Pienellä palkalla sinnittely kuukaudesta toiseen :(
Olen julkisella sektorilla sihteerinä ja palkka on pieni. Se on niin pieni, että kun palkka tulee, se menee lähes kaikki lainan lyhennyksiin laskuihin, ruokaan ja pakolllisiin bensakuluihin. Eli säästöön ei jää rahaa lainkaan. En pysty keräämään säästöjä pahan päivän varalla, matkaa varten, itseni satunnaista hemmottelua varten jne. Eli elän täysin kädestä suuhun kuukaudesta toiseen.
Nyt koen ettei työ motivoi minua enää lainkaan. Ja palkka on varmasti suuri syy, koska miksi teen töitä vuodesta toiseen, kun en siitä tulevasta rahasta kuitenkaan pysty nauttimaan.
Onko muilla kokemusta, että vaihtaminen parempi palkkaiseen työhön antoi enemmän motivaatiota työn tekemiseen?
Eikä tarvitse tulla kommentoimaan, kuinka työttömällä ei ole rahaa tämänkään vertaa. Ymmärrän sen, mutta jos työssä käy kuukaudesta toiseen ja silti rahat juuri ja juuri riittää, on se eri asia.
Kommentit (66)
Parempi palkka saattaa motivoida johonkin aikaan/summaan asti, mutta uutuudenviehätys kyllä karisee, jos se parempipalkkainen työ itsessään ei motivoi tai onkin lisäksi vielä suurempi (vapaa-)aika- ja resurssisyöppö.
Lainan ottaminen on aina tod iso riski, ja tarkoittaa siinä hetkessä yli varojensa elämistä + mahd. velkavankeutta.
Taattu laina tietysti eri ja pankille/myöntäjätaholle täysin riskitön, koska sen maksaa joka tapauksessa joku.
Kyllä se syö naista, vaan loppuu se joskus. Alanvaihto ei juuri auta.
Vierailija kirjoitti:
Voisko esim. viikonlopuille ottaa jotain työtä...?
Esim. henk.kohtaisena avustajana, siivoojana, kaupan kassalla, tiskarina palveltaloilla jne. Moni yksinasuva pienituloinen joutuu nykypäivänä tekemään kahta työtä pärjätäkseen.
Jos ei jää aikaa arjen menojen hallintaan/kirjanpitoon niin se vain heikentää tilannetta, kaverinkin vain napsiin kaupan hyllystä tavarat eikä katso mitä ne maksaa, eikä kassalla katso edes summaa, sulloo vain tavarat kassaan ja viuhauttaa korttia ja sanoi että kyllä sen sitten jälkikäteen voi kauppalaskut katsoa.
Tämä on sitä huolimatonta tuhlailevaa tyyliä kun ei ole aikaa (tai ei jaksa) tarkkailla, vertailla, seurata ja merkata asioita ylös ja tehdä taulukoita.
Vierailija kirjoitti:
Minä jaon Hesaria useamman vuoden, en säännöllisesti mutta aina välillä otin sijaisuuksia muutamaksi viikoksi. Siitä sain käteen n. tonnin ylimääräistä/kuukausi.
Mietin myös esim. kaupan alaa viikonloppuisin, monet tekee lisäduunia siellä. Olen itsekin ajatellut, ellei olisi kumppania jonka kanssa menee viikonloput, todennäköisesti tekisin jotain viikonloppuhommaa.
Toki ellei työ ole muuten mukavaa, miksi ihmeessä sitä ei vaihtaisi?
Aika hitsin paljon saa jakaa lehteä että tienaa tonnin. Marginaaliverot vie pienilläkin tuloilla vähintään kolmanneksen lisätyön brutosta. Tonniin kuussa pitää siis bruttopalkan olla luokkaa 1500e. Jakelijan palkka taitaa olla luokkaa 10e tunti? Eli töitä pitää tehdä noin 150 tuntia kuussa, lähes täyspäiväisenä (täydet tunnit on noin 160h kuussa). Vaikka jostain kumman syystä saisi tuplapalkan 20e tunti, pitää tehdä 75 tuntia töitä eli kaksi täyttä viikkoa. Ei ihan satunnaiset tuuraukset riitä.
Taisi tulla siis vähän lapinlisää "tonni kuussa" väitteeseen...
rahat ei riitä sanoo kaikki ja kädessä joku tonnin puhelin jota vaihdetaan vuoden välein, tätä näkee ja kuulee koko ajan
BMW kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne laskut ja lainat on? Saahan sitä vaikka miljoonapalkan tuhlattua laskuihin ja lainoihin, jos ostelee kaikkea osamaksuilla.
Yleensä ihminen joutuu hankkimaan auton tai asunnon joista tulee lainaa maksettavaksi
Ja silloin ei voi sanoa olevansa köyhä. Köyhällä ei ole varaa velka-autoon tai omaan asuntoon. Tällöin on keskituloinen joka on vain ostanut liian kallista tuloilleen.
Vierailija kirjoitti:
Fakta on Suomessa se, että eläminen on kallistustunut huomattavasti viime vuosina, mutta palkka ei nouse todellakaan samaa tahtia.
Pienipalkkaisena sitä miettii, saisiko työttömänä "enemmän" rahaa tekemättä mitään. Tämä on Suomi.
Sitä se vihreä siirtymä teettää. Meillä on vihreät etunenässä saaneet tämän negatiivisen kehityksen aikaan, että esimerkiksi sähkön hinta on noussut ja jopa tuplaantuu nykyisestä lähiaikoina. Vihreiden Peppu Haaviston aiheuttama vahinko oli sekin, että julkinen sähköverkko pitkälti yksityistettiin ja aikanaan sitä vakuuteltiin Kataisen hallituksen aikana, ettei tällä ole vaikutusta sähkön hintaan. Nyt se on nähty. Vihreillä on paljon muitakin haitallisia hankkeita, jotka nostavat suomalaisten elämisen kuluja.
remppa muutto ohjelmassa näkee että edes koulutetut varakkaat ihmiset eivät ymmärrä jotain ruokapöytää siirtää ja toteavat että ei tämä 300 neliötä riitä 3 henkilölle millään ja sitten ihmetellään kun palkka ei oikein riitä
Äärimmäisen tyhmä kysymys mutta jos pieni palkka on ongelma, niin mikset vaihda hommia parempi palkkaiseen työhön?
Elämässä kannattaa olla realisti jo siinä vaiheessa kun tekee uravalintoja ja miettii esim. jatko-opintoja. Itse lakaisin maton alle suosiolla ne vaihtoehdot jotka eivät johda ammattiin tai johtavat ammattiin joissa on huono palkkaus.
Tokihan ihminen voi tehdä uuden uravalinnan elämässään myöhemminkin. Tähän ei välttämättä edes tarvita uudelleenkoulutusta, jos sosiaaliset avut ovat riittävän hyvät. Siis kaikkihan tuntevat jonkun ns. paskanjauhajan, joka ei kuitenkaan osaa työtään mutta nostaa silti jäätävää palkkaa. Tähän ei tarvita muuta kuin kyky myydä omaa "osaamistaan" ja aina löytyy firmoja/virkoja joihin hakija palkataan.
Muuta kommuuniin pariksi vuodeksi?
Asumiskulut pienenee puoleen, ja jos sinulla on lapsia, hekin saavat seuraa yms.
Saat säästettyä hyvin tuossa ajassa🙂
Itse säästin näin omarahoitukseen asuntoomme,
olen pienipalkkainen yh.
Vierailija kirjoitti:
Äärimmäisen tyhmä kysymys mutta jos pieni palkka on ongelma, niin mikset vaihda hommia parempi palkkaiseen työhön?
Elämässä kannattaa olla realisti jo siinä vaiheessa kun tekee uravalintoja ja miettii esim. jatko-opintoja. Itse lakaisin maton alle suosiolla ne vaihtoehdot jotka eivät johda ammattiin tai johtavat ammattiin joissa on huono palkkaus.
Tokihan ihminen voi tehdä uuden uravalinnan elämässään myöhemminkin. Tähän ei välttämättä edes tarvita uudelleenkoulutusta, jos sosiaaliset avut ovat riittävän hyvät. Siis kaikkihan tuntevat jonkun ns. paskanjauhajan, joka ei kuitenkaan osaa työtään mutta nostaa silti jäätävää palkkaa. Tähän ei tarvita muuta kuin kyky myydä omaa "osaamistaan" ja aina löytyy firmoja/virkoja joihin hakija palkataan.
Nuorilla opiskelupaikkaa valittaessa on puutteellinen käsitys työelämästä ja myös itsetuntemus on yleensä vielä siinä iässä heikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoa ei ole pakko pitää. Myy auto ja rahaa säästyy kun ei tarvitse ostaa bensaa ja maksaa vakuutuksia.
Riippuu missä asuu.
Olen työtön ja auto on pakollinen koska asun maalla.
Todellakin riippuu missä asuu, sillä Hesassa asuminen varsinkin syö vähän liian paljon elämisen mahdollisuuksia.
Metsässä varmasti on reilusti halvempaa asua.
Järkevämpää olisi asua etäämmällä Hesasta.
Mä olin pienipalkkaisessa ja uuvuttavassa työssä aikani, mutta onneksi tuli mahdollisuus jättäytyä työttömäksi. Palkan ja työttömyysetuuksien erotus oli 367e. Myin autoni ja etäopiskelin työkkärin tuella uuden ammatin. Se kävi ihmeen nopeasti, kun vanhasta ammattitutkinnosta sai hyväksilukuja. Säästin huimasti rahaa. Jaksoin käydä tienaamassa marjametsässä ja se tuntui ihanalta, kun ei viimeisillä voimillaan tarvinnut sinne raahautua. Työttömyys/opintokauden jälkeen olin taloudellisesti paljon paremmassa asemassa. Tajusin, että olin tehnyt myös huonojs valintoja, kun olin raskaasta työstä täysin uupunut, esim pikaruokaa tuli silloin ostettua melkein joka viikko ja työelämässä tuli myös silloin tällöin käytyä työpaikkaruokalassa lounaalla osin väsymyksestä osin sosiaalisesta paineesta.
Kun palasin takaisin työelämään, olin saanut kerrytettyä niin taloudellista puskuria että henkisiä voimavaroja. Ei tuntunut missään, kun ostin jälleen auton työssäkäyntiä varten. Jaksoin myös tehdä varsinaisen työn ohella vähän viikonloppukeikkaa, kun olo oli hyvä. Tämä vauhditti vaurastumista entisestään.
Jälkikäteen osa minusta on edelleen hämmästynyt, että vaurastumiseni alkoi työttömänä ollessani.
Ei muuta kuin kuluja karsimaan. Sillä metodilla olen saanut palkan riittämään ja hyvin, säästöönkin jää jos se on tarpeen. Tämä edellytti vaan autoista ym luopumista, onneksi asun Hgissä jossa sitä ei ole pakko pitää. Ymmärrän kyllä että tilanne on turhauttava, mutta jos saat mahdolliset velkasi maksettua ja karsittua turhasta, niin se pieni palkka alkaa tuntua jo paremmin. Itsellä on nykyään maksettavana vain vuokra ja netti + puhelinmaksu, sitten pari vakuutusta ja sähkölaskut, jotka ei ole kuukausittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne laskut ja lainat on? Saahan sitä vaikka miljoonapalkan tuhlattua laskuihin ja lainoihin, jos ostelee kaikkea osamaksuilla.
Enköhän ole laskenut elämisen kulut moneen kertaan ja karsinut kaiken ylimääräisen pois. Muuten olisi varmaan turha täällä valittaa, eikö vain?
Ap
Myös suoratoistopalvelut? Osamaksusopimukset, luottokorttivekan?
Ps ennakko tilasitko uuden iphonen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enköhän ole laskenut elämisen kulut moneen kertaan ja karsinut kaiken ylimääräisen pois. Muuten olisi varmaan turha täällä valittaa, eikö vain?
Ap
Niin sitä luulisi. Kuitenkin JOKA IKINEN KERTA kun joku on suostunut avaamaan näitä laskuja, on valtaosa ollut osamaksuja, lainoja, yms paskaketta. Sinäkin mainitset "lainan lyhennykset" - jos kyse on asuntolainasta, et kyllä kovin pienituloinen ole koska oikeasti pienituloinen ei saa asuntolainaa. Jos kyse on kulutusluotoista, niin joo, pointtini on todistettu. Oikeasti siis joko et ole pienituloinen, tai sitten kulusi ovat höpöä.
Semmoista sitten siellä. Olen keskituloinen. Yms. paskaketta eli velkaa on asuntolaina ja yksi koroton puhelimen osari. Siinä ne. Asumismenoja kuukaudessa 1400 €. Vaikka tässä ei ihan kädestä suuhun eletä, jotain monen tonnin sohvaa en hankkisi kuin pitkään ja hartaasti säästämällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Myös suoratoistopalvelut? Osamaksusopimukset, luottokorttivekan?
Ps ennakko tilasitko uuden iphonen?
+ päällekkäiset palvelut, esim. netti ja vakuutukset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorilla opiskelupaikkaa valittaessa on puutteellinen käsitys työelämästä ja myös itsetuntemus on yleensä vielä siinä iässä heikkoa.
Suomessa on aika lailla maailman parhaat mahdollisuudet kouluttautua myös aikuisiässä. Ei tarvitse jumiutua siihen mitä 15-vuotiaana on valinnut.
Useimmat sitäpaitsi aloittavat yliopistoa-opinnot vasta 20+ vuotiaana, jolloin on kyllä tarpeeksi aikuinen esim Googlettaakseen eri alojen työllistymis- ja palkkatietoja.
Turha vedota siihen ettei tiennyt (eikä muka asialle enää voi mitään).
Täällähän on ketju, jossa joku kysyi kuinka paljon neliöitä kämpässänne on henkilöä kohden ja siitä ketjusta kävi ilmi, että ihmiset asuvat isoissa kämpissä, joten asuuko Ap:kin tosi luksusmaisesti?
aikasemmin meni auton kk lyhennykseen noin 300 kuussa eli 3600e vuodessa ja kasko päälle oli lähes tonnin, nyt kun halpa auto ja lyhennykset Nolla ja pelkkä pakollinen liikennevakuutus niin huomasin että saldo tilillä rupesi kasvamaan vaikka en ole ruvennut säästämään
...katsoin vain että aloittaja puhui bensakuluista niin liekö tässä yksi syy, myös karkit-sipsit-limut ym tuplaavat kauppalaskun ja tuplaavat myös hammaslääkärilaskun ja monia muita terveysjuttuja että siinä toinen tarkkailun kohde ja sitten voi tarkastella asuuko liian väljästä tai liian hyvällä paikalla eli jos haluaa elämään luxusta - se maksaa, jos haluaa säästää niin ei voi haluta luxusta, nämä kumoavat toisensa normaalituloisella
nykyään voin myös hankkia lähes kaiken käytettynä ja esimerkiksi jo 10 vuotta kulutusta kestänyt t-paita kirpputorilla on hyvä laatumittari, vastaavaa laatua ei vaikkapa prismasta saa vaikka hinta on kymmenkertainen :)
ps miljardit yrittävät kasvattaa tulojaan onnistumatta ja juuri kukaan ei siinä onnistu, kulujen leikkaus sen sijaan on helppoa ja mahdollista jos asioihin perehtyy