Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Absolutistit: Miksi et joisi alkoholia tässä tilanteessa?

Vierailija
11.11.2014 |

Olen tässä miettinyt, miten voi perustella 100% absolutismia. Googlettelin asiaa ja huomasin, että kolme yleisintä perustelua absolutismille ovat varmaan:

a) henkilö x on ollut aikaisemmin alkoholisti, ja lasillinenkin voisi johtaa uuteen kierteeseen.

b) henkilön x lähipiirissä esiintyy alkoholismia/alkoholilla on muuten vaan huonoja vaikutuksia x:n tai hänen tuttuihinsa, minkä takia x on päättänyt olla juomatta alkoholia

c) (okei, en tiedä onko tämä top3 yleisimmissä, mutta jäi nyt mieleen) henkilö x ei tykkää olla humalassa/on sitä mieltä, ettei tarvitse olla humalassa pitääkseen hauskaa jne.

Mutta:

Kuvitellaan että olet juhlissa, joiden alussa nostetaan malja. Sinun siis täytyisi juoda vain lasillinen kuohuviiniä tms. Miksi et ottaisi kuoharia? Haluaisin nyt muitakin perusteluja kuin "en vain halua". Jos perustelusi on A, alkoholista kieltäytymiseen on tietenkin ilmiselvä syy, mutta varsinkin C:n kohdalla en ymmärrä miksi sitä lasillista ei voisi juoda. 

Minulla ei siis ole mitään absolutismia vastaan, tietenkin ihmiset saavat halutessaan kieltäytyä alkoholijuomista. En vain itse keksi syytä, jolla voisi perustella alkoholista kieltäytymisen yllä mainitussa tilanteessa. Onko siihen edes syytä?

Kommentit (156)

Vierailija
1/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen vähän niin kuin absolutisti ja mun syy voisi olla, että haluan tehdä "testin" kuinka pitkään pystyy kitkuttelemaan ilman yhtään kuoharilasillistakaan. Vähän niin kuin jotkut kieltäytyy suklaasta ja mainostaa, että ei ole vaikkapa kymmeneen vuoteen ottanut yhtään suklaapalaa (tää on kyllä ongelma - monet leivonnaiset sisältää suklaata ja mikä sitten lasketaan suklaaksi, kaakaojauhokin, hm...) Mutta siis tarkoitan että eräänlaisena kokeena, testinä, knoppina. Nyt olen viimeksi juonut n. 5 vuotta sitten pari sidukkaa. Niin ja siis perimmäinen syy on se, että en tykkää olla humalassa, tulee huono olo ja käy heti päähän. Periaatteessa voisin ottaa sen lasillisen, mulla ei ole mitään erikoisempaa suhdetta alkoholiin.

Vierailija
2/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ikäni olen kieltäynyt vastaavissa tilanteissa ja yksinkertaisesti siksi, että se on niin pahaa.

Kuuluin luokkiin B ja C vuosia täysin absolutistina, viimeiset vuodet saattanut joskus silloin tällöin juoda lonkeron tai kaksi. Saattaa mennä puolikin vuotta ilman yhtäkään. Kuohuviiniä en edelleenkään ota edes sitä lasia edellä mainitusta syystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:11"]Kaikki eivät myöskään pidä alkoholin mausta ja se juomattomuus voi olla ihan vaan periaate samoin kuin kasvissyönti.
[/quote]

Ja nimenomaan omen itsekin ihminen, joka inhoaa alkoholin makua, joku siideri tai lonkero menee, mutta vähänkään enemmän alkoholia sisältävät esim. just skumpat maistuu mielestäni ihan kauhealle, joten miksi väkisin irvistellen sitä yrittäisin hörppiä kun kaikki muutkin?

Vierailija
4/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustelisin oman syyni olevan se, että periaatteesta en tahdo ottaa tippaakaan. En ole ollut alkoholisti, vaikka olen joskus käyttänytkin alkoa rajustikin. Se, että mielestäni pitää myös osata olla ottamatta lainkaan. En ymmärrä tätä juomiskulttuuria, missä juominen esittää niin suurta osaa. Se, että ottaisi lasillisen...niin, en oikein ymmärrä sitäkään..juhlimisen vuoksiko? Miksei ota vaikka mehua?tai limua?Nehän maistuvatkin paremmilta.

En oikein saa kiinni siitä, että miksi pitäisi ottaa se yksi lasillinen, jos ei vaan tykkää/ei näe sitä vaikka sitten niin tärkeänä, että ikäänkuin rikkoisi monen vuoden absolutismin vain siihen, että olisi otettava.

Miksi olisi otettava jos ei vain halua?

Miksi olisi juhlistettava esimerkiksi sikarilla, jos ei vain halua sitä yhtäkään?

Miksi olisi laitettava juhlien kunniaksi rosolliin silliä, kun ei vaan tykkää?

Miksi ei voi olla omanlaisensa jokaikinen, vaikka olisi kuinka juhlat?

Tässä hieman sinulle sekavasti kirjoitettuna ajatuksiani mitä sain revittyä itsestäni:)

Vierailija
5/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin 21-vuotias mennessäni ensimmäisen kerran naimisiin ja olin silloin vielä absolutisti. Olin vähän huono hääjärjestelijä ilman kokemusta ja kun tarjoilija tuli tuomaan alkumaljoja minulle ja miehelle, jouduin kysymään onko niissä alkoholia ja niin kääntyi tarjoilija kannoillaan ja lähti hakemaan alkoholitonta kuohuvaa. Ei siitä sen kummempaa numeroa tehty. 

Minulle se oli silloin nimenomaan periaate, ja olin siitä ylpeäkin. Myöhemmin minusta tuli kohtuukäyttäjä, 23-vuotiaana olin ensimmäistä kertaa päihtynyt. Vieläkin olen ylpeä siitä, ettei minulla ole koskaan ollut krapulaa enkä ole koskaan alkoholin vuoksi oksentanut. 

Absolutismi on myös keino tehdä eroa tavalliseen rahvaaseen, joka on viinan pauloissa eikä osaa olla ilman. Ja tekevät vielä ongelman siitä, että joku ei käytä alkoholia.

Vierailija
6/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan murjottaa ja äyskin kaikille jos juon tuon yhden lasillisen. Kaikilla on paljon mukavampaa kun olen selvinpäin. Lisäksi yleensä olen kuskina ja olen menettänyt erittäin rakkaan ihmisen rattijuopolle joten minulla on tiukka linja että edes kielen päällä ei käy alkoholia jos olen menossa ratin taakse. Joten, tyydy siihen "en vain halua" vastaukseen, muuten saatat pilata toisen juhlamielen ja mahdollisesti muidenkin kaivamalla kipeitä muistoja pintaan.

Vierailija
7/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksihän suomessa joutuu aina perustelemaan miksi ei juo. Sehän on ihan normaali tila :D tai ei ihminen tarvitse elääkseen alkoholia. Itse jätän alkusarjan väliin koska se on ihan hiton pahaa, en voi oksentamatta juoda edes sitä yhtä lasia. Toki kiristää, kielenkärjellä muistan ja huomaamatta jätän juomatta/kaadan pois/ annan puolisolle. En koe olevani kyllä absolutisti mutta en ole löytänyt mitään juomaa minkä saisin oksentamatta alas, joten tuntuu hölmöltä yrittää väkisin :)

Vierailija
8/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla se on periaate kysymys. Ja ironista kyllä, pidän usein periaatteita ihan idiootteina. Eli selitykseksi ei kelpaa periaate. Paitsi tässä kelpaa. Siis mulle itselle. ja se riittää.

Vierailija
9/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni saa antabushenkisiä oireita pienestäkin määrästä alkoholia.

Vierailija
10/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 20:23"]Miksihän suomessa joutuu aina perustelemaan miksi ei juo. Sehän on ihan normaali tila :D tai ei ihminen tarvitse elääkseen alkoholia. Itse jätän alkusarjan väliin koska se on ihan hiton pahaa, en voi oksentamatta juoda edes sitä yhtä lasia. Toki kiristää, kielenkärjellä muistan ja huomaamatta jätän juomatta/kaadan pois/ annan puolisolle. En koe olevani kyllä absolutisti mutta en ole löytänyt mitään juomaa minkä saisin oksentamatta alas, joten tuntuu hölmöltä yrittää väkisin :)
[/quote]

KIITOS AUTOCORRECT!!! :D

Vierailija
11/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuutosen syy on muuten alkoholistivanhemmat ja humalahakuinen ex. Viinan ihannointi ja tuputtaminen ällöttää.

Tämä on muuten myös syy miksi lähden juhlista akaisemmin kotiin. Stressaan ihan älyttömästi lähtemistä ja olen helpottunut kun pääsen kotiin. Kai minä pelkään edelleen että tulee riita tai joku tekee jotain älytöntä. Vaikka mun ystävät on ihan fiksuja.

Baareissa käyminen on tuskaa, en ole käynyt varmaan kymmeneen vuoteen. Harmittaa oma rajoittuneisuus, joskus nuorempana otin reippasti ja vieläkin olisi kiva nauttia pitkistä illoista, viinistä ja pikku hiprakasta. Käydä syvällisiä keksusteluja, jotka menee nin älyttömiksi että alkaa naurattaa jne. Mut ei. Joku lukko on eikä se häviä.

Vierailija
12/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo pieni määrä alkoholia laukaisee migreenin.

Vierailija
13/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista mainitsemistasi syistä olla juomatta tunnistan kaksi, b ja c ovat minunkin perusteitani. Alkoholisti en ole ollut koskaan, mutta joskus nuorempana saatoin juoda oluen tai pari tai lasillisen viiniä ruuan kanssa, mutta esim. humalassa en ole ollut koskaan. En olisi edes pystynyt juomaan itseäni humalaan, sillä elimistöni ei ota vastaan niin paljon alkoholia. Stoppi tuli jo parin kaljan jälkeen. Katsoin viisaammaksi lopettaa kokonaan. Suvussani on myös taipumusta alkoholismiin, vaikkeit tietääkseni kukaan ole siltojen alle joutunutkaan. Moni miespuolinen sukulainen on poistunut keskuudestamme inhimillisesti katsoen liian varhain. Osasyynä runsas alkoholin käyttö.

Minulle ei ole ollut ongelma olla juomatta. Olen todella sitä mieltä, että raitis hauskanpito on paljon mukavampaa kuin viinanhuuruinen. Ei tarvitse seuraavana aamuna valitella huonoa oloa tai kysellä, mitä tuli edellisenä iltana tehdyksi. Muutamille tuttavilleni juomattomuuteni on ongelma. En tiedä, pelkäävätkö he, että minä selvin päin näen ja kuulen asioita, joita he sattumoisin humalassa tulevat paljastaneeksi. Toiset jumalaiset eivät niitä myöhemmin todennäköisesti muista, mutta minä selvänä miuistan. En ole koskaan painostanut tai kiristänyt ketään kuulemieni ja huomaamieni seikkojen takia, olen vain naureskellut siäänpäin.

Yksi työkaveri ei pysty hyväksymään juomattomuuttani. Hän uhoaa toistuvasti, miten minut pitää joskus juottaa humalaan. Ei onnistu! Kuten mainitsin, elimistöni kieltäytyi jo nuorena melko pienestäkin alkoholimäärästä. Ja nyt hiukan vanhempana tilanne ei ole siltä osin parantunut, vaan olen jo monta vuotta tyytynyt kivennäisveteen ja onnittelumaljojen kohdalla alkoholittomaan vaihtoehtoon.

Vierailija
14/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, koska en halua. Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää.

Vierailija
15/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi siihen pitäisi olla joku syy? 

Mä otan sen limuversion ja saan sillä taatusti onniteltua ihan yh kauniisti kuin alkohollillisellakin maljalla. Jos järjestäjäle on käynyt moka, eikä alkohlitonta versiota ole, otan lasin sitä tavallidta skumppaa ja nostan maljan, mutten juo, vaan kuljeskelen lasi kädessä ja unohdan sen lopulta johonkin. 

Vierailija
16/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustele itse mulle ap, MIKSI minun mielestäsi pitäisi ottaa se kuohari ? Eikä vastaukseksi kelpaa, sehän on vaan yksi lasi/sinulla ei ole syytä ottaa ottamatta lasin verran.

Vierailija
17/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua kyllä yhtään... siis pitääkö juomattomuuttaan ylipäätään jotenkin perustella tai siihen olla joku pätevä syy? Itse en ole absolutisti ja juon välillä paljonkin viiniä, mutta en silti koe pakolliseksi juoda esimerkiksi alkumaljaa yhtään missään tilanteissa. Joskus ei vaan kuohari tai ylipäätään mikään alkoholi maistu, eikä sille sen kummempia perusteluja tarvitse.

Vierailija
18/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko olemassa muuta maata tai kulttuuria, jossa joutuu selittelemään juomattomuuttaan? Miksi kukaan ei koskaan kysy, että miksi sinä juot saunakaljan tai kuoharilasin tai otat kerran vuodessa reippaammin? Miksi se on normaalia mut juomattomuus ei?

Miksi on ylevämpää juoda viiniä ruoan kanssa kuin vodkaa raakana?

Vierailija
19/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on isännän kapeakatseisuutta jos limuversiota ei ole tarjolla. Miksi haluat syyn alkottomuudelle?

Kyllä minä kerron jos kysytään, mutta en halua pilata juhlahetkeä omalla tarinallani vanhempien alkoholismista tai puolison kännipahoinoitelyistä ja niistä aiheutuneista traumoista.

Siksi monesti otan sen lasin ja nielen jos en pysty kaatamaan mihinkään. Onnellinen olen jos saan kippistää limulla ilman numeroa.

Vierailija
20/156 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on rutikuivaa shampanjaa, juon. Jos jotain kympin helmeilevää omenaviiniskumppaa, otan mielummin sen limulasin, kiitos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi