En ole täti lapsellesi!!
Täti=äidin tai isän sisko.
Miksi kassalle mentäessä pitää ohjeistaa ihanaa pikkutenavaa antamaan tavaran x tädille, niin täti ottaa siitä hinnan.
Arg. En ole kenenkään teidän muksujen täti :D Pännii tädittely varsinkin, kun olen alle kahdenkymmenen.
Sanokaa kassaneiti, kassa, tyttö tms mutta älkää täditelkö!
Kommentit (434)
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 11:38"]
Sorry. Kutsun jatkossakin sekä teitä kassaneitejä että hoitajia tädeiksi.
[/quote] Miksi?
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:45"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:40"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:31"]
Tapa jota 99,99% ihmisistä pitää positiivisena ja kunnioittavana. Se, että sinä koet sen jotenkin loukkaavana, tarkoittaa, että sinulla on peiliin katsomisen paikka. Ei sinun tarvitse siitä tykätä, mutta koska tädittely ei ole loukkaava termi millään muotoa, on sinulta todella pikkumaista lähteä siitä huomauttelemaan.
En minäkään tykkää, kun ihmiset teitittelevät, mutta ajattelen, että se on vain kohteliasta ja hymyilen takaisin.
t. Setä 29v
[/quote]
No ei kyllä todellakaan ole 99,99%. Oletko ikinä lukenut näitä keskusteluja, täällä tai muualla? Voi olla, että 60% pitää sitä positiivisena (etenkin täällä, kun on pikkulasten vanhempia niin paljon), mutta merkittävä määrä ihmisiä siitä kuitenkin nykypäivänä ärtyy.
Edelleenkään siinä ei ole mitään väärää, jos pikkulapsi sanoo tädiksi tai sedäksi. Mutta jos jonkun pienen lapsen äiti/isä tädittelee tai sedittelee, aika monelle tulee sellainen tunne, että pitääkö tuo aikuinen ihminen minua niin vanhan näköisenä. Sellainen tunne, että "pitääkö tuo kolmekymppinen pikkulapsen äiti muka itseään jonain niin nuorena tyttönä minuun verrattuna vai, että oikein täditellä täytyy?"
Eihän se mitään rationaalista ole, mutta loukkaantuminen harvemmin on. Luulisi kuitenkin, että tänä ikäkriisien luvattuna aikakautena ihmisillä olisi vähän enemmän ymmärrystä näitä asioita kohtaan. Korkeaa ikää kun ei nykyään todellakaan pidetä minään kunnioitettavana asiana. Ennen olikin toisin.
[/quote]
Ennen tätä keskustelua en ole koskaan kuullutkaan kenenkään loukkaantuvan tädittelystä/sedittelystä. Tytöttelystä/pojuttelusta kyllä olen, mutta siinä onkin astetta negatiivisempi sävy. Termi täti ei viittaa tätimäisyyteen, vaan se on kunnioittava termi vanhempaa henkilöä kohtaan. Ja vaikka sinä olisitkin 18v, olet sinä "täti" esimerkiksi 3v lapselle.
[/quote] Minun mielestäni tädittelyn ja tytöttelyn negatiivisuus riippuu hyvin paljon tilanteesta, sanojasta ja vastaanottajasta. Esim. joku vanhempi mies voi ihailevalla tavalla tytötellä nuorta naista, joka puolestaan voi tuntea mielihyvää siitä, että saa tuntea olonsa tyttömäiseksi ja nuoreksi miehen silmissä. Joku toinen taas vetäisi herneet nenään, koska kokisi olevansa vähätelty. Jne..
Olin lukioaikana kassalla töissä, eikä minua tädittely häirinnyt, koska ymmärrän lukiolaisenkin olevan lapsen silmissä "täti-iässä". Mutta nyt kun olen itse äiti, niin en vahingossakaan kyllä tädittele kassoja, juuri näiden mielensäpahoittajien takia. Sanon heitä lapselleni kassoiksi. "Anna tuote kassalle, niin päästään maksamaan."
Yksi vaihtoehto olisi tietysti kutsua kassatätejä ihan vain myyjiksi. :)
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:09"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:45"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:40"]
Tapa jota 99,99% ihmisistä pitää positiivisena ja kunnioittavana. Se, että sinä koet sen jotenkin loukkaavana, tarkoittaa, että sinulla on peiliin katsomisen paikka. Ei sinun tarvitse siitä tykätä, mutta koska tädittely ei ole loukkaava termi millään muotoa, on sinulta todella pikkumaista lähteä siitä huomauttelemaan.
En minäkään tykkää, kun ihmiset teitittelevät, mutta ajattelen, että se on vain kohteliasta ja hymyilen takaisin.
t. Setä 29v
[/quote]
No ei kyllä todellakaan ole 99,99%. Oletko ikinä lukenut näitä keskusteluja, täällä tai muualla? Voi olla, että 60% pitää sitä positiivisena (etenkin täällä, kun on pikkulasten vanhempia niin paljon), mutta merkittävä määrä ihmisiä siitä kuitenkin nykypäivänä ärtyy.
Edelleenkään siinä ei ole mitään väärää, jos pikkulapsi sanoo tädiksi tai sedäksi. Mutta jos jonkun pienen lapsen äiti/isä tädittelee tai sedittelee, aika monelle tulee sellainen tunne, että pitääkö tuo aikuinen ihminen minua niin vanhan näköisenä. Sellainen tunne, että "pitääkö tuo kolmekymppinen pikkulapsen äiti muka itseään jonain niin nuorena tyttönä minuun verrattuna vai, että oikein täditellä täytyy?"
Eihän se mitään rationaalista ole, mutta loukkaantuminen harvemmin on. Luulisi kuitenkin, että tänä ikäkriisien luvattuna aikakautena ihmisillä olisi vähän enemmän ymmärrystä näitä asioita kohtaan. Korkeaa ikää kun ei nykyään todellakaan pidetä minään kunnioitettavana asiana. Ennen olikin toisin.
[/quote]
Ennen tätä keskustelua en ole koskaan kuullutkaan kenenkään loukkaantuvan tädittelystä/sedittelystä. Tytöttelystä/pojuttelusta kyllä olen, mutta siinä onkin astetta negatiivisempi sävy. Termi täti ei viittaa tätimäisyyteen, vaan se on kunnioittava termi vanhempaa henkilöä kohtaan. Ja vaikka sinä olisitkin 18v, olet sinä "täti" esimerkiksi 3v lapselle.
[/quote] Minun mielestäni tädittelyn ja tytöttelyn negatiivisuus riippuu hyvin paljon tilanteesta, sanojasta ja vastaanottajasta. Esim. joku vanhempi mies voi ihailevalla tavalla tytötellä nuorta naista, joka puolestaan voi tuntea mielihyvää siitä, että saa tuntea olonsa tyttömäiseksi ja nuoreksi miehen silmissä. Joku toinen taas vetäisi herneet nenään, koska kokisi olevansa vähätelty. Jne..
[/quote]
Ja pienen lapsen tulisi ymmärtää millon voi puhua tytöstä ja millon tädistä? Ja miten tämä "Paavo annappa tädille se auto nyt, niin äiti pääsee maksamaan" on kenenkään mielestä negatiivinen?
Jotta sanasta täti saataisiin negatiivinen, tulisi siihen eteen liittää v***n täti ja tätä harvemmin tulee lapselle sanottua.
Ja ylipäätänsä, koska täti ilman V-sanaa on meidän kulttuurissa positiivinen ja kunnioittava termi vanhempaa tuntematonta naishenkilöä kohtaan, voisitte te mielensäpahoittajat koittaa sisäistää tämän, sen sijaan, että hakemalla hakisitte siitä jotain loukkaavaa.
Itse tiedostan joidenkin loukkaantuvan tädittelystä, joten yritän sanoa että "annatko kulta sen tavaran naiselle niin hän voi ottaa siitä hinnan". Välillä lipsahtaa se kauhea täti, ei voi mitään. Vanhempia naisia kutsun Rouvaksi aina.
Mulle itselleni on ihan sama olenko täti, nainen, rouva vai neiti. Virallisesti olen kuitenkin Rouva. Vinkki- tämän voi päätellä nimettömän sormuksesta!
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:15"]
[/quote]
Paitsi että kassatyöntekijät eivät ole myyjiä. He eivät myy mitään. He rahastavat asiakkaan.
Mielestäni asenne "minä teen niin kuin tahdon, hyväksy tai lähde" ei ole kovin rakentavaa. Ohjenuoraksi antaisin " meillä jokaisella on oikeus odottaa toisiltamme etikettien mukaista käytöstä" , puolin ja toisin. Ja jos tarkkoja ollaan naispuoleista henkilöä puhuteltaessa käytetään termiä rouva, eikö? Ilon kautta :).
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:30"]
Mielestäni asenne "minä teen niin kuin tahdon, hyväksy tai lähde" ei ole kovin rakentavaa. Ohjenuoraksi antaisin " meillä jokaisella on oikeus odottaa toisiltamme etikettien mukaista käytöstä" , puolin ja toisin. Ja jos tarkkoja ollaan naispuoleista henkilöä puhuteltaessa käytetään termiä rouva, eikö? Ilon kautta :).
[/quote]
Ja on etiketin mukaista käytöstä lähteä ohjeistamaan aikuista, joka puhuu lapsilleen sedistä ja tädeistä?
Rouva kuvaa ainakin meilläpäin naimisissa olevaa naista, tai reilusti yli 40v naista. Neiti taas nuorempaa ja naimatonta. Mutta kyse ei ollutkaan aikuisten välisestä kommunikaatiosta, vaan aikuisen ja lapsen. Ei pieni lapsi osaa hahmotta edellämainittuja asioita. On selkeämpää, kun aikuiset miehet ovat setiä ja naiset tätejä. Se joka tästä loukkaantuu ja on asiakaspalvelutyössä, vaihda alaa. Et tule ikinä saamaan tahtoasi läpi tässä asiassa, eikä esimiehesi kauaa katsele noin pikkumaista käytöstä.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:45"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:40"]
t. Setä 29v
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ääliö, tajuatko, että tällä haetaan sitä, että lapsen vanhempi tädittelee? Ei sillä ole väliä, täditteleekö lapsi. Ei se haittaa varmaan ketään.
Itse loukkaannun tädittelystä siksi, että olen oikeasti mies (vaikka näytän naiselta). Mikäpä voisikaan olla miehelle pahempi loukkaus kuin tulla täditellyksi. No, eihän se tädittelijä voi tästä tietää, eikä varmaankaan tarkoituksella loukkaa, mutta halusin vain tuoda tämänkin pointin keskusteluun.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:26"][quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:15"]
[/quote]
Paitsi että kassatyöntekijät eivät ole myyjiä. He eivät myy mitään. He rahastavat asiakkaan.
[/quote]
Kyllähän hekin tekevät lisämyyntiä. Päättelevät varmaan sun ulkoisesta olemuksesta, ettei tarvi tarjota tolle mitään. Kyllä mulle on ainakin kassalla myyty mm arpapaketteja.
Keksipä kuule sopivampi ammattinimike jos myyjä ei käy?
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:30"]Mielestäni asenne "minä teen niin kuin tahdon, hyväksy tai lähde" ei ole kovin rakentavaa. Ohjenuoraksi antaisin " meillä jokaisella on oikeus odottaa toisiltamme etikettien mukaista käytöstä" , puolin ja toisin. Ja jos tarkkoja ollaan naispuoleista henkilöä puhuteltaessa käytetään termiä rouva, eikö? Ilon kautta :).
[/quote]
Naispuolisesta henkilöstä voidaan käyttää termejä: neiti, tyttö, neitonen, rouva, ..tär, täti, neitokainen. Toisilla näistä sanoista on useita käyttötilanteita. Yksikään näistä ei ole haukkuma sana.
Valitettavaa, jos jollekin tätinä oleminen on nöyryyttävää ja haukkumista tai se että vanheneminen ja vanhat ovat jotenkin kauheaa ja halventavaa.
Herran jumala tätä keskustelua!
Ihan oikeesti aikuiset ihmiset!!
Tuolla oli ihan hyvä ehdotus miten ei tarvitse sanoa täti ja loukata silloin ko. Henkilöä.
"Laita nico-josefiina ostokset hihnalle niin pääsemme maksamaan"
Mutta kun ei. Yhet samat ihmiset jankkaa täällä tädistä ja sedistä ja rouvista ja neidoista. Kuinka se on hyvä tapa ja kuinka se ei voi loukata ketään.
Onko vaikea käsittää että SINÄ et voi päättää milloin toinen ihminen loukkaantuu!!! Ja on tyhmää kiusaamista tehdä toiselle jatkuvasti pahaa mieltä.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:42"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:45"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:40"] [quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:31"] Tapa jota 99,99% ihmisistä pitää positiivisena ja kunnioittavana. Se, että sinä koet sen jotenkin loukkaavana, tarkoittaa, että sinulla on peiliin katsomisen paikka. Ei sinun tarvitse siitä tykätä, mutta koska tädittely ei ole loukkaava termi millään muotoa, on sinulta todella pikkumaista lähteä siitä huomauttelemaan. En minäkään tykkää, kun ihmiset teitittelevät, mutta ajattelen, että se on vain kohteliasta ja hymyilen takaisin. t. Setä 29v [/quote] No ei kyllä todellakaan ole 99,99%. Oletko ikinä lukenut näitä keskusteluja, täällä tai muualla? Voi olla, että 60% pitää sitä positiivisena (etenkin täällä, kun on pikkulasten vanhempia niin paljon), mutta merkittävä määrä ihmisiä siitä kuitenkin nykypäivänä ärtyy. Edelleenkään siinä ei ole mitään väärää, jos pikkulapsi sanoo tädiksi tai sedäksi. Mutta jos jonkun pienen lapsen äiti/isä tädittelee tai sedittelee, aika monelle tulee sellainen tunne, että pitääkö tuo aikuinen ihminen minua niin vanhan näköisenä. Sellainen tunne, että "pitääkö tuo kolmekymppinen pikkulapsen äiti muka itseään jonain niin nuorena tyttönä minuun verrattuna vai, että oikein täditellä täytyy?" Eihän se mitään rationaalista ole, mutta loukkaantuminen harvemmin on. Luulisi kuitenkin, että tänä ikäkriisien luvattuna aikakautena ihmisillä olisi vähän enemmän ymmärrystä näitä asioita kohtaan. Korkeaa ikää kun ei nykyään todellakaan pidetä minään kunnioitettavana asiana. Ennen olikin toisin. [/quote] Ennen tätä keskustelua en ole koskaan kuullutkaan kenenkään loukkaantuvan tädittelystä/sedittelystä. Tytöttelystä/pojuttelusta kyllä olen, mutta siinä onkin astetta negatiivisempi sävy. Termi täti ei viittaa tätimäisyyteen, vaan se on kunnioittava termi vanhempaa henkilöä kohtaan. Ja vaikka sinä olisitkin 18v, olet sinä "täti" esimerkiksi 3v lapselle. [/quote] Ääliö, tajuatko, että tällä haetaan sitä, että lapsen vanhempi tädittelee? Ei sillä ole väliä, täditteleekö lapsi. Ei se haittaa varmaan ketään.
[/quote]
Lapsen vanhempi puhuu lapselleen kassatädistä tai sedästä. Hän ei puhu sinulle. Aikuisten ei tarvitse keskutelussa käyttää etuliitteitä. Tervehdys ja asia riittää.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:51"]
Herran jumala tätä keskustelua! Ihan oikeesti aikuiset ihmiset!! Tuolla oli ihan hyvä ehdotus miten ei tarvitse sanoa täti ja loukata silloin ko. Henkilöä. "Laita nico-josefiina ostokset hihnalle niin pääsemme maksamaan" Mutta kun ei. Yhet samat ihmiset jankkaa täällä tädistä ja sedistä ja rouvista ja neidoista. Kuinka se on hyvä tapa ja kuinka se ei voi loukata ketään. Onko vaikea käsittää että SINÄ et voi päättää milloin toinen ihminen loukkaantuu!!! Ja on tyhmää kiusaamista tehdä toiselle jatkuvasti pahaa mieltä.
[/quote] Niinpä. Omasta mielestäni esim. sana huora ei ole mitenkään loukkaava sana, mutta en ala ihmisiä huorittelemaan, koska tiedän, että pahoittaisin monen mielen.
Ja minun 42 v äitini raivostuu, jos rouvittelee, koska hän on naimaton, eli neiti. En välitä mielipiteestäsi tai koe tarpeelliseksi kysyä jokaiselta, että " saanko sanoa sinua kerran elämässä tädiksi (en ole vastuussa muiden tädittelyistä ja tokkopa eksyn kassallesi uudestaan) lapselleni, joka on 1 v ja täysin sosiaalisesti sivistymätön". Sana "täti" on suomenkielessä täysin ystävällinen termi ja vika on sinussa, jos se loukkaa.
Tosin: henkilökohtaisesti sanon vain aina, että " tämä pitää piipata ja maksaa, saat sen kohta takaisin" lapselleni, koska en näe pointtia osallistuttaa tuntematonta kassahenkilöä keskusteluun. Tädittelen kyllä muissa yhteyksissä ahkerasti.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:26"][quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:15"] Yksi vaihtoehto olisi tietysti kutsua kassatätejä ihan vain myyjiksi. :) [/quote] Paitsi että kassatyöntekijät eivät ole myyjiä. He eivät myy mitään. He rahastavat asiakkaan. [/quote]
Heidän ammattinimikkeensä työsopimuksessa ja työehtosopimuksessa on myyjä, joten sinun mielipiteelläsi ei tuo tähän asiaan mitään lisäarvoa.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 19:28"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:29"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:14"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 13:01"] [quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 12:20"] [quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 12:05"] Sanon tädiksi. [/quote] Niin sanot, vaikka olet varmastikin aikuinen. Ja minä ajattelen mielessäni V'''n Urpo! [/quote] Miksi minä siitä piittaisin? Ehkä tajuat joskus kun saat omia lapsia, ehkä et. Aivan sama. [/quote] No mulla kyllä on jo omia lapsia. Olen kyllä keksinyt muista ihmisistä hyvin sopivia ja kuvaavia sanoja: kaupassa on myyjiä ja asiakkaita, päiväkodissa olemme kutsuneet hoitajia etunimeltä, on bussinkuljettajaa, siivoojaa, ison koiran ulkoiluttajaa jne. Bussissa olen sanonut esim. mene istumaan tuon vihreätakkisen naisen viereen, olen käyttänyt termejä "miellyttävä avulias vanhempi herrasmies" jne. Olen pyrkinyt myös mainitsemaan satunnaisesti ammattien viralliset nimet, jotta termit tulevat tutuiksi. Eipä ole tullut eteen tilannetta, jossa olisi pitänyt käyttää sanaa täti. Tätimäinen on tullut mainittua. Setiä lapsillani on vain yksi, tätejä ei ikävä kyllä yhtään. [/quote] Ihanaa sinä! Toivottavaati muutkin tajuaisivat
[/quote]
Hei ison koiran ulkoiluttaja! Hei punapäinen nainen! Hei paksu öö eiku sinitakkinen mies? Hyvät naiset ja herrasmiehet!
Tässäkö ei ole mielestäsi mitään ongelmaa?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 20:36"]Kerran töissä olessani 30-40-v miestyökaverini tuli töihin ja kahvihuoneeseen. Olin kahvitauolla. Hän oli aika tuohtunut. Jotain järkyttävää oli tapahtunut lähikaupassa. Hän kertoi, että hänen ollessaan menossa kassalle, oli hänen edessään ollut pieni lapsi. Lapsen äiti oli sanonut tälle, että anna tuon sedän mennä ensin. Haloo Sedän. Hän ei ole mikään setä. Kysyin, m itä lapsen äidin olisi pitänyt sanoa? Olisi pitänyt sanoa es., että anna tuon nuoren miehen mennä ensin. Hän kertoi myös, että hänen veljensä vaimo odotti pitkien hedelmällisyyshoitojen viimein lasta. Lapsen synnyttyä on selvää, että häntä ei saa sanoa sedäksi. Että sellaista on nykyään maailman meno, narsisteja riittää.
[/quote]
Ootko ihan varma että narsisti on oikea sana kuvaamaan ko henkilö?