Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ole täti lapsellesi!!

Vierailija
15.11.2014 |

Täti=äidin tai isän sisko.
Miksi kassalle mentäessä pitää ohjeistaa ihanaa pikkutenavaa antamaan tavaran x tädille, niin täti ottaa siitä hinnan.
Arg. En ole kenenkään teidän muksujen täti :D Pännii tädittely varsinkin, kun olen alle kahdenkymmenen.
Sanokaa kassaneiti, kassa, tyttö tms mutta älkää täditelkö!

Kommentit (434)

Vierailija
41/434 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:32"]

Voin sanoa ämmäksikin.

[/quote]

No sinullapa suppea sanavarasto on, jos ainoat vaihtoehdot on täti tai ämmä. Voisit kokeilla käyttää vaikkapa sanoja "myyjä" tai "hän".

Vierailija
42/434 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täti, täti, täti, täti. Pienet on ongelmat. Tätihän ei ole -millään- muotoa loukkaava nimitys, joten en vaan voi ymmärtää, miten joku saa tästäkin mielensä pahoitettua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/434 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:50"]

Täti tarkoittaa muutakin, kuin vain sitä isän tai äidin siskoa. Täti on yleisnimitys vieraalle naiselle. Hieman kotoisampi, kuin vain "nainen". Olen pahoillani, jos nimitys loukkaa, mutta se ei ole tarkoitus. On kuitenkin vanhemman oikeus nimitellä ihmisiä lapselleen miten haluaa. Esim. toisille isä on isi, iskä, pappa, tai joku muu. Meillä vieras aikuinen nainen on täti. Sinä voit sanoa kassan tätejä omille lapsillesi kassaneideiksi tms. mutta meillä heitä sanotaan tädeiksi. Myös jatkossa.

[/quote]

Mainitset että on vanhemman oikeus nimitellä ihmisiä lapselleen miten haluaa. No, tietäsin kyllä miten nimeäisin (tai nimittelisin) sinut.

Vierailija
44/434 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiset  naiset ja miehet ovat aina olleet tätejä ja setiä lapsille ja ovat sitä vastakin. :D

Vierailija
45/434 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:41"]Täällä mammat raivoaa, kun heidän tädittelyään kritisoidaan. Kerta kassahenkilöstöä saa täditellä, niin kaipa minäkin rupean sitten perheellisiä äitejä kutsumaan tantoiksi. "Ja täältä tulee vaihtorahat teille arvon tantta" :)
[/quote]
No mutta täti on ihan ystävällinen ja kohtelias sana, tantta taas haukkumanimi. Ei ollenkaan samantasoiset nimitykset.

Vierailija
46/434 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan ap kieltää vaikka että häntä ei saa sanoa naiseksi vaan pitää kutsua metsähiirulaiseksi. Yhtä hölmöä, meillä nyt vaan sattuu olemaan vakiintunut sanasto kielessämme, eikä sitä kukuaan yksittäinen voi olla mieltymystensä mukaan muuttamassa.

Vierailija
47/434 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon tädiksi.

Vierailija
48/434 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:52"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:50"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:48"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:46"] [quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:36"] Minä olen täti VAIN omien sisarusteni lapsille. Olen työskennellyt kaupan kassalla enkä ole sen takia lapsesi täti. Työskentelen nyt päiväkodissa ja olen hoitaja ENKÄ TÄTI. Täällä mammat ovat taas niin itsekkäitä "jos mua ei häiritse niin voivoi" KUINKA VAIKEAA ON AJATELLA ASIAA TOISEN IHMISEN(ei tädin) KANNALTA? [/quote]   Ehkä sun pitäisi käyttää vaikka sellaista t-paitaa, jossa lukee isolla "en ole täti", jotta ihmiset ymmärtäisivät, miten kipeä asia tää sulle on? [/quote] En tarvitse t-paitaa kun minulla on puhumisen taito. Voin kertoa heille sen ihan itse :) [/quote]   No sitten ei ole varmaan ongelmaa, eikä tarvitse caps-raivotakaan. [/quote] Mä "caps-raivoan" näiden eräiden mammojen itsekkyydelle

[/quote]

Itsekkyyttä onse, ettei tiedä etukäteen, että joku ei tykkää jostain tietystä sanasta? Mistä sen voi tietää ennalta?
[/quote]

Itsekkyyttä on ettei ota huomioon muita. Ja jos sanot "tykkäät tai et, minä sanon silti" olet itsekäs

Vierailija
49/434 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei voi käyttää sanaa myyjä?

Vierailija
50/434 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassa on myyjiä! Päiväkodissa on hoitajia! Koulussa on opettajia! Sukujuhlissa on tätejä!

Vierailija
51/434 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 12:05"]

Sanon tädiksi.

[/quote]

Niin sanot, vaikka olet varmastikin aikuinen. Ja minä ajattelen mielessäni V'''n Urpo!

Vierailija
52/434 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni ihminen ei sovellu asiakaspalvelualalle jos moisesta ahdistuu ja vihastuu noin paljon. Tädittely ja sedättely on vaivaton keino puhua lapselle ymmärrettävästi eikä sillä ole mitään tekemistä sukulaisuussuhteiden tai iän kanssa.

Vierailija
53/434 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 12:17"]Kaupassa on myyjiä! Päiväkodissa on hoitajia! Koulussa on opettajia! Sukujuhlissa on tätejä!
[/quote]

Se henkilö kuulostaa vieraammalta pelkän ammatin perusteella puhuttaessa. Täti-sanaan useimmiten liittyy sellainen sopiva tuttuus ja turvallisuus.

Vierailija
54/434 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:29"]Mä voin sanoa tytöksi, vaikket sä olekaan mun tyttö.
[/quote]

se olis tytär.

Vierailija
55/434 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta sitä ihmiset vetää herneen nenään. *huutonaurua*

Vierailija
56/434 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täti on neutraali termi, jolla on maailman sivu tarkoitettu lapslle puhuttaessa aikuisia, vieraita naisia silloin, kun ei tiedetä ko. naisensiviilisäätyä tai nimeä.

Pidän aika moukkamaisena ja tyhmänä ihmistä, joka ei tiedä, että sanoilla voi olla useita merkityksiä. Että täti ei em. tilanteessa viittaa sukulaissuhteeseen.

Minun lapseni ovat pienestä pitäöen tienneet eron sukulaistätien ja vieraiden aikuisten tätien välillä. Kumma, jos ketjussa kiukuttelevat aikuiset eivät tätä muka tiedä.

Jotenkin ap:n kiukuttelun ymmärtäisi, jos täti olisi sanana negatiivinen. Mutta kun se ei sitä millään tasolla ole, eikä se edes viittaa ikään muuten kuin että vivahde viittaa aikuisuuteen.

PS. Koetapa ap keksiä sanoja, joilla on eri merkityksiä (negatiivisia tai positiivisia). Jos joku kutsuu sinua kanaksi, mitäpä luulet, pitääkö hän sinua siipikarjana...?

Vierailija
57/434 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 12:26"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 12:17"]Kaupassa on myyjiä! Päiväkodissa on hoitajia! Koulussa on opettajia! Sukujuhlissa on tätejä! [/quote] Se henkilö kuulostaa vieraammalta pelkän ammatin perusteella puhuttaessa. Täti-sanaan useimmiten liittyy sellainen sopiva tuttuus ja turvallisuus.

[/quote]

Mutta tuo tuttuus ja turvallisuushan on se aikuisen mielleyhtymä. Ei kaupanmyyjä tule lapselle tutummaksi tädittelemällä häntä. Enemmän ratkaisee äänen sävy ja vanhemman suhtautuminen yleisesti myyjiin tai toisiin ihmisiin. Tarkoitan, että myyjä/hän/siivooja/bussinkuljettaja on lapselle terminä tai sanana yhtä turvallinen, kunhan äiti käyttää niitä sanoja itse ystävällisesti.

Sanotteko muuten bussinkuljettajaa sedäksi vai bussinkuljettajaksi? Mistähän johtuu, että naiskuski saattaakin olla täti, mutta miespuolinen kuski onkin yllättäen bussinkuljettaja?

Vierailija
58/434 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jo sulla on ongelmat... Sukulaislapsi kutsuu mua äidiksi, oman äitinsä kuullen! Miksikö? Koska omat lapseni kutsuvat mua äidiksi ja 2v2kk logiikalla mun nimi on äiti.:)

Vierailija
59/434 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 12:35"]Täti on neutraali termi, jolla on maailman sivu tarkoitettu lapslle puhuttaessa aikuisia, vieraita naisia silloin, kun ei tiedetä ko. naisensiviilisäätyä tai nimeä.

Pidän aika moukkamaisena ja tyhmänä ihmistä, joka ei tiedä, että sanoilla voi olla useita merkityksiä. Että täti ei em. tilanteessa viittaa sukulaissuhteeseen.

Minun lapseni ovat pienestä pitäöen tienneet eron sukulaistätien ja vieraiden aikuisten tätien välillä. Kumma, jos ketjussa kiukuttelevat aikuiset eivät tätä muka tiedä.

Jotenkin ap:n kiukuttelun ymmärtäisi, jos täti olisi sanana negatiivinen. Mutta kun se ei sitä millään tasolla ole, eikä se edes viittaa ikään muuten kuin että vivahde viittaa aikuisuuteen.

PS. Koetapa ap keksiä sanoja, joilla on eri merkityksiä (negatiivisia tai positiivisia). Jos joku kutsuu sinua kanaksi, mitäpä luulet, pitääkö hän sinua siipikarjana...?
[/quote]

Su kommentti oli ihan asiallinen, kunnes toi loppu lähti käsistä ja pilasi koko setin.
Tää on, aikuiset ihmiset, useimpien teidän kompastuskivi. Asiallinen palaute kaatuu tällaiseen lapsellisuuteen.

Vierailija
60/434 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:43"]Kassalla työskentelen minäkin ja ärsyttää suunnattomasti tuo tädittely. Kun nimeonomaan se LAPSI ei tädittele, vaan se äiti!

Pystyn kuitenkin palvelemaan hymyillen nuo tädittelijät, kun mielessäni ajattelen (joka kerta!) ai että suakin on mun juoppoveljeni pannut...
[/quote]

En tiedä sun seksielämästä mutta minä en paneskele juoppojen kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi