En ole täti lapsellesi!!
Täti=äidin tai isän sisko.
Miksi kassalle mentäessä pitää ohjeistaa ihanaa pikkutenavaa antamaan tavaran x tädille, niin täti ottaa siitä hinnan.
Arg. En ole kenenkään teidän muksujen täti :D Pännii tädittely varsinkin, kun olen alle kahdenkymmenen.
Sanokaa kassaneiti, kassa, tyttö tms mutta älkää täditelkö!
Kommentit (434)
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 14:40"]Teistä ei ole yksikään perustellut miksi pitää sanoa "täti" eikä "myyjä"
[/quote]
JA sä et ole perustelllut miksi se täti niin paljon ärsyttä?
Itse olen aloittanut työt myyjänä 18 vuotiaana ja edes silloin minua ei häirinnyt, että kutsuttiin tädiksi/kassatädiksi/kaupan tädiksi.Ja nyt 35 vuotiaana ei häiritse vieläkään :) t. Kaupan TÄTI
Itse olen vielä reilusti alaikäinen, ulkonäöllisesti ehkä jopa alle 14 v, ja toimin koulun oheella kassatyöntekijänä. Vanhemmat tädittelevät minua lapsilleen, mikä on pelkästään huvittavaa. Myös vanhojen miesten tytöttely huvittaa, varsinkinkoska usein vaimot alkavat torua että eipäs tytötellä. Joskus kyllä tytöttely vähän tympäsee, etenkin jos siinä on vähän halventava sävy. Parempi vaan jättää omaan arvoonsa.
Tietenkin on vähän outoa sanoa ikäistäni tädiksi, mutta toisaalta, kauppatäti lienee aika vakiintunut käsite, ikää katsomatta.
Mun kohta-nelivuotiaalle naiset on tätejä ja miehet poikia. Useamman kerran olen korjannut. Tietää tietysti mikä on mies ja mikä on nainen. Joskus jostain 6-kymppisestä sanoi "toi poika". Itse vahingossa saatan täditellä kaupassa. Itse olen lääkäri, niin musta toisaalta sekin kuulostaa hassulta kun jotkut (yleensä isät) sanovat: "tule Nico-Petteri tänne Annikin huoneeseen niin Annikki tutkii sinut". Tämä yleensä alkaa jo ennen esittäytymistä kun ovat ilmoittautumisessa kuulleet nimeni.
Jos sanoo KASSANEITI ja se kassa ei olekaan neiti niin sitten saa taas haukut. Ja jos sanot KASSAROUVA ja se kassa ei olekaan rouva niin taas meni väärin. Ehkä se KASSAÄMMÄ on sitten paras vaihtoehto. Siitä loukkaantuu kaikki aviosäätyyn katsomatta.
En jaksanut kahlata koko ketjua. Lapsille yritetään hohmottaa asioita eri tavalla. Täti-sana on ollut ties kuinka kauan käytössä kahdella merkityksellä. Toinen on se sukulaisuusssuhteesta syntynyt merkitys, toisella tarkoitetaan naisia 20-65. Yli 65-vuotiaita kutsutaan usein mummoiksi, mikä tosin saattaa olla vaaralllista nykyään.
En ymmärrä, miksi tämä on jollekulle ongelma.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 15:26"]Jos sanoo KASSANEITI ja se kassa ei olekaan neiti niin sitten saa taas haukut. Ja jos sanot KASSAROUVA ja se kassa ei olekaan rouva niin taas meni väärin. Ehkä se KASSAÄMMÄ on sitten paras vaihtoehto. Siitä loukkaantuu kaikki aviosäätyyn katsomatta.
[/quote]
Miten ois MYYJÄ???
Jos sanotte täti niin saatatte nähtävästi loukata ko. henkilöä. Niin miksi nyt ei voida vaan hyvässä hengessä sopia sanovamme heitä myyjiksi :)
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 14:40"]
Teistä ei ole yksikään perustellut miksi pitää sanoa "täti" eikä "myyjä"
[/quote]
Koska se on täysin hyväksytty sana käyttää kyseisessä tilanteessa. Yleisesti käytössä oleva sana, joka ei ole loukkaava millään tavalla. Se että joku kokee tämän neutraalin sanan olevan loukkaava on heidän oma ongelmansa. Me muut emme voi tietää loukkaantujan pitävän tätä yleisesti hyväksyttyä sanaa loukkaavana. Me käytämme sitä ihan oikein, emmekä ole vastuussa siitä että joku toinen ajattelee asian poikkeavasti.
Kannattais itse miettiä, miksi pitää täti sanaa niin negatiivisena? Meille muille se on ihan neutraali tai positiivinen sana.
Ja ihan oikeasti kannattaa ottaa ensin selvää mitä ja ketä sillä sanalla tarkoitetaan. Täti tosiaan tarkoittaa muutakin kuin sukulaista. Ettei nolaa itseään, väittämällä että täti tarkoittaa vain sukulaista.
Sivistyssanakirja: täti
täti
isän tai äidin sisko. esim. Tätini Anna, Anna-tätini. Laajemmin esim. Isotäti. Kummitäti.
last. yleensä aikuisen naisen nimityksenä ja puhuttelusanana. esim. Vieras täti. Puistotäti.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 16:05"]
Jos sanotte täti niin saatatte nähtävästi loukata ko. henkilöä. Niin miksi nyt ei voida vaan hyvässä hengessä sopia sanovamme heitä myyjiksi :)
[/quote]
Miksi ihmeessä täysin neutraalia sanaa pitää alkaa karttaa vain sen takia että joku voi ehkä siitä loukkaantua? Mitä muita sanoja pitää alkaa vältellä?
Kassaneiti!? Entä jos onkin naimisissa, kaikki pilalla taas!!!
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:43"]
Täti/tantta. Ihan vakavissasiko vertaat näitä kahta?
[/quote]
Kyseessähän on periaatteessa sama sana :) Tante = täti.
Fakta on, että te tädittelette, koska haluatte. Olisi todella helppoa keksiä kiertoilmaisuja tädittelylle, mutta ette halua keksiä.
Turha sitä on keksiä asialle muita perusteluja. Täditelkää jos haluatte, mikäpä minä olen sitä kieltämään, mutta älkää viitsikö perustella asiaanne noin väkisin väännetyillä esimerkeillä, esim. "pitäiskö sit sanoo vitun ämmäks vai, häh". No ei pitäisi. Käsittääkseni "täti" ja "vitun ämmä" eivät ole ainoat vaihtoehdot.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:41"]
Täällä mammat raivoaa, kun heidän tädittelyään kritisoidaan. Kerta kassahenkilöstöä saa täditellä, niin kaipa minäkin rupean sitten perheellisiä äitejä kutsumaan tantoiksi. "Ja täältä tulee vaihtorahat teille arvon tantta" :)
[/quote]
Ihan vapaasti, voi kyllä olla, että aika pian kauppias kutsuu sut puheilleen ja sanoo ettei tarvi enää tulla töihin. En jotenkin usko, että sun selitys että "se sanoi mua tädiksi" riittää.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 16:29"]
Fakta on, että te tädittelette, koska haluatte. Olisi todella helppoa keksiä kiertoilmaisuja tädittelylle, mutta ette halua keksiä.
Turha sitä on keksiä asialle muita perusteluja. Täditelkää jos haluatte, mikäpä minä olen sitä kieltämään, mutta älkää viitsikö perustella asiaanne noin väkisin väännetyillä esimerkeillä, esim. "pitäiskö sit sanoo vitun ämmäks vai, häh". No ei pitäisi. Käsittääkseni "täti" ja "vitun ämmä" eivät ole ainoat vaihtoehdot.
[/quote]
Mä en ala miettiä kaikenmaailman kiertoilmaisuja sanalle joka on täysin suomenkielen mukainen eikä millään tavalla loukkaava. Koita sä nyt vaan kestää tai valita kielitoimistoon ja vaadi täti sanan poistoa.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:34"]
En kutsu kassahenkilöitä tädeksi, mutta kyllä se on niin että kassamyyjän on siinä asiakaspalvelutilanteessa hyväksyttävä mukisematta tädittelyt. Se on ihan kohtelias tapa puhua myyjästä. Jos myyjä siinä rupeaa asiakasta käskyttämään, niin saa pian hyvästellä työpaikkansa. Vai väittelettekö sitten esimiehenne kanssa että kun MINÄ en tykkää täti- sanasta, niin! Päiväkodin hoitajat on myös tätejä, riippumatta siitä tykkäävätkö siitä kutsunimestä vai ei.
[/quote]
Öh, oletko tavannut kassamyyjää, joka olisi riehunut asiakkaalle täti-sanan käyttämisestä? Aika paljon pidetään tunteita kuoren alla.
Minua ihmetytti vähän aika sitten, kun äiti puhui lapselleen minusta tyttönä. Ja sen jälkeen korjasi suurieleisesti "tai siis TÄTI!". Olen 21 v.
Mua ei haittaa vaikka täditellään. Se haittaa, kun maistissa olevat ukot huorittelevat, kun kieltäydyn myymästä selvästi päihtyneelle tai limaiset pervot tytöttelevät samalla seksuaalissävytteisesti vihjaillen.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 16:29"]Fakta on, että te tädittelette, koska haluatte. Olisi todella helppoa keksiä kiertoilmaisuja tädittelylle, mutta ette halua keksiä.
[/quote]
Amen to that
KASSANEITI????? Elätkö jotain 50-lukua?
JA tytöttely se vasta ärsyttävää onkin.