Laitatteko sairaan lapsen normaalisti toisen vanhemman luokse vai jääkö sairastamaan sinne paikkaan, jossa sairastui? Miehen poika tuli perjantaina oksennustaudissa meille ja nyt mun molemmat lapset sairaita.
Ärsyttää. Miehen poika on jo yläasteella ja olisi varmasti voinut sen aikaa olla äidillään, että paranee. Nyt mun 3v oksentaa ja 5v valittaa mahakipua. Kohta varmaan alkaa hänkin puklaamaan. Pitää huomenna jäädä lasten kanssa kotiin ja työt kerääntyy töissä. Näin ei olis käynyt, jos miehen poika olisi sairastanut kotona.
Kommentit (53)
Tietenkään sairaana ei vaihdeta kotia. Ihan selvä juttu. Jos toisessa kodissa on ollut vatsatautia tai jotain muuta erityisen ikävää ja tarttuvaa, meillä odotetaan mielellään pari päivää että ollaan täysin oireettomia ja sitten vasta vaihto. Missään nimessä ei puolikuntoisena mihinkään, kumpaankaan suuntaan.
Meillä miehen lapset tulevat meille flunssassa, mutta mahataudissa eivät. Ei ole järkeä levittää tautia eteenpäin. Korvaavat sitten peruuntuneen meillä olon parannuttuaan. Minun lapseni on meillä lähes aina. Isäänsä tapaa pari kertaa vuodessa. Jos on kipeä ei mene isälleen.
Mitä hittoa. Olen itse aikuinen, jonka vanhemmat erosivat kun olin lapsi. Ei TIETENKÄÄN oksennustaudissa siirrytty paikasta toiseen vaan sain sairastaa sen vanhemman luona missä sairastuinkin. Ihan pimeä ajatus, että mut olisi kuskattu esimerkiksi isältä äidin luo tartuttamaan itseä 10 v nuoremmat pikkusisarukset ja äiti.
Opetellaa huolehtimaan hygieniasta, niin ei tule tuollaisia kuin ns. oksennustauti.
Vierailija kirjoitti:
Opetellaa huolehtimaan hygieniasta, niin ei tule tuollaisia kuin ns. oksennustauti.
Oliko sinulla muita surkeita vitsejä? Bakteereita ja viruksia ei edes sairaalatason hygienialla pysty täysin estämään. Itse asiassa liiallinen hygienia vain ruokkii sairastumisherkkyyttä. Tämä pitäisi olla selvää kaikille peruskoulun käyneille.
Miten niin laitatteko, siis ei se oli mikään matkalaukku tai paketti vaan lapsi joka menee toisen vanhempansa luokse.
Jos se osa huolehtia hyvin ja läheinen suhde ok, jos joku kädetön parempi että ei.
Onhan sun lapset myös joskus sairaana. Saako sua syytellä jos on sairastunut teiltä???
Eihän sukulaisissa vierailu ole sama asia kuin toisen vanhemman luona olo. Entä jos sillä toisella vanhemmalla oli just työvuoro ja hoitanut lasta jo pitkään, eikä voi enää olla pois. Hyvin tuo tauti olis voinut teiltä tulla jos vaikka teidän taaperot syöneet jotain kakkaa ja muhinut vain noin kauan että nyt sairastui.
Mä olen ollut lapsena oksutaudissa kotona ja isän luona. Mitä ihmeellistä tuossa nyt on.
Aika lapsellinen ajatus että ei saisi tulla. Joskus voi olla niin että sairastumista tulee hankkia sairastumistodistus, kun muuten ex väittää että ei saa tavata mukana että estetään. Tuossa tilanteessa hyvä jos laittaisi Yrjö tautia menemään jos tuo on tilane muuten että muuten syytellään.
Sinnetänne kirjoitti:
Mä olen ollut lapsena oksutaudissa kotona ja isän luona. Mitä ihmeellistä tuossa nyt on.
Aika lapsellinen ajatus että ei saisi tulla. Joskus voi olla niin että sairastumista tulee hankkia sairastumistodistus, kun muuten ex väittää että ei saa tavata mukana että estetään. Tuossa tilanteessa hyvä jos laittaisi Yrjö tautia menemään jos tuo on tilane muuten että muuten syytellään.
Kyse ei ole siitä että voiko isän luona sairastaa vaan siitä että sairas lapsi menee kaiken muun edelle (työvuorot, muut menot) ja kun ei ole täysin pakko sairastuttaa vielä muitakin lapsia niin silloin sitä ei tehdä. Jos lapsi vieläpä asuu saman verran molemmissa kodeissa eli kumpikin paikka on tuttu ja vanhempi läheinen, ei ole mitään tolkkua vaihtaa kotia kun lapsi on sairaana. Tästä on olemassa myös esim oikeudessa sovellettava suositus riitaisten vanhempien osalta, eli se että yleisesti tulkitaan lapsen eduksi että hän sairastaa siellä missä on sairastunut ja vaihtaa kotia toivuttuaan. Näitä "poissaoloja" toisen vanhemman luota ei tarvitse mitenkään "korvata" vaan lapsi sairastaa, paranee ja vaihtaa sitten paikkaa. Tämä on ainoa järkevä tapa toimia. Turha etsiä syyllistä paskaa syövistä taaperoista.
Tietenkään sairaana ei mennä levittämään sairautta (vieläpä tosi inhottavaa sellaista) eteenpäin! Tämänhän nyt pitäisi sanoa ihan arkijärki.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuolla pojalla yhtään rakastavaa aikuista lähipiirissä? Äiti laittaa oksennustautisen pojan matkustamaan, äitipuoli inisee vauvapalstalla kuinka väärin tehtiin, kun poika tuli heille. Entä isä? Toivottavasti hän rakastaa aidosti lastaan ja näyttää sen myös hänelle.
Tuo kysymys tulee minullekin mieleen. Yleensähän jos lapsi sairastaa, vanhemmat koettavat helpottaa lapsen oloa kaikin keinoin. Sinällään apn kysymys on kyllä hyvä. Lapsen kannalta olisi ollut hyvä jäädä äidin luokse matkustamisen ja toisten tartuttamisen välttämiseksi. Mutta aina pitäisi jaksaa olla ystävällinen ja empaattinen lapselle, joka joutuu koko ajan reissaamaan vanhemmalta toiselle. Lapsi on näissä kuvioissa rankimmassa tilanteessa.
Ymmärrän aloittaja harmituksesi, oma reaktioni olisi täysin sama.
Harmittaa myös pojan puolesta. En itse laittaisi sairasta lasta liikkumaan vaikka olisi kuinka vuoronvaihtopäivä.
Maailma ihannpysähdyksissä koronan takia ja silti kukaan ei opi mitään? Älkää levittäkö tauteja eteenpäin.
Keskustelen lapsen äidin kanssa asiasta. Kerran vatsataudissa ipana pysyi luonani mutta lenssussa äiti sanoi että tänne vaan. Riippuu olosuhteista. Asioista voi keskustella.
Joo. Todella ärsyttävä tilanne, onko sillä exällä jotain kaunoja, halusiko tahallaan lähettää taudin teidän perheelle. Ja siis todellakin suuttuttais omalla kohdalla, tässä ei nyt yhtään oo kyse etteikö se poika ois ok ja kuuluis perheeseen, vaan sen äiti on pahantahtoinen, itsekäs tai ajattelematon.