En ole täti lapsellesi!!
Täti=äidin tai isän sisko.
Miksi kassalle mentäessä pitää ohjeistaa ihanaa pikkutenavaa antamaan tavaran x tädille, niin täti ottaa siitä hinnan.
Arg. En ole kenenkään teidän muksujen täti :D Pännii tädittely varsinkin, kun olen alle kahdenkymmenen.
Sanokaa kassaneiti, kassa, tyttö tms mutta älkää täditelkö!
Kommentit (434)
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:14"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:01"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 12:20"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 12:05"]
Sanon tädiksi.
[/quote]
Niin sanot, vaikka olet varmastikin aikuinen. Ja minä ajattelen mielessäni V'''n Urpo!
[/quote]
Miksi minä siitä piittaisin?
Ehkä tajuat joskus kun saat omia lapsia, ehkä et. Aivan sama.
[/quote]
No mulla kyllä on jo omia lapsia. Olen kyllä keksinyt muista ihmisistä hyvin sopivia ja kuvaavia sanoja: kaupassa on myyjiä ja asiakkaita, päiväkodissa olemme kutsuneet hoitajia etunimeltä, on bussinkuljettajaa, siivoojaa, ison koiran ulkoiluttajaa jne. Bussissa olen sanonut esim. mene istumaan tuon vihreätakkisen naisen viereen, olen käyttänyt termejä "miellyttävä avulias vanhempi herrasmies" jne. Olen pyrkinyt myös mainitsemaan satunnaisesti ammattien viralliset nimet, jotta termit tulevat tutuiksi.
Eipä ole tullut eteen tilannetta, jossa olisi pitänyt käyttää sanaa täti. Tätimäinen on tullut mainittua. Setiä lapsillani on vain yksi, tätejä ei ikävä kyllä yhtään.
[/quote]
Ihanaa sinä! Toivottavaati muutkin tajuaisivat
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:28"]Miksi sua sitten pitää kutsua, jos täti ei kerran käy? Mikkoska? Rauva Möttönen? Naapurin rouva? Vanhapiika seinän takaa? Se kärttynen eukko?
Naapurin pikkupoika kutsui minua tädiksi niin kauan kuin ei osannut sanoa ärrää. Sen jälkeen alkoi kutsua etunimellä, jossa siis on ärrä.
[/quote]
Edelleenkin se myyjä
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:16"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:10"]
Selvä, ensi kerralla kehotan antamaan rahat sitruunanaamaiselle ämmälle.
Joteskin huono itsetunto ihmisellä jos tuollaisesta herneet nokkaan vetää. Täditetly on perua vuosikymmenten takaa, silloin se katsottiin kohteliaaksi. Milloin siitä tuli kirosana? Tädittely alkoi siiinä vaiheessa kun lopetettiin puhuttelemasta omia vanhempia rouvana ja herrana.
[/quote]
Miksi "sitruunanaamainen ämmä"? Eikö tässä ole monta kertaa todettu, että "myyjä" on ihan hyvä sana?
[/quote]
En voi, koska äitini on mukava ihminen ja entinen myjä. En voi rinnasta myjä sanaa epämielyttävään asiakas"palvelijaan".
Elämässäni on muuten kaikki hyvin, kiitos huolenpidosta. Eilen kyllä kilahti kaupan kassalla kun vastakkaiset kassaämmät huutokeskustelivat keskenään samalla kun palvelivat asiakkaita.
En kutsu kassahenkilöitä tädeksi, mutta kyllä se on niin että kassamyyjän on siinä asiakaspalvelutilanteessa hyväksyttävä mukisematta tädittelyt. Se on ihan kohtelias tapa puhua myyjästä. Jos myyjä siinä rupeaa asiakasta käskyttämään, niin saa pian hyvästellä työpaikkansa.
Vai väittelettekö sitten esimiehenne kanssa että kun MINÄ en tykkää täti- sanasta, niin!
Päiväkodin hoitajat on myös tätejä, riippumatta siitä tykkäävätkö siitä kutsunimestä vai ei.
Voi, älkää haukkuko ap:ta, hän on niin tyhmä ettei osaa edes katsoa sanakirjasta mitä "täti" tarkoittaa :(
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:33"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:16"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:10"]
Selvä, ensi kerralla kehotan antamaan rahat sitruunanaamaiselle ämmälle.
Joteskin huono itsetunto ihmisellä jos tuollaisesta herneet nokkaan vetää. Täditetly on perua vuosikymmenten takaa, silloin se katsottiin kohteliaaksi. Milloin siitä tuli kirosana? Tädittely alkoi siiinä vaiheessa kun lopetettiin puhuttelemasta omia vanhempia rouvana ja herrana.
[/quote]
Miksi "sitruunanaamainen ämmä"? Eikö tässä ole monta kertaa todettu, että "myyjä" on ihan hyvä sana?
[/quote]
En voi, koska äitini on mukava ihminen ja entinen myjä. En voi rinnasta myjä sanaa epämielyttävään asiakas"palvelijaan".
Elämässäni on muuten kaikki hyvin, kiitos huolenpidosta. Eilen kyllä kilahti kaupan kassalla kun vastakkaiset kassaämmät huutokeskustelivat keskenään samalla kun palvelivat asiakkaita.
[/quote]
Mistäs sinä tiedät miten se äiti on niitä asiakkaita palvellut?
Jos meininki on tämä, että "ihan sama kuinka se sana 'täti' sinua loukkaa, niin minähän aion jatkossakin kutsua muita naisia lapseni kuullen niin" niin kyllä saa ihan samalla mitalla takaisin. Seuraavan kerran kun kutsut minua tädiksi, minä kutsun sinua myös nimillä, jotka sinua loukkaavat. Minusta saat kyllä kaverin siihen keskusteluun.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:34"]Voi, älkää haukkuko ap:ta, hän on niin tyhmä ettei osaa edes katsoa sanakirjasta mitä "täti" tarkoittaa :(
[/quote]
Eikös siellä alussa ollut se ihan eka lause juurikin sitä, oletko itse tyhmä?
Odottele vaan ap, aika muuttaa tilanteen. Kun olet kolmikymppinen, lapset kutsuvat sua mummoksi.
Tarhassa on minkkejä ja koulussa maistereita.
Minä olen teroittanut hoitolapsille ja heidän vanhemmilleen, että minulla on nimi; "Maija", enkä ole mikään täti. En vanhemmille enkä heidän lapsilleen. En yhtään tykkää tädittelystä.
-pph
Suomenkielestä puuttuu ruotsinkielen ikäneutraali "dam", joka on todella käyttökelpoinen.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:08"]Menkää mammat töihin. Menkää kassatädeiksi. Tulen tantattelemaan teitä ja kunnolla.
[/quote]
Minä olen kassatäti, liikkeessä jossa myydään lastenvaatteita. Ja ei, ei yhtään haittaa vaikka lapset tulee täditteleen tms. Sun kannattais harkita alan vaihtoa jos noin ahdistaa! Naurettavaa ei voi muuta sanoo :D
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:54"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:08"]Menkää mammat töihin. Menkää kassatädeiksi. Tulen tantattelemaan teitä ja kunnolla.
[/quote]
Minä olen kassatäti, liikkeessä jossa myydään lastenvaatteita. Ja ei, ei yhtään haittaa vaikka lapset tulee täditteleen tms. Sun kannattais harkita alan vaihtoa jos noin ahdistaa! Naurettavaa ei voi muuta sanoo :D
[/quote]
Mikä ala on sellainen missä ei ole yhtää haittapuolta?
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:35"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:33"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:16"] [quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:10"] Selvä, ensi kerralla kehotan antamaan rahat sitruunanaamaiselle ämmälle. Joteskin huono itsetunto ihmisellä jos tuollaisesta herneet nokkaan vetää. Täditetly on perua vuosikymmenten takaa, silloin se katsottiin kohteliaaksi. Milloin siitä tuli kirosana? Tädittely alkoi siiinä vaiheessa kun lopetettiin puhuttelemasta omia vanhempia rouvana ja herrana. [/quote] Miksi "sitruunanaamainen ämmä"? Eikö tässä ole monta kertaa todettu, että "myyjä" on ihan hyvä sana? [/quote] En voi, koska äitini on mukava ihminen ja entinen myjä. En voi rinnasta myjä sanaa epämielyttävään asiakas"palvelijaan". Elämässäni on muuten kaikki hyvin, kiitos huolenpidosta. Eilen kyllä kilahti kaupan kassalla kun vastakkaiset kassaämmät huutokeskustelivat keskenään samalla kun palvelivat asiakkaita. [/quote] Mistäs sinä tiedät miten se äiti on niitä asiakkaita palvellut?
[/quote]
Vietin paljon aikaa kaupassa koulun jälkeeen ja äitini jaksoi aina olla kohtelias ja ystävälinen niille Turun pahimmillekin nirppaanokka minkkiturkkimammoille, jotka puhuttelivat äitiä ja muita myyjiä kolmannessa persoonassa. SE oli epäkohteliasta ja alentavaa. "voisikö hän antaa tuon"
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:56"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:54"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:08"]Menkää mammat töihin. Menkää kassatädeiksi. Tulen tantattelemaan teitä ja kunnolla.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Nyt ei etsitä alaa missä ei ole haittapuolia, vaan alaa missä AP ei joudu työpaikkakiusatuksi täti-sanan tiimoilta.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 14:04"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:56"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:54"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:08"]Menkää mammat töihin. Menkää kassatädeiksi. Tulen tantattelemaan teitä ja kunnolla.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Nyt ei etsitä alaa missä ei ole haittapuolia, vaan alaa missä AP ei joudu työpaikkakiusatuksi täti-sanan tiimoilta.
[/quote]
Kiitis teidän TÄTIEN ei sellaista alaa enää ole :D
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 14:06"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 14:04"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:56"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:54"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:08"]Menkää mammat töihin. Menkää kassatädeiksi. Tulen tantattelemaan teitä ja kunnolla.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kiitis teidän TÄTIEN ei sellaista alaa enää ole :D
[/quote]
Ja kaupan ala oli sun mielestä sellainen missä ei ollut mitään haittapuolia? Ennen tätä kamalaa tädittelyä. :o
Täti-sanalla on kielessämme ihan oikeasti useampi merkitys kuin sisaren/veljen sisko. Saa se sinua tympiä, minuakin tympii moni asia. Sellaista on elämä. Ja ihan oikeasti, maailmankaikkeuden ongelmista tuo ei ole sieltä kriittisimmästä päästä. Hengitä vaikka paperipussiin niin jospa se sinunkin päiväsi vielä iloiseksi muuttuisi.
Teistä ei ole yksikään perustellut miksi pitää sanoa "täti" eikä "myyjä"
Miksi sua sitten pitää kutsua, jos täti ei kerran käy? Mikkoska? Rauva Möttönen? Naapurin rouva? Vanhapiika seinän takaa? Se kärttynen eukko?
Naapurin pikkupoika kutsui minua tädiksi niin kauan kuin ei osannut sanoa ärrää. Sen jälkeen alkoi kutsua etunimellä, jossa siis on ärrä.