Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Vauva.fi-sivustolla tehdään järjestelmätestausta tiistaina 9.9. klo 7.00–8.00. Testauksen aikana sivusto toimii normaalisti, mutta keskusteluihin voi lähettää viestejä vain kirjautuneena. Viestejä voi silti lukea ilman kirjautumista. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit luoda sen helposti ja maksutta. Pahoittelemme tilapäistä muutosta palvelussa.

Elämä 1980-luvulla. Kerätään muistoja tähän ketjuun.

Vierailija
25.09.2021 |

Mitä muistoja teillä on 1980-luvusta?

Kommentit (2913)

Vierailija
2881/2913 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miehet oli komeita 80-luvulla

Minäkin olin silloin komea.

Vierailija
2882/2913 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinluettelosta piti hakea numero vaikka johonkin toimistoon kun soitti. Viikonloppuisin kaupungille, jossa autot ajoi torin vieressä kiertäen kaartaen. Vuosi -85 kauan on aikaa siis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2883/2913 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen markka oli vahva. Inter raililla eleli herroiksi Italiassa. Kolikkopuhelimella soiteltiin. Puhelinkopeissa haisi virtsa ja puhelinluettelot oli revitty. Ilman googlea otettiin selvää asioista kirjoista, kartoista tai soittamalla. Oli palvelua esim. linja-autossa rahastaja joka jakoi lehtiä luettavaksi ja kahvia. Koira sai olla mukana kirjastossa. Ihanaa aikaa. 

Vierailija
2884/2913 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun isä poltti kotona sisällä ku oltiin siskon kanssa lapsia. Siis kotona. Sisällä. Tupakkaa.

Näitä sisällä tupakoivia itsekkäitä paskoja löytyy valitettavasti tänäkin päivänä! Naapureina yksi...!

Vierailija
2885/2913 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokakaupoissa oli sellainen ammattikunta kuin mainostekstaaja. Aatelkaa että joku siellä kaupan takahuoneessa omin pikkukätösin kirjoitti A4:n kokoselle pahville että banaanit 9,90 mk/kilo ma - ke.

Kylmähyllyn edessä oli sellaisia hienoja muovisuikaleita eristämässä kylmää.

Olin itsekin mainostekstaajana.

Vierailija
2886/2913 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sodista oli vähemmän aikaa ja nasseilu oli kiellettyä eikä ne todellakaan päässeet hallitukseen. Nyt pääsee koska veetit ei tiedä.

Vierailija
2887/2913 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvää musiikkia!

80-luvulla suomalaisissa kappaleissa oli suorastaan huvittavat sanoitukset. Kuten: Lökäpöksyni mun, Mahtava peräsin ja pulleat purjeet, Ruskeat liivit tanssiaisyönä, Mää kottiis, Tule kanssani kylpyyn, Viikonloppu isä jne.  Työpaikalla monet näitä hoilottelivat, eikä ollut sellainen kiire kuin nykyään. 

Vierailija
2888/2913 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikoilla oli tosiaan tupakkahuoneet ja isossa pankkikonttuurissa ne oli eri kerroksessa, unioninkadulla helsingissä, ja johon sitten työkaveri ilmoitti menevänsä tupakille ja oli aina puoli tuntia poissa. Sen muistan ettei meillä ollut koskaan duunissa mitään kokouksia tai palavereita.Tehtiin vaan työtä ja tekijöitä riitti.

Teollisuuden työpaikoilla ei ollut tupakkahuoneita. Siellä oltiin sorvin ääressä tupakka huulessa ja perjantaina myös viinapullo josta siemailtiin työnteon ohella.

90-luvulla uraa aloitellessani ei enää vedetty kossua sorvin ääressä, mutta tupakka paloi vielä. Osa halusi jo kieltää tupakoinnin, mutta jotkut vanhat änkyrät vastusti kieltoa. Kun ne jäi eläkkeelle 2000-luvun alussa, sen jälkeen porukka hyväksyi tupakointikiellon hallissa.

Toinen vakiojuttu noilta ajoilta oli, kuinka vanhan liiton miehet ei käyttäneet suojalaseja tai kuulonsuojaimia, ja naureskelivat niille jotka niitä käytti. Minä käytin, ja nyt 30 vuotta uraa tehneenä voin kehua etten ole kertaakaan joutunut lääkäriin silmiin menneiden roskien takia, enkä myöskään kärsi tinnituksesta. Valtaosassa tehtaita onkin nykyään suojalasien käyttöpakko, johon lienee olennaisesti vaikuttanut se ettei firmat ja vakuutusyhtiöt halua maksaa sairaslomia silmävammoista jotka olisi olleet niin helposti vältettävissä.

Vierailija
2889/2913 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sininen enkeli drinkki on jäänyt mieleen

Tämä mulle jäi mieleen 60- luvun lopusta ja 70- luvulta, kosaka olin jo aikuinen kasarilla. Ei ollut perheen kanssa drinkkejä baareissa juomassa😅

Vierailija
2890/2913 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan 80-luvun Twilight Zone Suomessa nimellä "Pelottaako?" vai jollain muulla kun en nyt muista varmaksi?

Vierailija
2891/2913 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olikohan 80-luvun Twilight Zone Suomessa nimellä "Pelottaako?" vai jollain muulla kun en nyt muista varmaksi?

Nimi oli Hämärän rajamailla.

Vierailija
2892/2913 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvää musiikkia!

80-luvulla suomalaisissa kappaleissa oli suorastaan huvittavat sanoitukset. Kuten: Lökäpöksyni mun, Mahtava peräsin ja pulleat purjeet, Ruskeat liivit tanssiaisyönä, Mää kottiis, Tule kanssani kylpyyn, Viikonloppu isä jne.  Työpaikalla monet näitä hoilottelivat, eikä ollut sellainen kiire kuin nykyään. 

Tämä yksi huvittavimmista :D

Vierailija
2893/2913 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin täyspitkän minkkiturkin. Maailman paras pakkasella!

Vierailija
2894/2913 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki oli silloin edessä, elämä, poikani syntynyt 85, olin nuori ja jälkikäteen ihan liian lapsellinen äidiksi.

Työpaikkoja oli mistä valita, viikonloput meni baareissa, maanantait krapulassa. Joo, voi kun oisi ollut viisaampi silloin.

Vierailija
2895/2913 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai olisko ollu Yöjuttu?

Vierailija
2896/2913 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai olisko ollu Yöjuttu?

Yöjuttu oli 70-luvun alkua, ja sen alkuperäinen nimi oli Night Gallery. Siinä oli kyllä juontajana sama mies kuin alkuperäisessä 50-60-luvun Twilight Zonessa, Rod Serling.

Vierailija
2897/2913 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luku, vuosikymmen, jolloin elämäni alamäki alkoi.

Vain 90-luvun hirveydet sen voittavat.

On ihme, että olen yleensä hengissä. Enkä osaa sanoa onko se edes hyvä asia.

Vierailija
2898/2913 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne mainostekstaukset oli minusta kivan näköisiä, nyt kaikki on tasalaatuista latteaa tietokoneella tulostettua schaissea.

Vierailija
2899/2913 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Irtokarkit olivat kioskeissa, ei marketeissa. Myyjä kauhoi karkit ja laski päässä samalla kun osotettiin sormella noita kaks, noita kolme, noita kolme jne. Oli 10 pennin, ja 20 pennin namuja, siis kappale😆.

Näihin ne viikkorahat usein tuhlaantui. Vähän jännitti mennä kiskalle yksin.

Ja ne kioskit olivat sellaisia "koppeja". Ostokset tehtiin ulkopuolelta. Jos halusi nähdä valikoiman kunnolla, niin piti melkein työntää päänsä sisälle siitä kiskan luukulta. Silloin ei ollut r-kioskeja, ja niitä pikkukioskeja oli monenmallisia ja näköisiä.

Meidän kylällä oli sellainen kioski, minne pääsi sisään. Kesällä sieltä ostettiin joskus jäätelöä uimarantareissulla. Jos sunnuntaina loppui maito, isä haki sitä kioskilta ja valitteli samalla, kuinka kallista se siellä on.

Vierailija
2900/2913 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin peruskoulussa 80-luvulla ja ukkini kyseli joskus joko ne on opettaneet lukemaan yhdestä kymmeneen. Ihmettelin miten numeroita voi lukea, mutta ilmeisesti wanhanaikainen ilmaisu laskemiselle.

Isä puolestaan kyseli kerakkeista ja ääntiöistä, minä en niistä ollut kuullutkaan, sen sijaan meille opetettiin konsonantit ja vokaalit....

Vauva.fi-sivustolla tehdään järjestelmätestausta tiistaina 9.9. klo 7.00–8.00. Testauksen aikana sivusto toimii normaalisti, mutta keskusteluihin voi lähettää viestejä vain kirjautuneena. Viestejä voi silti lukea ilman kirjautumista. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit luoda sen helposti ja maksutta. Pahoittelemme tilapäistä muutosta palvelussa.