En ole täti lapsellesi!!
Täti=äidin tai isän sisko.
Miksi kassalle mentäessä pitää ohjeistaa ihanaa pikkutenavaa antamaan tavaran x tädille, niin täti ottaa siitä hinnan.
Arg. En ole kenenkään teidän muksujen täti :D Pännii tädittely varsinkin, kun olen alle kahdenkymmenen.
Sanokaa kassaneiti, kassa, tyttö tms mutta älkää täditelkö!
Kommentit (434)
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 01:26"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 01:21"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 01:07"]
TÄSSÄ TIIVISTETTYNÄ TAPAKOULUTTAJAN KANTA ASIAAN:
– Ymmärrän, että pienet lapset käsittävät ihmiset vain aikuisiksi ja lapsiksi. Tuntematonta ei kuitenkaan pidä täditellä tai seditellä. JOS kohteen etunimi on tiedossa, sen käyttö on oikein nimenomaan lapselle kohdistetussa puheessa. Jos nimeä ei tiedetä, voi lapselle puhua rouvasta tai herrasta.
– Itse en näe tarpeelliseksi loukkaantua puhuttelussa käytetystä sanasta, oli se sitten tyttö, rouva tai täti, jos sitä selvästi ei ole käytetty minua loukkaamaan.
– Jos äiti kutsuu minua lapselleen tädiksi, en näe hänen ajattelevan, että olen tätimäinen. Täti on perinteisesti ollut yleissana vanhemmalle naiselle. Kolmen lapsen äitinä myös tiedän, että sen enempää ajattelematta täti- ja setä-sanoja tulee helposti käytettyä pienen lapsen kanssa.
/thread
[/quote]
Tiivistit sitten kahden eri tapakouluttajan sanomiset yhteen :D
Tässä oikea tiivistys:
Ensimmäisen tapakouluttajan (nimeltään Arja Porvali) mielestä ei ole sopivaa täditellä tai tytötellä tuntemattomia ihmisiä.
Toinen tapakouluttaja (nimeltään Merja Helaniemi) sanoo, että hän ei loukkaannu tädittelystä eikä tytöttelystä.
/thread
(tuohon artikkeliin muuten tiivistyy koko tämä ketju: kaksi täysin poikkeavaa näkemystä asiasta kohtaa)
[/quote]
Arja ei ota samalla tavalla kantaa asiaan. Uskon että hän on täysin samoilla linjoilla Merjan kanssa. Eli tunnistaa milloin tädittelyllämon tarkoitus loukata ja milloin ei.
[/quote]
Ei ota kantaa?? Arja sanoo:
"Ymmärrän, että pienet lapset käsittävät ihmiset vain aikuisiksi ja lapsiksi. Tuntematonta ei kuitenkaan pidä täditellä tai seditellä."
Kuinka paljon selvemmin pitäisi ottaa kantaa? :D
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 01:18"]
Tuskin itsekään puhutte parikymppisistä myyjistä täteinä tai setinä. Miksi haluatte lapsillenne sellaista opettaa?
[/quote]
Talon pihalla leikkii 5-vuotias poika. Kutsun häntä pojaksi. Poika kasvaa ja on nyt 35-vuotias. Minulle hän on nyt mies, mutta pojalleni setä. Isovaarini mielestä hän on varmasti edelleen poika. Eli ethän voi olettaa, että pieni lapsi puhuisi ihmisistä samaan sävyyn, kuin aikuinen ihminen.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 01:24"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 01:20"]
Täti olisi setä jos sillä olisi munat.
Ehdotan lasten vanhemmille neutraalia ilmaisua "henkilö". Annapas Maija henkilölle/kauppahenkilölle rahat. Avaapas Matti henkilölle ovi. Tiina autapas henkilöä kauppakassien kanssa.
Henkilö sopii urbaaniin kaupunkielämään. Se ei leimaa sukupuolellisesti eikä iän suhteen. Se on sopivan hajuton, mauton, mutta erottaa kuitenkin kasvi- ja eläinkunnasta. Tätä kannattaa opettaa pienestä pitäen. Leena, kuka on henkilön lempihenkilö? Tietääkös Lauri ketä henkilöä henkilö rakastaa? Mitenkäs henkilön lempihenkilöllä tänään sujuu?
[/quote]
"Lauri annappas nyt tuolle henkilölle se lelu, niin äiti pääsee maksamaan" ou yeah!:D
Ehkä kyhnötetään kaikki vain hiljaa kotona ilman minkäänlaista kanssakäymistä muiden kanssa. Tällöin kukaan ei loukkaannu ja kaikki ovat onnellisia.
[/quote]
"Lauri, laitapa lelu siihen kassapöydälle"? "Lauri, ojennapa lelu kassalle"? "Lauri, annapa lelu kiltisti myyjälle"? "Lauri, annapa lelu maksettavaksi"?
Täysin mahdottomia sanoa, totta kai... niin monimutkaisia lauseita että päätä huimaa.
Eräässä perhekerhon tapaisessa paikassa 2-3-vuotias poika huusi minulle "Aikuinen! Hei aikuinen!" Ehkä se oli sitten neutraalia ja korrektia mutta täti olisi tuntunut mukavammalta.
Oli siellä ensimmäistä kertaa eli olin vieras hänelle.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 01:30"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 01:24"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 01:20"]
Täti olisi setä jos sillä olisi munat.
Ehdotan lasten vanhemmille neutraalia ilmaisua "henkilö". Annapas Maija henkilölle/kauppahenkilölle rahat. Avaapas Matti henkilölle ovi. Tiina autapas henkilöä kauppakassien kanssa.
Henkilö sopii urbaaniin kaupunkielämään. Se ei leimaa sukupuolellisesti eikä iän suhteen. Se on sopivan hajuton, mauton, mutta erottaa kuitenkin kasvi- ja eläinkunnasta. Tätä kannattaa opettaa pienestä pitäen. Leena, kuka on henkilön lempihenkilö? Tietääkös Lauri ketä henkilöä henkilö rakastaa? Mitenkäs henkilön lempihenkilöllä tänään sujuu?
[/quote]
"Lauri annappas nyt tuolle henkilölle se lelu, niin äiti pääsee maksamaan" ou yeah!:D
Ehkä kyhnötetään kaikki vain hiljaa kotona ilman minkäänlaista kanssakäymistä muiden kanssa. Tällöin kukaan ei loukkaannu ja kaikki ovat onnellisia.
[/quote]
"Lauri, laitapa lelu siihen kassapöydälle"? "Lauri, ojennapa lelu kassalle"? "Lauri, annapa lelu kiltisti myyjälle"? "Lauri, annapa lelu maksettavaksi"?
Täysin mahdottomia sanoa, totta kai... niin monimutkaisia lauseita että päätä huimaa.
[/quote]
pysyttäydyn sedässä ja tädissä. Saa tulla whinedmään jos haluas. Oikein odotan sitä.;D
Itseltä välillä lipsahtaa täti ja setä (kun nykyään ei nimitystä kovin mielyttäväksi, vaikka olisi kohteliasta), kun lapselleni puhun ulkopuolisesta henkilöstä, MUTTA minulle, äidille, olet ihan vaan ihminen, joka on töissä kaupassa tai missä lie. Tytöttelyä tai pojuttelu koen itse aika loukkaavaksi, kun kaupankassalla kuitenkin on aikuinenihminen (tai lähellä). Neitiä tai rouvaa en käytä, en ole niin innokas tuijottelemaan sormiasi, että kumpikohan on sovelias, se nyt saisikin minut näyttämään hyypiöltä.
Ammattinimikkeet tulevat sitten kun lapseni kasvaa ja alkaa käsittämään niitä.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 01:28"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 01:26"]
– Ymmärrän, että pienet lapset käsittävät ihmiset vain aikuisiksi ja lapsiksi. Tuntematonta ei kuitenkaan pidä täditellä tai seditellä. JOS kohteen etunimi on tiedossa, sen käyttö on oikein nimenomaan lapselle kohdistetussa puheessa. Jos nimeä ei tiedetä, voi lapselle puhua rouvasta tai herrasta.
– Itse en näe tarpeelliseksi loukkaantua puhuttelussa käytetystä sanasta, oli se sitten tyttö, rouva tai täti, jos sitä selvästi ei ole käytetty minua loukkaamaan.
– Jos äiti kutsuu minua lapselleen tädiksi, en näe hänen ajattelevan, että olen tätimäinen. Täti on perinteisesti ollut yleissana vanhemmalle naiselle. Kolmen lapsen äitinä myös tiedän, että sen enempää ajattelematta täti- ja setä-sanoja tulee helposti käytettyä pienen lapsen kanssa.
/thread
[/quote]
Tässä oikea tiivistys:
Ensimmäisen tapakouluttajan (nimeltään Arja Porvali) mielestä ei ole sopivaa täditellä tai tytötellä tuntemattomia ihmisiä.
Toinen tapakouluttaja (nimeltään Merja Helaniemi) sanoo, että hän ei loukkaannu tädittelystä eikä tytöttelystä.
/thread
(tuohon artikkeliin muuten tiivistyy koko tämä ketju: kaksi täysin poikkeavaa näkemystä asiasta kohtaa)
[/quote]
Arja ei ota samalla tavalla kantaa asiaan. Uskon että hän on täysin samoilla linjoilla Merjan kanssa. Eli tunnistaa milloin tädittelyllämon tarkoitus loukata ja milloin ei.
[/quote]
Ei ota kantaa?? Arja sanoo:
"Ymmärrän, että pienet lapset käsittävät ihmiset vain aikuisiksi ja lapsiksi. Tuntematonta ei kuitenkaan pidä täditellä tai seditellä."
Kuinka paljon selvemmin pitäisi ottaa kantaa? :D
[/quote]
Ei ota kantaa siihen, että loukkaako tädittely tai ymmärtääkö hän sen.
Jes! Olen jossain onnistunut! Lapseni kutsuu kaikkia ihmiseksi! Vai suututaanko siitä, että se ei ole lainkaan kunnioittava vierasta henkilöä kohtaan?
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 14:40"]
Teistä ei ole yksikään perustellut miksi pitää sanoa "täti" eikä "myyjä"
[/quote]
Sitä ei arkitilanteissa niin punnitse jokaista sanaansa. Täti on luonteva nimitys vieraalle naiselle lapselle puhuttaessa. Yleensä puhun myyjästä joskus kassasta, mutta teoriassa voisin käyttää tätiäkin.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 16:40"]
Minua ihmetytti vähän aika sitten, kun äiti puhui lapselleen minusta tyttönä. Ja sen jälkeen korjasi suurieleisesti "tai siis TÄTI!". Olen 21 v.
[/quote]
Johtuu siitä, kun kesken puheen tajuaa jo teini-ikäistenkin olevan lapsen näkövinkkelistä aikuisia eli tätejä.
Katsopa kultaseni, av:lla on taas joku täti vetänyt herneet nenäänsä.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:46"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:45"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:40"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:31"]
Tapa jota 99,99% ihmisistä pitää positiivisena ja kunnioittavana. Se, että sinä koet sen jotenkin loukkaavana, tarkoittaa, että sinulla on peiliin katsomisen paikka. Ei sinun tarvitse siitä tykätä, mutta koska tädittely ei ole loukkaava termi millään muotoa, on sinulta todella pikkumaista lähteä siitä huomauttelemaan.
En minäkään tykkää, kun ihmiset teitittelevät, mutta ajattelen, että se on vain kohteliasta ja hymyilen takaisin.
t. Setä 29v
[/quote]
No ei kyllä todellakaan ole 99,99%. Oletko ikinä lukenut näitä keskusteluja, täällä tai muualla? Voi olla, että 60% pitää sitä positiivisena (etenkin täällä, kun on pikkulasten vanhempia niin paljon), mutta merkittävä määrä ihmisiä siitä kuitenkin nykypäivänä ärtyy.
Edelleenkään siinä ei ole mitään väärää, jos pikkulapsi sanoo tädiksi tai sedäksi. Mutta jos jonkun pienen lapsen äiti/isä tädittelee tai sedittelee, aika monelle tulee sellainen tunne, että pitääkö tuo aikuinen ihminen minua niin vanhan näköisenä. Sellainen tunne, että "pitääkö tuo kolmekymppinen pikkulapsen äiti muka itseään jonain niin nuorena tyttönä minuun verrattuna vai, että oikein täditellä täytyy?"
Eihän se mitään rationaalista ole, mutta loukkaantuminen harvemmin on. Luulisi kuitenkin, että tänä ikäkriisien luvattuna aikakautena ihmisillä olisi vähän enemmän ymmärrystä näitä asioita kohtaan. Korkeaa ikää kun ei nykyään todellakaan pidetä minään kunnioitettavana asiana. Ennen olikin toisin.
[/quote]
Ennen tätä keskustelua en ole koskaan kuullutkaan kenenkään loukkaantuvan tädittelystä/sedittelystä. Tytöttelystä/pojuttelusta kyllä olen, mutta siinä onkin astetta negatiivisempi sävy. Termi täti ei viittaa tätimäisyyteen, vaan se on kunnioittava termi vanhempaa henkilöä kohtaan. Ja vaikka sinä olisitkin 18v, olet sinä "täti" esimerkiksi 3v lapselle.
[/quote]
Mutta entä sille 3v. lapsen 30v. äidille?
Äh, antaa olla. Ei tästä keskustelusta mitään tule kuitenkaan :)
[/quote]
Se äiti puhuu sille lapselle. Eri asia, jos huikkaisi sinne hyllyjen väliin: "Hei täti! Haluaisin maksaa." Kun puhun lapselleni äidistäni, puhun mummosta. Kun puhun lapselleni vieraasta naisesta saatan puhua tädistä.
Käyttääkö joku rouvanimitystä? Ja vieläpä lapselle? Kuulostaa aivan joltain Suomifilmimeiningiltä :D
Kyllä minä taas niin mieleni pahoitin.
Tällä sankarilla on vissiin takana jo kaudet mua-ei-saa-kutsua-lapseksi-vaikka-olenkin, mua-ei-saa-kutsua-koululaiseksi-vaikka-olenkin ja mua-ei-saa-kutsua-murkuksi-vaikka-olenkin, ja tulevaisuudessa on edessä myös kaudet mua-ei-saa-kutsua-keski-ikäiseksi-vaikka-olenkin ja mua-ei-saa-kutsua-vanhukseksi-vaikka-olenkin. Joidenkin elämä on kovin vaikeaa. :D
T: Keski-ikäinen
mitä vikaa on sanassa hän? Anna hänelle..
Yleensäkin ihmisten nimittely on rumaa.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 15:53"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:43"]
Kassalla työskentelen minäkin ja ärsyttää suunnattomasti tuo tädittely. Kun nimeonomaan se LAPSI ei tädittele, vaan se äiti!
Pystyn kuitenkin palvelemaan hymyillen nuo tädittelijät, kun mielessäni ajattelen (joka kerta!) ai että suakin on mun juoppoveljeni pannut...
[/quote]
Juuri tuontasoisia ajatuksia olen aina ajatellutkin siellä kassan tätien päässä liikkuvan. Ja sen takia ne eivät ikinä tule saamaan sitä kaupan kassaa kummempaa työpaikkaa...
[/quote]
Suurin osa kassatyöntekijöistä (myyjistä) ovat töissä koulun ohella...
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:46"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:43"]
Kassalla työskentelen minäkin ja ärsyttää suunnattomasti tuo tädittely. Kun nimeonomaan se LAPSI ei tädittele, vaan se äiti!
Pystyn kuitenkin palvelemaan hymyillen nuo tädittelijät, kun mielessäni ajattelen (joka kerta!) ai että suakin on mun juoppoveljeni pannut...
[/quote]
Mutta miksi se ärsyttää? Suomessa ei ole neutraalia sanaa, jolla viitataan naispuoliseen ihmiseen tuolla tavalla kolmannessa persoonassa, sitä lähinnä on sana täti. "Anna se naiselle" - ei käy. "Anna kassalle" - kassa on myös se itse tiski, ei käy. "Anna tuolle ihmiselle" - kuulostaa oudolta. Mitä suosittelet tilalle?
[/quote]
miten ois vaik "anna se tuolle myyjälle"? Koska sehän se ammattinimike on.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 22:32"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:36"]
Minä olen täti VAIN omien sisarusteni lapsille. Olen työskennellyt kaupan kassalla enkä ole sen takia lapsesi täti. Työskentelen nyt päiväkodissa ja olen hoitaja ENKÄ TÄTI. Täällä mammat ovat taas niin itsekkäitä "jos mua ei häiritse niin voivoi" KUINKA VAIKEAA ON AJATELLA ASIAA TOISEN IHMISEN(ei tädin) KANNALTA?
[/quote]
Sä olet hoitaja ELI hoitotäti, lyhyemmin täti. Kenties se Leppisryhmän äkäinen täti, mutta täti silloinkin.
[/quote]
Ei. En ole hoito-/tarhantäti! Olen hoitaja ja minulla on nimi!
/thread
[/quote]
Tässä oikea tiivistys:
/thread
[/quote]