Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen Suomessa asuva juutalainen. Kysyttävää?

Shlomo
26.09.2021 |

Olen suht maallistunut, mutta käyn juhlapyhinä synagogassa - vähän kuin tapakristitty.

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä olet Israelin ja palestiinan kriisistä? Teetkö jotain Israelin eteen?

Vierailija
62/91 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Shalom!

Miten koet juutalaisena antisemitismia?

Itse Olen juutalaisen miehen kanssa naimisissa (25 vuotta) tiedän mitä juutalaiset joutuvat kokemaan kiitos ahdasmielisten ihmisten.

En oo törmännyt lainkaan. Jotkut "uunivitsit" ovat mielestäni lapsellisia, ajattelemattomia ja idioottimaisia mutta en pidä suurena merkkinä antisemitismistä. Tosi harva on aidosti sisimmissään judenvihaaja. Ennemmin huolestuttaisi systemaattinen, tai institutionaalinen syrjintä (mitä Suomessa ei esiinny). 

Suomalaiset ovat ihan hiton sivistynyttä ja avomielistä väkeä. Ei täällä törmää rasismiin. Jonkun esim känniläisen heittoja en osaa ottaa edes tosissaan. Ei se ole mikään automaattinen todiste suuresta rasismiongelmasta. Känniläiset aukovat päätään jos sun pärstä tai vaatteet yms ei miellytä tai jos hänellä itsellä on paha olla. Ei tulisi ekana mieleen, että kyseessä olisi jokin suuri antisemitistinen ideologia taustalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla ystävinä haredeita tai hasideita?

Vierailija
64/91 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pääsisinpä Israeliin. Ihanaa ruokaa, mielenkiintoisia ihmisiä ja ihania historiallisia paikkoja ja museoita. Ja meri💙🤍

Israelilaisten suhtautumisessa kissoihin on jotain samaa kuin turkkilaisten.

Sotilaat on kyllä aina kiusanneet (rajoilla, Jordanian puolelta tullessa, rannalla ja Itkumuurilla) mua mutta en muistele sitä pahalla.

Vierailija
65/91 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivoisn seuraavaan kysymykseen vastausta. Juutalaisuus on uskonto, mutta usein se nähdään synonyymia rodulle. Kuinka sinä ymmärrät tämän?

Se on sekä että. Kuka vain voi kääntyä juutalaisuuteen uskonnollisessa mielessä ja sehän on monoteistinen abrahamilainen kirjauskonto. Se on myös osa etnisyyttä ja oikeastaan jokaisen juden dna:sta löytyy linkki Lähi-Itään. Me olemme kaikki lähtöisin Israelista ja olemme kulkeneet ympäri maailmaa ja päätyneet kuka minnekin mutta esim Itä-Euroopan judet jakavat samaa perimää kuin vaikkapa Etiopian judet. 

Vierailija
66/91 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olet Israelin ja palestiinan kriisistä? Teetkö jotain Israelin eteen?

Surettaa se tilanne ja harmittaa kaikkien osapuolten puolesta. Tosin ei Israel ole pelkästään Länsiranta tai Gaza. Eiköhän jokainen ihminen maailmassa halua rauhaa ja turvaa perheelleen. Kumpikin osapuoli tekee väärin ja oikein. Ei ole yhtä ainoaa syyllistä ja riitaan tarvitaan aina (vähintään) kaksi osapuolta. En mä varsinaisesti tee mitään Israelin eteen. Mä olen Suomessa ja mun elämä on täällä. Toki sitä on tietynlaista solidaarisuutta Israelia kohtaan mutta koitan ymmärtää myös esim palejen näkökulmaa ja myönnän että etenkin konservatiivisempien judejen keskuudessa on hyvinkin höyrähtäneitä tyyppejä. 

Vierailija
67/91 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Suomessa mielestäsi antisemitismiä? Entä Euroopan tasolla, vihataanko muslimeja vai juutalaisia enemmän?

Varmaan muslimeista tykätään vähemmän ainakin Suomessa. Judeja on niin vähän Suomessa, eivätkä herätä huomiota tai mitään tunteita suuntaan tai toiseen. Judet ovat myös integroituneet tosi hyvin mun nähdäkseni eivätkä ole antaneet isommin syytä judevihalle. Judet eivät loista uutisissa rikostilastoissa jne. 

Mutta jossain ranskassa ... Luulen että enemmän yksin kulkeva juutalaismies joutuu pelkäämään yöaikaan kadulla, kuin yksin kulkeva muslimimies. Mutta ei "perinteisten" ranskalaisten takia. 

En mäkään haluaisi kulkea avoimesti kipa päässä Itä-Helsingissä yöaikaan. 

Vierailija
68/91 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpi olet, Ben Zyskowicz vai Uniikki?

Mikset ole vastannut tähän kysymykseen?

Vierailija
69/91 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet?

33

XD olet samanikäinen kun jeesus ristillä.

Vierailija
70/91 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Suomessa mielestäsi antisemitismiä? Entä Euroopan tasolla, vihataanko muslimeja vai juutalaisia enemmän?

Varmaan muslimeista tykätään vähemmän ainakin Suomessa. Judeja on niin vähän Suomessa, eivätkä herätä huomiota tai mitään tunteita suuntaan tai toiseen. Judet ovat myös integroituneet tosi hyvin mun nähdäkseni eivätkä ole antaneet isommin syytä judevihalle. Judet eivät loista uutisissa rikostilastoissa jne. 

Mutta jossain ranskassa ... Luulen että enemmän yksin kulkeva juutalaismies joutuu pelkäämään yöaikaan kadulla, kuin yksin kulkeva muslimimies. Mutta ei "perinteisten" ranskalaisten takia. 

En mäkään haluaisi kulkea avoimesti kipa päässä Itä-Helsingissä yöaikaan. 

Käytätkö sitä kipaa jatkuvasti päässä?

Vierailija
71/91 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksalaatikko, rusinoilla vai ilman?

Vierailija
72/91 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lasten sukuelinten silpomista ei saa kyseenalaistaa ilman, että heti kutsutaan antisemitistiksi?

Ei oo totta. En ole kuullut varmaan ikinä tuollaisista antisemitismisyytöksistä Suomessa. Niin kuin kuulee pienestäkin islam-kritiikistä. Siis islamofobiasyytöksiä. Ja mulla on itselläkin ristiriita tuon suhteen: Järki sanoo että ympärileikkaus on väärin mutta jotenkin kuitenkin hyvväksyn asian koska se on niin tärkeä osa uskontoa ja sen vuosituhansien perinnettä. En syytä omia vanhempiani mun ympärileikkauksesta, mutta en ehkä omaa poikaani ympärileikkaisi. Tosi paha dilemma. 

Pitkä on perinne naisten silpomisellakin. Ja moni sitä pitää ehdottoman tärkeänä.

Vierailija
73/91 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vaikuttava filmi ihmeistä israelin sodissa. Eglanniksi,

You tubella:

Vierailija
74/91 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä yksi lyhyt filmi : ihmeiden ihme.

God is Israels protector.

Vierailija
75/91 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miltä tuntuu lukea noita muka vitsillä heitettyjä, ilkeitä puolirasistisia sekä avoimen rasistisia vihamielisiä kommentteja? :(

Ilmoittakaa asiattomiksi kuten minä tein, niin saadaan ne pois ketjusta!

(en ole ap, tarkennuksena)

Mikäs vika oli ihmeistä joita on tapahtunut. Olet poistattanut ne. Ne kertovat mitä Ylhäältä varjellaan kansaa, ja kansalaisia joita Jumala kutsuu omikseen. Sekä pitkä versio että 3min ihme ovat olleet liikaa:).

Vierailija
76/91 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi et olekkaan.:), katsoin väärää sivua.

Vierailija
77/91 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos saisit valita niin kaasu vai teloitus ampumalla?

Olisko ampuminen kuitenkin vaihtelua? 

En mä usko sunkaan olevan mikään judevihaaja sisimmissäsi. Ehkä tuo oli vain "mukahauska" kommentti joltain teini-ikäiseltä. En mä osaa ottaa tuollaista mitenkään syvästi loukkaavana. Enemmän huolestuttaisi tuollaiset kommentit joltain poliitikolta (saatathan sä toki ollakin poliitikko!) tai toisaalta joku fiksujen, lukeneiden ihmisten kerho, jossa pohditaan jotain lopullista ratkaisua. Sellaista pitäisi pelätä aidosti. 

Tuollaiset heitot ja sanat ovat pelkkää helinää sitä paitsi vaikka vihaisitkin judeja sydämestäsi, niin hyvä että pääset purkamaan höyryjä ja vihantuntojasi sanoin. Kun sananvapaus viedään, niin turhautuneimmat ihmiset ryhtyvät tekoihin. Ja nyt mä ainakin näen pienen otoksen, että millainen suhtautuminen ihmisillä on judeihin. On hyvä että ne vihaajatkin tulevat "julki". Mutta tämä palsta todistaa sen minkä olen aina tiennytkin - suuri enemmistö suomalaisista on hyvää ja hyväntahtoista väkeä. 

Kaikkea hyvää sulle vitsiniekka! 

Niin totta. Aina löytyy joku edgy kid jonka pitää päästä sanomaan jotain häröä että tuntisi edes jotain.

Vierailija
78/91 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista saippuaa käytät?

Vierailija
79/91 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla iso kyömynenä?

Vierailija
80/91 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisista lampunvarjostimista tykkään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi