Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitajat lähtevät joukolla sairaanhoitajan hommista - mutta minne?

Vierailija
26.09.2021 |

Sairaanhoitajat ovat kuulemma vyörymässä pois sairaanhoitajan työstä. Lehdissä tietenkin kerrotaan näitä menestystarinoita: yksi yrittää päästä lukemaan lääkäriksi ja toinen on perustanut menestyvän yrityksen. Mutta mihin ne muut sairaanhoitajat lähtevät? Ne tavalliset?

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/6f46bd51-467c-41d2-9d01-c7345e609f78
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/5927c44b-6411-4f0e-ad8b-b2976a83303a

Kommentit (491)

Vierailija
141/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin lähden työttömäksi, kuin sairastun alipalkatussa ja aliarvostetussa työssä.

-Sairastahoiteleva Sari

Paitsi ettei sh ole kumpaakaan. 2600€ peruspalkka on ihan hyvä palkka alemmalla korkeakoulututkinnolla. Esimerkiksi samantasoiset sosionomit tienaavat vähemmän. Tuohon palkkaan sitten lisät vielä päälle. Sh työnkuvaan nyt vain kuuluu tietyt työajat. Ja kun jutun sh valitti, että kuukaudessa yksi viikonloppu töissä, niin itse kaupan alalla tottunut siihen, että yksi vkl/kk on vapaa. Jutusta sai kuvan, että kyseinen hoitaja haluaa enemmän -rahaa. Voisiko tehdä juttuja oikeasti aliarvostetuista ja -palkatuista, kuten vaikka roskakuskeista?

Voidaan kyllä puhua roskakuskeista mutta itse asiassa jäteautonkuljettajan palkka on 2619€ eli käytännössä yhtä hyvä kun sairaanhoitajan peruspalkka. Eikä ole vastuussa ihmishengistä.

Vierailija
142/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkuvasti inisemällä huonosta palkasta ja kiireestä hoitajat ovat menettäneet sen vähäisenkin alan arvostuksen. 

Alan vaihtaminen sairaanhoitajan koulutuksella ei ole helppoa, vaatii uuden ammatin opiskelua melkein aina. Varsinkin naiset käyttävät opiskeluun aikaa työhistoriansa aikana jopa enemmän kuin varsinaiseen työntekoon. Se on kovin vaikeaa löytää se "mun juttu"!! Ilmainen koulutus mahdollistaa paljon resurssien tuhlausta!

Eipä paljon kiinnosta teidän arvostus. Sillä ei laskuja makseta. Mulle teidän arvostus on yks paskan haikee. Kuka jollakin arvostuksella elää? Senkö pitäisi riittää?! Haloo! Pätäkkää pöytään tai loputkin hoitajat lähtee. Itse lähden joka tapauksessa tai no, voisin harkita jäämistä jos peruspalkka nousee sinne 3000€. Alle sen turha kuvitella. En ikinä valitsisi hoitoalaa uudelleen enkä suosittele kenellekään. Onneksi pääsin opiskelemaan!

Tässä on nyt vuosikaudet kuunneltu samaa tarinaa: "tässä on kyse työn arvostuksesta, mutta me halutaan lisää rahaa".

Kukaan ei ota tuota uhoamista tosissaan. Kuten tässäkin ketjussa on käynyt ilmi, kolmen tonnin peruspalkkoja ei kasva puissa, ja tosiaan useimmissa hommissa niitä lisiä ei juuri ole eli kolmen tonnin palkallakin ansio putoaisivat.

On syynsä miksi hoitajien ay-puoli painottaa arvostusta ja rahaa, koska hoitoalalla tienaa helvetisti  paremmin kuin mitä enemmistö ihmisistä kuvitelee. Sitten kun aletaan puhumaan voimesti rahasta ja ihmiset kuulevat nykyisistä palkoista, voi sympatiat unohtaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotiin ne lähtevät sohvalle somettamaan. siellä niitä työnvieroksujia on jo ennestäänkin. suurin osa hoitajista makaa kotona tukia kulutellen, kun työt ei kiinnosta.

pitäisi saada jotain karsintaa koulutukseen. valittaisiin vain ne, joita hoitajantyö kiinnostaa. menkööt muut vaikka hesen kassalle.

Vierailija
144/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin lähden työttömäksi, kuin sairastun alipalkatussa ja aliarvostetussa työssä.

-Sairastahoiteleva Sari

Paitsi ettei sh ole kumpaakaan. 2600€ peruspalkka on ihan hyvä palkka alemmalla korkeakoulututkinnolla. Esimerkiksi samantasoiset sosionomit tienaavat vähemmän. Tuohon palkkaan sitten lisät vielä päälle. Sh työnkuvaan nyt vain kuuluu tietyt työajat. Ja kun jutun sh valitti, että kuukaudessa yksi viikonloppu töissä, niin itse kaupan alalla tottunut siihen, että yksi vkl/kk on vapaa. Jutusta sai kuvan, että kyseinen hoitaja haluaa enemmän -rahaa. Voisiko tehdä juttuja oikeasti aliarvostetuista ja -palkatuista, kuten vaikka roskakuskeista?

Voidaan kyllä puhua roskakuskeista mutta itse asiassa jäteautonkuljettajan palkka on 2619€ eli käytännössä yhtä hyvä kun sairaanhoitajan peruspalkka. Eikä ole vastuussa ihmishengistä.

Ja tästä oli juuri keskustelu.

Kiireistä ja raskasta suorittava työtä kun roudaat jäteastioita, liukastelet lumisilla ja kapeilla teillä työmatkalaisten ja rekan takana kävelevien vanhusten seassa.

Mikseivät hoitajat sitten ala roskakuskeiksi? Itse en tunne ainuttakaan joka olisi roskakuskiksi alkanut.

= palkkoja ei ole tarvetta muuttaa. Katsellaan sitten kun hoitajat joukkopakenevat roskakuskeiksi.

Vierailija
145/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkojen nostaminen ei auttaisi mitään.

Juuri hoitajaystäväni möykkäsi somessa että peruspalkan tulisi olla neljä tonnia tai hän ei ala. Peruspalkan.

Vierailija
146/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähipiiristä kolme tapausta on lähtenyt pois sairaanhoitajan hommasta. Yksi meni ala-asteen kouluun sairaiden lasten koulunkäyntiavustajaksi. Toinen kouluttautui putkimieheksi amiksessa ja kolmas raksalle amiksen kautta myös. Kaikki kolme ovat tyytyväisiä uusiin hommiinsa, mielekästä ja kevyempää hommaa.

Ai että raksalla ja putkimiehenä työt ovat kevyempiä kuin hoitajana?

Kyllä. Mulla ei kestä selkä käännellä ja nostella potilaita, joista osa voi painaa lähemmäs 200kg.

Aika harvinainen taitaa olla 200-kiloinen potilas?

Noinko on? Tervemenoa kokeilemaan jonkun kaksimetrisen lähes 200kg kääntelyä ja nostelua, näkee miten kevyttä se hoitotyö on.

Vierailija
147/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kävin nopean amistutkinnon paremman palkan perässä ja jätin sairaanhoitajan työt. Nyt olen metsäkoneenkuljettaja, teen hommaa jossa voi vetää päivän aivot narikassa nappia painellen mukavassa kopissa ja tienaan 3500€/kk netto.

Ei tullut sairaanhoitajan palkoilla ikinä tuollaista palkkaa ja työ oli aivan helvetisti raskaampaa kuin tämä. En kadu lähtöä alalta.

On kyllä täysin keksitty juttu. Metsäkoneenkuljettaja on yksi pienipalkkaisimmista ammateista, kun tuntipalkalla mitataan. Kaiken lisäksi hyväksi oppiminen kestää todella kauan, eikä työnantaja mielellään huonoille maksa.

Vierailija
148/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Sairastahoiteleva Sari

Kiireistä ja raskasta suorittava työtä kun roudaat jäteastioita, liukastelet lumisilla ja kapeilla teillä työmatkalaisten ja rekan takana kävelevien vanhusten seassa.

Mikseivät hoitajat sitten ala roskakuskeiksi? Itse en tunne ainuttakaan joka olisi roskakuskiksi alkanut.

= palkkoja ei ole tarvetta muuttaa. Katsellaan sitten kun hoitajat joukkopakenevat roskakuskeiksi.

Mikset sinä ala hoitajaksi?! Tervetuloa kokeilemaan.

Vierailija
149/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kotiin ne lähtevät sohvalle somettamaan. siellä niitä työnvieroksujia on jo ennestäänkin. suurin osa hoitajista makaa kotona tukia kulutellen, kun työt ei kiinnosta.

pitäisi saada jotain karsintaa koulutukseen. valittaisiin vain ne, joita hoitajantyö kiinnostaa. menkööt muut vaikka hesen kassalle.

Kyllä se kiinnostus äkkiä ropisee kun sinne työelämään menee ja näkee sen kaiken shaissen mitä siellä on. Säkin vaan aiot täällä päätäsi mutta tuskin tiedät mitään siitä mitä hoitajan työ on. Tosiasia on se, että hoitajat kaikkoaa ja pulaa on kaikkialla. Kovat on puheet, mutta tuskin pärjäisit päivääkään hoitajana.

Vierailija
150/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimistotyöhön?

2100-2200e ehkä mahdollista saada jos on jonkinlainen koulutus. 2000e jos ei ole mitään koulutusta. 5v työkokemuksella siten hilaudutaan kohti 2500e.

Ei mitään lisiä. Kiireistä on ja aikataulujen kanssa pukkaa stressiä.

Näin meidän firmassa. Mutta ei tarvii käännellä ihmisiä. Valintakysymyksiä.

Ai niin, ja pääsääntöisesti ketään ei oteta töihin. Täysin turha tulle ovelle kyselemään jos ei ole työkokemusta tai muuta osoitusta osaamisesta. Siis koulutuksen lisäksi. Jopa harjoittelupaikatkin on alalla kiven alla, siksi moni AMK-opiskelija tekee harjoittelunsa ärrän kassalla.

Vierailija
151/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimistotyöhön?

2100-2200e ehkä mahdollista saada jos on jonkinlainen koulutus. 2000e jos ei ole mitään koulutusta. 5v työkokemuksella siten hilaudutaan kohti 2500e.

Ei mitään lisiä. Kiireistä on ja aikataulujen kanssa pukkaa stressiä.

Näin meidän firmassa. Mutta ei tarvii käännellä ihmisiä. Valintakysymyksiä.

Ai niin, ja pääsääntöisesti ketään ei oteta töihin. Täysin turha tulle ovelle kyselemään jos ei ole työkokemusta tai muuta osoitusta osaamisesta. Siis koulutuksen lisäksi. Jopa harjoittelupaikatkin on alalla kiven alla, siksi moni AMK-opiskelija tekee harjoittelunsa ärrän kassalla.

2500e on asiantuntijan palkka. Siis puhutaan kirjanpitäjästä, palkanlaskijasta, reskontranhoitajasta tai muusta.

Vierailija
152/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kävin nopean amistutkinnon paremman palkan perässä ja jätin sairaanhoitajan työt. Nyt olen metsäkoneenkuljettaja, teen hommaa jossa voi vetää päivän aivot narikassa nappia painellen mukavassa kopissa ja tienaan 3500€/kk netto.

Ei tullut sairaanhoitajan palkoilla ikinä tuollaista palkkaa ja työ oli aivan helvetisti raskaampaa kuin tämä. En kadu lähtöä alalta.

On kyllä täysin keksitty juttu. Metsäkoneenkuljettaja on yksi pienipalkkaisimmista ammateista, kun tuntipalkalla mitataan. Kaiken lisäksi hyväksi oppiminen kestää todella kauan, eikä työnantaja mielellään huonoille maksa.

Keskiansiot näyttäisivät olean 2600eur/kk.

Sen verran tiedän että tosiaankin työnantajat vaativat rautaista osaamista ennen kuin otetaan töihin. Suomeksi: tarkoittaa että kulutat hyvän aikaa ilmaishommissa jos haluat oppia työn.

Vierailija
153/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä vaihdoin insinööriksi. Lähtöpalkka hiukan parempi, kuin sainhoitajana vuorotyössä. Lisäksi palkan voi olettaa nousevan. Alaa vaihtaessa ajattelin vakituisen työn klo 8-16 olevan positiivinen juttu, mutta nyt olen todennut, että oikeastaan arkivapaat oli luksusta, samoin kuin se, että töitä oli aina ja joka paikassa tarjolla. Nyt on pakko jumittaa isoissa kaupungeissa, kun oman alan paikkoja ei oikein muualla ole. Hoitajana pystyi tehdä töitä siellä missä huvitti, silloin kun huvitti. Omiin tuloihin pystyi tarvittaessa vaikuttamaan tekemällä keikkaa normitöiden päälle. Myös vapaa-aikaan pystyi vaikuttamaan, jos teki ainoastaan keikkaa. Olen jopa harkinnut takaisin hoitoalalle lähtöä, olkoonkin että se oli huomattavasti kuormittavampaa, vastapainona oli kuitenkin merkittäviä vapauksia.

Harva hoitaja tunnustaa esim. Tuota valinnanvapautta ja mahdollisuutta järjestää asiansa vapaammin jonka hyvät työllistymismahdollisuudet takaa. Ainaista narinas yleensä työn raskaudesta. Mitä raskasta on olla arvauskeskuksen diabetes hoitaja tai keuhkohoitaja. Istuskelet päivän työhuoneessadi ja puhut ihmisten kanssa. Tahtiin 1 tai Max 2 potilasta per tunti.

Kerropa oma ammattisi niin kerron millaista se on. Mistä sinä tiedät toisten ammatit ja niiden raskauden?

Vierailija
154/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Sairastahoiteleva Sari

Mikset sinä ala hoitajaksi?! Tervetuloa kokeilemaan.

Samasta syystä kuin miksi hoitajat eivät siirry minun alalleni. Erilaiset työt sopivat erilaisille ihmisille.

Vierailija
155/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Sairastahoiteleva Sari

Yleensä ajetaan pihaan ja vähän avustetaan että roskis menee siihen kauhaan joka kippaa roskat autoon. Tätä ennen on ajettu autolla pihaan. Yleensä autolla kuin autolla väistetään käveleviä ihmisiä, ei pitäisi olla mikään urotyö.

Vierailija
156/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lopen kyllästynyt hoitajan työhön, mutta en koe alanvaihtoa erityisen helpoksi. Korkeakoulututkintoon kuitenkin vaaditaan ensin sisään pääseminen ja sen päälle vielä viisi vuotta opintoja. Jos vaihtaa kokonaan alaa, sairaanhoitajan opinnoista ei saa anteeksi mitään.

Suurin ongelma on raha. Kun on perhe, niin vaikea tässä on hirveästi itseään toteuttaa. Mikään koulutusta vaatimaton perusduuni ei taas kiinnosta siksi, että niissä palkka jää todella pieneksi, kun vertaa vuorotyötä tekevään hoitajaan.

Ei kai millään monimuotokoulutuksellakaan korkeakouluopintoja suoriteta vai suoritetaanko?

Minäkin kaipaisin ihan konkreettisia esimerkkejä alanvaihdoista.

Kun ihmisellä on 3- ja 6-vuotiaat lapset ja peruspalkkainen mies ja talolaina maksettavana, niin miten tuosta hypätään uuteen elämään?

Vierailija
157/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koodareiksi. Kuka vaan oppii koodaamaan.

Tähän! Koodareille on aina työtä ja palkka kaksinkertanen hoitsuun verrattuna.

Työ on vaan paljon raskaampaa, eikä ole mitään ilta- tai viikonloppulisiä.

Vierailija
158/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen yhden entisen sairaanhoitajan, joka työskentelee nykyään vartijana. Muutaman viikon koulutus, palkka n. 2000-2500 €/kk lisistä riippuen, työt on enimmäkseen leppoisaa istuskelua, jonka aikana voi vaikka lukea kirjoja. Ei vaihtaisi takaisin hoitoalalle, vaikka palkka tuplattaisiin. 

Vartiontialan haaste onkin mieltä puuduttava tylsyys. Suomessa on lopulta aika vähän jänskäalueita, missä tapahtuu.

Tylsyys on kahdesta pahasta pienempi, jos on pakko valita sen ja jatkuvan "jänskättämisen" väliltä. Mutta vartija voi olla myös sellaisessa työssä, jossa riittää mielekästä ja turvallista tekemistä, esim. respassa. 

Vierailija
159/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lopen kyllästynyt hoitajan työhön, mutta en koe alanvaihtoa erityisen helpoksi. Korkeakoulututkintoon kuitenkin vaaditaan ensin sisään pääseminen ja sen päälle vielä viisi vuotta opintoja. Jos vaihtaa kokonaan alaa, sairaanhoitajan opinnoista ei saa anteeksi mitään.

Suurin ongelma on raha. Kun on perhe, niin vaikea tässä on hirveästi itseään toteuttaa. Mikään koulutusta vaatimaton perusduuni ei taas kiinnosta siksi, että niissä palkka jää todella pieneksi, kun vertaa vuorotyötä tekevään hoitajaan.

Ei kai millään monimuotokoulutuksellakaan korkeakouluopintoja suoriteta vai suoritetaanko?

Minäkin kaipaisin ihan konkreettisia esimerkkejä alanvaihdoista.

Kun ihmisellä on 3- ja 6-vuotiaat lapset ja peruspalkkainen mies ja talolaina maksettavana, niin miten tuosta hypätään uuteen elämään?

Ja sitten tulee se tosiasia että useimmilla aloilla koulutus ei takaa yhtikäs mitään.

Työn löytäminen on ihan oma projektinsa, joka nykyään edellyttää useimmilta harjoitteluja ja osa-aikaisuuksia ym. Mun isosiskolla on akateeminen koulutus. Kesti 2 vuotta saada osa-aikaisuus ja 5 vuotta kokopäivätyö. 5v opintojen lisäksi. Palkka 2600 eur/kk, ei lisiä.

Ynnä sitten tullaan siihen että säilyykö työpaikka? Monet alat ovat tuulisia, julkisellakin leikataan kun kaikki ovat veloissa.

Niin kuin sanoit, kaivataan esimerkkejä aloista joille hoitajat siirtyvät. Ei yksittäistapauksia vaan selkeästi parempia vaihtoehtoja joihin joukkopako suuntautuu.

Vierailija
160/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Sairastahoiteleva Sari

Rahan haluaminen on ihan normaalia. Jos tietty ammattiryhmä kokee, että heidän työnsä on palkkakuopassa niin anna olla. Minua suoraan sanoen v...tuttaa kaupan alan ihmiset jotka tulevat joka ketjuun verrokiksi tyyliin kukaan ei saa saada enempää kuin tämä matalapalkka-ala, vaikka se ei ole millään lailla verrannollinen hoitoalaan. Entäs IT-ala? Muut alat? Vertaa nyt niidenkin palkkoja kaupan alaan, kun näkyy pätevän joka paikkaan.

Toisekseen, 2600 euroa ei ole edes peruspalkkana mikään normi sairaanhoitajilla. Yksityisellä voi peruspalkka olla alle 2400, 2600 ei vielä normi edes erikoissairaanhoidossa. Niin, ja taas toistoa: peruspalkka on paska vastuuseen nähden ja lisät ovat haittalisiä.

Itselläni on ylempi korkeakoulutututkinto mutta olen sitä mieltä, että työnkuva ja osaaminen ja vastuu ovat ihan hyviä palkan määrittelijöitä eikä se onko käynyt koulua vuoden tai kaksi vähemmän vai enemmän.