Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako vuokra-asuntoa pitää tyhjillään?

Vierailija
25.09.2021 |

Ystävä on vuokralla, mutta ei oikeastaan asu asunnossa. Viettää siellä satunnaisia öitä viikonloppuisin ja käyttää asuntoa muuten oikeastaan vain omien sanojensa mukaan ”opiskelukammionaan”, satunnaisesti.

Saa asumistukea.

Oikeasti asuu kuitenkin poikaystävänsä luona. On siellä viikot, eikä käy asunnollaan siis edes päivittäin. Eikä edes joka toinen päivä.

Saako asuntoa vuokrata pitääkseen sen tyhjänä..? Onko jotain vuokralakia tai asumistuen pykälää?

Kommentit (171)

Vierailija
101/171 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vuokranantajana isompi puulaaki kuten heka, voi siellä työntekijät helposti tarkistaa air-bnb sivustoilta onko niiden opiskelija laittanut vuokra-asuntoon kesäksi air-bnb mjoituksen ja itse kälppinyt bunkkaa kotikonnuille. Syy vuokrasopimuksen irtisanomiseen asunnon sopimuksen ulkopuolinen käyttö.

Vierailija
102/171 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikanaan vuokralla asuessani ehdin viettämään asunnossani vain noin viikon vuodesta, olin ympäri vuoden työmatkalla. Olisi pitänyt muistaa katua asiaa :( 

Jos nostit asumistukea tyhjään asuntoon niin kyseessä olikin petos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/171 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin opiskellessa olin poissa kuukausia kerrallaan työharjoitteluiden ja ulkomaanreissujen aikana. Yleensä olin kolme kuukautta aina kesäisin poissa, mutta en minä asuntoa luovuttanut sen takia. Loppuvaiheessa asunto oli varmaan vajaa puoli vuotta tyhjillään, kun päätinkin jäädä ulkomaille pidemmäksi aikaa. 

Vierailija
104/171 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikanaan vuokralla asuessani ehdin viettämään asunnossani vain noin viikon vuodesta, olin ympäri vuoden työmatkalla. Olisi pitänyt muistaa katua asiaa :( 

Luitko viestin kokonaan. Olin ympäri vuoden työmatkalla. Niistä hommista kertyi ihan kivat tulot, joten asumistukea tuskin olisi herunut. Herranjumala mikä vastaus.

Vierailija
105/171 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luitko viestin kokonaan. Olin ympäri vuoden työmatkalla. Niistä hommista kertyi ihan kivat tulot, joten asumistukea tuskin olisi herunut. Herranjumala mikä vastaus.

Lisätään vielä, asunnosta kyllä pidettiin huolta. Ystäväni kävi siellä säännöllisin väliajoin katsomassa, että kaikki on kunnossa, ja laski vettä hanoista ym.

Vierailija
106/171 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on vuokranantajana isompi puulaaki kuten heka, voi siellä työntekijät helposti tarkistaa air-bnb sivustoilta onko niiden opiskelija laittanut vuokra-asuntoon kesäksi air-bnb mjoituksen ja itse kälppinyt bunkkaa kotikonnuille. Syy vuokrasopimuksen irtisanomiseen asunnon sopimuksen ulkopuolinen käyttö.

HEKA ei vuokraa asuntoja opiskelijoille, paitsi jos on jo HEKAn asunto ennen opiskelujen aloittamista/perhe, jossa molemmat aikuiset eivät ole asuntoon muuttohetkellä opiskelijoita.

Vierailija
107/171 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaillekin voi muuttaa vajaaksi puoleksi vuodeksi eikä se mitään vaikuta Kelan tukiin. 

Vierailija
108/171 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vaikka palkka olisi ollut pieni,  etkä olisi saanut työnantajan maksamana asuntoa työmatkojen ajaksi, olisi sinulla ollut oikeus asuntoon, jossa olet kirjoilla vakituisesti ja siihen, riippumatta siellä viettämästäsi ajasta,  sinulla olisi ollut muiden ehtojen täyttyessä oikeus asumistukeen. Vaikuttaako päivärahat edes asumislisässä huomioitavaan tuloon, koska ne ovat kulukorvaus, eivät verotettavaa ansiotuloa...

Vierailija
109/171 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vähän vanhemman veronmaksajan kommentti. On tärkeää, että ihmisellä on oma asunto. Se antaa turvaa, jos seurustelusuhteesta ei tulekaan mitään. Pahimmillaan toinen paljastuu väkivaltaiseksi, kun ensi huuma on ohi. Ei Kelan eikä meidän muiden pidä tähän puuttua. Eri asia olisi, jos henkilö vuokraisi asuntoa pimeästi eteenpäin ja siten väärin käyttäisi asumistukea.

Vierailija
110/171 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten mua kiinnostaa se, miksi tämä kiinnostaa/häiritsee ap:ta?

hää on vaan kateellinen ja haluaa pahaa toiselle,jos vaan keinoja löytyisi jostain. se on väärin jos nostaa asumistuke ja yksin asuvalle  ja sitten hänellä olisi siellä toinen asuja. vuokralainen saa viettää yönsä missä lystää tai matkustella. maksaa vuokransa ,niin mitä se muille kuuluu missä luuraa. ääliö tuo kysyjä,mee pois

Vierailija
111/171 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokra-asunnossa on aina oltava talossa kirjoilla oleva asukas 24/7/365, tietty.

taukki mee pois

Vierailija
112/171 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vaikka palkka olisi ollut pieni,  etkä olisi saanut työnantajan maksamana asuntoa työmatkojen ajaksi, olisi sinulla ollut oikeus asuntoon, jossa olet kirjoilla vakituisesti ja siihen, riippumatta siellä viettämästäsi ajasta,  sinulla olisi ollut muiden ehtojen täyttyessä oikeus asumistukeen. Vaikuttaako

Kiitos huolenpidosta. Ei ollut palkka todellakaan pieni, enkä ole opiskeluaikojen jälkeen mitään korvauksia. Tästäkin on jo 25 vuotta aikaa. Ihme tarttumista.

Vierailija
113/171 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei vuokrasopimuksessa erikseen lue että ei saa pitää tyhjillään niin ei sitä kukaan estä. Jokuhan voi esim tilapäisen työn vuoksi joutua asumaan toisella paikkakunnalla, mutta haluaa palata takaisinkun työ on ohi.

Vuokranantajat ovat sensijaan kärppänä kieltämässä eteenpäin vuokraamisen eli alivuokralaisten ottamisen. Pelkäävät että asuntoa aletaan käyttämään Airbnb tarkoitukseen joka sitten aiheuttaa omia kommervenkkejä. 

Vierailija
114/171 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ja törkeä sellainen.

Vierailija
115/171 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vaikka palkka olisi ollut pieni,  etkä olisi saanut työnantajan maksamana asuntoa työmatkojen ajaksi, olisi sinulla ollut oikeus asuntoon, jossa olet kirjoilla vakituisesti ja siihen, riippumatta siellä viettämästäsi ajasta,  sinulla olisi ollut muiden ehtojen täyttyessä oikeus asumistukeen. Vaikuttaako

Väärin.

Vierailija
116/171 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrankin joku sanoo asiat suoraan tämän lässynlään sijaan!!! Taidat olla yksi ainoista rehellisistä veronmaksajista tässä ketjussa.

Vierailija
117/171 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei vuokrasopimuksessa erikseen lue että ei saa pitää tyhjillään niin ei sitä kukaan estä. Jokuhan voi esim tilapäisen työn vuoksi joutua asumaan toisella paikkakunnalla, mutta haluaa palata takaisinkun työ on ohi.

Vuokranantajat ovat sensijaan kärppänä kieltämässä eteenpäin vuokraamisen eli alivuokralaisten ottamisen. Pelkäävät että asuntoa aletaan käyttämään Airbnb tarkoitukseen joka sitten aiheuttaa omia kommervenkkejä. 

Voi Jeesus, eihän tässä tuosta ollut kyse vaan siitä, että tällaiseen nostaa täysin oikeudettomasti ja laittomasti ASUMISTUKEA.

Vierailija
118/171 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kiitos huolenpidosta. Ei ollut palkka todellakaan pieni, enkä ole opiskeluaikojen jälkeen mitään korvauksia. Tästäkin on jo 25 vuotta aikaa. Ihme tarttumista."

Rauhoitu!

Vierailija
119/171 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihmettelisi, jos jossain nostettaisiin tuostakin meteli.

Omistan asunnon, jota vuokraan. Asuntoon kuuluu autopaikka, jota myös vuokrasin. Kun taloyhtiön hallitus kuuli, että vuokraan autopaikkaa vuokralaiselleni, jolla ei ole omaa autoa, vaan jonka auto onkin tämän äidin, he poistivat vuokraoikeuden autopaikkaan. Tällaista sääntöä ei siis etukäteen ollut,mutta se kehitettiin vuokralaisen myötä. Samalla taloyhtiössä keksittiin, että asujien maksamille autopaikoille saa pysäköidä ainoastaan autot, jotka on rekisteröity talossa asuvien nimiin. Muutama henkilö ryhtyi pitämään kirjaa rekisterinumeroista.

Jep. Mulla oli autopaikka josta maksoin ja jossa pitkäaikainen poikaystäväni piti autoaan joka päivä. Jouduin sitten luopumaan siitä kun joku asukas halusi sen omalle autolleen. Syy: siinä oli VIERAILIJAN auto. 

Vierailija
120/171 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan että:

-ap:n kaveri velvoitetaan osallistumaan luennoille etänä

-jos ap:n kaveri tekee töitä, velvoitetaan etätöihin jotka suoritetaan kotona

-ap:n kaveri velvoitetaan tapailemaan poikaystäväänsä vain omassa asunnossaan

-poikaystävän on kuitenkin mentävä omaan kotiinsa esim. suihkuun, ettei ap:n asunnossa kulu ylimääräistä vettä

-kotoa saa poistua esim. kauppaan silloin kun kotiin tilaus ei ole mahdollista. Kuitenkin max. 2 krt/ vko. Poistumisen on tapahduttava viikonloppuisin. Ulkoilu omassa pihassa.