En ole täti lapsellesi!!
Täti=äidin tai isän sisko.
Miksi kassalle mentäessä pitää ohjeistaa ihanaa pikkutenavaa antamaan tavaran x tädille, niin täti ottaa siitä hinnan.
Arg. En ole kenenkään teidän muksujen täti :D Pännii tädittely varsinkin, kun olen alle kahdenkymmenen.
Sanokaa kassaneiti, kassa, tyttö tms mutta älkää täditelkö!
Kommentit (434)
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 16:41"]
Mua ei haittaa vaikka täditellään. Se haittaa, kun maistissa olevat ukot huorittelevat, kun kieltäydyn myymästä selvästi päihtyneelle tai limaiset pervot tytöttelevät samalla seksuaalissävytteisesti vihjaillen.
[/quote]
yksi sana puuttui näköjään välistä. eli siis kieltäydyn myymästä OLUTTA selvästi päihtyneelle.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 12:58"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:25"]Miten voi olla noin häiritsevää että LAPSI kutsuu sinua tädiksi? Olen varma ettei kukaan näistä ihmisistä luule että olisit kyseisen lapsen täti. Mä olen aina ajatellut niin että lapselle voi tulla turvallinen olo kun kutsuu aikuisia tädeiksi ja sediksi. Itse en puhu lapselle muista aikuisista täteinä ja setinä, juuri tuon takia että jotkut ahdistuu siitä. Mua saa kutsua tädiksi jos haluaa, ei kaada mun maailmaa. Ottakaa vähän rennommin. :) [/quote] Mä vihaan lapsia kaupassa ja vihaan tota tädittelyä.
[/quote]
toivottavasti et ole kaupan-täti.
Minua ärsyttää ylipäätään tälläinen sukupuolittaminen, mies, nainen, täti, setä... Ihminen on kuitenkin niin paljon enemmän kuin sukupuolensa edustaja, etkä edes voi varmasti tietää kanssaihmisten biologista tai koettua sukupuolta.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:25"]
Miten voi olla noin häiritsevää että LAPSI kutsuu sinua tädiksi?
[/quote]
En usko, että ketään häiritsee, jos lapsi sanoo tädiksi. Ei minua ainakaan. Mutta eikö se ole yleensä sen lapsen äiti tai isä, joka tädittelee ventovieraita? Eli aikuinen ihminen? Se kieltämättä vähän ärsyttää.
Ja turha väittää, etteikö tädittelyllä olisi aikuisten välisessä kanssakäymisessä tietty negatiivinen kaiku. Jos ei ole, niin miksi ihmeessä "tätimäinen" on haukkumasana? Nykypäivän kulttuurissa ikäkriisi tulee yhä helpommin ja yhä nuorempana, joten en yhtään ihmettele, että jonkin ventovieraan äiti-ihmisen tädittelystä voi joku loukkaantua. "Ai, pitääkö tuo nainen minua niin vanhan ja tätimäisen näköisenä vai?" Saa olla aika puusilmä, jos ei tätä ulottuvuutta asiassa näe.
Suomessahan ei valitettavasti ole kunnioittavaa ja (ikä/parisuhdestatus-)neutraalia tapaa viitata vieraaseen naiseen, vrt. englannin "lady".
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 16:29"]Fakta on, että te tädittelette, koska haluatte. Olisi todella helppoa keksiä kiertoilmaisuja tädittelylle, mutta ette halua keksiä.
Turha sitä on keksiä asialle muita perusteluja. Täditelkää jos haluatte, mikäpä minä olen sitä kieltämään, mutta älkää viitsikö perustella asiaanne noin väkisin väännetyillä esimerkeillä, esim. "pitäiskö sit sanoo vitun ämmäks vai, häh". No ei pitäisi. Käsittääkseni "täti" ja "vitun ämmä" eivät ole ainoat vaihtoehdot.
[/quote]
Asiaa!
Joku väitti ketjussa että ainoastaan naisia täditellään, mies olisi bussikuski silti. Kyllä mä sanoisin lapselle että annapa sedälle rahat. En ymmärrä miksi tädille pitäisi mitään kiertoilmauksia keksiä, sanassa kun ei ole mitään vikaa.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 18:27"]
Joku väitti ketjussa että ainoastaan naisia täditellään, mies olisi bussikuski silti. Kyllä mä sanoisin lapselle että annapa sedälle rahat. En ymmärrä miksi tädille pitäisi mitään kiertoilmauksia keksiä, sanassa kun ei ole mitään vikaa.
[/quote]
Käyttäisin sanaa kuljettaja tai jopa kuski. Sedästä on tullut pervo nimitys.
USAssa usein käytetään tädistä kutsumanimeä "lady". Suomessa ei oikein ole vastaavaa. Ei voi neiditellä, rouvitella, naisitella eikä tytötellä...
Joo toi tädittely ja sedittely on minustakin outoa, vaikka itseäni ei haittaakaan, että mua sanotaan tädiksi. Mutta muutakaan vaihtoehtoa ei juuri ole. Ehkä joissain tapauksissa voi käyttää ammattinimikettä esim. tarjoilija, kassaneiti tms. Mutta, muissa tilanteissa on hieman haasteellisempaa. Olen joskus kokeillut herraa ja rouvaa. "Annappa herran mennä ensin" "voitko antaa sen tuolle rouvalle" tms. jos ollut aikuinen / vanhempi kyseessä. Tästäkin seurasi kulmien nostelua ja pyrskähtelyä tms. "ei tarvi herroitella". Hankalaa on ja aina sanot väärin.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:30"]
Kolmivuotiaan mielestä kaikki yli 15v vain ovat tätejä :))
[/quote]
Varmasti, jos hänet on siihen opetettu. Minua taaperot ovat itse kutsuneet tytöksi, vanhemmat/aikuiset tädiksi. Ikää minulla on reilusti yli 30 vuotta, mutta ihanaa olla pikkuisten silmissä silti vielä "tyttö". :) Mutta sehän aloituksen pointti olikin, että aikuiset tädittelee, jopa miesmyyjiä.
Koko kylä kasvattaa -perinne säilyy tällä tavoin puheessa. Kaikki aikuiset ovat lapselle tätejä ja setiä. Se on sitä yhteisöllisyyttä, jota niin hanakasti perätään julkisessa keskustelussa jatkuvasti.
Miksi te sanotte, että siinä kassalla oleva tyyppi on MYYJÄ? Eihän se mitään MYY, se RAHASTAA ne kaupasta kerätyt ostokset. Joten ehdotan sanan täti korvaamista sanalla rahastaja. Parempi?
Ja ihan oikeasti olen sitä mieltä, että täti on aivan hyvä sana. Sisaruksillani ei ole lapsia, joten en ole täti, mutta työssäni (sairaaanhoitaja) kuulen usein tädittelyä, teen töitä lasten kanssa mutta poliklinikalla, en osastolla. Tädittely ei haittaa minua pätkääkään.
Mut sä olet täti. Olet myös kassa, mä köytän molempia.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:43"]
Kassalla työskentelen minäkin ja ärsyttää suunnattomasti tuo tädittely. Kun nimeonomaan se LAPSI ei tädittele, vaan se äiti!
Pystyn kuitenkin palvelemaan hymyillen nuo tädittelijät, kun mielessäni ajattelen (joka kerta!) ai että suakin on mun juoppoveljeni pannut...
[/quote]
Juuri tuontasoisia ajatuksia olen aina ajatellutkin siellä kassan tätien päässä liikkuvan. Ja sen takia ne eivät ikinä tule saamaan sitä kaupan kassaa kummempaa työpaikkaa...
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 15:53"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:43"]
Kassalla työskentelen minäkin ja ärsyttää suunnattomasti tuo tädittely. Kun nimeonomaan se LAPSI ei tädittele, vaan se äiti!
Pystyn kuitenkin palvelemaan hymyillen nuo tädittelijät, kun mielessäni ajattelen (joka kerta!) ai että suakin on mun juoppoveljeni pannut...
[/quote]
Juuri tuontasoisia ajatuksia olen aina ajatellutkin siellä kassan tätien päässä liikkuvan. Ja sen takia ne eivät ikinä tule saamaan sitä kaupan kassaa kummempaa työpaikkaa...
[/quote]
Nuorempana työskentelin kaupan kassalla ja nyt olen aineenopettaja yläasteella.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 23:52"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 21:10"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 21:04"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 20:51"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 19:48"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 19:44"]
Näitten forumeitten ulkopuolella en ole ikinä kuullut kenenkään valittavan asiasta. Minusta se on hellyttävää, kun lapsille puhutaan sedästä ja tädistä. Jos aikuinen ihminen tulisi päin kasvoja sedättelemään, niin sitten asia saattaisi olla toisin.:)
Te jotka haluatte, että lapsille ei yhtään lässytetä, pitäisikö poppa ja pipi kaltaiset sanat myös kieltää?
[/quote]
Kuka tässä on lässyttämistä kieltämässä? Fakta vain on, että jos sinä aikuisena ihmisenä sedättelet tai tädittelet sen kyseisen sedän tai tädin kuullen, siinä ei ole käytännössä mitään eroa siihen, että aikuinen ihminen tulee päin kasvoja sedättelemään.
Joku loukkaantuu, joku ei. Jotkut ottavat tuntemattomat ihmiset huomioon, jotkut eivät. Elämä on laiffii ja silleen.
[/quote]
Ei ole mitään eroa puhunko lapselle sinun kuullen vai sinulle päin naamaa?:D
Otetaan esimerkkitilanne: Minä 30v mies ja 3v poikani ollaan kaupassa. Sinulta 25v mies tippuu hanska kaupan lattialle. On siis sama sanonko pojalleni "vieppäs sedälle hanska" vai sanonko sinulle suoraan "hei setä, sulta tippui hanska lattialle".:D
[/quote]
Otetaan toinen esimerkkitilanne: Sinä haluat lapsen kokevan kaupankäynnin ja maksavan lelunsa. Annat vitosen lapsellesi ja sanot "Annapas raha tädille". Lapsi antaa rahan nuorelle kassamyyjälle, joka antaa vaihtorahat sanoen "Tässä on vaihtorahat faijallesi/vittupääisällesi/muu sinusta epämiellyttävä sana". Lapsihan ei ole moksiskaan noista sanoista, mutta ethän sinäkään voi loukkaantua, koska eihän sitä sinulle päin naamaa sanottu. :)
[/quote]
Todella huono esimerkki, koska sana täti/setä ei ole yleisten normien mukaan millään muotoa negatiivinen sana. Ainoat paikka maailmassa missä tädittely koetaan loukkaavana, on AV. Vittupää tai vastaava taas on 100% negatiivinen sana, eikä sitä mielletä missään yhteydessä positiiviseksi sanaksi. Jos et tätä tajua, en tiedä mitä sanoa sinulle. Ehkäpä joku verbaalisesti lahjakkaampi voisi vastata tähän?:)
[/quote]
Pointti oli, että setä/täti alkavat olla loukkaavia sanoja (myös muunkin kuin AV:n mielestä, googlaa "tädittely" ja sivisty). Ja ei se vittupääisä ollut tuossa ainoa sana (lähinnä oli tarkoitus korostaa loukkaavuutta, mutta ehkä jonkun verbaalisesti lahjakkaamman olisi pitänyt sinullekin selittää se :/). Sana faija on joidenkin mielestä myös loukkaava, vaikka moni teini kutsuu tuolla nimellä ilman negatiivista ajatusta.
[/quote]
Mitä hittoa, "alkavat olla loukkaavia"? Ihmisistä on tulossa herkkähipiäisempiä?
Voin googlata tädittelyn ja löydän aiheesta keskustelua. Samalla tavalla voin googlata anal bleaching ja löytää keskustelua. Tarkoittaako se, että anaalin valkaisusta on tulossa normi? Ei tarkoita.
En ottaisi tuota tädittelyä noin henkilökohtaisesti, koska sitä tulet kuulemaan vaikka kuinka korjailisit vanhempien sanomisia. Näytät vain naurettavalta olemalla nokkava.
Tässä kirjoitus, jossa asiaa tädittelystä.
http://www.ts.fi/ts+tanaan/648059/Puhutteletko+tati+vai+tytto
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 23:50"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 21:47"]
Pilkun n****imista jos loukkaantuu siitä, että kutsutaan tädiksi. Se on vain vanha tapa, joka elää sitkeässä. Turha sitä on jäädä murehtimaan pitkäksi aikaa.
[/quote]
Itse asiassa se ei ole edes kovin vanha tapa. Olkoon positiivinen tai negatiivinen, "täti" on kuitenkin loppujen lopuksi hyvin tuttavallinen sana. Jos muutaman kymmentä vuotta sitten olisit täditellyt ventovierasta, moukkanahan sinua olisi pidetty.
[/quote]Muutama kymmenen ja kolmisenkymmentä ja vähän ylikin vuotta sitten nimenomaan käytettiin sanaa täti vieraista naispuolisista ihmisistä. Eikä todellakaan ollut loukkaavaa tai moukkamaista. Myös muualla kuin Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 00:35"]
En ottaisi tuota tädittelyä noin henkilökohtaisesti, koska sitä tulet kuulemaan vaikka kuinka korjailisit vanhempien sanomisia. Näytät vain naurettavalta olemalla nokkava. Tässä kirjoitus, jossa asiaa tädittelystä. http://www.ts.fi/ts+tanaan/648059/Puhutteletko+tati+vai+tytto
[/quote]
Tapakouluttaja kiteyttää asian hyvin:
– Jos äiti kutsuu minua lapselleen tädiksi, en näe hänen ajattelevan, että olen tätimäinen. Täti on perinteisesti ollut yleissana vanhemmalle naiselle. Kolmen lapsen äitinä myös tiedän, että sen enempää ajattelematta täti- jasetä-sanoja tulee helposti käytettyä pienen lapsen kanssa.
/thread
Minäkin tästedes loukkaannun jos mua sanotaan asiakkaaksi. Minusta sana asiakas on loukkaava ja siksi minua ei saa sellaiseksi kutsua. Teidän on paras keksiä sille joku parempi kiertoilmaisu. Kiitos!