Sairaanhoitajat lähtevät joukolla sairaanhoitajan hommista - mutta minne?
Sairaanhoitajat ovat kuulemma vyörymässä pois sairaanhoitajan työstä. Lehdissä tietenkin kerrotaan näitä menestystarinoita: yksi yrittää päästä lukemaan lääkäriksi ja toinen on perustanut menestyvän yrityksen. Mutta mihin ne muut sairaanhoitajat lähtevät? Ne tavalliset?
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/6f46bd51-467c-41d2-9d01-c7345e609f78
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/5927c44b-6411-4f0e-ad8b-b2976a83303a
Kommentit (491)
Omassa lähipiirissä yksi lähti asumusyksikköön tekeen perushoitoa, yksi lähti kaupanalalle, yksi puualalle. Kaikissa palkat selvästi pienemmät. Eivät enää jaksaneet. Hoitajia vähennetty. Lisätöitä tullut.
Tuo Iltalehden juttu oli ihan outo. Jankataan monta kertaa, että Janina halusi kätilöksi, ei sairaanhoitajaksi. Mutta sitten halusikin sairaanhoitajaksi ja nyt on sairaanhoitaja. Haluaa kuitenkin VAIHTAA ALAA ja aikoo opiskella lääkäriksi. Toimivatko lääkäri ja sairaanhoitaja muka eri alalla?
Suosittelen alanvaihtoa tuon jutun kirjoittajallekin.
Vierailija kirjoitti:
Mistä meinaavat löytää edes puoliksi yhtä arvostetun ja hyväpalkkaisen työn.
Menevät johtajiksi, lääkäreiksi ja rehtoreiksi.
Itse olin aikoinaan ihan tavallinen sairaanhoitaja, tosin siitä on jo viisitoista vuotta. Nykyään olen sosiaalityöntekijä (VTM).
Alalta kuin alalta voi lähteä esim. hakemalla opiskelemaan. Niin itse tein. Sairaanhoitajilla on ihan samat mahdollisuudet hakeutua opiskelemaan kuin kaikilla muillakin ihmisillä.
Samaa vähän ihmettelen. Aiemmin lähtivät lentoemänniksi, mutta nyt taitaa se tie olla tukossa :/
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja rehtoriksi? Wtf?
Niin?? Miksi ei?
Britanniaan kuorma-autonkuljettajiksi
Minä opiskelin toisen AMK-tutkinnon monimuotona. Sairaanhoitajana on helppo saada keikkatöitä milloin haluaa, ja tein n. 10 työpäivää per kuukausi opintojen ohella. Kun ei ole vielä perhettäkään elätettävänä, niin pärjäsin ihan hyvin opiskeluajan.
Ei ole kaduttanut hetkeäkään. Nyt minulla on työpaikka, jossa viihdyn. On hyvä työilmapiiri ja sopiva työmäärä.
Ai ne tavalliset luuserit? Tiedätkö, että sairaanhoitajat ovat ihan normaaleja ihmisiä, älykkäitäkin. He menevät sitten niihin töihin, joista maksetaan paremmin. Kysehän on vain alavalinnasta. Vai mitä? Turha itkeä, kun itse ei pääse sille alalle sisään. Kilpailuahan tämä on niin kuin sanoitte.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on taas joku opettaja provoamassa.
Koodareiksi. Kuka vaan oppii koodaamaan.
Vierailija kirjoitti:
No ei varmaan sillä sairaanhoitajan koulutuksella, tietenkään. Eiköhän tuo opiskellut ensin, ja siitä sitten ura lähti urkenemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin?? Miksi ei?
Hallintokoulutuksella ja opetuskoulutuksella pääsee helposti. Kun on amk-tutkinnon jo hoitsuna suorittanut, tuohon ei tarvita kovin montaa opintopistettä lisää. Terveystieteen tutkintoa pääsee valmis hoitsu helposti yliopistoon opiskelemaan ja sen jälkeen on tie auki vaikka minne.
Mun työpaikalla on sairaanhoitajan(kin) tutkinnon suorittanut henkilö henkilöstöpäällikkönä.
Vierailija kirjoitti:
Koodareiksi. Kuka vaan oppii koodaamaan.
Tähän! Koodareille on aina työtä ja palkka kaksinkertanen hoitsuun verrattuna.
Mä lähdin Norjaan sairaanhoitajaksi.
Asiantuntijoiksi eri sote tehtäviin ja kouluttajIksi. Jotkut Dubaihin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo Iltalehden juttu oli ihan outo. Jankataan monta kertaa, että Janina halusi kätilöksi, ei sairaanhoitajaksi. Mutta sitten halusikin sairaanhoitajaksi ja nyt on sairaanhoitaja. Haluaa kuitenkin VAIHTAA ALAA ja aikoo opiskella lääkäriksi. Toimivatko lääkäri ja sairaanhoitaja muka eri alalla?
Suosittelen alanvaihtoa tuon jutun kirjoittajallekin.
Katos kun kätilöillä ja esim. terveydenhoitajilla on sairaanhoitajan pätevyys, niin työkkäri lähettää kolmetuhatta työhönosoituista jo ennen ensimmäistä työttömyyspävää. Paha mennä etsimään muita hommia tai jos etsii niin etsii omalla kustannuksella karenssissa. Irtisanomisaikaakin on varmaan sairaanhoitajilla sen verta, ettei voi heti ensi viikolla aloittaa, joten alanvaihto ei oikein helposti onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin aikoinaan ihan tavallinen sairaanhoitaja, tosin siitä on jo viisitoista vuotta. Nykyään olen sosiaalityöntekijä (VTM).
Alalta kuin alalta voi lähteä esim. hakemalla opiskelemaan. Niin itse tein. Sairaanhoitajilla on ihan samat mahdollisuudet hakeutua opiskelemaan kuin kaikilla muillakin ihmisillä.
Totta kai voi, mutta nämä alanvaihtajat ovat outo juttu. Melkein joka alalla on pulaa työpaikoista, ja nyt muka sairaanhoitajien laumoille löytyy töitä muilta aloilta. Yksittäisiä en ihmettele, mutta tällaisen joukkopaon määränpää askarruttaa. Vai onko lähtö vain puhetta ja todellisia lähtijöitä vain satunnaisesti?
Ap
Minä työllistyin lääkealan yritykseen. Ei vuorotyötä, vapaat viikonloput ja palkkaa reilusti lisää;) ihan tavis olen;)