En ole täti lapsellesi!!
Täti=äidin tai isän sisko.
Miksi kassalle mentäessä pitää ohjeistaa ihanaa pikkutenavaa antamaan tavaran x tädille, niin täti ottaa siitä hinnan.
Arg. En ole kenenkään teidän muksujen täti :D Pännii tädittely varsinkin, kun olen alle kahdenkymmenen.
Sanokaa kassaneiti, kassa, tyttö tms mutta älkää täditelkö!
Kommentit (434)
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 11:00"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:26"][quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:15"] Yksi vaihtoehto olisi tietysti kutsua kassatätejä ihan vain myyjiksi. :) [/quote] Paitsi että kassatyöntekijät eivät ole myyjiä. He eivät myy mitään. He rahastavat asiakkaan. [/quote]
Heidän ammattinimikkeensä työsopimuksessa ja työehtosopimuksessa on myyjä, joten sinun mielipiteelläsi ei tuo tähän asiaan mitään lisäarvoa.
[/quote]
Myyjä/kassatyöntekijä..pointtina oli, että sillä ei ole väliä. Eikä sillä onko se täti vai neiti. Kunhan puhutaan asiallisuuksissa. Jos tälläisistä asioista loukkaantuu, ei paikka ole asiakaspalvelutyössä.
Helevetin herkkähipiäistä. Koeta kasvattoo nahan paksuutta.
Myyjä nimitys nyt vasta loukkaavaa onkin. Niinkuin minä myisin jotain, vaikka pelkästään rahastan. Pahinta olisi, että joku Hesassa käydessäni kutsuisi minua helsinkiläiseksi. Loukkaanun myös siitä, että minua kutsutaan naiseksi, koska olen ihminen.
Loukkaannun ellei minua kutsuta etu ja sukunimellä. Oikeasti siis loukkaanun aina, koska muut eivät käytä sanoja niinkuin haluan. Minulla on tuhansia sanoja, joilla on negatiivinen lataus ja olen lähes kokoajaan loukkaantunut.
Joten voisitteko olla hiljaa ja laittaa vaan ne tavarat sinne hihnalle. Ja lopettakaa sille lapselle puhuminen, samoin sille kaupan työntekijälle.
Joku voi oikeasti loukkantua!
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 11:04"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:59"]
Ja minun 42 v äitini raivostuu, jos rouvittelee, koska hän on naimaton, eli neiti. En välitä mielipiteestäsi tai koe tarpeelliseksi kysyä jokaiselta, että " saanko sanoa sinua kerran elämässä tädiksi (en ole vastuussa muiden tädittelyistä ja tokkopa eksyn kassallesi uudestaan) lapselleni, joka on 1 v ja täysin sosiaalisesti sivistymätön". Sana "täti" on suomenkielessä täysin ystävällinen termi ja vika on sinussa, jos se loukkaa.
Tosin: henkilökohtaisesti sanon vain aina, että " tämä pitää piipata ja maksaa, saat sen kohta takaisin" lapselleni, koska en näe pointtia osallistuttaa tuntematonta kassahenkilöä keskusteluun. Tädittelen kyllä muissa yhteyksissä ahkerasti.
[/quote] Mikä vika minussa on? t. 233
[/quote]
Häh? En ole lukenut koko ketjua. Luin vain aloitusviestin.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 11:13"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 11:04"]
Ja minun 42 v äitini raivostuu, jos rouvittelee, koska hän on naimaton, eli neiti. En välitä mielipiteestäsi tai koe tarpeelliseksi kysyä jokaiselta, että " saanko sanoa sinua kerran elämässä tädiksi (en ole vastuussa muiden tädittelyistä ja tokkopa eksyn kassallesi uudestaan) lapselleni, joka on 1 v ja täysin sosiaalisesti sivistymätön". Sana "täti" on suomenkielessä täysin ystävällinen termi ja vika on sinussa, jos se loukkaa.
Tosin: henkilökohtaisesti sanon vain aina, että " tämä pitää piipata ja maksaa, saat sen kohta takaisin" lapselleni, koska en näe pointtia osallistuttaa tuntematonta kassahenkilöä keskusteluun. Tädittelen kyllä muissa yhteyksissä ahkerasti.
