En ole täti lapsellesi!!
Täti=äidin tai isän sisko.
Miksi kassalle mentäessä pitää ohjeistaa ihanaa pikkutenavaa antamaan tavaran x tädille, niin täti ottaa siitä hinnan.
Arg. En ole kenenkään teidän muksujen täti :D Pännii tädittely varsinkin, kun olen alle kahdenkymmenen.
Sanokaa kassaneiti, kassa, tyttö tms mutta älkää täditelkö!
Kommentit (434)
Täällä mammat raivoaa, kun heidän tädittelyään kritisoidaan. Kerta kassahenkilöstöä saa täditellä, niin kaipa minäkin rupean sitten perheellisiä äitejä kutsumaan tantoiksi. "Ja täältä tulee vaihtorahat teille arvon tantta" :)
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:31"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:29"]
Mä voin sanoa tytöksi, vaikket sä olekaan mun tyttö.
[/quote]
Tokkopa tyttäreksi sanoisit kuitenkaan.
[/quote]
En, vaikka työkavereille sanon useinkin, että meidän tyttö teki sitä ja tätä, kun puhun hänestä. En koskaan sano tutuille, että "tyttäreni".
Täti/tantta. Ihan vakavissasiko vertaat näitä kahta?
Kassalla työskentelen minäkin ja ärsyttää suunnattomasti tuo tädittely. Kun nimeonomaan se LAPSI ei tädittele, vaan se äiti!
Pystyn kuitenkin palvelemaan hymyillen nuo tädittelijät, kun mielessäni ajattelen (joka kerta!) ai että suakin on mun juoppoveljeni pannut...
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:41"]
Täällä mammat raivoaa, kun heidän tädittelyään kritisoidaan. Kerta kassahenkilöstöä saa täditellä, niin kaipa minäkin rupean sitten perheellisiä äitejä kutsumaan tantoiksi. "Ja täältä tulee vaihtorahat teille arvon tantta" :)
[/quote]
Ne tädittelyä vastustavat mammathan tässä raivoaa. Laita kaulaan joku kyltti, jossa kerrotaan, että et halua olla täti, koska eihän sitä muuten voi tietää.
OK. Tästä lähtien kassalla työskentelevä nainen on mulle "muikki".
Jos ei elämässä muita murheita oo...?
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:43"]
Kassalla työskentelen minäkin ja ärsyttää suunnattomasti tuo tädittely. Kun nimeonomaan se LAPSI ei tädittele, vaan se äiti!
Pystyn kuitenkin palvelemaan hymyillen nuo tädittelijät, kun mielessäni ajattelen (joka kerta!) ai että suakin on mun juoppoveljeni pannut...
[/quote]
Mutta miksi se ärsyttää? Suomessa ei ole neutraalia sanaa, jolla viitataan naispuoliseen ihmiseen tuolla tavalla kolmannessa persoonassa, sitä lähinnä on sana täti. "Anna se naiselle" - ei käy. "Anna kassalle" - kassa on myös se itse tiski, ei käy. "Anna tuolle ihmiselle" - kuulostaa oudolta. Mitä suosittelet tilalle?
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:36"]
Minä olen täti VAIN omien sisarusteni lapsille. Olen työskennellyt kaupan kassalla enkä ole sen takia lapsesi täti. Työskentelen nyt päiväkodissa ja olen hoitaja ENKÄ TÄTI. Täällä mammat ovat taas niin itsekkäitä "jos mua ei häiritse niin voivoi" KUINKA VAIKEAA ON AJATELLA ASIAA TOISEN IHMISEN(ei tädin) KANNALTA?
[/quote]
Ehkä sun pitäisi käyttää vaikka sellaista t-paitaa, jossa lukee isolla "en ole täti", jotta ihmiset ymmärtäisivät, miten kipeä asia tää sulle on?
[/quote]
En tarvitse t-paitaa kun minulla on puhumisen taito. Voin kertoa heille sen ihan itse :)
Mua niin naurattaa yksi muisto kassa-ajoilta. Olin töissä tavaratalossa, olin 34 vuotias, nelivuotiaan lapsen äiti. Kassalleni tuli nainen noin parivuotiaan lapsen kanssa. Tämä selvästi minua nuorepi nainen sanoi lapselle, että ojentaisi tavaran tytölle, eli minulle. Hämmästyin tuota tytöttelyä ja tämä varmaan näkyi naamastani, sillä asiakas meni vaikeaksi.( Olin toki asiallinen siinä tilanteessa.)
Täytyy tunnustaa, että siinä tilanteessa ärsytti tytöttely nuoremman naisen toimesta, nyt asia pelkästään naurattaa.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:36"] Minä olen täti VAIN omien sisarusteni lapsille. Olen työskennellyt kaupan kassalla enkä ole sen takia lapsesi täti. Työskentelen nyt päiväkodissa ja olen hoitaja ENKÄ TÄTI. Täällä mammat ovat taas niin itsekkäitä "jos mua ei häiritse niin voivoi" KUINKA VAIKEAA ON AJATELLA ASIAA TOISEN IHMISEN(ei tädin) KANNALTA? [/quote] Ehkä sun pitäisi käyttää vaikka sellaista t-paitaa, jossa lukee isolla "en ole täti", jotta ihmiset ymmärtäisivät, miten kipeä asia tää sulle on? [/quote] En tarvitse t-paitaa kun minulla on puhumisen taito. Voin kertoa heille sen ihan itse :)
[/quote]
No sitten ei ole varmaan ongelmaa, eikä tarvitse caps-raivotakaan.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:46"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:43"]
[/quote]
Mutta miksi se ärsyttää? Suomessa ei ole neutraalia sanaa, jolla viitataan naispuoliseen ihmiseen tuolla tavalla kolmannessa persoonassa, sitä lähinnä on sana täti. "Anna se naiselle" - ei käy. "Anna kassalle" - kassa on myös se itse tiski, ei käy. "Anna tuolle ihmiselle" - kuulostaa oudolta. Mitä suosittelet tilalle?
[/quote]
Miten ois vaikka ihan "hän" ?
"Anna hänelle"
Täti on ilman muuta nimittelyvaihtoehdoista paras ja sopii kaiken ikäisille. Nämä nuoret tädittelyä inhoavat valittavat sitten muutaman vuoden päästä sitä, kun ihoavat tytöttelyä.
Onko ap sun äidinkieli muu kuin suomi? Täti ei tarkoita vain sukulaista.
Sivistyssanakirja: täti
täti
isän tai äidin sisko. esim. Tätini Anna, Anna-tätini. Laajemmin esim. Isotäti. Kummitäti.
last. yleensä aikuisen naisen nimityksenä ja puhuttelusanana. esim. Vieras täti. Puistotäti.
Täti tarkoittaa muutakin, kuin vain sitä isän tai äidin siskoa. Täti on yleisnimitys vieraalle naiselle. Hieman kotoisampi, kuin vain "nainen". Olen pahoillani, jos nimitys loukkaa, mutta se ei ole tarkoitus. On kuitenkin vanhemman oikeus nimitellä ihmisiä lapselleen miten haluaa. Esim. toisille isä on isi, iskä, pappa, tai joku muu. Meillä vieras aikuinen nainen on täti. Sinä voit sanoa kassan tätejä omille lapsillesi kassaneideiksi tms. mutta meillä heitä sanotaan tädeiksi. Myös jatkossa.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:48"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:36"] Minä olen täti VAIN omien sisarusteni lapsille. Olen työskennellyt kaupan kassalla enkä ole sen takia lapsesi täti. Työskentelen nyt päiväkodissa ja olen hoitaja ENKÄ TÄTI. Täällä mammat ovat taas niin itsekkäitä "jos mua ei häiritse niin voivoi" KUINKA VAIKEAA ON AJATELLA ASIAA TOISEN IHMISEN(ei tädin) KANNALTA? [/quote] Ehkä sun pitäisi käyttää vaikka sellaista t-paitaa, jossa lukee isolla "en ole täti", jotta ihmiset ymmärtäisivät, miten kipeä asia tää sulle on? [/quote] En tarvitse t-paitaa kun minulla on puhumisen taito. Voin kertoa heille sen ihan itse :)
[/quote]
No sitten ei ole varmaan ongelmaa, eikä tarvitse caps-raivotakaan.
[/quote]
Mä "caps-raivoan" näiden eräiden mammojen itsekkyydelle
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:49"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:46"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:43"] Kassalla työskentelen minäkin ja ärsyttää suunnattomasti tuo tädittely. Kun nimeonomaan se LAPSI ei tädittele, vaan se äiti! Pystyn kuitenkin palvelemaan hymyillen nuo tädittelijät, kun mielessäni ajattelen (joka kerta!) ai että suakin on mun juoppoveljeni pannut... [/quote] Mutta miksi se ärsyttää? Suomessa ei ole neutraalia sanaa, jolla viitataan naispuoliseen ihmiseen tuolla tavalla kolmannessa persoonassa, sitä lähinnä on sana täti. "Anna se naiselle" - ei käy. "Anna kassalle" - kassa on myös se itse tiski, ei käy. "Anna tuolle ihmiselle" - kuulostaa oudolta. Mitä suosittelet tilalle? [/quote] Miten ois vaikka ihan "hän" ? "Anna hänelle"
[/quote]
Jos nyt puhutaan ihan luontevista puhetilanteista, ei kirjoitetusta kielestä, niin tuo ei todellakaan ole luonteva ilmaisu, ainakaan niillä murrealueilla, joissa sana "hän" viittaamassa kolmanteen persoonaan ei yksinkertaisesti kuulu puhekieleen. Voisi ehkä toimia jossain Varsinais-Suomessa, mutta suurimmassa osassa Suomea olisi erittäin kohosteinen ja poikkeava ilmaisu.
Itse tädittelen/sedättelen kaikkia vanhempia puolituttuja, joiden nimiä en tiedä. Hyvin ovat ottaneet. :D Ja olen tosiaan 23-vuotias.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:50"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:48"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:46"] [quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:36"] Minä olen täti VAIN omien sisarusteni lapsille. Olen työskennellyt kaupan kassalla enkä ole sen takia lapsesi täti. Työskentelen nyt päiväkodissa ja olen hoitaja ENKÄ TÄTI. Täällä mammat ovat taas niin itsekkäitä "jos mua ei häiritse niin voivoi" KUINKA VAIKEAA ON AJATELLA ASIAA TOISEN IHMISEN(ei tädin) KANNALTA? [/quote] Ehkä sun pitäisi käyttää vaikka sellaista t-paitaa, jossa lukee isolla "en ole täti", jotta ihmiset ymmärtäisivät, miten kipeä asia tää sulle on? [/quote] En tarvitse t-paitaa kun minulla on puhumisen taito. Voin kertoa heille sen ihan itse :) [/quote] No sitten ei ole varmaan ongelmaa, eikä tarvitse caps-raivotakaan. [/quote] Mä "caps-raivoan" näiden eräiden mammojen itsekkyydelle
[/quote]
Itsekkyyttä onse, ettei tiedä etukäteen, että joku ei tykkää jostain tietystä sanasta? Mistä sen voi tietää ennalta?
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:38"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:32"]Tykkäisitkö enemmän vittumaisesta akasta? "Laitapa se liukuhihnalle, Nico-Josephiina, niin tuo vittumainen akka piipauttaa viivakoodin siitä." [/quote] "Odottele siinä hiekkalaatikolla että se sun vittumainen akka tulee hakee sut kotiin täältä päiväkodsta"
[/quote]
Eihän se lapsi silloin tiedä, kehen viitataan. Sitä paitsi kuka rutisee siitä, että häntä äitinä kutsutaan lapsen äidiksi?