Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sairaanhoitajat lähtevät joukolla sairaanhoitajan hommista - mutta minne?

Vierailija
26.09.2021 |

Sairaanhoitajat ovat kuulemma vyörymässä pois sairaanhoitajan työstä. Lehdissä tietenkin kerrotaan näitä menestystarinoita: yksi yrittää päästä lukemaan lääkäriksi ja toinen on perustanut menestyvän yrityksen. Mutta mihin ne muut sairaanhoitajat lähtevät? Ne tavalliset?

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/6f46bd51-467c-41d2-9d01-c7345e609f78
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/5927c44b-6411-4f0e-ad8b-b2976a83303a

Kommentit (491)

Vierailija
381/491 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten  ihmiset  kehtaa joka viiko haukkua  sairaanhoitajia  äääliöiksi. Kyllä  esim.röntgenhoitajlla  on  ihan mukavia työpaikkoja tarjolla.  On ykstyisiä lääkäriasemia ja  suuria  sairaaloita  ainakin  Husin aluella.   Eikä  yhdelläkään ole  lääkelaskut eikä muukaan  matikkaa  sisältävä tuottanut  ongelmia.  Kavereita on todella  paljon myös lääketieteen  tekniikan parissa  töissä. Firmat  kouluttavat lisää ja saa matkustella  työssään jos haluaa. Ja miksi ei muka työstä voi noin vain  lähteä, eihän kaikki ole  vakituisessa  virassa kiinni, eikä haluakkaan. Tottakai voi vaihtaa alaa. Tiedän 2  kurssikaveria  jotka  ovat  tosiaan  koodareina..Ovat olleet aina  matikassa  huippuhyviä. Tiedän  yhden joka  elää  sijottajana, joskus tekee  sairaalassa pätkiä  mangneetin   ja  CT :n  hoitajana tai  sädehoidossa  antaa sädehoitoa  kun on sielläkin jo  ehtinyt olla nuorempana  töissä. Koko hoitoala on niin mielekiintoinen ja tekniikka  kehittyy  valtavasti.   On myös niitä jotka viihtyy päivystyksessä kun siellä  yöllisessä  sairaalassa on  tuttujen kanssa ihan omanlaisensa tunnelma.

Vierailija
382/491 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin aikoinaan ihan tavallinen sairaanhoitaja, tosin siitä on jo viisitoista vuotta. Nykyään olen sosiaalityöntekijä (VTM).

Alalta kuin alalta voi lähteä esim. hakemalla opiskelemaan. Niin itse tein. Sairaanhoitajilla on ihan samat mahdollisuudet hakeutua opiskelemaan kuin kaikilla muillakin ihmisillä. 

Totta kai voi, mutta nämä alanvaihtajat ovat outo juttu. Melkein joka alalla on pulaa työpaikoista, ja nyt muka sairaanhoitajien laumoille löytyy töitä muilta aloilta. Yksittäisiä en ihmettele, mutta tällaisen joukkopaon määränpää askarruttaa. Vai onko lähtö vain puhetta ja todellisia lähtijöitä vain satunnaisesti?

Ap

Sulla joku agenda tässä?

Puhu ihan suoraan vaan, en jaksaisi lukea rivien välistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/491 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkoja verrataan AINA bruttona, ei nettona.

Bruttopalkkojen vertailu on hämäävää. Mieheni tienaa bruttona kaksi kertaa enemmän kuin minä, mutta käteen jäävissä summissa ero on paljon pienempi.

Elämän kannaltahan yksilölle oleellista on se, mitä käteen jää, eikä se, paljonko kukin valtiolle veroja maksaa.

Tätäpä juuri meinasin. Hoitaja vaihtaisi minun duuniin niin se edellyttäisi n 4 vuotta opiskelua, eli ansionmenetykset nettona ehkä 100k€ opiskelun ajalta. Sitten aloittaisi alani töissä, jolloin uskallan arvata, että ainakin 5-6 vuotta kuluisi ennen kuin ansio nousisi yli hoitajan ansioiden. Siis jos etenisi urallaan esimiestasolle. Sitten kun pääsisi minun 4500 eur bruttoansioihin niin nettoansio olisi n 3000 euroa. Eli vajaan 1000 euroa enemmän kuin hoitajan työssä. Summa summarum, 100 kuukautta kuluisi ottaessa kiinni tuota opiskelun aikaista ansionmenetystä, ensimmäisten "harjoittelu"vuosien jälkeen siis. 

Työ on toki päivätyötä, ylityöstä ei makseta ja sitä on usein, liukumat pidetään vapaana tunti tunnista sitten kun onnistuu. Lomaa on korkeintaan 4 viikkoa kesällä ja viikko talvella. 

Saattaisi moni asia tulla pettymyksenä, ainakin minun alalleni siirtyessä, vaikka bruttopalkka itsessään kuulostaisikin houkuttelevalta.

Vierailija
384/491 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajat uudelleenkoulutautuvat, insinöörinä palkka on parempi ja työtahti aivan toista luokkaa.

Näen muutamankin insinööritoimiston palkkatietoja ihan päivittäin.

Peruspalkat vertailukelpoisia hoitajien kanssa, mutta ei mitään lisiä.

Missä insinööritoimistossa palkat on 2400-2600 euroa kuussa? Se vastaa hoitajien palkkaa ilman lisiä.

Monessakin lähtöpalkat ovat tuolla tasolla.

Vastaavia palkoja näkee lakitoimistoissakin. Niissä toki työkokemus nostaa palkkoja siten reippaasti.

On ihan urbaani myytti että insinööri tienaa aina vähintään 4-5k ja juristi vähintään 6-7k.

Olen arkkitehti, ja vasta nelikymppisenä palkkani oli 4000, ja ihan linjassa kollegojen ja insinöörien kanssa. Suurin osa ei ikinä päädy päälliköksi, jolla saisi ehkä tuon 5000 jos hyvin käy. Moni päällikkökään ei saa sitä.

Vierailija
385/491 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bruttopalkkojen vertailu on hämäävää. Mieheni tienaa bruttona kaksi kertaa enemmän kuin minä, mutta käteen jäävissä summissa ero on paljon pienempi.

Elämän kannaltahan yksilölle oleellista on se, mitä käteen jää, eikä se, paljonko kukin valtiolle veroja maksaa.

Kyllä se brutto vaan vaikuttaa aika paljon esim siihen, paljonko saa aikanaan eläkettä tai  paljonko saa äitiyspäivärahaa tai sairaspäivärahaa. 

Kyllä, jos olisin opiskellut sairaanhoitajaksi ja välttänyt pitkät opinnot sekä urani alkuaikojen työttömyyden, olisin tienannut jo paljon suuremman eläkkeen.

Noh, valintoja.

Vierailija
386/491 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, miksi kovasti puhutaan palkoista. Mutta ei palkka ole ainoa syy, miksi joku haluaa vaihtaa alaa. Ekan äitiyslomani jälkeen oli vielä kohtuullisen helppoa saada sijaisuuksia, joissa ei ollut vuorotyötä. Sopi oikein hyvin pienen lapsen vanhemmalle. Kuitenkin yhä enemmän oli tarjolla vain vuorotyötä, joten lopetin sairaanhoitajan hommat ja menin töihin, jossa palkkani oli pienempi kuin sairaanhoitajana. Mulle oli kuitenkin palkkaa tärkeämpää työaika klo 8-16 ja viikonloput aina vapaat. 

Vierailija
387/491 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätäpä juuri meinasin. Hoitaja vaihtaisi minun duuniin niin se edellyttäisi n 4 vuotta opiskelua, eli ansionmenetykset nettona ehkä 100k€ opiskelun ajalta. Sitten aloittaisi alani töissä, jolloin uskallan arvata, että ainakin 5-6 vuotta kuluisi ennen kuin ansio nousisi yli hoitajan ansioiden. Siis jos etenisi urallaan esimiestasolle. Sitten kun pääsisi minun 4500 eur bruttoansioihin niin nettoansio olisi n 3000 euroa. Eli vajaan 1000 euroa enemmän kuin hoitajan työssä. Summa summarum, 100 kuukautta kuluisi ottaessa kiinni tuota opiskelun aikaista ansionmenetystä, ensimmäisten "harjoittelu"vuosien jälkeen siis. 

Työ on toki päivätyötä, ylityöstä ei makseta ja sitä on usein, liukumat pidetään vapaana tunti tunnista sitten kun onnistuu. Lomaa on korkeintaan 4 viikkoa kesällä ja viikko talvella. 

Saattaisi moni asia tulla pettymyksenä, ainakin minun alalleni siirtyessä, vaikka bruttopalkka itsessään kuulostaisikin houkuttelevalta.

Miksi tätäkin pitää alapeukuttaa? Lista faktoja, jotka ei välttämättä tule mieleen -tai ole edes tiedossa - jos ei ole muilta aloilta kokemusta.

Onko realistismi jotenkin alapeukutettava asia? Eikö alaa vaihtaessa kannattaisi ajatella plussat ja miinukset mahdollisimman realistisen vertailutiedon pohjalta?

Mulle on aivan sama vaihtaako joku alaa eipä silti. Olen itsekin miettinyt, että jossain vaiheessa downshiftaan oikein huolella johonkin helpompaan työhön. Tai koitan saada edes vuorotteluvapaan. Nytkin on kesäloman jälkeen 21 viikon työputki, jossa välissä 1 kolmepäiväinen viikonloppu, siis itsenäisyyspäivä. Muuten töissä vähintään 8/5

Vierailija
388/491 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju kertoo siitä etteivät sairaanhoitajat ihan tajua missä työmarkkinoilla mennään.

Yhäkin, ignooraan yksittäiset menestystarinat ihan heti. Sama on ollut kaikkialla. Raksalla kesätöissä kaikilla alanvahitajilla oli oma virma ja rutosti rahaa. Pankissa kaikki alanvaihtajat olivat hyvin tienaavia yksityspankkiireja (=myyntimiehiä, niin kuin myöhemmin opin), sijoittajia tai pokerinpelaajia. Sama kuvio aina.

Melko lyhyet opinnot ja suoraan hommiin joilla tienaa vallan mukavasti. Ja jotenkin teillä on semmoinen luulo että joku 2500+lisät on p*ska palkka ja saman saisi istumalla jossain kivassa sisätyössä jossa ei ole stressiä. Joka alalla on omat harhaluulonsa, ja hoitoalalla se tuntuu olevan tämä.

Ihmettelen missä maailmassa te elätte? Täällä sotekuplan ulkopuolella työpaikat ovat kiven alla, vastaavalla koulutuksella ja kokemuksella on järjestään tyydyttävä palkkoihin joilla ei kisata hoitajien kanssa, ja stressi on itsestäänselvyys. Yhtä hyvin tai paremmin palkattu työ on joko erittäin vaativaa ja kovalla alalla, tai raskasta ja likaista "äijä"hommaa jota todella harva sotepuolen ihminen haluaa. Ei sitä 2 500 eur/kk palkkaakaan (ilman lisiä) heittämällä saada.

Ja kukaan ei ole toistaiseksi kertonut mitkä ovat niitä aloja jotka vetävät hoitajia? Esimerkit ovat laidasta laitaan, ja menestystarinat niitä viiden ällän insinööriluonteisia henkilöitä.

Vierailija
389/491 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

3,5v AMK-opinnot

12kk lisäopinnot

12kk työttömyyttä

6kk harjoittelijana

6kk osa-aikaisena

= 6,5v kituuttamista

Aika vastaava historia on useimmilla oman alan ihmisillä. Töihin ei pääse ilman todistetta ammattitaidosta. Tutkinto ei riitä. Sama ilmiö alkaa olle todella monella alalla, pitää olla työkokemusta ennen kuin saa työpaikan, ja sitä hankitaan miten kyetään.

Asiantuntijatyö, palkka 2550 eur/kk. Ei lisiä. Etuuksina pari liikuntaseteliä ja kahvit työpaikan puolesta. Kiireinen ja stressaava työ, työajat joustaa lähinnä työnantajan tarpeiden mukaan.

Vierailija
390/491 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3,5v AMK-opinnot

12kk lisäopinnot

12kk työttömyyttä

6kk harjoittelijana

6kk osa-aikaisena

= 6,5v kituuttamista

Aika vastaava historia on useimmilla oman alan ihmisillä. Töihin ei pääse ilman todistetta ammattitaidosta. Tutkinto ei riitä. Sama ilmiö alkaa olle todella monella alalla, pitää olla työkokemusta ennen kuin saa työpaikan, ja sitä hankitaan miten kyetään.

Asiantuntijatyö, palkka 2550 eur/kk. Ei lisiä. Etuuksina pari liikuntaseteliä ja kahvit työpaikan puolesta. Kiireinen ja stressaava työ, työajat joustaa lähinnä työnantajan tarpeiden mukaan.

Ja unohdin lisätä että 10v työkokemuksella.

Alkupalkka oli 2 200 eur/kk.

Vierailija
391/491 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3,5v AMK-opinnot

12kk lisäopinnot

12kk työttömyyttä

6kk harjoittelijana

6kk osa-aikaisena

= 6,5v kituuttamista

Mistähän *asiantuntijatyöstä* muka on kyse? Itse teen oikeaa asiantuntijatyötä ja palkka on kaksinkertainen tuohon nähden eikä edes mikään hyvä.

Vierailija
392/491 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3,5v AMK-opinnot

12kk lisäopinnot

12kk työttömyyttä

6kk harjoittelijana

6kk osa-aikaisena

= 6,5v kituuttamista

Minkä alan asiantuntijatyö tuo on? Outoa muuten, että monella muulla alalla amk-koulutuksella pääsee asiantuntijaksi, ja sairaanhoitajat joutuvat suorittavaan työhön ”duunareiksi” ilman mitään asiantuntija-statusta tai -etuja, vaikka taustalla on yhtä pitkä koulutus.

Vierailija
393/491 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3,5v AMK-opinnot

12kk lisäopinnot

12kk työttömyyttä

6kk harjoittelijana

6kk osa-aikaisena

= 6,5v kituuttamista

Minkä alan asiantuntijatyö tuo on? Outoa muuten, että monella muulla alalla amk-koulutuksella pääsee asiantuntijaksi, ja sairaanhoitajat joutuvat suorittavaan työhön ”duunareiksi” ilman mitään asiantuntija-statusta tai -etuja, vaikka taustalla on yhtä pitkä koulutus.

Niin ja vaikka käytännössä työtehtäviin sisältyy vahva asiantuntijuuden vaatimus ja osaaminen. Silti sairaanhoitajista täälläkin on puhuttu halveksien työn suorittajina.

Vierailija
394/491 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3,5v AMK-opinnot

12kk lisäopinnot

12kk työttömyyttä

6kk harjoittelijana

6kk osa-aikaisena

= 6,5v kituuttamista

No meillä ei ole hoitoalan työpaikassa edes sitä kahvia. Itse pitää sekin tuoda. 

Vierailija
395/491 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen Britanniaan ajamaan rekkaa. Jos sinne eurooppalaiset vielä kelpaa.

Vierailija
396/491 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3,5v AMK-opinnot

12kk lisäopinnot

12kk työttömyyttä

6kk harjoittelijana

6kk osa-aikaisena

= 6,5v kituuttamista

Mistähän *asiantuntijatyöstä* muka on kyse? Itse teen oikeaa asiantuntijatyötä ja palkka on kaksinkertainen tuohon nähden eikä edes mikään hyvä.

vaihtelu on selvästi suurta. Kerrothan vielä missä alkupalkka on 4400 ja 10 vuoden kokemuksella ollaan asiantuntijoina yli 5000 euron. Mulla oli alkupalkka 2050 eur, muistan tämän hyvin, koska se tuntui isolta rahalta silloin. Aikaa on toki kulunut 17 vuotta. Nyt hieman alle 4500 ja keskijohdossa. Kaupallinen ala.

Tyhjäähän näistä on toki kinata kun alojen mediaaniansiot löytyy helposti netistä. Sitten kun vielä muistaa tosiaan että Suomessa marginaalivero rankaisee ja jo reilun 4000 bruttotuloilla saat luovuttaa yli kolmanneksen palkastasi kaikkeen yleishyödylliseen, niin voi arvioida opiskelujen kannattavuutta. Itse selvisin peruskoulun jälkeen 7 vuodella, mutta usein mietin kuinka vaikkapa sosiaalialan korkeakoulutetut jaksaa sen 9 vuotta kun on tiedossa, että tulevat ansiot on niukahkot.

Vierailija
397/491 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3,5v AMK-opinnot

12kk lisäopinnot

12kk työttömyyttä

6kk harjoittelijana

6kk osa-aikaisena

= 6,5v kituuttamista

Mitäkä ne on ne asiantuntijaedut? Siis verrattuna tarkoittamaasi suorittavaan työhön? 

Vierailija
398/491 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3,5v AMK-opinnot

12kk lisäopinnot

12kk työttömyyttä

6kk harjoittelijana

6kk osa-aikaisena

= 6,5v kituuttamista

vaihtelu on selvästi suurta. Kerrothan vielä missä alkupalkka on 4400 ja 10 vuoden kokemuksella ollaan asiantuntijoina yli 5000 euron. Mulla oli alkupalkka 2050 eur, muistan tämän hyvin, koska se tuntui isolta rahalta silloin. Aikaa on toki kulunut 17 vuotta. Nyt hieman alle 4500 ja keskijohdossa. Kaupallinen ala.

Tyhjäähän näistä on toki kinata kun alojen mediaaniansiot löytyy helposti netistä. Sitten kun vielä muistaa tosiaan että Suomessa marginaalivero rankaisee ja jo reilun 4000 bruttotuloilla saat luovuttaa yli kolmanneksen palkastasi kaikkeen yleishyödylliseen, niin voi arvioida opiskelujen kannattavuutta. Itse selvisin peruskoulun jälkeen 7 vuodella, mutta usein mietin kuinka vaikkapa sosiaalialan korkeakoulutetut jaksaa sen 9 vuotta kun on tiedossa, että tulevat ansiot on niukahkot.

Sosiaalialan yliopistotutkinnon suorittaneilla se peruspalkka on noin tonnin parempi kuin sairaanhoitajilla. Sitäkin pidetään matalapalkka-alana jostain syystä. Kuitenkin palstalogiikalla sairaanhoitajan palkka on hyvä.

Vierailija
399/491 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajan työ on kyllä asiantuntijatyötä ihan Tilastokeskuksen luokituksessa, mikä johtuu mm. työn vaatimasta koulutuksesta ja vaativuudesta.

Vierailija
400/491 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3,5v AMK-opinnot

12kk lisäopinnot

12kk työttömyyttä

6kk harjoittelijana

6kk osa-aikaisena

= 6,5v kituuttamista

Sosiaalialan yliopistotutkinnon suorittaneilla se peruspalkka on noin tonnin parempi kuin sairaanhoitajilla. Sitäkin pidetään matalapalkka-alana jostain syystä. Kuitenkin palstalogiikalla sairaanhoitajan palkka on hyvä.

Johtuu siitä ettei 3500€/kk ole mikään matalapalkka-ala.

Tuosta keskusteltiin jo. Jotenkin on syntynyt myytti että hoitajat ja opettajat ovat matalapalkkaisia, ja kaikkialla muualla tienaa 3000 eur/kk heti ja 4000-5000 eur/kk jos edes vilkaisee oppikirjoihin päin.