[/quote]
Häh? En ole lukenut koko ketjua. Luin vain aloitusviestin. * luettu*
Mieheni on sesonkitransvestiitti ja hyvin usein miehet vislaavat sen perään, kun luulevat naiseksi. Miestäni myös täditellään ja itse lyhyttukkaisena 19 v tyttönä kuulin olevani setä/poika. Miksi tuntemattomien arvaukset sukupuolestasi ovat noin tärkeitä? Eikö se ole se ja sama, mitä joku muu päässään ajattelee. Häpeällistähän se on sille toiselle, joka sen tädittelyn/sedättelyn suoritti ja joutui oikaistuksi :D
[/quote]
Vanhemmat tädittelevät, koska haluavat korostaa omaa nuorekkuuttaan. Täti-sanassa ei ole mitään positiivista latausta, koska mielikuvana on noin 50-vuotias tanttamainen naishenkilö. Ymmärrän hyvin, jos joku loukkaantuu. Myyjäksi kutsuminen olisi neutraali vaihtoehto.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:48"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:26"][quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:15"] Yksi vaihtoehto olisi tietysti kutsua kassatätejä ihan vain myyjiksi. :) [/quote] Paitsi että kassatyöntekijät eivät ole myyjiä. He eivät myy mitään. He rahastavat asiakkaan. [/quote] Kyllähän hekin tekevät lisämyyntiä. Päättelevät varmaan sun ulkoisesta olemuksesta, ettei tarvi tarjota tolle mitään. Kyllä mulle on ainakin kassalla myyty mm arpapaketteja. Keksipä kuule sopivampi ammattinimike jos myyjä ei käy?
[/quote]
Kyllä pikkukaupoissa ainakin myydään milloin arpaa ja milloin mitäkin. Osta osta osta! Jos saivartelemaan lähdetään, niin ei hoitajatkaan mitään hoida. Nehän jakaa lääkkeitä ja mittaa verenpainetta.
Musta on tärkeää täditellä ja sedätellä tuntemattomia ihmisiä, jotta lapsella olisi kohtelias nimitys myös heille, jonka ammattia lapsi ei tiedä. Säästytään niiltä noloilta kömmähdyksiltä: "äiti, mitä toi lihava kerää pulloja? Äiti miksi tolla on pyörätuoli?" Setä ja täti näissäkin lauseissa muuttaa sisällön aidoksi lapsen ihmettelyksi, ilman kuulostaa tönköltä ja epäkohteliaalta pennulta.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 11:25"]
Vanhemmat tädittelevät, koska haluavat korostaa omaa nuorekkuuttaan. Täti-sanassa ei ole mitään positiivista latausta, koska mielikuvana on noin 50-vuotias tanttamainen naishenkilö. Ymmärrän hyvin, jos joku loukkaantuu. Myyjäksi kutsuminen olisi neutraali vaihtoehto.
[/quote]
Ja tädin mielikuva on oikeastaan aina ollut samanlainen. Katsokaa vaikka jotain vanhoja kotimaisia elokuvia: lapsillekin "naapurin täti" on aina se pyylevä keski-ikäinen rempseä emäntä, nuoria kauniita naisia ei täditellä koskaan.
Lataus oli tosin silloin positiivinen, koska ei ollut mikään häpeä olla pyylevä keski-ikäinen rempseä emäntä. Nykyään pitää 50-vuotiaankin olla fitness-mimmi, joka ei näytä päivääkään yli kolmekymppiseltä.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 11:28"]
Musta on tärkeää täditellä ja sedätellä tuntemattomia ihmisiä, jotta lapsella olisi kohtelias nimitys myös heille, jonka ammattia lapsi ei tiedä. Säästytään niiltä noloilta kömmähdyksiltä: "äiti, mitä toi lihava kerää pulloja? Äiti miksi tolla on pyörätuoli?" Setä ja täti näissäkin lauseissa muuttaa sisällön aidoksi lapsen ihmettelyksi, ilman kuulostaa tönköltä ja epäkohteliaalta pennulta.
[/quote]
Ei ihan kaikilta kömmähdyksiltä tosin. Yksi lapsonen kerran tuijotti minua ja sanoi, "äiti, miksi tolla tädillä on noin ruma suu?" :D
(Äitiä nauratti kovasti! Minua ei silloin, kun nuorempana olin liian tietoinen purennastani; nyt naurattaa.)
Minä nyt sitten laadin kysymyslomakkeen, jonka voi ojentaa kaupan rahastustoiminnasta vastaavalle työntekijälle. Tästä ao. työntekijä raksii mieleisensä puhuttelumuodon. Saa kopioida.
Haluan, että minua puhutellaan (rastita mieleisin vaihtoehto)
- myyjä
- kassa
- asiakaspalvelija
- kassavastaava
- rahastaja
- rahastuspäällikkö
- puhuttelu passiivissa
- kaupan x työntekijä
- täti/setä/tätä/seti (kaksi viimeistä sukupuolineutraaleja)
- herra/rouva/neiti
- yo-merkantti, yo-merkonomi, ktm
- henkilö
- muu mahdollinen: ___________________________
Muu kauppatapahtumaan liittyvä:
- ei puhuttelua
- ei silmiinkatsomista
- tasaraha valmiiksi laskettuna
- henkilötodistus valmiiksi esillä
- ei sanoja "kiitos" "ole hyvä"
Iloisia kaupankäyntihetkiä kaikille!
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 12:50"]Kyllä mäkin olin jo 15v- mansikan myyjänä kaikille kylän lapsille "täti". Sillä nimityksellä nyt vaan lapsille puhutellaan vieraita, aikuisia naisia. Miehet on setiä. Ei täti välttämättä liity sukulaisuuteen. Esim täti-Moonika laulussa ei lauleta sukulaisesta. Tätien sadut-kirjoissa ei ole kyse sukulaisista vaan naisista joita kaikki kylän lapset kutsuvat täti-Vihreäksi, täti-Ruskeaksi ja täti-Sinipunaiseksi. Kukaan heistä ei ole virallisesti kenenkään täti. Neuvolassa lapsilla on neuvolan täti, tarhassa tarhan täti. Mun lapselle kaikki ystävänikin ovat tätejä (laura-täti, roosa-täti, heidi-täti)
[/quote]
Mä olen itseasiassa aina kuvitellut että Täti Moonika - laulu kertoo siis jostain sukulais-tädistä. Näinkin siis voi ihan (iältään) aikuisenkin aivot näemmä toimia.. ei siis ihme jos lapsenkin.
Omalle lapselle en sanoisi sinun kohdallasi, että katso mitä tuo täti puuhaa. Vaan sanoisin että "katsokaa tuota ääliötä". En tiedä ootko hiffannut, mutta palomies ei välttämättö tarkoita miestä vaan se voi olla nainenkin. Ja palomies ei myöskään tarkoita sitä, että mies palaisi. Voi vaikka voivotella että voi voi eikä sillon tarkoita että pitäs kahteen kertaan laittaa voita ja huomaa myös laiseen ensimmäin sana joka on myös voi ei ole siis voi voi eikä voi. Hiffaatko jo? Ai et, niin että voivoi...
Kyllä minä mielummin olen täti kuin tyttö. Tyttö vasta onkin halventavaa, näen heti punaista vanhemman henkilön tytötellessä minua.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 12:21"]
Kyllä minä mielummin olen täti kuin tyttö. Tyttö vasta onkin halventavaa, näen heti punaista vanhemman henkilön tytötellessä minua.
[/quote] Entä jos mies tytöttelee sinua ja samalla kehuu kauniiksi tms?
Mieluummin täti, mutta inhoan varsinkin miesten "hei kassa" ja "hei tyttö" -kommentteja.
Ne on aina niin masentavia, ettei siinä paljon tädittely kiinnosta.
Mammat täällä pitävät lapsiaan vähän idiootteina. Minun äitini ei koskaan lässyttänyt tai täditellyt ketään vaan opetti alusta alkaen oikeata elämää kohden. Miksi lapsena pitää opetella puhumaan tädeistä kun aikuisena ei kuitenkaan niin tehdä. Se ei minusta ole johdonmukaista. Opin ja lapsena keskustelemaan tasavertaisesti ja tottakai termien käyttökin on monipuolisempaa. Myyjätär on erittäin hieno termi mikä tuli täällä esiin, mutta ei kassa tilanteessa ole pakko ottaa kontaktia kassahenkilöön lapsen avulla jos ei halua.
Täti monika laulussa lauletaan "on MULLA hauska täti" eli kyllä laulaja puhuu omasta tädistään eikä kaupan myyjästä :D
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 10:57"]Meillä on päiväkoti, jossa on liki 30 aikuista töissä + sijaiset ja harjoittelijat.
A) En valitettavasti vieläkään osaa kaikkien hoitajien ym. nimiä. Paras arvaus on Pia, koska heitä on talossa 4.
B) Oman ryhmän hoitajaista harvoin on ketään enää paikalla, joten joku muu edellä mainituista luovuttaa lapset.
C) Kun hae lapseni pihalta en ole koskaan kellään nähnyt nimilappua rinnassa.
D) Jos ei satu olemaan entuudesta tuttu täti pihalla, ja hän näyttää naiselta, niin kutsun häntä edelleenkin tädiksi. MItään muuta termiä en uskalla käyttää, koska en voi tietää onko hän harjoittelija/päiväkotiapulainen/lastentarhanopettaja/erityislastentarhanopettaja tms. ammattinimike. Vuosien varrealla olen muutaman kerran käyttänyt väärää termiä ja se on miten milloinkin korjattu.
Joten parasta on käyttää sanaa täti. Joka on neutraali, kohtelias suomalainen sana. Sitä ei pidä kenenkään yli 16-vuotiaan pitää epäkohteliaana. Tädittely on kohteliasta. Tädit ovat upeita ihmisiä! Olkaa ylpeitä kun teitä kutsutaan tädiksi!
[/quote]
Missä päin suomea on noin iso päiväkoti? :o
ja on muuten törkeitä työntekijöitä jos eivät esittele itseään....