen. Yksin eläminen on kallista ja pienipalkkaisena elämiseen jää toimeentulotuen verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos palkka on pieni niin olet parantanut asemiasi ottamalla lainaa? Siis täh? Lainaa otetaan siten että palkka riittää. Tulot edellä eikä menot edellä; nämä mää haluun ja voi voi tulot ei riitä? No ompa paska palkka Ja olet vieläpä laskenut että joo, ei riitä palkka? Aikuisten oikeesti? Onko tää provo?
Vähän ohi, mutta: Uravalintoja ei kauheesti kannattaisi tehdä fiilispohjalta, tyyliin mä alankin tanssitaiteilijaksi/savikupin vääntäjäksi tai maton kutojaksi, trubaduuriksi. Kannattaa vähän silmäillä mistä ammateista pulaa tai funtsia mikä työ ei lopu jos ei ole hirvee nero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, mutta tuon edellisen kommentin kirjoittaja ei ymmärtänyt, kun heitteli lukuja ihan lonkalta.
Et ymmärrä, jos luulet että verokortin venkslaaminen vaikuttaa marginaaliveroon.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle asunto ja auto on nimenomaan köyhän ratkaisuja. Mulle olisi luksusta asua vuokralla ilman autoa, mutta ei ole varaa.Yhä, köyhä ei saa asuntolainaa eikä köyhällä ole varaa auton osamaksuihin. Olet keskituloinen jos sulla on näihin varaa.
Se köyhä on usein ottanut sen lainan sillon kun ei ole ollut köyhä.
Kukin kykyjensä mukaan. Olen vanhustenhuollossa töissä lähihoitajana ja asun 1500 asukkaan pikkupaikkakunnalla. Olen jo saanut maksettua rivitalo yksiöni, joka maksoi 25000€ (aloittajalla sen hintainen auto velalla?) Kuljen pyörällä töihin ja elän ihan hyvää vaatimatonta elämään ja saan jäämään säästöjä. Ymmärrän, että moni haluaa enenmän ja se valitettavasti maksaa.