Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen Suomessa asuva juutalainen. Kysyttävää?

Shlomo
26.09.2021 |

Olen suht maallistunut, mutta käyn juhlapyhinä synagogassa - vähän kuin tapakristitty.

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

שלום לך❤️

Vierailija
42/91 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä juutalaisuudessa tai siihen liittyvissä tavoissa on sinulle tärkeintä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Miten vietit uutta vuotta? Mikä syksyn juhlista on odotetuin?

Vierailija
44/91 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sukusi on lähtöisin? Puhutaanko perheessäsi jotain muutakin kieltä kuin suomea?

Isä on Itä-Suomesta, äiti Marokosta. Mun äiti puhuu joskus ranskaa (jos ei osaa sanoa asiaa suomeksi) ja mä opiskelin koulussa kolme vuotta hepreaa. Mutta kotona puhutaan suomea. 

Vierailija
45/91 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appelsiiniaikaan keväällä yritän löytää aitoja Jaffoja kaupoista (Jaffat parhaita, makeimpia). Nykyään vaikeaa, itse asiassa moneen vuoteen ei ole ollut... Ostan avocadoja, jos ne on tuotettu Israelissa.

Mikä on sinun suosikkihedelmäsi?

Vierailija
46/91 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noudatetaanko teillä ruokasääntöjä ja jos,niin kuinka tiukasti?

Vierailija
47/91 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sukusi on lähtöisin? Puhutaanko perheessäsi jotain muutakin kieltä kuin suomea?

Isä on Itä-Suomesta, äiti Marokosta. Mun äiti puhuu joskus ranskaa (jos ei osaa sanoa asiaa suomeksi) ja mä opiskelin koulussa kolme vuotta hepreaa. Mutta kotona puhutaan suomea. 

Okei, kiitos vastauksesta!

Vierailija
48/91 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko lukenut Siionin viisaiden pöytäkirjat? Mikäli olet, mikä on näkemyksesi niistä?

Ymmärtääkseni feikki. Salaliittoteoria 

Kiitos vastauksesta.

Vierailija
49/91 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä tuntuu lukea noita muka vitsillä heitettyjä, ilkeitä puolirasistisia sekä avoimen rasistisia vihamielisiä kommentteja? :(

Vierailija
50/91 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miltä tuntuu lukea noita muka vitsillä heitettyjä, ilkeitä puolirasistisia sekä avoimen rasistisia vihamielisiä kommentteja? :(

Ilmoittakaa asiattomiksi kuten minä tein, niin saadaan ne pois ketjusta!

Vierailija
51/91 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmoittakaa asiattomiksi kuten minä tein, niin saadaan ne pois ketjusta!

(en ole ap, tarkennuksena)

Vierailija
52/91 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lasten sukuelinten silpomista ei saa kyseenalaistaa ilman, että heti kutsutaan antisemitistiksi?

Ei oo totta. En ole kuullut varmaan ikinä tuollaisista antisemitismisyytöksistä Suomessa. Niin kuin kuulee pienestäkin islam-kritiikistä. Siis islamofobiasyytöksiä. Ja mulla on itselläkin ristiriita tuon suhteen: Järki sanoo että ympärileikkaus on väärin mutta jotenkin kuitenkin hyvväksyn asian koska se on niin tärkeä osa uskontoa ja sen vuosituhansien perinnettä. En syytä omia vanhempiani mun ympärileikkauksesta, mutta en ehkä omaa poikaani ympärileikkaisi. Tosi paha dilemma. 

Vierailija
53/91 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vuosia sitten au parina ortodoksijuutalaisessa perheessä. Perhe oli oikein mukava, mutta olihan se aika hämmentävää, kun olin perjantai-iltana lähdössä baariin ja minun pyydetään avaamaan vauvan teippivaipan teipit, koska he eivät sapattina niitä saa avata... Eli avasin ja suljin kasan vaippoja. Kerran avatut teipit voi kyllä sapattinakin sitten avata. Joskus myös sapatti-iltaisin sammutin makuuhuoneista valoja ja laitoin lasten makkareihin yövalot päälle, jos vanhemmat olivat unohtaneet. Legot laitettiin kans sapatiksi piiloon, syytä en enää muista. Tavalliset rakennuspalikat kelpasi kyllä leikkeihin myös sapattina.

Kerran laitoin vahingossa lapselle liharuokaa maitolautaselle ja perheen teini-ikäinen tyttö lähes pyörtyi, kun huomasi tämän.

Kuten sanottu, perhe oli supermukava ja reilu, mutta aikamoisia teatteria uskonnottomalle ihmiselle.

Vierailija
54/91 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Suomessa mielestäsi antisemitismiä? Entä Euroopan tasolla, vihataanko muslimeja vai juutalaisia enemmän?

Vierailija
55/91 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shalom!

Miten koet juutalaisena antisemitismia?

Itse Olen juutalaisen miehen kanssa naimisissa (25 vuotta) tiedän mitä juutalaiset joutuvat kokemaan kiitos ahdasmielisten ihmisten.

Vierailija
56/91 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisn seuraavaan kysymykseen vastausta. Juutalaisuus on uskonto, mutta usein se nähdään synonyymia rodulle. Kuinka sinä ymmärrät tämän?

Vierailija
57/91 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Shalom!

Miten koet juutalaisena antisemitismia?

Itse Olen juutalaisen miehen kanssa naimisissa (25 vuotta) tiedän mitä juutalaiset joutuvat kokemaan kiitos ahdasmielisten ihmisten.

Millaista antisemitismiä miehesi on kokenut? Itse en ole koko elämäni aikana nähnyt sitä juuri ollenkaan, ehkä pari kertaa jotain flat earther tason höpinää, jota kukaan ei ota vakavasti. Asutteko Amerikassa?

Vierailija
58/91 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Suomessa mielestäsi antisemitismiä? Entä Euroopan tasolla, vihataanko muslimeja vai juutalaisia enemmän?

Kysy rakkailta musseilta. Nehän ne niitä juutalaisvihaajia on.

Vierailija
59/91 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä tänne jää kirjoitti:

Mitä mieltä TV sarja ohuella langalla synagogalta. YLE Areena. Miksi asut täällä vaikka teidän kuuluu muuttaa Israeliin. Ilmaisia menolippuja saa mm.armon virta SRK Sipoossa .

En ole katsonut. Olen syntyjäni suomalainen ja mulla on perhe ja elämä Suomessa. Olen täysin suomalainen vaikken jaa suomalaisten enemmistön uskontoa. Voihan ateistikin olla suomalainen. Tai muslimi. En ole 100% etnisesti suomalainen, mutta muutoin kyllä. Ja on minun isäni suomalainen, Imatralta. 

Ei meidän KUULU muuttaa Israeliin. Israel maksaisi myös lentolippuni ja avustukset parilta ekalta vuodelta kaikille aliyahin ("paluumuuton") tekeville. Mutta mulla ei ole Israeliin juuri mitään sidettä. Suomessa mä olen kouluni käynyt ja kaverit ym ovat kaikki pitkälti suomalaisia. 

Ot, mutta kuullut koskaan esim. tataareista?

No muslimi ei voi olla suomalainen. Niissä ei ole ”tapamuslimeita” vaan ovat syvllä siinä uskonnossa. Ja uskonta on täysi vastakohta Suomen arvoille ja tavoille.

Vierailija
60/91 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saisit valita niin kaasu vai teloitus ampumalla?

Olisko ampuminen kuitenkin vaihtelua? 

En mä usko sunkaan olevan mikään judevihaaja sisimmissäsi. Ehkä tuo oli vain "mukahauska" kommentti joltain teini-ikäiseltä. En mä osaa ottaa tuollaista mitenkään syvästi loukkaavana. Enemmän huolestuttaisi tuollaiset kommentit joltain poliitikolta (saatathan sä toki ollakin poliitikko!) tai toisaalta joku fiksujen, lukeneiden ihmisten kerho, jossa pohditaan jotain lopullista ratkaisua. Sellaista pitäisi pelätä aidosti. 

Tuollaiset heitot ja sanat ovat pelkkää helinää sitä paitsi vaikka vihaisitkin judeja sydämestäsi, niin hyvä että pääset purkamaan höyryjä ja vihantuntojasi sanoin. Kun sananvapaus viedään, niin turhautuneimmat ihmiset ryhtyvät tekoihin. Ja nyt mä ainakin näen pienen otoksen, että millainen suhtautuminen ihmisillä on judeihin. On hyvä että ne vihaajatkin tulevat "julki". Mutta tämä palsta todistaa sen minkä olen aina tiennytkin - suuri enemmistö suomalaisista on hyvää ja hyväntahtoista väkeä. 

Kaikkea hyvää sulle vitsiniekka! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi