Lapsilisät pitää ottaa pois hyvätuloisilta
Ja muutenkin heiltä on varaa leikata ja reilulla kädellä. Luuletteko, että kukaan normaaliälyinen aikoo enää aikoo katsoa tätä menoa tässä maassa? Nyt on aika tullut leikata rikkailta seuraavaksi. Ja niiltä kaikilta ahneilta saastaisilta sutkiyrityksiltä, tunnistatte kyllä itsenne, jos omaatuntoa on yhtään.
Kohta näette sen, mitä tapahtuu jos vielä r*iskataan heikompia.
Kommentit (190)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti olen samaa mieltä. En aina edes huomaa, että lapsilisät on tulleet. Ohjaan ne säästötilille.
Minulla oli lapsena sen verran reilut vanhemmat että sain lapsilisät omalle pankkitilille eivätkä he olleet sen "rikkaampia" kuin opettajia, joilla oli vakituiset kaupungin virat.
Hyvätuloiset maksavat eniten veroja ja on julkisen vallan etujen mukaista kannustaa heitä hankkimaan lapsia mm. lapsilisien muodossa. Lapsia ei pidä hankkia suin päin jollei niitä ole varaa elättää vaan pitää ajatella ensin koulutusta ja työpaikan saamista.
Lapsilisät on ikään kuin Jumalan käsi evoluutiossa. Aika sakeaa..
Ne lapsilisät tulevat kyllä valtion kirstusta eikä miltään Taivaan Isältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taidan lopettaa työnteon, kun ei enää kiinnosta maksaa laiskojen elämää. 40% lähti viimeisestä palkasta ihan vain teille. Mieti: Tienaan kympin ja joudun siitä antamaan sinulle 4€. Minulle, joka teen 10-12 tunnin työpäivää jää 6€. Onko se reilua?
Eli tervetuloa maksamaan näitä yhteisiä menoja. Mitä useampi tekee töitä elintasonsa eteen, sitä vähemmän tarttee kolehtia kerätä veroina. Ja sitä kautta saataisiin verotusta kevennettyä kaikilta.
Lapsilisät voisi poistaa kokonaan ja kaikilta. Jos ei penskoihin riitä rahat, niin älä silloin tee niitä.
Ihan täysi vapaus on lopettaa työnteko. Ole hyvä vaan. Silloinkin tosin sinulta lähtee 20%.
Tää on mielenkiintoista miten sossuelätit on sitä mieltä, että hekin maksaa veroja. Miten ilmaiseksi muiden verotuloista annetuista rahoista voi maksaa veroja? Se on valtion kannalta ihan sama, saatteko 100 e josta vähennetään 20 e eli käteen jää 80 e tai antaako valtio suoraan 80 e josta vähennetään 0 e. Lopputulos on ihan sama.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos otetaan tuet pois niiltä, jotka eivät tee yhtään mitään parantaakseen tilannettaan (poislukien sairaseläkeläiset)? Suomi on pullollaan ihmisiä, jotka hankkivat 5 lasta ja 5 vasikan kokoista koiraa, kahdeksan kissaa ja pari käärmettä pistämättä tikkua ristiin itse. Ja me hyvätuloiset maksamme suurella verotuksella heidänkin elämisen.
Itselläni on yksi lapsi. Hänen saamat lapsilisät ja mut etuudet ovat taatusti pienempi kuluerä valtiolle kuin mitä minä ja isänsä maksamme veroja vuodessa.
Te olette molemmat vähemmistönä. Meneehän se elämä noinkin, valkoisen miehen taakan alla nykymaailmaan sovellettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taidan lopettaa työnteon, kun ei enää kiinnosta maksaa laiskojen elämää. 40% lähti viimeisestä palkasta ihan vain teille. Mieti: Tienaan kympin ja joudun siitä antamaan sinulle 4€. Minulle, joka teen 10-12 tunnin työpäivää jää 6€. Onko se reilua?
Eli tervetuloa maksamaan näitä yhteisiä menoja. Mitä useampi tekee töitä elintasonsa eteen, sitä vähemmän tarttee kolehtia kerätä veroina. Ja sitä kautta saataisiin verotusta kevennettyä kaikilta.
Lapsilisät voisi poistaa kokonaan ja kaikilta. Jos ei penskoihin riitä rahat, niin älä silloin tee niitä.
Ihan täysi vapaus on lopettaa työnteko. Ole hyvä vaan. Silloinkin tosin sinulta lähtee 20%.
Tää on mielenkiintoista miten sossuelätit on sitä mieltä, että hekin maksaa veroja. Miten ilmaiseksi muiden verotuloista annetuista rahoista voi maksaa veroja? Se on valtion kannalta ihan sama, saatteko 100 e josta vähennetään 20 e eli käteen jää 80 e tai antaako valtio suoraan 80 e josta vähennetään 0 e. Lopputulos on ihan sama.
Ööö.. miksi sitä veroa sitten kerätään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et näköjään osaa alkeellisintakaan laskutoimitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys 🤷 turhaa byrokratiaa on Suomi täynnä.. tässäkin olis helppo säästön paikka kun jätettäis tämmönen turha paperin pyörittely tältä osin tekemättä ja annettais suoraan se 80 e. Huom! Ei satasta koska sehän tarkoittaisi 20% korotusta sossuetuuksiin jotka nytkin on jo turhan korkeita.
Vierailija kirjoitti:
Olen kysynyt tätä asiaa päättäjältä, joka taatusti tietää, mistä on kysymys. Lapsilisien poistaminen suuri- tai pienituloisilta yksinkertaisesti olisi niin mittava operaatio, että siihen olisi käytettävä enemmän rahaa kuin sillä säästettäisiin. Ihmisten tulot nimittäin muuttuvat, perhesuhteet muuttuvat, ja muutosten ja oikaisupyyntöjen käsittelemiseen tarvittaisiin työvoimaa.
Pelkkä ideologinen ilo siitä, että "rikkaat eivät tarvitse" ja "köyhät eivät ansaitse", ei riitä.
Jotenkin vinoa. Koska jos päätetään ottaa muilta jotain, se kyllä järjestyy. Köyhillä ei ole valtaa ja valitus ei konkretisoidu, siitä on kyse.
Tästä(kin) syystä jonkilainen perustulo olisi hyvä.
Lapsilisän peruste on tasata lapsiperheen ja lapsettomien tuloeroja. Eli rikkaiden suhteessa muihin rikkaisiin yms. Jos se halutaan pois rikkailta, niin koko lapsilisä pitää muuttaa köyhiunavustukseksi. Ihan eri nimikkeelle kokonaan.
Eli lapsilisä kokonaan pois ja köyhän lapsiperheen avustus tilalle. Joku voisi sanoa, että toimeentulotuki kattaa sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys 🤷 turhaa byrokratiaa on Suomi täynnä.. tässäkin olis helppo säästön paikka kun jätettäis tämmönen turha paperin pyörittely tältä osin tekemättä ja annettais suoraan se 80 e. Huom! Ei satasta koska sehän tarkoittaisi 20% korotusta sossuetuuksiin jotka nytkin on jo turhan korkeita.
Pyh, nehän on ajastaan jäljessä.
Älä kadehdi asiaa, mitä et tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et näköjään osaa alkeellisintakaan laskutoimitusta.
Kerro toki miten tämä pitäisi laskea. Nyt kommenttisi ei anna mitään lisää keskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisän peruste on tasata lapsiperheen ja lapsettomien tuloeroja. Eli rikkaiden suhteessa muihin rikkaisiin yms. Jos se halutaan pois rikkailta, niin koko lapsilisä pitää muuttaa köyhiunavustukseksi. Ihan eri nimikkeelle kokonaan.
Eli lapsilisä kokonaan pois ja köyhän lapsiperheen avustus tilalle. Joku voisi sanoa, että toimeentulotuki kattaa sen.
Ei nykyään ole mitään "köyhäinavustuksia", nyt eletään 2000-lukua!
Hyvin usean lapsiperheellisen vanhemmalle maksettu lapsilisä on vain valtion ojentama lisäraha alkoholijuomien ostamiseen eli suomeksi sama kuin siideritölkkeihin tai oluttölkkeihin. Ja kun minä olen aina ajatellut, että lapsilisäraha on tarkoitettu lapsen tarpeisiin ja kuluihin. Ja lapsilisä kuuluu kaikille, jotka tähän valtioon vielä lapsia suostuvat synnyttämään, niin hyvin tienaaville ja paljon veroja maksaville kuin myös vähätuloisille vanhemmille. Ja jos ei kerta paheksuta, että joissakin perheissä ko. lisäraha menee alkoholiin, niin miksi sitten paheksutaan sitä, että joillakin hyvätuloisilla on varaa sijoittaa lapsilisäraha lapsen tilille, sillä lapsen hyödyksi se menee kuitenkin lapsen kasvaessaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisä on lakiin kirjattu etu, joka maksetaan kaikista lapsista riippumatta perheen tuloista.
Ehdotus: kerrotaan nykyiset lisät esim 1,5 ja lisät sitten verolle, iso tuloinen maksaa isolla % veroja ja valtio saa veroja takaisin, pieni tulonen maksaa pienellä % veroja ja hänellä jää enemmän elämiseen.
Esim: lapsilisä nyt 100€, korotus (1,5X) ->150€,
isot tulot, veroprosentti 40%, lapsilisä netto (60%), 90€ /kk, (-10€)
pienet tulot, veroprosentti 25%, lapsilisä netto (75%), 112,50€/kk (+12,5€)
STM:ssä voisivat sitten viilata luvut paremmin kohdalleen mutta olisiko tässä järkeä?
Ei olisi, koska lopputulos on sama, mutta veroja maksetaan nyt jo ihan riittävästi. Pelkän lapsilisän verotus kun ei ole mahdollista. Lapsilisästä voi nyt jo kieltäytyä, senkun jättää hakematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti olen samaa mieltä. En aina edes huomaa, että lapsilisät on tulleet. Ohjaan ne säästötilille.
Minulla oli lapsena sen verran reilut vanhemmat että sain lapsilisät omalle pankkitilille eivätkä he olleet sen "rikkaampia" kuin opettajia, joilla oli vakituiset kaupungin virat.
Hyvätuloiset maksavat eniten veroja ja on julkisen vallan etujen mukaista kannustaa heitä hankkimaan lapsia mm. lapsilisien muodossa. Lapsia ei pidä hankkia suin päin jollei niitä ole varaa elättää vaan pitää ajatella ensin koulutusta ja työpaikan saamista.
Entä, kun olet koulutettu, hankit lapsia ja jäät työttömäksi?
Pienituloisilla lapsilisät menee keskikaljaa ja tupakkaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli lapsilisä kokonaan pois ja köyhän lapsiperheen avustus tilalle. Joku voisi sanoa, että toimeentulotuki kattaa sen.Ei nykyään ole mitään "köyhäinavustuksia", nyt eletään 2000-lukua!
Ihan sama millä nimellä sitä sanotaan kun samasta asiasta kuitenkin kyse.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisät pois kaikilta ja tilalle verotuksen lapsivähennys.
Eli vähäosaiset (opiskelijat, työttömät, työkyvyttömät jne.) jäisivät kokonaan ilman ja varakkaat saisivat nykyistä enemmän?
Ei kuulosta kovin toimivalta idealta. Monissa perheissä lapsilisät ovat aivan välttämätön osa kuukausibudjettia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli lapsilisä kokonaan pois ja köyhän lapsiperheen avustus tilalle. Joku voisi sanoa, että toimeentulotuki kattaa sen.Ei nykyään ole mitään "köyhäinavustuksia", nyt eletään 2000-lukua!
Ennen suomen kieli oli vähemmän kaunistelevaa. Soteuudistuksen myötä Suomikin on täynnä "hyvinvointialueita".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi veronmaksajien kuten työttömien ja eläkeläisten pitäisi rahoittaa rikkaiden perheiden lasten asuntosäästötilejä?
Älä viitsi naurattaa, kyllä ne työttömät ja eläkeläiset on siellä saajapuolella.
Miten? Onko heillä jotain enemmän, mikä vain itsekseen tai muiden kustantamana lisääntyy?
Jokainen vanhaksi elänyt voi hakea eläkettä ja työtön voi olla kuka tahansa. Entenkin hyvin koulutettu.
Olen kysynyt tätä asiaa päättäjältä, joka taatusti tietää, mistä on kysymys. Lapsilisien poistaminen suuri- tai pienituloisilta yksinkertaisesti olisi niin mittava operaatio, että siihen olisi käytettävä enemmän rahaa kuin sillä säästettäisiin. Ihmisten tulot nimittäin muuttuvat, perhesuhteet muuttuvat, ja muutosten ja oikaisupyyntöjen käsittelemiseen tarvittaisiin työvoimaa.
Pelkkä ideologinen ilo siitä, että "rikkaat eivät tarvitse" ja "köyhät eivät ansaitse", ei riitä.