Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitajat lähtevät joukolla sairaanhoitajan hommista - mutta minne?

Vierailija
26.09.2021 |

Sairaanhoitajat ovat kuulemma vyörymässä pois sairaanhoitajan työstä. Lehdissä tietenkin kerrotaan näitä menestystarinoita: yksi yrittää päästä lukemaan lääkäriksi ja toinen on perustanut menestyvän yrityksen. Mutta mihin ne muut sairaanhoitajat lähtevät? Ne tavalliset?

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/6f46bd51-467c-41d2-9d01-c7345e609f78
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/5927c44b-6411-4f0e-ad8b-b2976a83303a

Kommentit (491)

Vierailija
81/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajien työinto kasvaa kummasti siinä vaiheessa, kun jäävät eläkkeelle. Tietysti lisäpalkka eläkkeen päälle motivoi ja se, ettei tarvitse tehdä töitä muuta kuin silloin kun huvittaa.

Ajatteletko että sairaalat tms ottaa eläkeläisen töihin joka ei ole ennen eläkkeelle siirtymistä tehnyt juuri ollenkaan hoitotyötä. Ok. Onneksi käsityksesi on täysin väärä.

Kouluttamaton eleäkeläinen voi hakeutua avustaviin tehtäviin vanhuslaitoksiin. Esim. tiskaamaan tai hoitoapulaiseksi. Tiskarin ja pyykkärin tehtävät jää lakimuutoksella lähäreiltä pois, ja niihin haetaan tekijöitä. Ainakin sijaiseksi noihin käy kouluttamatonkin.

Vierailija
82/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajat ja lähihoitajat lähtevät opiskelemaan toiselle alalle. Voi opiskella esimerkiksi luokanopettajaksi. Parempi palkka, säännöllinen päivätyö, viikonloput ja juhlapyhät vapaat ja pitkät lomat. Osa vaihtaa kokonaan toiselle alalle töihin.

Osa hoitoalan työntekijöistä vaihtaa keikkatyöhön, jossa voi itse valita työpaikkansa ja työvuoronsa. Keikkatyötä voi tehdä perheen ja opiskelun ohessa sen verran kuin haluaa ja jaksaa. Osa hakeutuu ulkomaille töihin.

Hoitotyössä esimerkiksi vanhustyö ja kotihoito ovat henkisesti ja fyysisesti erittäin kuormittavia töitä. Surkea palkka, kurjat vuorolisät ja epämukavat työajat.

Mikähän näissä hoitoalan irtisanoutumisissa on niin vaikeata ymmärtää?

Juu, luokanopettajana auvo aukeaa kurittomien lasten ja kaikesta valittavien vanhempien myötä. :D

Enemmän alanvaihtajissa on entisiä opettajia kuin entisiä hoitajia.

Vaikea kuvitella että tuo pitäisi paikkansa. Hoitajia kun kuitenkin on monin kertaisesti opettajiin verrattuna.

Ja kyllä hoitajat vaihtaa aika usein opetustehtäviin tosin ei ehkä niin usein luokanopettajiksi kuin esim. terveydenhuollon aineopettajiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoksi on moni siirtynyt. Palkka pienenee mutta saa itse valita työkohteet ja töitä riittää.

Vierailija
84/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajien työinto kasvaa kummasti siinä vaiheessa, kun jäävät eläkkeelle. Tietysti lisäpalkka eläkkeen päälle motivoi ja se, ettei tarvitse tehdä töitä muuta kuin silloin kun huvittaa.

Ajatteletko että sairaalat tms ottaa eläkeläisen töihin joka ei ole ennen eläkkeelle siirtymistä tehnyt juuri ollenkaan hoitotyötä. Ok. Onneksi käsityksesi on täysin väärä.

Kouluttamaton eleäkeläinen voi hakeutua avustaviin tehtäviin vanhuslaitoksiin. Esim. tiskaamaan tai hoitoapulaiseksi. Tiskarin ja pyykkärin tehtävät jää lakimuutoksella lähäreiltä pois, ja niihin haetaan tekijöitä. Ainakin sijaiseksi noihin käy kouluttamatonkin.

Kyllähän noihin tehtäviin useammin palkataan työtön esim. työllisyystuen turvin kuin eläkeläinen.

Vierailija
85/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen yhden entisen sairaanhoitajan, joka työskentelee nykyään vartijana. Muutaman viikon koulutus, palkka n. 2000-2500 €/kk lisistä riippuen, työt on enimmäkseen leppoisaa istuskelua, jonka aikana voi vaikka lukea kirjoja. Ei vaihtaisi takaisin hoitoalalle, vaikka palkka tuplattaisiin. 

Vartiontialan haaste onkin mieltä puuduttava tylsyys. Suomessa on lopulta aika vähän jänskäalueita, missä tapahtuu.

Aika vähän on niitä ihmisiä edes vartijoista jotka haluaa itselleen jänskätyön. Lähinnä usein ihmisiä kiinnostaa se missä työssä saa toimeentulon vähimmällä jänskäämisellä. Valtion koulutuksesta olisi monesti hyötyä myös hoitotyössä ei tarvitsisi niin jänskätä.

Vierailija
86/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajan palkat on pidetty niin pienenä, että kun huomioi verotuksen vaikutuksen, niin voi vaihtaa oikeastaan minne vaan. Palkka ei juuri pienene! Jos on sellainen kätevä ihminen, jolta onnistuu käytännön työt, niin voi olla perheen tai suvun pikkufirmassa töissä, kuten ainoa tuntemani sairaanhoitaja. Hoitaa paperiasioita, hakee tavaraa pakulla varastolta, hoitaa päivittäisiä rutiineita, ajaa trukkia ym ym.

Suomen veroprogressio on siis sellainen, että jos menee töihin jossa palkka on 500 € per kk pienempi, niin todellinen palkan pudotus voi olla pari sataa. Laskennallisesti. Vastaavasti voi olla muita etuja, kuten matkapäivärahoja tai muutama työtunti enemmän, jotka kompensoi tuon.

Vierailija
87/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän noihin tehtäviin useammin palkataan työtön esim. työllisyystuen turvin kuin eläkeläinen.

Työttömät eivät näihn hommiin lähde.  Esim. eläkellee jääneet laitosapulaiset  sekä usein jopa hoitsutkin eläköidyttyään tekevät mielellään keikkaa tiskareina, koska työ kevyempää kuin hoitsuna nostella painavia, usein todella  ylipainoisi,a liikuntakyvyttömiä asukkaita.

Vierailija
88/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen yhden entisen sairaanhoitajan, joka työskentelee nykyään vartijana. Muutaman viikon koulutus, palkka n. 2000-2500 €/kk lisistä riippuen, työt on enimmäkseen leppoisaa istuskelua, jonka aikana voi vaikka lukea kirjoja. Ei vaihtaisi takaisin hoitoalalle, vaikka palkka tuplattaisiin. 

Vartiontialan haaste onkin mieltä puuduttava tylsyys. Suomessa on lopulta aika vähän jänskäalueita, missä tapahtuu.

Totta puhut. Työskentelin lukion jälkeen vuoden vartijana, ja se tylsyys oli sanoinkuvaamatonta. Henkisesti hajottavampaa työtä saa hakea kuin sellainen, jossa ollaan vaan tyhjän panttina norkoilemassa, mutta täytyy kuitenkin olla aina valmiina toimimaan vaikka toimintaa tulee ehkä kerran kuussa jos sitäkään. 

Vartijana voi tietysti päästä mielenkiintoisiinkin paikkohin, mutta jos ei ole todella rautaista osaamista, siihen vaaditaan joko suhteita tai tuuria. Suhteet voi säilyä eläkeikään asti, mutta tuuri loppuu varmasti aikanaan ja sen jälkeen edessä on alanvaihto tai henkinen lobotomia. 

Vierailija
89/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuvasti inisemällä huonosta palkasta ja kiireestä hoitajat ovat menettäneet sen vähäisenkin alan arvostuksen. 

Alan vaihtaminen sairaanhoitajan koulutuksella ei ole helppoa, vaatii uuden ammatin opiskelua melkein aina. Varsinkin naiset käyttävät opiskeluun aikaa työhistoriansa aikana jopa enemmän kuin varsinaiseen työntekoon. Se on kovin vaikeaa löytää se "mun juttu"!! Ilmainen koulutus mahdollistaa paljon resurssien tuhlausta!

Vierailija
90/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkuvasti inisemällä huonosta palkasta ja kiireestä hoitajat ovat menettäneet sen vähäisenkin alan arvostuksen. 

Alan vaihtaminen sairaanhoitajan koulutuksella ei ole helppoa, vaatii uuden ammatin opiskelua melkein aina. Varsinkin naiset käyttävät opiskeluun aikaa työhistoriansa aikana jopa enemmän kuin varsinaiseen työntekoon. Se on kovin vaikeaa löytää se "mun juttu"!! Ilmainen koulutus mahdollistaa paljon resurssien tuhlausta!

Mutta haluaisitko oikeasti, että sinua, lastasi tai vanhempiasi hoitaisi joku työhönsä vidduuntunut hoitaja? 

Vierailija
91/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan kassaksi olen vaihtanut minä. Kun teen vuorotyötä, niin en edes oaljon palkassa häviä. Aina pääsee tauoille, ja työstä pois, kun vuoro loppuu. Ja en ole vastuussa ihmisen hengestä. Voin harkita alalle palaamista, jos palkka on kunnollinen ja työolot toisenlaiset, esim riittävästi henkilökuntaa, muuten en.

Vierailija
92/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiedän ainakin: lääkärin, hr-päällikön, yliopisto-opettajan, amisopettajan, suomi toisena kielenä-opettajan, psykologin, työnohjaajan, palvelukodin johtajia, insinöörin ja useampia farmaseutteja, joilla on myös sairaanhoitajan koulutus. Kaikki on toki opiskelleet myös muuta sh-koulutuksen lisäksi, mutta kyllähän hoitajakoulutus antaa hyvän pohjan moneen hommaan.

Ja keskimäärin alanvaihtajat taitaa työllistyä aika hyvin kun ei ole aukkoja cv:ssä vaan antaa itsestään ahkeran ja oppimishaluisen kuvan. Ainakin jos vertaa vastavalmistunutta, jolla ei ole vielä työkokemusta mistään ja semmoista, jolla on jo muutaman vuoden kokemus hoitoalalta ja on ehkä opintojen ohellakin käynyt töissä.

Vierailija
93/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä opiskelin toisen AMK-tutkinnon monimuotona. Sairaanhoitajana on helppo saada keikkatöitä milloin haluaa, ja tein n. 10 työpäivää per kuukausi opintojen ohella. Kun ei ole vielä perhettäkään elätettävänä, niin pärjäsin ihan hyvin opiskeluajan.

Ei ole kaduttanut hetkeäkään. Nyt minulla on työpaikka, jossa viihdyn. On hyvä työilmapiiri ja sopiva työmäärä.

Täällä toinen uuden ammatin monimuotona opiskellut. Ap ilmeisesti ajattelee, että sairaanhoitajan koulutuksella lähtisi muihin tehtäviin, mutta moni tosiaan opiskelee uuden ammatin ja menee sitten niihin töihin. Mä pääsin jo kesken opiskelujeni toisen alan töihin eli ei tarvinnut odotella edes valmistumiseen asti. 

Onpa tämä ketju venähtänyt! Kolme sivua on lukematta, mutta kommentoin jo tässä kohdassa.

Esitin alkuperäisen kysymyksen juuri sen vuoksi, että jatkuvasti uutisoidaan sairaanhoitajien joukkopaosta. Jos uutisissa mainittaisiin, että hoitajat kouluttautuvat uusille aloille, en olisi kysellyt mitään. Kun ei kuitenkaan ole mainittu, olen ihmetellyt sitä, mistä sairaanhoitajan koulutuksella löytyy niin paljon työpaikkoja; SH:n koulutus on hyvä koulutus, mutta ei sillä luulisi kuljettavan kovin pitkälle terveydenhoidon alueelta. Tiedonpuutteeni on tullut korjatuksi, kiitos.

Nyt sitten jää ihmeteltäväksi se, miten nykytilanteessa pystytään hankkimaan toinen koulutus. Opiskelemaan pääsee, mutta syödäkin pitää.

Ap

Vierailija
94/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nykyään tuotantotalouden insinööri ja palkkaa tuplasti enemmän ja päivätyö joustavalla työajalla :) voin sanoa pääseväni helpommalla.

Vierailija
95/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytä vähemmän

Tiedätkö, ei kiinnosta sinun tai muiden mielipiteet. Kun kerta olet noin kateellinen hoitajille, niin opiskele itse hoitajaksi. Me emme inise , media inisee, me vaihdamme alaa. Ihan yhtä helppo hoitajan ja naisen on vaihtaa alaa, kuin kenen muuntahansa.

Vierailija
96/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupan kassaksi olen vaihtanut minä. Kun teen vuorotyötä, niin en edes oaljon palkassa häviä. Aina pääsee tauoille, ja työstä pois, kun vuoro loppuu. Ja en ole vastuussa ihmisen hengestä. Voin harkita alalle palaamista, jos palkka on kunnollinen ja työolot toisenlaiset, esim riittävästi henkilökuntaa, muuten en.

Pakko kyllä huomauttaa, ettei siellä kaupassakaan aina noin vaan tauoille pääse. Työkin voi olla stressaavaa ja veemäistä, mutta juu ei ole ihmishenget vaarassa ja vähemmällä pään käyttämisellä saa vain vähän huonompaa palkkaa.

Vierailija
97/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömät eivät näihn hommiin lähde.  Esim. eläkellee jääneet laitosapulaiset  sekä usein jopa hoitsutkin eläköidyttyään tekevät mielellään keikkaa tiskareina, koska työ kevyempää kuin hoitsuna nostella painavia, usein todella  ylipainoisi,a liikuntakyvyttömiä asukkaita.

Joo se on totta että eläkeläiset tekee keikkaa mielellään tutussa työympäristössä ja ihan varmasti sinne palkataan mieluummin se tuttu eläkeläinen kuin Vento vieras. Ja kyllä eläkeläiset tekee keikkaa ihan hoitotyössäkin. Nyt kuitenkin oli kyse siitä että sinne palkattaisiin ihan kuka tahansa eläkeläinen joka ennen eläköitymistään ei ole ollut päivääkään ko paikassa työssä. Ei palkata.

Vierailija
98/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä opiskelin toisen AMK-tutkinnon monimuotona. Sairaanhoitajana on helppo saada keikkatöitä milloin haluaa, ja tein n. 10 työpäivää per kuukausi opintojen ohella. Kun ei ole vielä perhettäkään elätettävänä, niin pärjäsin ihan hyvin opiskeluajan.

Ei ole kaduttanut hetkeäkään. Nyt minulla on työpaikka, jossa viihdyn. On hyvä työilmapiiri ja sopiva työmäärä.

Täällä toinen uuden ammatin monimuotona opiskellut. Ap ilmeisesti ajattelee, että sairaanhoitajan koulutuksella lähtisi muihin tehtäviin, mutta moni tosiaan opiskelee uuden ammatin ja menee sitten niihin töihin. Mä pääsin jo kesken opiskelujeni toisen alan töihin eli ei tarvinnut odotella edes valmistumiseen asti. 

Onpa tämä ketju venähtänyt! Kolme sivua on lukematta, mutta kommentoin jo tässä kohdassa.

Esitin alkuperäisen kysymyksen juuri sen vuoksi, että jatkuvasti uutisoidaan sairaanhoitajien joukkopaosta. Jos uutisissa mainittaisiin, että hoitajat kouluttautuvat uusille aloille, en olisi kysellyt mitään. Kun ei kuitenkaan ole mainittu, olen ihmetellyt sitä, mistä sairaanhoitajan koulutuksella löytyy niin paljon työpaikkoja; SH:n koulutus on hyvä koulutus, mutta ei sillä luulisi kuljettavan kovin pitkälle terveydenhoidon alueelta. Tiedonpuutteeni on tullut korjatuksi, kiitos.

Nyt sitten jää ihmeteltäväksi se, miten nykytilanteessa pystytään hankkimaan toinen koulutus. Opiskelemaan pääsee, mutta syödäkin pitää.

Ap

Hoitajan on helppo tehdä keikkatöitä. Keikkatöitä saatetaan jopa maksaa parempaa tuntipalkkaa ja muutenkin, jos tekee vaikka muutaman sunnuntai-illan tai viikonloppu yön niin niistä saa ihan kivasti eikä hirveästi haittaa opiskelua. Tottakai perheellisen ihmisen alanvaihto vaatii enemmän miettimistä ja suunnittelua kuin perheettömän, mutta hoitajien perheissä vuorotöihin ja epäsäännöllisiin työaikoihin on totuttu muutenkin.

Vierailija
99/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin rehellisesti olen kertonut nuorille naisenaluille, jotka haluavat lähi- tai sairaanhoitajaksi, että mitä se duuni on. Kaikki eivät pääse sinne leikkaussaliin tai teho-osastolle, ei ole sitä Syke-sarjan hienoutta, hoitajat eivät juokse käytävillä pelastamassa ihmisiä, ensihoitajaksi pääseminen vaatii eri koulutuksen jne. Moni nuori lähihoitajaksi haluava hekumoi, kuinka haluaa päästä mielenterveys- ja päihdepuolelle, mutta todellisuus on muuta ja töitä on tarjolla sinne vanhus-, vammais- tai varhaiskasvatuspuolelle, joka ei ole niin cool. Palkat ei kohtaa työn vaativuuden kanssa, se vuorotyö ei todellakaan tunnu loppuviimein jokaisella "omalta jutulta" ja kuluttaa henkisesti ja fyysisesti.

Vierailija
100/491 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hoitajankin koulutuksella voi työllistyä esim Kelaan, moniin sote-alan koulutus- ja suunnittelutehtäviin, lääke-edustajaksi, lääketeollisuuteen jne. Jotkut ryhtyy myös yrittäjiksi tai esim perhehoitajiksi. Tai ainakaan ei kokonaan uutta tutkintoa tarvitse vaan työn ohessa lisäopiskelu riittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme