Sairaanhoitajat lähtevät joukolla sairaanhoitajan hommista - mutta minne?
Sairaanhoitajat ovat kuulemma vyörymässä pois sairaanhoitajan työstä. Lehdissä tietenkin kerrotaan näitä menestystarinoita: yksi yrittää päästä lukemaan lääkäriksi ja toinen on perustanut menestyvän yrityksen. Mutta mihin ne muut sairaanhoitajat lähtevät? Ne tavalliset?
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/6f46bd51-467c-41d2-9d01-c7345e609f78
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/5927c44b-6411-4f0e-ad8b-b2976a83303a
Kommentit (491)
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin nopean amistutkinnon paremman palkan perässä ja jätin sairaanhoitajan työt. Nyt olen metsäkoneenkuljettaja, teen hommaa jossa voi vetää päivän aivot narikassa nappia painellen mukavassa kopissa ja tienaan 3500€/kk netto.
Ei tullut sairaanhoitajan palkoilla ikinä tuollaista palkkaa ja työ oli aivan helvetisti raskaampaa kuin tämä. En kadu lähtöä alalta.
Tuo palkka juoksee niin kauan kuin töitä riittää. Riittääkö motokuskeille töitä läpi vuoden?
Kaikista noista "hoitajat vaihtaa joukoittain alaa" -jutuista saa usein sen käsityksen, että ottavat lopputilin ja siirtyvät vaan suorilta tekemään jotain muuta hommaa, vaikka eihän se niin useinkaan ole. Moni opiskelee kokonaan uuden ammatin ja tekee siinä sivussa vielä pitkäänkin niitä hoitajan töitä keikkaillen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähipiiristä kolme tapausta on lähtenyt pois sairaanhoitajan hommasta. Yksi meni ala-asteen kouluun sairaiden lasten koulunkäyntiavustajaksi. Toinen kouluttautui putkimieheksi amiksessa ja kolmas raksalle amiksen kautta myös. Kaikki kolme ovat tyytyväisiä uusiin hommiinsa, mielekästä ja kevyempää hommaa.
Ai että raksalla ja putkimiehenä työt ovat kevyempiä kuin hoitajana?
Kyllä. Raksalla 10v työkokemus ja nyt lähihoitaja. Raksalla ei ollut yhtään niin fyysistä kuin täällä. Kaipasin vaihtelua mutta vaihdan kyllä tämän työpöydän jälkeen takaisin raksalle.
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin nopean amistutkinnon paremman palkan perässä ja jätin sairaanhoitajan työt. Nyt olen metsäkoneenkuljettaja, teen hommaa jossa voi vetää päivän aivot narikassa nappia painellen mukavassa kopissa ja tienaan 3500€/kk netto.
Ei tullut sairaanhoitajan palkoilla ikinä tuollaista palkkaa ja työ oli aivan helvetisti raskaampaa kuin tämä. En kadu lähtöä alalta.
Metsäkoneenkuljettajien keskipalkka on noin 2700e/kk brutto....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tullut sairaanhoitajan palkoilla ikinä tuollaista palkkaa ja työ oli aivan helvetisti raskaampaa kuin tämä. En kadu lähtöä alalta.Tuo palkka juoksee niin kauan kuin töitä riittää. Riittääkö motokuskeille töitä läpi vuoden?
Riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tullut sairaanhoitajan palkoilla ikinä tuollaista palkkaa ja työ oli aivan helvetisti raskaampaa kuin tämä. En kadu lähtöä alalta.Metsäkoneenkuljettajien keskipalkka on noin 2700e/kk brutto....
Keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Metsäkoneenkuljettaja on 3 209 euroa kuukaudessa.
Palkka oli yksityisellä sektorilla 3 209 € (162 yksittäistä palkkaa).
Hoitajan koulutuksella ja laskupäällä 2700 euron bruttopalkka saadaan muuttumaan 3500 euron nettopalkaksi :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koodareiksi. Kuka vaan oppii koodaamaan.
Tähän! Koodareille on aina työtä ja palkka kaksinkertanen hoitsuun verrattuna.
Eiköhän tuo ensimmäinen kommentti ollut sarkasmia. Aika moni on yrittänyt koodausta ja siirtynyt sairaanhoitajiksi, tiedän itsekin useita. Toki jos lahjakkuutta löytyy niin miksipäs ei, tosin en usko että juuri kukaan matemaattisesti lahjakas olisi mieluummin alkanut sairaanhoitajaksi alunperin, koska usein matemaattisesti lahjakkaat eivät ole taas sosiaalisesti niitä ketterimpiä.
Vierailija kirjoitti:
Minä työllistyin lääkealan yritykseen. Ei vuorotyötä, vapaat viikonloput ja palkkaa reilusti lisää;) ihan tavis olen;)
Olet onnekas, mutta tuollaisia työpaikkoja ei ole täyttämättä tuhansittain.
Olen sitä mieltä että jokainen halajava saa vaihtaa työpaikkaa. Mutta realiteetit on että työpaikkoja ei ole hirveästi tarjolla, etenkään keskitason palkalla ja vakityöpaikalla. Olen KTM ja vaikka oma koulutus ja työkokemus antaa valmiudet erilaisiin työtehtäviin, koen vaihtoehtoja olevan käytännössä hyvin rajoitetusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähipiiristä kolme tapausta on lähtenyt pois sairaanhoitajan hommasta. Yksi meni ala-asteen kouluun sairaiden lasten koulunkäyntiavustajaksi. Toinen kouluttautui putkimieheksi amiksessa ja kolmas raksalle amiksen kautta myös. Kaikki kolme ovat tyytyväisiä uusiin hommiinsa, mielekästä ja kevyempää hommaa.
Niin.
Hoitajana tarvii esimerkiksi vanhuspuolella yksin nostella ja siirrellä painavia, huonokuntoisia, usein yhteistyöhaluttomia/-kyvyttömiä ihmisiä. Hoitajan homma on todella raskasta vanhuspuolella, kun 50-100kg painavaa asiakas tarvii yksin vaikka käyttää vessassa, vaihtaa vaatteet tms.. Ei tommoseen ole nykyään aikaa kenelläkään auttaa, vaan tommonen tehdään yksin.
Joku 25kg laastisäkin siirtely on lepolomaa verrattuna hoitajan hommaan. Hoitajan "laastisäkki" voi painaa sen 100kg tai enemmänkin.
Minä vaihdoin sairaanhoitajan työn kassamyyjän työhön. Palkka tippui reilusti, mutta elämänlaatu parani. Ei tarvitse enää stressata, että tekisi jonkun hengenvaarallisen virheen eikä miettiä työasioita vapaa-ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Olisit nyt valehdellu palkan edes suunnilleen oikealle hehtaarille niin olisi vähän uskottavampaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisläheistä työtä on helpohko nykyisin saada eli hr, myyntiedustus, markkinointi ja paljon muita samaan nippuun sopivia töitä. Eli käytännössä introvertin painajaisia.
No ei todellakaan ole :D Kaikkiin noihin on enemmän hakijoita kuin otetaan ja markkinoinnin ja HR:n hommiin riittää tradenomeja ja kauppatieteilijöitä jonoksi asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tullut sairaanhoitajan palkoilla ikinä tuollaista palkkaa ja työ oli aivan helvetisti raskaampaa kuin tämä. En kadu lähtöä alalta.Olisit nyt valehdellu palkan edes suunnilleen oikealle hehtaarille niin olisi vähän uskottavampaa.
Kannattaa siirtyä sieltä kaupungilta yksityiselle hommiin.
Keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Metsäkoneenkuljettaja on 3 209 euroa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisläheistä työtä on helpohko nykyisin saada eli hr, myyntiedustus, markkinointi ja paljon muita samaan nippuun sopivia töitä. Eli käytännössä introvertin painajaisia.
No ei todellakaan ole :D Kaikkiin noihin on enemmän hakijoita kuin otetaan ja markkinoinnin ja HR:n hommiin riittää tradenomeja ja kauppatieteilijöitä jonoksi asti.
Toki ne yritykset pitää olla terveydenhuoltoalaa läheltä liippaavilla aloilta. Omalla sektorilla myyntiedustajia haetaan ihan jatkuvasti, palkkaus on todella hyvä, myyntialue koko Suomi (eli koronan jälkeen ainakin tiedossa matkustelua) ja henkilöiden vaihtuvuus on todella tiheää. Ei ihan yhtä paha kuin puhelinmyynnissä, mutta firmojen välillä pomppiminen on todella yleistä ja alalta lähtee ihmisiä nopeasti pois yhtä paljon kuin tulee sisään.
Minä siirryin varastohommiin. En ehkä loppuikää tätä tee, mutta sairaanhoitajaksi en palaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tullut sairaanhoitajan palkoilla ikinä tuollaista palkkaa ja työ oli aivan helvetisti raskaampaa kuin tämä. En kadu lähtöä alalta.Olisit nyt valehdellu palkan edes suunnilleen oikealle hehtaarille niin olisi vähän uskottavampaa.
Kannattaa siirtyä sieltä kaupungilta yksityiselle hommiin.
Aijaa, no sun kannattais opetella mitä tarkoittaa brutto ja netto. 3500e/kk netto tarkoittaa jotain 5500+e/kk brutto.
Suomessa on aika iso ero sillä onko palkka ennen vai jälkeen verojen. Kannattaisi pikkuhiljaa opetella näiden sanojen merkitykset.
No minä lähdin työkyvyttömyyseläkkeelle. Valmistuin - 93. Jos terveyttä olisi riittänyt, olisin lähtenyt lukemaan farmaseutiksi tai jotain ihan muuta, tyyliin hyllyttämään kauppaan tuotteita. Ja kyllä, meitä lähtijöitä on PALJON! Olosuhteet sairaanhoitajan työssä ovat muuttuneet 10-15 vuoden aikana sietämättömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista noista "hoitajat vaihtaa joukoittain alaa" -jutuista saa usein sen käsityksen, että ottavat lopputilin ja siirtyvät vaan suorilta tekemään jotain muuta hommaa, vaikka eihän se niin useinkaan ole. Moni opiskelee kokonaan uuden ammatin ja tekee siinä sivussa vielä pitkäänkin niitä hoitajan töitä keikkaillen.
Juuri näin. Sairaanhoitajan koulutuksella uskaltaa myös lähteä vaihtamaan alaa, koska tietää, että jos uudelta alalta ei löydykään töitä, aina löytyy sairaanhoitajan hommia. Opiskeluaikanakin voi tehdä keikkatöitä eikä siten tarvitse ottaa opintolainaakaan.