Ozempic kokemuksia?
Olen varmaan malttamaton, mutta nyt on pari viikkoa takana (=kaksi pistosta, molemmat 0,25mg), enkä ole huomannut mitään muutoksia itsessäni ja ruokahalussani :(
Ozempic on siis pistettävä diabeteslääke, jota voidaan käyttää myös laihdutuslääkkeenä ilman, että on diabetesta.
Millä aikataululla ja/tai annostuksella alkoin tulla jotain muutoksia? Kenelläkään kokemusta?
Kommentit (253)
Minulla ei sitten ole mitään sidonnaisuuksia Vi-Sibliniin.
Jaan vinkin ihan muita auttaakseni. Ennen oli Tohtori Tolosella myös huipputuote, oli psylliumia, mustikkaa ja maitohappobakteereja. Sillä pysyi kyllä maha hyvässä kunnossa. Minulla on enemmän taipumusta ripulointiin, tuolla sain mahan toimimaan säännöllisesti ja kakka ei haissut yhtään miltään! 😅
Kuitenkin Agiocur joka on sellaisia pieniä rakeita vetää mahan täysin jumiin, joten kokeilemalla selviää.
Rahojen säästämisestä. Nyt tavallaan on hävinnyt uutuuden viehätys siitä että rahaa säästyy. Viime kuussa tosiaan oli 400€ ylimääräisiä menoja, autoon liittyviä ja maksoin pois opintolainaa. Silti minulle jäi tili +100€. Yleensä minulla on mennyt enemmän kuin on tullut. Typerää rahankäyttöä.
Nyt sattuu laittaa rahaa mihinkään. Aiemmin minulla meni jo Prisman kuljetuksiin vähintään 40€/kk. Lisäksi tilasin täydennyksiä ja McDonald's ym sapuskaa. Jokainen kerta niistäkin on kuljetusmaksua tullut 4-5€. No, nyt tilaan ruuat noutolokeroon. Siitä ei kirpaise maksaa sitä kahta euroa.
Tässä kuussa toivon, että saisin säästöön 400€. Ajattelin kerätä noin 4000€ puskurin säästötilille.
Paino tulee alas pikkuhiljaa. Hieman alle kilon viikossa arvioin. Minulla on vanhanaikainen vaaka, sellainen jossa viisari heilahtaa kg kohdalle. Joten tarkka se ei tosiaan ole, mutta ihan riittävän kuitenkin.
Pakko palata kertomaan miten alun jälkeen on mennyt. Aloitusannos antoi siis tolkuttoman refluksin ja ajoittaista pahoinvointia. Kun sitten annos nousi oli ensimmäisen pistoksen jälkeen oireet pahemmat kuin aloitusannoksella, parissa vuorokaudessa tilanne parani ja sen jälkeen ei ole ollut ihmeemmin refluksia tai pahoinvointia. Nyt siis lääke kyllä vaikuttaa, mutta sivuvaikutuksia ei ole. Paino on pudonnut kuudessa viikossa viitisen kiloa ja vyötärö on kaventunut kuusi senttiä, alusvaatteissa ja sukkahousuissa pudotus jo tuntuu.
Seuraako lääkäri teidän lihaskuntoa ja luuntiheyttä? Tutkimusten mukaan käyttäjien painosta 40% lähtee lihaksista ja luumassasta ja osteoporoosi etenkin on vakava ongelma naisille. Ohjataanko teitä aktiivisesti kasvattamaan lihaksia kuntosalilla?
Tuntuu, että kun yhdestä terveyspommista pääsee, yhteiskunnassa on räjähtämässä toinen.
Vierailija kirjoitti:
https://www.hs.fi/tiede/art-2000011156354.html
"Taas uusi hyöty: Lihavuuslääkkeet voivat vähentää myös muistisairauden riskiä"
Tämä on kyllä hyvä uutinen, koska suvussamme on late onset Alzheimer's, en ole varma mikä se on suomeksi. Lisäksi se tyypin 2 diabetes. Nämä varmasti ovat yhteydessä toisiinsa.
Ozempic vaikuttaa kyllä aivoihin, impulsiivisuus on minulla vähentynyt huomattavasti. Minulla on siis ADHD ja autismin piirteitä.
Vaikutus tuohon autismiin ja sosiaalisten taitojen yhtäkkiseen parantumiseen on merkittävä. Osaan nyt opastaa lapsianikin paremmin ihmisten kanssa toimimiseen. Tämä on hämmästyttävää.
Miinuksena on motivaation katoaminen. Pystyn useimmiten järkeilemään, että työt on tehtävä määräpäivään mennessä. Nyt kun ei saa enää kunnolla kiireen tuntua ja siitä viime hetkellä hoidetusta hommasta dopamiinia ja tyytyväisyyden tunnetta, niin hankalaa on.
Toisa
Alzheimerin tautia voisi kutsua tyypin 3 diabetekseksi. Tutkimuksissa on havaittu vahva yhteys kohonneen verensokerin, insuliiniresistenssin ja aivojen rappeutumisen välillä. Kun verensokeri ja insuliinitasot ovat pitkään koholla, aivot eivät enää pysty hyödyntämään glukoosia normaalisti, mikä vaurioittaa aivosoluja ja voi edesauttaa muistin heikkenemistä ja Alzheimerin kehittymistä. Tämän takia verensokerin ja insuliinitasojen hallinta ei ole tärkeää vain painonhallinnan vuoksi, vaan myös aivojen terveyden suojelemiseksi pitkällä aikavälillä.
Kuinka kauan olette käyttäneet 0,25mg Ozempicia jos olette hyvin laiKuinkahtuneet? Lääkäri määräsi mulle 4-8 viikoksi ja laihdun -1kg viikko. Käyttänyt nyt 3 viikkoa. Kynästähän saa lisää annoksia kuin sen neljä. Niin ostan vain lisää neuloja ja pistän ainakin sen kuusi kertaa tolla kynällä. Eikös säily sen kuusi viikkoa?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan olette käyttäneet 0,25mg Ozempicia jos olette hyvin laiKuinkahtuneet? Lääkäri määräsi mulle 4-8 viikoksi ja laihdun -1kg viikko. Käyttänyt nyt 3 viikkoa. Kynästähän saa lisää annoksia kuin sen neljä. Niin ostan vain lisää neuloja ja pistän ainakin sen kuusi kertaa tolla kynällä. Eikös säily sen kuusi viikkoa?
Olen käyttänyt samaa kynää jo 2kk. Säilytän jääkaapissa.
Meinasin lopettaa Ozempicin valtavan uupumuksen vuoksi. En meinannut päästä edes sängystä ylös, työnteosta ei tullut yhtään mitään. Ajatus ei kulkenut ollenkaan.
Ajattelin, että tätä en kestä kyllä enää päivääkään. Googlasin sitten aihetta ja monessa mainittiin B12+folaatti.
Minulla oli imeskelytabletteja kaapissa ja laitoin sellaisen sulamaan kielen alle. Noin tunnissa olo alkoi kohentua!
Minulle on käynyt itseasiassa sama juttu jo aiemmin, imetys kulutti ilmeisesti varastot tyhjiksi ja elin sumussa, kunnes sattumalta kokeilin tuollaista imeskelytablettia. Silloinkin sumu hälveni nopeasti! En ollenkaan osannut odottaa tuollaista, kaveri antoi vaan kokeeksi tabletin (ehkä aavisteli, että voisin hyötyä).
Jos uupumus alkaa vaivata, ostakaa HYVÄ B12+folaatti-valmiste. Minulla on nyt Apteq, minulla on ollut myös Puhdistamon ja Makrobiosin valmisteita.
Vierailija kirjoitti:
Seuraako lääkäri teidän lihaskuntoa ja luuntiheyttä? Tutkimusten mukaan käyttäjien painosta 40% lähtee lihaksista ja luumassasta ja osteoporoosi etenkin on vakava ongelma naisille. Ohjataanko teitä aktiivisesti kasvattamaan lihaksia kuntosalilla?
Tuntuu, että kun yhdestä terveyspommista pääsee, yhteiskunnassa on räjähtämässä toinen.
Ohjasi syömään proteiinia ja sanoi, että pitää nostaa puntteja. Ei ole kuitenkaan mitään sen suurempaa seurantaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohjasi syömään proteiinia ja sanoi, että pitää nostaa puntteja. Ei ole kuitenkaan mitään sen suurempaa seurantaa
Kannattaa siinä tapauksessa itse mittauttaa säännöllisesti. Veikkaan että vain hyvin harva lääkkeen käyttäjä tiedostaa ongelmaa saati osaa itsenäisesti tehdä sille jotain.
Miten teillä muilla vaihdevuosissa olevilla Ozempicin käyttäjillä joilla kuukautiset vetelee jo viimeisiä. Mulla ollut normimenkat poissa kaksi vuotta ja teen 3kk välin tyhjennysvuodon. Niin nyt kun käyttänyt Ozea kuukauden tulikin tiputteluvuotoo. Mielenkiintoista.....
Mulla on mirena ja en ole kuin tiputellut viime vuosina, ikääkin on jo 50. Aloitin Ozempicin 7 viikkoa sitten ja viime viikolla tiputtelua oli useamman päivän. Jään seuraamaan tilannetta, ehkä pitää laittaa uusi kierukka tai ainakin kysyä lääkärin mielipide.
Mulle lääkäri kirjoitti reseptin ozempiciin, mutta nyt lukenut netistä kaikenlaista ja pelottaa pirusti aloittaa sitä. Kaikista eniten pelottaa että rupee menee vatta vikkelälle. Kuljen pelkästään bussilla ja työmatkaki tunnin, joten siinä ei paljon vessaan juosta.
Kannattaakohan sitä edes aloittaa.
Ylimääräistä painoa on se 40 kiloa joten tiputettavaa olis. Pelkään kuitenkin etten kohta pysty tekemään työtäni jossa olen jaloillani koko päivän, kannan tavaroita ja kiipeilen rappusissa.
Eihän sitä tiedä millaisia oireita lääkkeestä saa, jos sitä ei kokeile. Ehkä pistäisin ensimmäisen annoksen ennen vapaapäiviä, että ehtii pari päivää katsoa miten menee.
Olen pitkään miettinyt, kannattaako Ozempiciä ylipäätään aloittaa. Tunnit vierähtivät foorumeita selatessa, vertaistarinoita lukiessa ja Facebook-ryhmissä pyöriessä. Mutta mikään niistä ei oikeasti vakuuttanut. Netin keskustelut eivät anna sellaista todellisuuden tuntua. Tarvitsin kasvon, äänen, sävyn, josta kuuluu epävarmuus, toivo ja ilo vasta silloin tunsin, että voin oikeasti uskoa tähän. Lopulta näin videon ja kuvasarjan, jossa suomalaiset jakoivat omia kokemuksiaan https://medilux.fi/ozempic-kokemuksia-ja-tulokset/ Se oli se ratkaiseva hetki ja päätin kokeilla.
Eli: olen käyttänyt Ozempicia lihavuuden hoitoon nyt vähän yli 2 kuukautta. Aloituspaino oli 131 kg, nyt mennään jo 120 kilossa. Olen 177 cm pitkä mies, 38 vuotta. Ruokavalio on kunnossa: ei herkkuja, päivittäin reipasta kävelyä. Kaloreita tulee korkeintaan 1500 päivässä.
Silti täytyy sanoa, että omakustanteisesti tämä tulee aika kalliiksi, jos käyttö jatkuu pitkään.
Olisi tosi kiinnostavaa kuulla:
- Mikä sai teidät lopulta aloittamaan?
- Mikä vaikutti eniten päätökseen?
- Kuinka kauan teillä kesti, että vaikutus oli parhaimmillaan?
- Miten olette saaneet Kelalta korvausta tai tukea lääkkeeseen, vai maksatteko kaiken itse?
Kaikki kokemukset ja vinkit kiinnostavat, kiitos jo etukäteen! 🙏
Mulla on takana vajaa kaksi kuukautta ja painoa on lähtenyt vajaa kilo viikossa. En laske kaloreita, koska en pidä sitä pysyvänä ratkaisuna.
Minulla on paljon ylipainoa ja harkinnassa on myös lihavuusleikkaus, ennen sitä halusin kokeilla myös tämän vaihtoehdon.
En tiedä milloin vaikutus on parhaimmillaan, lääke vaikutti heti ensimmäisestä pistoksesta ja en ole vielä yli 0,5 mg annoksesta.
Koska minulla ei ole kakkostyypin diabetestä, maksan lääkkeen kokonaan itse. Olen valmis maksamaan sitä tarvittaessa loppuelämäni, mutta ehkä kuitenkin toivon jossain vaiheessa arviota lihavuusleikkauksen mahdollisuudesta.
Kaipa tätä on kokeiltava - melkein kaikkea muuta lihavuusleikkausta lukuunottamatta onkin jo tullut vähintään kerran kokeiltua. Kävin tänään hakemassa reseptin työterveydestä ja poikkesin juuri apteekissa - nyt on ensimmäinen 0,25 mg kynä jääkaapissa odottamassa (seuraavaksi pitäisi olla yksi 0,50 mg kynä ja sitten jatkossa 1 mg vuodeksi).
Tässä vaiheessa tuli vasta ihmeteltyä, että mikä olisi optimaalinen päivä pistokselle ja päädyin lauantaihin - silloin lienee pienin todennäköisyys olla työmatkalla eli kynää ei tarvitsisi raahata mukana. Täytyy siis muutama päivä vielä odottaa ennen aloittamista - ja vetäistä vielä muutamat mässytelyt, jos vaikka ne olisivat aloittamisen jälkeen taaksejäänyttä elämää.
No, odotukset ovat siis ainakin korkealla - lääkäri kannusti, että näillä lukemilla (pituus yli 190cm, BMI yli 50) 50 kg voi lähteä helpostikin. Toivon myös, että Ozempic vaikuttaisi muihinkin himoihin - eli ei haittaisi vaikka alkoholi jäisi kokonaan pois ja taloudenpitokin olisi varmaankin helpompaa ilman säännöllisiä heräteostoksia.
Tuntuu, että nyt alkaa olemaan viimeinen hetki saada selvä muutos tilanteeseen - jostain syystä olen toistaiseksi välttynyt kaikilta lihavuuden haittavaikutuksilta, pl. korkea verenpaine, vaikka ikää on jo yli 50v. Jaksaminen vai alkaa olemaan aika heikolla tolalla ja tässä pitäisi vielä vähintään reilu 10 vuotta jaksaa täyteen eläkeikään - ja ehkä vielä pari vuotta päälle, että saa lopullisesti korjattua remplallaan olevan henk.koht. talouden.
Täytyy varmaankin palata raportoimaan miltä ekan pistoksen jälkeen tuntui ja myöhemin miten homma on lähtenyt rullaamaan.
Ozempic on tainnut mennä 2kk. En tiedä tarkalleen paljonko paino on laskenut, noin 5kg kuitenkin. Kipuilen edelleen ruokailujen kanssa. Vanha syömishäiriö nostaa aina päätään kun yritän laihduttaa, ahmin siis. Nyt ne rajat tulee kuitenkin vastaan. Pizzaa kykenin syömään puolikkaan. Sokerikarkkeja kyllä kuluu liikaa. En tiedä miten pääsisin tämän ruokailun kanssa nyt eteenpäin. Siis terveellistämisen kanssa.
Tulin oikeastaan kertomaan, että minulla paastosokeri oli nyt 5.5, pari kuukautta sitten se oli jo 7. Tehoa on tähän ainakin.
Pitkä sokeri minulla on aina ollut hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Pidän jääkaapissa ja käytän kynän tyhjäksi asti. Ei vielä ongelmia.
Vi-Siblin auttaa myös ripuliin. Imee itseensä kosteutta suolistosta. On todella hyvä valmiste ja auttaa myös siihen, että olo on täydempi pitempään.