Sairaanhoitajat lähtevät joukolla sairaanhoitajan hommista - mutta minne?
Sairaanhoitajat ovat kuulemma vyörymässä pois sairaanhoitajan työstä. Lehdissä tietenkin kerrotaan näitä menestystarinoita: yksi yrittää päästä lukemaan lääkäriksi ja toinen on perustanut menestyvän yrityksen. Mutta mihin ne muut sairaanhoitajat lähtevät? Ne tavalliset?
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/6f46bd51-467c-41d2-9d01-c7345e609f78
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/5927c44b-6411-4f0e-ad8b-b2976a83303a
Kommentit (491)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo Iltalehden juttu oli ihan outo. Jankataan monta kertaa, että Janina halusi kätilöksi, ei sairaanhoitajaksi. Mutta sitten halusikin sairaanhoitajaksi ja nyt on sairaanhoitaja. Haluaa kuitenkin VAIHTAA ALAA ja aikoo opiskella lääkäriksi. Toimivatko lääkäri ja sairaanhoitaja muka eri alalla?
Suosittelen alanvaihtoa tuon jutun kirjoittajallekin.
Katos kun kätilöillä ja esim. terveydenhoitajilla on sairaanhoitajan pätevyys, niin työkkäri lähettää kolmetuhatta työhönosoituista jo ennen ensimmäistä työttömyyspävää. Paha mennä etsimään muita hommia tai jos etsii niin etsii omalla kustannuksella karenssissa. Irtisanomisaikaakin on varmaan sairaanhoitajilla sen verta, ettei voi heti ensi viikolla aloittaa, joten alanvaihto ei oikein helposti onnistu.
Uutinen:
Ei sinne työkkäriin ole mikään pakko itseään tunkea.
Erikseen tietty, jos aikoo oikeesti jäädä laakereilleen lepäämään..No, esim. kauppoihin on satoja hakijoita, ei töihin vain mennä. Hain 2 päivän osa-aikatyötä ja hakijoita oli 60.
Jos on noin kapea näkemys vaihtoehdoista työkkärin lisäksi, niin ehkä tosiaan kannattaa tyytyä olemaan osa-aikainen kaupantäti.
Olen palkkatukityössä tällä hetkellä. Työttömiä on palkkatuella tarhoissa lastenhoitajina, kouluissa koulunkäyntiavustajina, uimahalleissa uimavalvojina, hätäkeskuslaitoksella toimistotyössä, kaupungin puutarhatoimessa pihatöissä jne. jne. Tuo palkkatuki on 6 kuukautta ja sitten tulee uusi työtön tilalle.
Oletko kuullut oikeista töistä? Tuntemani hoitajat ovat opiskelleet lisää ja työllistyneet uusille aloille.
Eikö lastenhoito ole oikeaa työtä?
Se työtön tekee ihan samoja hommia kuin vakituiset. Työttömiä on myös sairaalassa palkkatuella esim. infossa ja hallintopuolella toimistotöissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo Iltalehden juttu oli ihan outo. Jankataan monta kertaa, että Janina halusi kätilöksi, ei sairaanhoitajaksi. Mutta sitten halusikin sairaanhoitajaksi ja nyt on sairaanhoitaja. Haluaa kuitenkin VAIHTAA ALAA ja aikoo opiskella lääkäriksi. Toimivatko lääkäri ja sairaanhoitaja muka eri alalla?
Katos kun kätilöillä ja esim. terveydenhoitajilla on sairaanhoitajan pätevyys, niin työkkäri lähettää kolmetuhatta työhönosoituista jo ennen ensimmäistä työttömyyspävää. Paha mennä etsimään muita hommia tai jos etsii niin etsii omalla kustannuksella karenssissa. Irtisanomisaikaakin on varmaan sairaanhoitajilla sen verta, ettei voi heti ensi viikolla aloittaa, joten alanvaihto ei oikein helposti onnistu.
Uutinen:
Erikseen tietty, jos aikoo oikeesti jäädä laakereilleen lepäämään..No, esim. kauppoihin on satoja hakijoita, ei töihin vain mennä. Hain 2 päivän osa-aikatyötä ja hakijoita oli 60.
Jos on noin kapea näkemys vaihtoehdoista työkkärin lisäksi, niin ehkä tosiaan kannattaa tyytyä olemaan osa-aikainen kaupantäti.
Olen palkkatukityössä tällä hetkellä. Työttömiä on palkkatuella tarhoissa lastenhoitajina, kouluissa koulunkäyntiavustajina, uimahalleissa uimavalvojina, hätäkeskuslaitoksella toimistotyössä, kaupungin puutarhatoimessa pihatöissä jne. jne. Tuo palkkatuki on 6 kuukautta ja sitten tulee uusi työtön tilalle.
Oletko kuullut oikeista töistä? Tuntemani hoitajat ovat opiskelleet lisää ja työllistyneet uusille aloille.
Se työtön tekee ihan samoja hommia kuin vakituiset. Työttömiä on myös sairaalassa palkkatuella esim. infossa ja hallintopuolella toimistotöissä.
Lisäksi työttömiä on kuntouttavassa työtoiminnassa sairaalan arkistossa ja työkokeilussa osastolla toimistotöissä.
Miten voit olla hoitaja, jos et pidä työttömiä ihmisenä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uutinen:
Miten noin ilkeästi puhuva ihminen voi olla hoitaja?
......onko Suomi sivistysvaltio.....enpä usko ,koska meidän isovanhemmat jäävät laitoksissa ilman inhimillistä hoitoa ja kohtaamista yksilöinä , toivon asiasta päättäviä tahoja kohtaavan saman kohtalon....
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaanhoitaja, opiskelen psykoterapeutiksi. Palkka triplaantuu ja saan päättää itse työaikani, eikä ole vaaraa että töitä ei riittäisi.
Ei taida ihan triplaantua. Psykoterapeutin keskiansio on melko tarkalleen 4000 euroa bruttona. Nettona se on noin 2800.
Sairaanhoitajan keskiansio on noin 3000 euroa bruttona. Nettona se on noin 2200.
Toki työajan saa päättää itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uutinen:
Miten noin ilkeästi puhuva ihminen voi olla hoitaja?
En ole hoitaja. Miksi niin luulet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaanhoitaja, opiskelen psykoterapeutiksi. Palkka triplaantuu ja saan päättää itse työaikani, eikä ole vaaraa että töitä ei riittäisi.
Hienoa kuunnella ihmisten ongelmia 8 tuntia päivässä.
Sun mielestä on varmaan hienompaa hoitaa huonolla palkalla ihmisten vaivoja ja tauteja ihmisruumiin eritteiden ja hajujen keskellä. Kiitoksena tulee uhkailuja ja valituksia, joskus nyrkistäkin.
Synnärillä ja joka osastolla, en usko.
Synnärillä sitä eritettä vasta riittääkin ja joka reiästä.
Vierailija kirjoitti:
Mä lähdin Norjaan sairaanhoitajaksi.
Hieno homma.
Olisi kiva kuulla miten Norjassa on mennyt.
Oletko oppinut kielen ja miten eläminen muuten siellä sujuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun mielestä on varmaan hienompaa hoitaa huonolla palkalla ihmisten vaivoja ja tauteja ihmisruumiin eritteiden ja hajujen keskellä. Kiitoksena tulee uhkailuja ja valituksia, joskus nyrkistäkin.
Ja et tietänyt tuota, kun menit töihin?
Niin, hoitajat ei vissiin itse synnytä.
Tarhassakin vaihdetaan vaippoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hoitajat itse on joskus sairaalahoidossa niin heillä ei tule mitään eritteitä vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, hoitajat ei itse synnytä ollenkaan niin kenenkään ei tarvitse heidän eritteitä
Eikä hoitajat vie lasta tarhaan niin kukaan ei joudu heidän lapsen vaippoja vaihtamaan.
vierass kirjoitti:
......onko Suomi sivistysvaltio.....enpä usko ,koska meidän isovanhemmat jäävät laitoksissa ilman inhimillistä hoitoa ja kohtaamista yksilöinä , toivon asiasta päättäviä tahoja kohtaavan saman kohtalon....
Tätä voi miettiä seuraavan kerran, kun kaupassa tekee mieli ostaa sipsipussi, suklaalevy tai salkku nelosta ja big brother kiinnostaa enemmän kuin iltalenkki. Elintavat ei yksittäisen ihmisen terveyttä takaa, mutta kyllä jotain pitäisi tehdä, että isompi osa vanhuksista pärjäisi pidempään liki itsenäisesti.
Minä lähdin opiskelemaan. Tosin nyt olen pitänyt välivuoden ja jäin toisellekin, kun sain töitä yksityiseltä palveluntuottajalta kunnalle. Palkka ilman lomarahoja 4300e kk, lomarahan kanssa lähemmäs 4900e kk. Päivätyö.
Lopetin hoitajan hommat lähes heti valmistuttuani, opiskeluaika ehti jo osoittamaan miten läpimätä ala on. Sain lapsen ja pääsin lääkikseen. Nyt olen tehnyt mielelläni hetken hoitajan töitä kun maksettu kunnolla.
Kolme entistä työkaveriani vaihtoi kaupan alalle ja yksi tekee töitä koulunkäynnin ohjaajana. Päiväkodissakin tuli yksi entinen sh vastaan. Itse teen siivoustyötä. Raskasta fyysisesti, mutta henkisesti paaaaaljon kevyempää!
Vierailija kirjoitti:
Omassa lähipiirissä yksi lähti asumusyksikköön tekeen perushoitoa, yksi lähti kaupanalalle, yksi puualalle. Kaikissa palkat selvästi pienemmät. Eivät enää jaksaneet. Hoitajia vähennetty. Lisätöitä tullut.
Eli ei se palkka. Se on korkeampi mitä tarvitsevat. Turhaan valittavat siitä. Lisäraha ei tee muutosta, vaan työoloihin pitää panostaa. Ei lisää liksaa siis.
Moni on perustanut onlyfans tilin ja tienaa sillä.
Vierailija kirjoitti:
Moni on perustanut onlyfans tilin ja tienaa sillä.
OF on jo vanha juttu. Financial domination netin kautta on päivän sana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse valmistuin vuosi sitten sosiaalityöntekijäksi. Opiskelin sh-työn ohella yhteiskuntatieteitä. En enää ikinä palaa hoitotyöhön, on ollut valtavan suuri helpotus jättää tuo ala taakse.
Kertoisitko, miten asia eteni.
-Miten pääsit sisään opiskelemaan? Oliko sinulla erinomainen YO-todistus?
-Miten opiskelit pää- ja sivuaineita, miten selvisit pakollisista läsnäoloista?
-Miten rahoitit opintosi? Kauanko opinnot kestivät?
-Miten järjestit arkielämäsi, esimerkiksi lastenhoidon?
-Jos teit jatkuvasti töitä opiskelujen ohella, ottiko se koville?
-Paljonko kertyi lainaa, rahoittiko miehesi opintojasi?
Alanvaihto on helppo sana. Olisi kiva kuulla sen käytännöistä.
Olen hoitaja, mutta myös venäjän kielen maisteri. Venäjä ei kuitenkaan työllistä tai jos työllistää, niin mitättömällä palkalla hoitajan palkkaan verrattuna.
Muinoin sisään oli helppo päästä pääsykokeiden kautta, koska venäjä oli suuri intohimoni ja opiskelin sitä ahkerasti. Nykyään en pääsisi yliopistoon sisään mitenkään, vaan täytyisi aloittaa korottamalla YO-arvosanoja.
Et ole pahemmin perehtynyt nykyajan hakuprosessiin. Sinulla, kuten kaikilla sairaanhoitajilla, on jo korkeakoulututkinto, jonka vuoksi et kuulu ensikertalaiskiintiöön, jolta niitä yo-arvosanoja katsotaan. Helppoahan se olisikin se todistus uusia, mutta valtaosalla aloista aloituspaikoista vain 25% on varattu ei-ensikertalaisille, joiden valinta pohjautuu puhtaasti pääsykokeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä meinaavat löytää edes puoliksi yhtä arvostetun ja hyväpalkkaisen työn.
Varsinkin tavanomaisen sairaanhoitajan kykyprofiililla...
Minua kiinnostaisi mikä saa sinut suhtautumaan sairaanhoitajiin näin? Tällä tavalla todella moni potilaskin läheisineen suhtautui minuun sairaanhoitajana työskennellessäni, nyt lääkärinä minua kunnioitetaan ja mielistellään.
Olen ihan sama ihminen edelleen, enkä ole mikään poikkeuksellisen älykäs, ainoastaan hyvämuistinen.