Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ole täti lapsellesi!!

Vierailija
15.11.2014 |

Täti=äidin tai isän sisko.
Miksi kassalle mentäessä pitää ohjeistaa ihanaa pikkutenavaa antamaan tavaran x tädille, niin täti ottaa siitä hinnan.
Arg. En ole kenenkään teidän muksujen täti :D Pännii tädittely varsinkin, kun olen alle kahdenkymmenen.
Sanokaa kassaneiti, kassa, tyttö tms mutta älkää täditelkö!

Kommentit (434)

Vierailija
361/434 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 21:10"]

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 21:04"]

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 20:51"]

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 19:48"]

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 19:44"]

Näitten forumeitten ulkopuolella en ole ikinä kuullut kenenkään valittavan asiasta. Minusta se on hellyttävää, kun lapsille puhutaan sedästä ja tädistä. Jos aikuinen ihminen tulisi päin kasvoja sedättelemään, niin sitten asia saattaisi olla toisin.:)

Te jotka haluatte, että lapsille ei yhtään lässytetä, pitäisikö poppa ja pipi kaltaiset sanat myös kieltää?

[/quote]

Kuka tässä on lässyttämistä kieltämässä? Fakta vain on, että jos sinä aikuisena ihmisenä sedättelet tai tädittelet sen kyseisen sedän tai tädin kuullen, siinä ei ole käytännössä mitään eroa siihen, että aikuinen ihminen tulee päin kasvoja sedättelemään.

Joku loukkaantuu, joku ei. Jotkut ottavat tuntemattomat ihmiset huomioon, jotkut eivät. Elämä on laiffii ja silleen.

[/quote]

Ei ole mitään eroa puhunko lapselle sinun kuullen vai sinulle päin naamaa?:D 

Otetaan esimerkkitilanne: Minä 30v mies ja 3v poikani ollaan kaupassa. Sinulta 25v mies tippuu hanska kaupan lattialle. On siis sama sanonko pojalleni "vieppäs sedälle hanska" vai sanonko sinulle suoraan "hei setä, sulta tippui hanska lattialle".:D

[/quote]

Otetaan toinen esimerkkitilanne: Sinä haluat lapsen kokevan kaupankäynnin ja maksavan lelunsa. Annat vitosen lapsellesi ja sanot "Annapas raha tädille". Lapsi antaa rahan nuorelle kassamyyjälle, joka antaa vaihtorahat sanoen "Tässä on vaihtorahat faijallesi/vittupääisällesi/muu sinusta epämiellyttävä sana". Lapsihan ei ole moksiskaan noista sanoista, mutta ethän sinäkään voi loukkaantua, koska eihän sitä sinulle päin naamaa sanottu. :)

[/quote]

Todella huono esimerkki, koska sana täti/setä ei ole yleisten normien mukaan millään muotoa negatiivinen sana. Ainoat paikka maailmassa missä tädittely koetaan loukkaavana, on AV. Vittupää tai vastaava taas on 100% negatiivinen sana, eikä sitä mielletä missään yhteydessä positiiviseksi sanaksi. Jos et tätä tajua, en tiedä mitä sanoa sinulle. Ehkäpä joku verbaalisesti lahjakkaampi voisi vastata tähän?:)

[/quote]

Pointti oli, että setä/täti alkavat olla loukkaavia sanoja (myös muunkin kuin AV:n mielestä, googlaa "tädittely" ja sivisty). Ja ei se vittupääisä ollut tuossa ainoa sana (lähinnä oli tarkoitus korostaa loukkaavuutta, mutta ehkä jonkun verbaalisesti lahjakkaamman olisi pitänyt sinullekin selittää se :/). Sana faija on joidenkin mielestä myös loukkaava, vaikka moni teini kutsuu tuolla nimellä ilman negatiivista ajatusta.

Vierailija
362/434 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi, oi miksi, on pakko käyttää sellaista sanaa, josta voi edes epäillä jonkun loukkaantuvan? Käytin ennen itse tytöistä sanaa "giltsi", kunnes mun oma 6-vuotiaani kysyi, miksi sanon giltsi, hänestä se on jotenkin alentavaa. Itse en ymmärtänyt, mitä alentavaa siinä olisi, mutta lopetin kyllä kyseisen sanan käytön. Alussa lipsautin sen vielä muutaman kerran, mutta korjasin sitten tyttö. Ja aika äkkiä opin välttämään kyseistä sanaa.
Ainakaan kukaan ei loukkaannu, kun kaupassa kutsuu myyjää myyjäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/434 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla neuvolassa täti vai terveydenhoitaja ? Monet tuntuu ajattelevan että on aivan oikein kutsua terveydenhoitajaa neuvolan tädiksi ? Miksi ?

Vierailija
364/434 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:25"]

Miten voi olla noin häiritsevää että LAPSI kutsuu sinua tädiksi?

[/quote]

Jos se olisikin vain lapsi, mutta kun ne vanhemmat! Lasta vanhemmat voisivat opastaa, että ei täti vaan myyjä / rouva / neiti.

Vierailija
365/434 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:29"]

Mä voin sanoa tytöksi, vaikket sä olekaan mun tyttö.

[/quote]

Suomessa on omalle tytölle ihan oma sana: tytär. Samoin kuin englannin kielessä girl / daughter

Vierailija
366/434 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä täti vauhkoot?

Vierailija
367/434 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et olekaan mutta en tiedä oletko neitikään, joten parempi sanoa täti kuin vaikkapa muija tai nainen tai jotakin muuta hankalaa. Kassa = kassakone varsinkin lapset voivat asian näin käsittää ja tuskin sentän haluat pelkkä koneen osa olla.

Täti on kelvollinen, neutraali ja kohtelias sana vierasta naista kuvaamaan lapselle puhuttaessa.

Vierailija
368/434 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:36"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:32"]

Tai sitten annat tavarat itse, niin ei tarvitse odotella niitä hikisiä ja kuolaisia tavaroita Nico-Petterin nyrkistä.

[/quote]

Aina voi vaihtaa ammattia.

[/quote]

Ei muuten voi. Eikä se tädittely lopu siihen, että kassalta vaihtaa muihin hommiin. Ihan yhtä lailla (korkea)koulutettuja naishenkilöitä täditellään päiväkodeissa ja leikkipuistoissa, joissa he työskentelevät lastentarhanopettajina, lastenhoitajina, sosiaaliohjaajina tai ohjaajina. Ei mitään tarhantätejä tai puistotätejä, vaikka VANHEMMAT niin sanovatkin. Ei. Miksi vanhemmille on niin vaikeaa opettaa lapsilleen kauniit käytöstavat? Toisten ihmisten asiallinen puhuttelu on osa kauniita käytöstapoja.

Vierailija
369/434 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:41"]Täällä mammat raivoaa, kun heidän tädittelyään kritisoidaan. Kerta kassahenkilöstöä saa täditellä, niin kaipa minäkin rupean sitten perheellisiä äitejä kutsumaan tantoiksi. "Ja täältä tulee vaihtorahat teille arvon tantta" :)
[/quote]

Tai sitten voit hankkia vähän yleissivistystä. Täti on perinteinen suomalainen kohtelias nimitys aikuisille naisille. Katso vaikka Suomi-filmejä, niissä täditellään kaikkia. Tantta taas on haukkumasana.

On hyvä, että lapsille opetetaan edelleen perinteistä tapakulttuuria.

Vierailija
370/434 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, meillä kirjaston työntekijät pitävät paitoja, joissa lukee KIRJASTOTÄTI! Myös ne miespuoleiset :)

Vierailija
371/434 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 19:51"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 19:28"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:29"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:14"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:01"] [quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 12:20"] [quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 12:05"] Sanon tädiksi. [/quote]   Niin sanot, vaikka olet varmastikin aikuinen. Ja minä ajattelen mielessäni V'''n Urpo! [/quote] Miksi minä siitä piittaisin? Ehkä tajuat joskus kun saat omia lapsia, ehkä et. Aivan sama. [/quote] No mulla kyllä on jo omia lapsia. Olen kyllä keksinyt muista ihmisistä hyvin sopivia ja kuvaavia sanoja: kaupassa on myyjiä ja asiakkaita, päiväkodissa olemme kutsuneet hoitajia etunimeltä, on bussinkuljettajaa, siivoojaa, ison koiran ulkoiluttajaa jne. Bussissa olen sanonut esim. mene istumaan tuon vihreätakkisen naisen viereen, olen käyttänyt termejä "miellyttävä avulias vanhempi herrasmies" jne. Olen pyrkinyt myös mainitsemaan satunnaisesti ammattien viralliset nimet, jotta termit tulevat tutuiksi. Eipä ole tullut eteen tilannetta, jossa olisi pitänyt käyttää sanaa täti. Tätimäinen on tullut mainittua. Setiä lapsillani on vain yksi, tätejä ei ikävä kyllä yhtään.   [/quote] Ihanaa sinä! Toivottavaati muutkin tajuaisivat

[/quote]

Hei ison koiran ulkoiluttaja! Hei punapäinen nainen! Hei paksu öö eiku sinitakkinen mies? Hyvät naiset ja herrasmiehet!

Tässäkö ei ole mielestäsi mitään ongelmaa?

[/quote]

No miten sinä normaalisti aikuisena ihmisenä puhuttelet vieraita ihmisiä, ellei sinulla ole lapsia mukana? Onko sinulla tapana sanoa "hei sinä täti siellä"? Sanotko "paljon kiitoksia, täti hyvä" kun kiität kohteliaasti tuntematonta ihmistä? Veikkaanpa, että et.

[/quote]

Kukaan ei ole noin hönö kuin tahallaan. Eipä ihmisiä puhutella tädiksi silloin kun lapset eivät ole mukana, paitsi jos ollaan niin väsyneitä, että asia unohtuu. Niinkuin väsymyskeskustelussa joku joskus kertoi, miten oli iskenyt jarrut pohjaan työmatkalla, ja hihkunut, että kato ammu, monta ammua pellolla! Oli osoittautunut että autossa olikin lasten sijaan hevosia, kun työkaverit räjähtivät hirnumaan.

Eräiden teistä mielestä täditellä ei saisi lapsen läsnäollessakaan. No mistäpä se lapsikaan sitten oppisi tädittelemään? Meidän jälkeläisen tehdasasetuksista se taito ainakin puuttui.

Aikuisen ihmisen keinot viitata tiettyyn yksilöön ovat ihan eri juttu. Harvemmin sitä tarvitsee ryhtyä huikkailemaan, että hei sinä ruskeatakkinen pitkä mies siellä keskellä, ei et sinä kun tuo vaaleatukkaisempi, juu et sinäkään vaan tuo vielä taaempana jolla ei ole silmälaseja... Eikä tunnu mukavalta alkaa määritellä toisia kauhean tarkasti muutenkaan, siksipä suomalaisittain ei mielellään herroitella ja rouvitella kuin vanhoja, ja heitäkin yleensä vasta kun käy ilmi, että kuulo tai huomiokyky ei oikein pelaa.

Yleensä aikuiselle kuitenkin riittää kun katsoo päin tai lähestyy ja huikkaa että anteeksi. Lapsilla vielä on se vaikeus, että pienemmille lapsille ne ammatitkaan ei vielä ole ymmärrettäviä. Lisäksi ainakaan meidän pojalle ei nelivuotiaanakaan ole helppoa seurata sanallista kuvailua edes esineiden saati ihmisten vaatetuksen suhteen. Ja kaikissa tilanteissa ei tosiaan tiedä keskustelukumppanin ammattia tai titteliä. Sukupuoli on ensimmäisiä ominaisuuksia, jotka meidän lapsi tunnisti. Sitten kun alkaa yleistyä kolmannen sukupuolen edustajat, he voivat pukeutua johonkin koodiasuun, jotta tiedämme mainita lapsillemme, että kysy setätiltä.

Sanottakoon vielä kevennykseksi, että pojalla oli pitkään lapset ja vauvat termeinä limittäin. Siinäpä tuli muutama murhaava katse koulupojilta, kun vauvoiteltiin. Onko tämä tätiongelma nyt se käänteinen versio?

Vierailija
372/434 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran töissä olessani  30-40-v  miestyökaverini tuli töihin ja kahvihuoneeseen. Olin kahvitauolla. Hän oli aika tuohtunut. Jotain järkyttävää oli tapahtunut lähikaupassa. Hän kertoi, että hänen ollessaan menossa kassalle, oli hänen edessään ollut pieni lapsi. Lapsen äiti oli sanonut tälle, että anna tuon sedän mennä ensin. Haloo Sedän. Hän ei ole mikään setä. Kysyin, m itä  lapsen äidin olisi pitänyt sanoa? Olisi pitänyt sanoa es., että anna tuon nuoren miehen mennä ensin. Hän kertoi myös, että hänen veljensä vaimo odotti pitkien hedelmällisyyshoitojen viimein lasta. Lapsen synnyttyä on selvää, että häntä ei saa sanoa sedäksi. Että sellaista on  nykyään maailman meno, narsisteja riittää. 

Vierailija
373/434 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 20:28"]

Kukaan ei ole noin hönö kuin tahallaan. Eipä ihmisiä puhutella tädiksi silloin kun lapset eivät ole mukana, paitsi jos ollaan niin väsyneitä, että asia unohtuu.

[/quote]

En minä jaksa tästä enää kauan vängätä, mutta sinä (siis oletettavasti sinä, kun viestiini vastasit) kirjoitit:

"Hei ison koiran ulkoiluttaja! Hei punapäinen nainen! Hei paksu öö eiku sinitakkinen mies? Hyvät naiset ja herrasmiehet!

Tässäkö ei ole mielestäsi mitään ongelmaa?"

Tästä sai sellaisen kuvan, että tuntemattomia ihmisiä yleensä puhuteltaisiin esim. "hei punapäinen nainen!" ja että tädittely/sedittely olisi tälle ainoa vaihtoehto. Siksi kyselin, miten te sitten normaalisti puhuttelette vieraita ihmisiä, kun lapset eivät ole mukana? Ja miksi nämä normaalit aikuisten väliset puhuttelutavat muuttuvat epäsopiviksi, kun lapset ovat paikalla? Sitä en ymmärrä.

Jos esimerkiksi vaatekaupan myyjä ei ole kassalla kun haluat mennä maksamaan, oletettavasti sanot jotain sen suuntaista, että "hei myyjä, tulisitko tähän kassalle" eikä kukaan pidä sitä epäkohteliaana tai nolona. Miksi siitä myyjästä tulee sitten sopimaton sana, kun lapsille puhutaan? Miksi sen on PAKKO olla "vaatekaupan täti"?

En muutenkaan ymmärrä, miksi on kasvatuksellisesti tärkeää korostaa sukupuolta joka käänteessä. Aina täytyy olla poliisiSETÄ, kampaajaTÄTI, bussikuskiSETÄ, kaupan TÄTI. Mutta tämä on jo eri asia.

Vierailija
374/434 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten sinä normaalisti aikuisena ihmisenä puhuttelet vieraita ihmisiä, ellei sinulla ole lapsia mukana? Onko sinulla tapana sanoa "hei sinä täti siellä"? Sanotko "paljon kiitoksia, täti hyvä" kun kiität kohteliaasti tuntematonta ihmistä? Veikkaanpa, että et.

[/quote]

Ihmisiä puhutellaan tädiksi ja sedäksi lasten takia. Lapsille selitetään maailma, jotta lapset tietävät, mitä kaikkea siihen kuuluu ja miten voi kutsua eri asioita. "Tuossa on kastemato." "Varo autoa." "Anna raha tädille." "Onkos sillä sedällä ihan samanlainen lakki kuin isällä." Ne ihmiset ovat lapsille tätejä ja setiä, eivät aikuisille. Ihan samalla tavalla lapselle sanotaan, että on kisu, masu, heppa jne.

Vierailija
375/434 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:46"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:43"]

Kassalla työskentelen minäkin ja ärsyttää suunnattomasti tuo tädittely. Kun nimeonomaan se LAPSI ei tädittele, vaan se äiti!

Pystyn kuitenkin palvelemaan hymyillen nuo tädittelijät, kun mielessäni ajattelen (joka kerta!) ai että suakin on mun juoppoveljeni pannut...

[/quote]

Mutta miksi se ärsyttää? Suomessa ei ole neutraalia sanaa, jolla viitataan naispuoliseen ihmiseen tuolla tavalla kolmannessa persoonassa, sitä lähinnä on sana täti. "Anna se naiselle" - ei käy. "Anna kassalle" - kassa on myös se itse tiski, ei käy. "Anna tuolle ihmiselle" - kuulostaa oudolta. Mitä suosittelet tilalle?

[/quote]

Öö..miten olisi myyjä?

Vierailija
376/434 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 20:40"]

[/quote]

Ihmisiä puhutellaan tädiksi ja sedäksi lasten takia. Lapsille selitetään maailma, jotta lapset tietävät, mitä kaikkea siihen kuuluu ja miten voi kutsua eri asioita. "Tuossa on kastemato." "Varo autoa." "Anna raha tädille." "Onkos sillä sedällä ihan samanlainen lakki kuin isällä." Ne ihmiset ovat lapsille tätejä ja setiä, eivät aikuisille. Ihan samalla tavalla lapselle sanotaan, että on kisu, masu, heppa jne.

[/quote]

No jos tarkkoja ollaan, ne ihmiset ovat lapsille tätejä ja setiä vain, koska aikuinen on päättänyt, että ne ovat lapselle tätejä ja setiä. Ei lapsi noita(kaan) termejä ole sisäsyntyisesti oppinut.

Vierailija
377/434 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieras aikuinen nainen on lapselle täti , vaikket sinä siitä tykkää. Se löytyy sieltä sivistys-sanakirjasta selitettynä miksi. Varmasti on miehiä, jotka eivät halua että heitä kutsutaan miehiksi ja lapsia jotka inhoavat, että heitä sanotaan lapsiksi. Muut käyttävät sanoja joita heille on opetettu, niihin tarkoituksiin mihin ne on tarkoitettu.
Toisilla sanoilla on useita tarkoituksia ja hienoa jos ihmiset hallitsevat ne kaikki. Se on merkki laajasta sanavarastosta.

Vierailija
378/434 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kassalle tuleva asiakasdaami/-mamma/-äiskäpäiskä/-kerroshyytelö/-röökiapina/-viinaskunkki/-hikinoro

Oletko koskaan ajatellut, että olet väärässä? Et ainoastaan tässä tädittelyssä, vaan hyvin monissa muissakin asioissa.

Ei kassakaan puhuttele antamillani ansiokkailla ja ilahduttavilla kutsumanimillä sinua. Soitin tietenkin, että puhuttelisi.

Vierailija
379/434 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:50"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:48"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:46"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:36"] Minä olen täti VAIN omien sisarusteni lapsille. Olen työskennellyt kaupan kassalla enkä ole sen takia lapsesi täti. Työskentelen nyt päiväkodissa ja olen hoitaja ENKÄ TÄTI. Täällä mammat ovat taas niin itsekkäitä "jos mua ei häiritse niin voivoi" KUINKA VAIKEAA ON AJATELLA ASIAA TOISEN IHMISEN(ei tädin) KANNALTA? [/quote]   Ehkä sun pitäisi käyttää vaikka sellaista t-paitaa, jossa lukee isolla "en ole täti", jotta ihmiset ymmärtäisivät, miten kipeä asia tää sulle on? [/quote] En tarvitse t-paitaa kun minulla on puhumisen taito. Voin kertoa heille sen ihan itse :)

[/quote]

No sitten ei ole varmaan ongelmaa, eikä tarvitse caps-raivotakaan.
[/quote]

Mä "caps-raivoan" näiden eräiden mammojen itsekkyydelle
[/quote]

Ei tädittelyssä ole kyse itsekkyydestä, vaan yrityksestä kutsua sinua kohteliaalla nimityksellä. Täti on kohteliaamman kuuloinen kuin tyttö, kassa, työntekijä tai joku muu vaihtoehto.

Vierailija
380/434 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täti on täti, vaikka voissa paistaisi. Tätiä ja setää käytetään kuvaamaan muitakin aikuisia kuin sukulaisia. Korvaa mukavasti yksikön kolmannen persoonan. Anna hänelle raha - kuulostaa vähän tylsältä.

Ap, olet varmasti ihan oikeassa ja itsellesi & älyllesi sopivassa työssä. Ajattelet niin syvällisesti sanojen merkitystäkin. Mutta tee pakvelus, ajattele vain ihan hiljaa mielessäsi ja muista hymyillä, katsoa suoraan silmiin ja sanoa kiitos, ole/olkaa hyvä. Kaikki sujuu oikein hyvin. Olet silloin oikein mallikas kaupantäti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan